Sivu 2/3

Re: niva vetoautona

Lähetetty: 9.8.2013 22:54
Kirjoittaja paavon
Vaan ei taitais Kuopion mäkiä päästä lähellekkään 80km/h Nivan kanssa vaunu perässä?

Nimenomaan millä vaan autolla pääsee vaunun kanssa asvaltilla missä tehot riittää, vaan paljonko se riittävä teho olikaan ja mistä sen tietää että sitä on riittävästi. Ilmeisesti Niva on sen maagisen kynnyksen ylittänyt, vaunun painosta ei tosin tainnu olla edes mitään tietoa?

Varmasti Mansossakin on taas paikalla useampikin todiste siitä että kyllä se vaunu liikahtaa Ladalla!

Re: niva vetoautona

Lähetetty: 10.8.2013 0:31
Kirjoittaja t tulppu
Minä en ottas etuvetoista volvoa tai muutakaan merkkiä vaunun tai trailerin vetoon. Eilen päivällä etu veto Volvo yritti vetäistä pientä Busteria jossa oli hyttä keulalla.. Niin oli sen oloista vetoa.että meinasin mennä vähän veto apua antamaan nivalla.. Käytin omaa venettä ylhäällä niin nousi aika kevyesti. Mulla painavampi vene. Huvikseni olen alennus vaihteistoa nosto hommissa käyttänyt kun en ole mikään mestari kytkimen kanssa.. Että jos otatte niin ette aja.... Mutta ehottomasti takaveto jos ei ole varaa nelivetoon sijoittaa.. Jos tarvetta paljon asuntovaunua vedellä. Smoppi olet väärässä takavedon suhteen kärrynvedossa sen liukkauden suhteen... Tyhjänä takaveto kyllä liukas.

Re: niva vetoautona

Lähetetty: 10.8.2013 4:50
Kirjoittaja Flaiman
Ollaan pariin otteeseen taisteltu koville kun etuveto ooppelilla ollaan sorapintaisesta veneluiskasta yritetty lähteä. Kärry+vene painaa vain sen reilu 500kg.
Kerrankin piti ensin vene laittaa kärryyn ja sitten ajaa auto ylemmäs että saadaan renkaat asfaltille ja sitten vinssillä piti kiskoa kärry auton perään.
Harva osaa lähteä luiskasta nätisti. Hauska katsoa kun betoniluiskassakin etuvedot lähtee renkaat sutien kauhealla kytkimen luistattamisella. Isällä ja minulla on venepulling nimityskin tälle keksitty.
Eli voisin kuvitella, että jos vaunua kiskoo niin etuvedolla kannattaa tarkoin miettiä minne sen kanssa ajaa. Etenkin jos ei ylämäkeen ole tilaa ottaa alkuvauhtia.
Onko Nivan lyhyestä akselivälistä haittaa? Käykö epävakaaksi jos alkaa kärry heijaamaan, vai pelastaako neliveto tilanteen?

Re: niva vetoautona

Lähetetty: 10.8.2013 22:51
Kirjoittaja t tulppu
Ei oo heijjaamisesta kokemusta. On sen verran lyhyviä nuo matkat ollut. Varmaan lyhyt akseliväli ei paras mahdollinen ole. Mutta tuosta diiselistä tuli mieleen..kun mulla veneessä on tojotan 1.8 1c kone joka oli alle 100tuhatta ajettu 64heppanen kone niin mitenkähän tuo tuollaisella koneella kulkis. Jos veneeseen suunnittelis peräkone version. Joka siinä on alkuperäisesti suunniteltu ja käytetty. Ne vaan maksaa hyvät 50-70 heppaiset perämoottorit.

Re: niva vetoautona

Lähetetty: 11.8.2013 15:57
Kirjoittaja START
asuntovaunuista ei ole mullakaan kokemusta, eikä nivasta, mutta lyhyellä ykköskoppasella pajerolla on tullut autotraileria vedettyä muutaman kerran. ei mikään nautinto varsinkaan karkeilla maastorenkailla, lyhyt akseliväli on arveluttava mutta huomattavasti parempi vetoautona kun landrover freelanderi. paljon jämäkämpi, alustan pehmeys on haitaksi jos tulee jotain heijareita.
citroen jumpperi pitkä ja korkee kuorma-auto on myös todella tukeva vetoautona, mutta eteneminen todella surkeaa talvella, sprintteri mese on paljon parempi etenemään kärryn kanssa

Re: niva vetoautona

Lähetetty: 29.10.2013 13:22
Kirjoittaja t tulppu
Taas tuli katottua rannassa kun pojat hienoa venettään yrittää etuvetoisella volkkarillaan vedellä kolme ukkoa narujen kanssa avittamassa. Mutta ei auttanut.. Olin koira lenkillä niin en voinut auttaa.. Olisi ollut hyvä testi nivalle tai pojille että niva ei ihan kakka ole näissä asiossa..

Re: niva vetoautona

Lähetetty: 31.10.2013 21:56
Kirjoittaja t tulppu
Tänään kaksi ylösvedettyä venettä. Ei lipsunut rengas ei kärynnyt kytkin... Olen edelleen sitä mieltä että niva hoitaa hyvin nämä minun vene hommat..jokunen viikko sitten tuli haettua nivalla se minun projekti vene ja hyvin kesti Niva rääkin.. Enenpi oli murhetta navikaattorista. Kun ei tunne edes paikkakuntaa nimeltä. Kontio mäki. Toinen navikaattori tunsi hyvin mutta sen laturista johto varmaan poikki niin helvete loppui akku ennen Kajaania..vene löytyi kyllä.. No arvelin nokian navikaatorin kotiin näyttävän tien. Näytti se mutta maisema reitin niin huolto aseman löytyminen oli tiukassa. Vasta Valtimolta löytyi asema tien varresta... 36 litraa meni eli noin 12l kulutus peräkärrin kanssa menomatkalla oli mopo vene trailerin päällä...

Re: niva vetoautona

Lähetetty: 31.10.2013 22:40
Kirjoittaja Jokari
t tulppu kirjoitti: Kun ei tunne edes paikkakuntaa nimeltä. Kontio mäki.
Tunteeko sitten Lappeen Rantaakaan?

Re: niva vetoautona

Lähetetty: 1.11.2013 8:16
Kirjoittaja t tulppu
Eipäs kerjätä verta nenästä... Tomtom löysi oli sitten kirjoitettu väärin tai oikein mutta akku loppui kesken.

Re: niva vetoautona

Lähetetty: 3.12.2013 14:16
Kirjoittaja t tulppu
Nyt voi hyvällä omatunnolla laittaa Nivan seisontaan . Kun huomasin poistaessa nivaa liikenteestä.. Että helvata sehän pitää katsastaa.. 4 eur tuli takkiin kun otin takaisin liikenteeseen. 4 euroa tulee takkiin kun poistan taas liikenteestä kohta. Mutta kuiteskin nyt Niva katsastettu arvosanoin hyvä - nus. Katsastusmies huomasi että toinen lisä kaukovalo näyttää ylös ja toinen alas.. Mulle ne kuitenkin ovat latvateeri valot ja myyrävalot. Ei minua olisi haitannut. Kun ei niillä saa häikäistä vastaan tulijaa vaikka olisivat kohdallaan..... mutta otteeseen merkattu.. Kai ne laitettava kohdalleen ennen ajoon ottoa.

Re: niva vetoautona

Lähetetty: 3.12.2013 14:20
Kirjoittaja kapa
Ei olisi tarvinnut katsastuksen takia ottaa liikennekäyttöön:

http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsast ... nekaytosta

Re: niva vetoautona

Lähetetty: 3.12.2013 14:24
Kirjoittaja t tulppu
ei niin.... mutta kiire oli...tilaamalla ajan katsastukseen olisi selvinnyt..

Re: niva vetoautona

Lähetetty: 4.12.2013 8:28
Kirjoittaja t tulppu
Tarkemmin aateltunna on hyvä että katsastin auton eilen.. Jos käy niin että tarvitsen autoa talvella käyttää niin, on katsastettu eikä tarvitse miettiä katsastuksia..ottaa vain Trafista. Tai antaa Trafille tiedon että nyt minä ajan.. Ajaa sitten tai ei mutta ei ainakaan katsastus ole ajon esteenä.. Paitsi ne lisävalot.suuntaus..näkyy lapulla.. Taitaa nykyään näkyä kaikki virheet. Ennen hävisi kaikki katsastus moitteet,, mutta jos en väärässä ole niin näkyy.....

Re: niva vetoautona

Lähetetty: 4.12.2013 9:08
Kirjoittaja kapa
Kyllä ne korjauskehotukset sinne otteelle nykyään jää näkymään seuraavaan katsastukseen asti jolloin taas tulostetaan uusi ote.

Re: niva vetoautona

Lähetetty: 5.12.2013 8:57
Kirjoittaja reijo
Tuli sitten ratkaistua vetoauto pulma ja ostettua Mitsubishi pajero 2.8td pitkä malli.