VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Siinähän Se just onkin kun ne ei ole vaihtunut kuin huoltojen, toisin sanoen sylinterien ja putkien vaihdon yhteydessä. Syyskuussa vaihdettu viimeksi jumiutunut takajarrusylinteri. Nyt koetetaan saada Se paineensäädinkin herkemmäksi.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Tuntuu siltä, että alkaa jarrut pikkuhiljaa herkistymään.

Ladashopista pikkurahalla ostettu raitisilmasuodatin toimii paremmin kuin etukäteen odotin. Suosittelen kaikille ainakin näin keväällä. Täällä pääkaupunkiseudulla on hiekkapölyä todella runsaasti ilmassa ja suodatin näyttäisi tepsivän siihen.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Leima tuli huomautuksin: toinen takajarruvalo ei palanut vaikka sain sen syttymään ennen katsastusta. Katsastusmies oli myös sitä mieltä, että puuttuva jarrukilpi pitää asentaa kuukauden sisällä.


Piti lisätä, että jarrut toimivat erinomaisesti katsastuksessa. Käyttöjarrut 0%, ja käsijarrussa vain 8% eroa.

Pidin takakapsassa kahta isoa betonitiiltä painona tässä parin viikon ajan, jolla sain sitten männät liikkumaan.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Pakokaasupäästöt:

CO 0%, HC 1ppm, Lambda arvo 1,01, ja O2 0,60 %

Ilmoitin tässä ne suurimmat arvot.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Joko kohtapuoliin rupeat ajelemaan enemmänkin että herkistyy kaikki hommat Latassa..
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja samarai »

Hieno juttu Jouska, hyvinhän se on läpi mennyt. Takajarruthan ne yleensä näissä katsastuksessa jännittää, niistä ei koskaan oikein tiedä miten tasaisesti ne ottaa. Itsellä oli tänä vuonna aivan kinthalla (29%) kun taas edellisellä kerralla 0%. Riippuu varmaan siitä miten herkästi se paineensäädin kulloinkin toimii?

Tästä löytyy oman Samaran pakokaasu-arvot yms.

Kuva

Mistähän muuten johtuu, että tuo hiilivetyarvo oli tässä nyt korkeampi kierroksilla? Muistelen, että se oli aikaisemmin vielä pienempi kuin tyhjäkäynnilla tai sitten molemmat 0.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

En ymmärrä noita arvoja, mutta selvästi sulla jommankumman takajarrun mäntä on jumissa. Seuraavaksi katsastuskerraksi kannattaa vaihtaa jos mielit päästä takajarrujen osalta lävitse.

Kyllähän mä voisin tämän Samaran myydäkin jossain vaiheessa. Alkaa tuo nykyaikainen autoilu viehättää yhä enemmän ja enemmän. Kyllä tällä täytyy ainakin kesällä vielä suhailla. Mutta ei taida näille olla oikein markkinoita.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja samarai »

Ei se mielestäni välttämättä pyöräsylinteristä johdu vaan tuosta paineensäätäjästä. Mielestäni juuri se, että oikea pyörä on heikompi viittaa siihen. Voi tietysti olla sielläkin mäntä jumissa, silloin luulisin kylläkin tuon eron olevan vielä suurempi.

Eihän näillä Samaroilla bisnestä tehdä, hinnassa puhutaan korkeintaan satasista leimattuna, joten kannattaa ajella itse vaan loppuun. Itseäni ei taas viehätä yhtään nykyaikainen autoilu turhakkeineen. No, jos joskus Granta tulee myyntiin Suomessa ja hinta on tosi edullinen niin sitä pitää ehkä harkita. Se on oikeastaan ainoa Lada GM-Samaran lisäksi mikä minua kiinnostaa hankkia. :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Kyllä siinä on varmaan molemmat jumissa, mutta jumittavaa pyöräsylinteriä on vaikea saada vetreäksi.

Mulla oli sama tilanne, eroa 29%, pyöräsylinterin vaihtamalla ja paineenrajoitinta herkistämällä päästiin tuohon 0%.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,


Joskus on aihetta juhlaan.

Samarani ensirekisteröitiin 30.3.1995 Lohjalla, eli 20 vuotta sitten!!!
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja samarai »

Joo niin se aika vaan kuluu. Itsellä tulee kanssa tänä vuonna kesäkuussa 20v. täyteen kun aloitin tosimielellä tämän "GM-Samaroinnin". :) Tämä -95 hankittu Samara on edelleen olemassa melko raatona pihan perällä, on muuten juuri samanlainen 5-ovinen "märkäasfaltti" kuin Jouskallakin. Sekin ostettiin lähes uutena kolariautona AVK:lta kesäkuussa 1995, maksoi muistaakseni jotain 14 500mk.(keulakolaroituna). Veli ajeli sillä sitten vuodesta -96 vuoteen 2004, kunnes osti 110:n. Oli aika hyvässä kunnossa vielä seisomaan jäädessä, mutta kyllä ulkona seistessä toistakymmentä vuotta aika on tehnyt sille tehtävänsä.

Tässä on vielä ajossa, olisko vuosi 2003 tai 2004

Kuva

GM-Samaroille tämä kuluva vuosi 2015 on siis samalla 20v. juhlavuosi. Kaikilla GM-Samaristeilla on aihetta juhlaan!

Kuva
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Hienon täytekakun olet löytänyt!
Siinä on aika hienot vanteet, jossain Samara mainoksessa olen nähnyt samanlaiset vanteet.
Paljonko tuolla Samaralla oli noita kilometrejä kun veljesi jätti sen seisomaan??

Oman Samaran paras puoli on, että vaikka on jo vähän vanhanaikaisen näköinen, niin varaosat ovat edelleen edullisia siihen.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Onnea poikien Autoille.. Mikähän siinä että minin silmässä ei kovin vanhan aikaiselle näytä. Enemän sellainen ajaton malli... Ehkä johtuu siitä että on tottunut katsomaan melkein uuden näköisessä kunnossa olevaa Samaraa. Harvase päivä. Moni muu merkki näytti jo vanhalle 2000 lukuun tullessa..
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja samarai »

Jouska kirjoitti:Moi,


Siinä on aika hienot vanteet, jossain Samara mainoksessa olen nähnyt samanlaiset vanteet.
Paljonko tuolla Samaralla oli noita kilometrejä kun veljesi jätti sen seisomaan??

Oman Samaran paras puoli on, että vaikka on jo vähän vanhanaikaisen näköinen, niin varaosat ovat edelleen edullisia siihen.
Vanteet on kyllä hienot, minun makuun taas pitää olla peltivanteet, mä en halua tollasilla Ladassa brassailla. :)

Veli tais ajella tuolla parisataa tuhatta. Heh, halusi vaihtaa uudempaan Ladaan, mutta sillähän oli ajettu vieläkin enemmän. :lol: No eihän sellaista ennakolta kukaan voinut millään käsittää, että joku tyyppi voi ajaa 110 Ladalla yli 200tkm. alle kahden vuoden aikana. Elämässä on välillä yllätyksiä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: VAZ-21093 - 1995 - "Ässä" - Harraste

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Samara otettu kovempaan ajoon. Heitin 100 km lenkin, mutta oikea etujarru alkoi laahaamaan ja koko vanne jarrulevyineen alkoi käryämään. Lääkkeeksi pumppasin poljinta useampaan kertaan ja vesikanisterista kaadoin aina välillä jäähdytysvettä vanteelle ja jarrulevyille. Lopulta laahaaminen loppui ja matka jatkui normaalisti.

Ensi viikonloppuna sitten tehdään jarruremontti Samaraan, kunhan nyt saisi vanhat hilppeet irti ja sitten uudet männät, liukutapit ja jarruletkut ja vielä jarrukilvet kiinni koska katsastussetä ne tahtoi.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Vastaa Viestiin