Lada1200 megaturbo e85

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
saquzi

Re: Lada1200 megaturbo e85

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Jooh, jotain suojaa pitää.. Nappiksen kanssa nyt ainakin turvavyö, eikai muuta, kun ei se kauaa ajossa enään ole kun puolet osista pitää drifteriin ottaa :D Vihreään teen kaaret, mutta ne tulee täksi kaudeksi vaan saumallisesta vesijohtoputkesta, kun sitä löytyy. Sitten joskus vuonna 2019 luultavasti pitää ne ja pari muutakin asiaa päivittää, jos tällä pro streetiä lähdetään ajamaan :D

Kaippa se kannattaa koittaa saada leimattua, voipi saada vähän paremmin säätöihin ellet ihan dynossa säädätä sitä :D

Tässä juuri tekemässä tuohon garrettiin quick spool valvea, enään pitää hukkaportti turata läpän akseliin kiinni...
saquzi

Re: Lada1200 megaturbo e85

Viesti Kirjoittaja saquzi »

https://www.youtube.com/watch?v=nRn1s_X1ieg

Valkonen lada tuonne, luulis olevan helppo homma?

-etujarrut kuntoon
-konehuoneen siistintä
-auto parempiin säätöihin
-pakoputken tieltä lattiaan tehdyt reiät umpeen
-muuta ruostereikää hitsata..?
-hukkaportti?
-öljynsuodattimen vaihto
-käsijarru uusiksi?
-loput painot pois
-parempi akkukotelo
-bensapumpun siirto bensatankin alapuolelle
-etujousitus paremmaksi?

siinä ois tarpeeksi hommaa taas vähäksi aikaa, jonka jälkeen tuo koppa jääkin varmaan mätänemään :D Kaasua tuli haettua lisää viimeviikolla, ja vihreän kardaanitunnelia sai jatkettua. Viälä puoli neliöö peltiä siihen, niin alkaapi olla valmista..
saquzi

Re: Lada1200 megaturbo e85

Viesti Kirjoittaja saquzi »

jääratapäivien järjestämisestä ei oo vielä tietoa, että pidetäänkö edes. En kyllä usko että pidetään, ja ainoot mitä saanut edellisestä päivityksestä tehtyä on ladan ratista muokattu pikkuratti ja sivuputki takaovesta :lol: (instagramista löytää tutulla saquzi nimimerkillä)

Tuli myös vikaa, kun olin vaihtanut tankkiin 98 ja kartat 1.5bar asti. Ei halunnut lähteä käyntiin, loppujenlopuksi vika oli täysin sama mikä oli kerran "maurilla", siivapyörän mutteri karannut :D ja kun olin vielä hitsannut korotusholkin siivapyörälle, että triggeri ei ottaisi lohkoon kiinni, niin oli tietysti 1/4 murtunut siitä ja tippunut ö-pohjaan jonka takia pääsi sytytys aikaiselle. Puristuspaineetkin mittasin:
1. 9.6bar
2. 9.8bar
3. 8.7bar
4 . 9.4bar

Kolmonen nousi kun heitti öljyä, joten luulen että männänrengasvälit/renkaat kaput.... niin kauan kun ahtaa ja kulkee, pysykööt keulilla :) vähän mietiskellyt pitäiskö drifteriin ladan kone takomännillä varustettuna, mutta toisaalta eipä noi m103 ole kalliita ja saattaisi turbon kanssa saada hyvin +300hp moottorista...
saquzi

Re: Lada1200 megaturbo e85

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Mitä meinaatte, miten ladan etupää käyttäytyy, jos lisätään 5-7cm pituutta ala- ja ylätukivarsiin? Siis jousikuppien eteen, palloniveltrn väliin.. tarkotus toteuttaa Lipin 4x4 iskareilla ja mb w123 iskareilla? Luulisin että alusta liian löysä radalle....
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Lada1200 megaturbo e85

Viesti Kirjoittaja START »

nyt ei kyllä ihan ymmärtänyt, mutta jos meinaat tukivarsia jatkaa niin siellä heittää koko geometria härän pyllyä
alkaa campperit tekeen huimia temppuja joustossa ja sama tulee aurauksiin ku joutuu raidetankojakin jatkaan. v*tullinen talkoo siitä tulee että rupee toimiin ees lähes niin "hyvin" ku vakio.
nimimerkillä tohon jäärata/supr rock autoon säädettävät tukivarret tehty ja ei ihan pikku homma säätää niin et pysyy pyörät halutuissa paikoissa koko jouston matkan, taikka ees pienen osan joustosta
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
saquzi

Re: Lada1200 megaturbo e85

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Mitä jos levitän moottoripalkkia ja tuon samanverran ylätukivarren kiinnityspistettä etäämmälle? Siirrän koko jousikuppeja siis, jolloin geometriat ei muutu?
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Lada1200 megaturbo e85

Viesti Kirjoittaja START »

no se vois onnistua paremmin. ohjaukseen sekin vähän vaikuttaa vallankin jos kääntövarsiakin muuttaa niin aina vaan pitenee raidetanko. alatukivarttahan noissa tuodaan yleensä eteenpäin ni saadaan casteria, mut se taas vaikuttaa ohjauksen jäykkyyteen herkästi.
polskifiiatin olka-akselihan on monen rallimiehen mieleen kun on nivelpisteet kauempana toisistaan, mikä parantaa kans etupäätä, mut jos joustovaroja ei tartte paljoa niin tukivarsien kiinnityksellä saa saman hyödyn, eli jos alatukivartta tuo vähän ylöspäin. samalla jos tarkotus on madaltaa niin se auttaa myös siihen että pysyy tukivarret järkevämmässä asennossa
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
saquzi

Re: Lada1200 megaturbo e85

Viesti Kirjoittaja saquzi »

iJoo, ei tarvi joustovaroja hirveesti. Tarkotus käyttää 123 mersun tehostettua simpukkaa, sekä paljon lyhennettyjä kääntövarsia, tarkoitus saada kåäntökulmaa paljon, sisälokareita joutuu myös muokkaamaan.
http://image.popularhotrodding.com/f/27 ... iagram.jpg

Onko muulla väliä jos ackerman pysyy samana koko jouston ajan? Mistä oikea ackerman selville? Siis nuo etäisyydet...
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Lada1200 megaturbo e85

Viesti Kirjoittaja START »

kokeilemalla se selviää. leikkaa ja liimaa ja kokeilee, vetää heftiin ja kasaa ja kääntelee renkaita ja ilman jousia vetää keulaa ylös ja alas.
vakio tukivarsien kanssa saattaa tulla ongelmia ton pyörän kääntymisen suhteen. ovat niin möhköt
lähtökohtasestihan se ulkokurvin pyörä ei sais kaatua alle eikä saa mennä auraukselle kurvissa
driftingissä ackermanit vissiin yleensä vedetään pienemmäks mikä helpottaa luisussa ajoa. tavan rata hommissa taas vissiin sais sisempi kääntyä enempi
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
saquzi

Re: Lada1200 megaturbo e85

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Jos jotakin päivittelisi. Vihreälle ladalle ei tehty mitään sitten toukokuun jälkeen, kardaanitunneli hitsailtu kasaan ja etupääkin aikalailla, vähän saisi vahvistella mutta ei oikein innosta, kun ohjauksen tekeminen olisi seuraavana vaiheessa. Kesästä asti tullut mersua rakenneltua, mutta nyt talven tullen alkoi tekemään taas mieli ladaa jolla saa luisutella niin että ei tarvi pelätä sen romuttamista....

...Joten tuli haettua suht. läheltä tällänen 1500 kanttilada, 100€ ilman taka-akselia, mukaan vaihdelaatikko ja kalkattava kone, tuo moottori tulee myöhemmin tähän uusien laakerien kanssa. Penkit rotan syömät ja homeessa, ne heitin heti ensimmäisenä pois... Nappiksen vanha jakkara tulee näin aluksi ainakin kuskille, myöhemmin ehkä leimavanhat kuppipenkit ja kunnon vyöt, jonkunnäköiset puolikaaret vois olla myös kivat, että uskaltaa rallittaa...

Kuva

Parempaa kuvaa ei tähän hätään ole. Suunnitelmana on laittaa kaikki viimetalvena nappiksessa olleet osat tähän kiinni, ruiskuturbotekniikkaa ja levykemppiperää siis...

Tarkoitus kuitenkin tehdä pieniä paranteluja tekniikkaan viimekerrasta jotain oppineena. Lada on vissiin yksipisteruisku alunperin, eli vakio tankkipumppu laitetaan lykkäämään ainetta keruusäiliölle, pohjasta lähtö korkeapainebensapumpulle ja säiliön yläosaan paluu bp-säätimeltä ja paluu tankkiin. Autolla tarkoitus ajaa sekä e85 että 95e, joten joku "map switch" tarkoitus laittaa että täysin tyhjään polttoainejärjestelmään saa tankata kumpaa ainetta tahansa, tähän autoon ei ole varaa satsata flexfuel anturia.. Myös turbo vaihtuu tuohon kkk:hon joka aluksi oli kiinni, mutta tälläkertaa tulee kunnon hukkaportti kaveriksi, sitä varten pitää vain seetilaippa sorvata. Pakoputkisto tulee 2.5" tavarasta, aluksi testejä varten up pipe, mutta myöhemmin sitten päivitetään sekin ulostulo takaovesta tyyppiseksi...

ja tietenkin tärkein, tälläkertaa tulee jopa etujarrut.. :roll: Takajarrupiiriin tulee väliin hydraulikäsijarru ja vakio jarrupaineensäädin ennen käsijarrua, pitää joku säätö siihen keksiä. En vielä tiedä heittääkö lattiamaton ja kattoverhoilun pois, jäärata-autossa ei tunnu oikein tärkeiltä, mutta tekis mieli tälläkertaa edes säästää ne....

Enskerralla kun alotettu niin laitetaan vaikka kuvia aivan :) Opiskelemaan lähdettiin muijan kanssa seinäjoelle tuossa syksyllä, ite opiskelemasssa autoalaa ekaa vuotta. Tuo 100km välimatka hidastaa tekemisiä rajusti, mutta viikonloppusin pyritään aina kotia tulemaan ja rakentelemaan. On ainakin motivaatio aina paskan kouluviikon jälkeen huipussaan! :lol: :lol:
saquzi

Re: Lada1200 megaturbo e85

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Juujuu! paljon saatu aikaan, tekniikka paikallaan, bensalinjat valmiit lukuunottamatta paria klemmaria, käsijarrua sommiteltu, jarruputkitarvikkeet hommattu, jarrupaineensäädin keksitty, kuskin penkki pelastettu nappiksesta, megan sähköjä vedelty, turbon väliputki valmis..

motti odottamassa paikoilleen nostoa
Kuva

paikoillaan
Kuva

bensansyöttöjärjestelmää. Nappiksessa oli niin huono systeemi, päätin tähän tehdä kunnollisen ajan kanssa.. Keruusäiliö vanhasta jauhesammuttimesta lyhennetty (tilavuus n.3l?), sen pohjaan ainetta pumppaa joku pieni siirtopumppu, ja tuo korkeapainepumppu säiliön pohjassa taaksepäin osoittamassa, jolloin kiihdytyksessä bensa menee varmasti pumpulle. lisäsin vielä loiskelevyn, toivottavasti helpottamaan bensansaantia/ilman menemistä pumpulle: Kuva

Nyt tietää ainakin sammuttaa koneet kerralla lennosta, jos bensapaineet häviää, sillä tankki periaatteessa aivan tyhjä siinä vaiheessa kun keruusäiliökin... Keruusäiliön kannessa on paluu suutinkiskolta ja ylivuoto tankkiin. Huohotin pitää vielä tankin nippoihin asentaa.

Kuva
Kuva
koko asetelma kiinni kolmella vaimenninkumilla kontin pohjassa.

bensakiskosta random räpsy
Kuva

Kuva konehuoneen puolelta löysi bensapaineensäädin ja teräspunos e85 sietävät letkut paikkansa.

turbo ja hukkaportti samaa kokoluokkaa... Turbon pakopesästä poistin integroidun hukkiksen ja hitsailin reiät umpeen.
Kuva

se väliputki, hukkikselle seetin omaava laippa uusi sorvattu
Kuva

ladan oma jarrupaineensäädin hyvän mallinen ja kokonen, tohon pitää värkätä ruuvisäätö niin säästää reilut 30€ säätimessä..
Kuva

ensviikonloppuna jarruputket kiinni, jarrujen ja kytkimen ilmaus, bensalinjoihin loput klemmarit, virtalukolta johtojen vetoa megalle ja releille ja loput megan sähköt sekä plx asennus, niin saa taas vehkeet käyntiin.
hp7500
Lada kerhon jäsen
Viestit: 126
Liittynyt: 24.9.2009 16:10

Re: Lada1200 megaturbo e85

Viesti Kirjoittaja hp7500 »

Oletko vielä suunnitellut etupään geometrian muutoksia? Pidemmät tukivarret kyllä hyödyttävät, mutta kiinnityspisteitä olisi syytä muokata samalla.. 3d mallista pystyy kohtuu vaivalla katsomaan miten asentokulmat käyttäytyvät.
saquzi

Re: Lada1200 megaturbo e85

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Vihreen kanttiladan tukivarsien kiinnityspisteitä siirsin 10cm molempia ulommas. siihen se sit jäi, seuraavaks olis siihen edessä uuden ohjauksen teko, on vaan niin monta muutakin projua ja valitettavan vähän aikaa..
Vastaa Viestiin