Myysterisiä laatikko-ongelmia

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

jusu kirjoitti:Eihän siellä tosiaan PALJON niitä säätöjä ole. Vain se yksi. :wink:

Missä kohtaa kytkinpolkimen liikettä kytkin irrottaa? Jos irrottaa kovin alhaalta, niin voi olla ettei liike riitä ja silloin säätö on paikallaan. Säätö tapahtuu auton alta työsylinterin työntötangossa olevalla mutterilla. Vähän niinkuin käsijarrussa.

Jos taas irrottaa ylhäältä ja liike riittää, saattaa syy olla joko tuo silmälaakeri, tai sitten levyn boori voi olla hirttänyt kytkinakselille ja levy kihnuttaa vauhtipyörään vaikka kytkin on vapautettu ja pyrkii pyörimään mukana.
Tässä näkee, että kannattaa tosiaan odotella useampia vastauksia kysymyksiinsä. Ladassa toisaan on tuossakin säätömahdollisuus :-)

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

jusu kirjoitti:Missä kohtaa kytkinpolkimen liikettä kytkin irrottaa? Jos irrottaa kovin alhaalta, niin voi olla ettei liike riitä ja silloin säätö on paikallaan. Säätö tapahtuu auton alta työsylinterin työntötangossa olevalla mutterilla. Vähän niinkuin käsijarrussa.
Ottaa aika alhaalta. Ei musta oudon alhaalta, mutta kokemukset muista ladoista on kadonnu alkoholin tuhoamien aivosolujen myötä.

Mites toi boori-kihnutustjuttu, onko se vakavaa?

Käyn huomenna rassaamassa ladaa, katotaan mitä ongelmia löytyy.

Toistaiseksi vaikuttaa siltä että öljynvaihto poisti nelosen poispotkaisuongelman. En ole ainakaan sitä saanut potkasemaan.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Eli kytkimessä on reilusti vapaaliikettä?

Kytkimen säätämisessä kannattaa ottaa huomioon seuraavaa:
Vapaaliikettä on oikeastaan turha lähteä polkimelta mittaamaan, kun sen voi säätää mahdollisimman lyhyeksi tulematta välillä pois auton alta.
Irrotushaarukkaa vetää eteenpäin palautusjousi, jonka tehtävänä on vetää haarukka säätömutteria vasten aina kun kytkin on ylhäällä. Tällöin painelaakeri pysyy erossa asetelmasta.
Kun tämän jousen irrottaa säädön ajaksi, on helppo todeta, kuinka paljon välystä haarukan ja sitä työntävän mutterin välissä todella on. Tämä välys on nyt se vapaaliike ja sen voi säätää lähes kokonaan pois, jättäen kuitenkin sen verran, että haarukka liikkuu vapaasti hieman edestakaisin. Parikin milliä haarukasta mitattuna riittää.
Jos välystä ei jätä lainkaan, painelaakeri nojaa koko ajan asetelmaan ja pyörii siellä turhaan.
Säädön jälkeen jousi takaisin, jotta haarukka pysyy mutteria vasten ja laakeri erossa asetelmasta. Näin on kytkin säädetty. :wink:

Tuo boorin hirttäminen tuli mieleeni siitä, kun kaveri aikoinaan vaihtoi mun entiseen nappikseen kytkintä. Siinä oli kytkinakseli ruostunut levyn booriin niin lujasti että lootaa ei meinannut saada irti. Levy ei ollut liikkunut akselilla lainkaan joten se oli hangannut vauhtilimppuun aina kytkimen painamisesta huolimatta ja kulunut siltä puolen aivan loppuun. Edes niitin kantoja ei ollut jäljellä. Se luistikin jo niin pahasti ettei autolla pässyt enää mihinkään. :roll:
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Okei, tarkistin työsylinterin ja sen haarukan ja haarukka tuntuisi tarpeeksi löysältä. Mutta sylinterin tapin ympärillä oleva tiivisten näytti jotenkin huonokuntoselta, voisikohan se johtua sylinteristä?

Nestettä se ei kuitenkaan vuoda.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
lada 1500s
Viestit: 107
Liittynyt: 31.10.2004 12:35
Paikkakunta: alavus

Viesti Kirjoittaja lada 1500s »

mullakin on sama ongelma että kakkos vaihde ei haluu toimia :? :?
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Okei, tuntuu että on pahentunu vaan. Itseasiassa sen jälkeen kun ronklasin sitä haarukkaa ja työsylinterin tappia niin alko vaihdot muuttuun vielä nihkeemmiks.

Erit. kakkonen on tosi vaikee.

Täytynee viedä spesialistille katottavaks.

UPDATE

Autokeiju on korjannut toistaseksi ongelman :?
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Vastaa Viestiin