Eli kytkimessä on reilusti vapaaliikettä?
Kytkimen säätämisessä kannattaa ottaa huomioon seuraavaa:
Vapaaliikettä on oikeastaan turha lähteä polkimelta mittaamaan, kun sen voi säätää mahdollisimman lyhyeksi tulematta välillä pois auton alta.
Irrotushaarukkaa vetää eteenpäin palautusjousi, jonka tehtävänä on vetää haarukka säätömutteria vasten aina kun kytkin on ylhäällä. Tällöin painelaakeri pysyy erossa asetelmasta.
Kun tämän jousen irrottaa säädön ajaksi, on helppo todeta, kuinka paljon välystä haarukan ja sitä työntävän mutterin välissä todella on. Tämä välys on nyt se vapaaliike ja sen voi säätää lähes kokonaan pois, jättäen kuitenkin sen verran, että haarukka liikkuu vapaasti hieman edestakaisin. Parikin milliä haarukasta mitattuna riittää.
Jos välystä ei jätä lainkaan, painelaakeri nojaa koko ajan asetelmaan ja pyörii siellä turhaan.
Säädön jälkeen jousi takaisin, jotta haarukka pysyy mutteria vasten ja laakeri erossa asetelmasta. Näin on kytkin säädetty.
Tuo boorin hirttäminen tuli mieleeni siitä, kun kaveri aikoinaan vaihtoi mun entiseen nappikseen kytkintä. Siinä oli kytkinakseli ruostunut levyn booriin niin lujasti että lootaa ei meinannut saada irti. Levy ei ollut liikkunut akselilla lainkaan joten se oli hangannut vauhtilimppuun aina kytkimen painamisesta huolimatta ja kulunut siltä puolen aivan loppuun. Edes niitin kantoja ei ollut jäljellä. Se luistikin jo niin pahasti ettei autolla pässyt enää mihinkään.
