Sivu 2/19

Re: Autovalmistajien kotkaukset päästötesteissä

Lähetetty: 26.9.2015 16:24
Kirjoittaja toktornivako
Eiköhän siihen auton liikkumiseen löydy tarkempiakin "antureita" kuin konepelti :shock:

Re: Autovalmistajien kotkaukset päästötesteissä

Lähetetty: 26.9.2015 21:39
Kirjoittaja Lattarauta
toktornivako kirjoitti:Eiköhän siihen auton liikkumiseen löydy tarkempiakin "antureita" kuin konepelti :shock:
Öh.. niin löytyy.. Kuka tässä konepellistä on puhunut?

Re: Autovalmistajien kotkaukset päästötesteissä

Lähetetty: 26.9.2015 22:52
Kirjoittaja samarai
Minkähän takia pitäisi olla "tarkempi anturi" kuin konepelti? Eikös tuo ole yksinkertaisen toimiva systeemi jos moottoritilan työvalo antaa tietoa ECU:lle, kuten uutisten mukaan olisi tehty?

Tulee itselle mieleen 110 Ladan ajonestolaite joka saa infoa kuskin oven sisätilavalokatkaisimesta. :)

Re: Autovalmistajien kotkaukset päästötesteissä

Lähetetty: 27.9.2015 0:42
Kirjoittaja Lattarauta
Voihan se polttimo(?) palaa, tai pelti olla kiinni..

Luotettavampi tieto saadaan nopeudentunnistinantureilta, joiden kautta myös tunnistetaan ajosykli.

Re: Autovalmistajien kotkaukset päästötesteissä

Lähetetty: 27.9.2015 1:52
Kirjoittaja samarai
Ei se polttimo ainakaan tuossa Ladan ajonestossa ole merkitsevä vaan oven katkaisija.

"Pelti kiinni" alkaa savuttaa..

Re: Autovalmistajien kotkaukset päästötesteissä

Lähetetty: 27.9.2015 1:57
Kirjoittaja toktornivako
Ja tää konepelti juttu on muutenkin jonkun kyläsepän urbaani,,, ei nyky autossa edes tarvitse päästömittauksessa konepeltiä avata, sen huomas jo aikoinaan Timo Mäkinen kuinka huono nopeuden tunnistin se konepelti on 8)

Re: Autovalmistajien kotkaukset päästötesteissä

Lähetetty: 27.9.2015 2:10
Kirjoittaja samarai
Voi hyvinkin olla, ei itsellä ole mitään tietoa nykyautoista.

Mites se oli puolestaan niiden bensamoottoreiden kanssa, muistaakseni täällä joku väitti, että niissä ei ole Euro 6:tta edes olemassa?

Re: Autovalmistajien kotkaukset päästötesteissä

Lähetetty: 27.9.2015 2:50
Kirjoittaja Lattarauta
samarai kirjoitti: Mites se oli puolestaan niiden bensamoottoreiden kanssa, muistaakseni täällä joku väitti, että niissä ei ole Euro 6:tta edes olemassa?
https://en.wikipedia.org/wiki/European_ ... _standards

Tuossahan tuota tietoa olisi.

Re: Autovalmistajien kotkaukset päästötesteissä

Lähetetty: 27.9.2015 3:31
Kirjoittaja samarai
Siinähän sitä, eikä voisi varmaan vähempää kiinnostaa, mutta eiköhän sieltä bensakoneellekin se Euro 6 löydy.
Muistelen vain, että joku palstan "päästönormien asiantuntija" väitti täällä aikaisemmin ettei bensamoottorissa Euro 5 ja Euro 6 eroa millään lailla toisistaan?




Sellainen tuli nyt mieleen, että kun kävin keväällä Transittia katsastamassa, niin katsastusmies kun aukaisi konepeltiä katsastuksen loppuvaiheessa pyysi näyttämään mistä löytyy tuulihaka?

Ihmettelin tätä hieman jo tuolloin, koska päästömittaus oli jo suoritettu ensimmäiseksi hallin ulkopuolella, ennen varsinaista katsastusta hallissa. Tästä jäi silloin sellainen käsitys, ettei enää avattukaan konepeltiä päästömittausta tehtäessä, ellei sitten joku toinen katsastusmies sitä tehnyt, mitä en kuitenkaan havainnut.

Auto -vm. 89 Ford Transit L eli ainakaan nykyautosta ei ole kysymys.

Re: Autovalmistajien kotkaukset päästötesteissä

Lähetetty: 27.9.2015 19:14
Kirjoittaja toktornivako
samarai kirjoitti:Siinähän sitä, eikä voisi varmaan vähempää kiinnostaa, mutta eiköhän sieltä bensakoneellekin se Euro 6 löydy.
Muistelen vain, että joku palstan "päästönormien asiantuntija" väitti täällä aikaisemmin ettei bensamoottorissa Euro 5 ja Euro 6 eroa millään lailla toisistaan?
No kerroppa nyt sitten mitenkä ne bensiini auton Euro 5 ja 6 päästöjen osalta eroavat toisistaan?

Re: Autovalmistajien kotkaukset päästötesteissä

Lähetetty: 27.9.2015 19:52
Kirjoittaja samarai
Eikö nuori autoalan ja nykyautojen asiantuntija osaa itse lukea tuosta linkin taulukosta mitä eroa on bensiinimoottorien Euro 5 ja Euro 6 päästöillä?

Vai pitääkö tosiaan tällaisen entisen muurarivanhuksen alkaa rautalangasta sitä vääntää?

https://en.wikipedia.org/wiki/European_ ... _standards

Re: Autovalmistajien kotkaukset päästötesteissä

Lähetetty: 27.9.2015 20:43
Kirjoittaja toktornivako
No antaa nyt tulla vaan kaikkitietävän vanhuksen suulla, että minkälainen Euro 5 ja Euro 6 ajoneuvon "saaste" ero on? Eli nyt niin kuin aikaisemminkin on kyse ei suorasuihkutteisen sieltä putkenpäästä tulevasta tavarasta.

Re: Autovalmistajien kotkaukset päästötesteissä

Lähetetty: 27.9.2015 22:02
Kirjoittaja samarai
Enhän minä näistä itse mitään tiedä, sen kai tulin jo sanoneeksikin, enkä välttämättä edes halua tietää.Tuo ero on kuitenkin selvästi luettavissa edellä annetusta lähteestä. Onko tosiaan nuorelle ihmiselle noin vaikeaa etsiä ja löytää se ero päästöjen osalta Euro 5:n ja Euro 6:n bensiinimoottorien osalta?!?

Katso taulukosta Petrol (gasoline) ja Euro 6, sieltä löytyy yksi merkittävä ero hiukkaspäästöjen osalta. Tuli voimaan syyskuun 1. 2014 vuoden siirtymäajalla.

Jos se kohta on liian vaikea löytää, voin laittaa kuvakaappauksen ao. kohdasta ja tulkita sitä jos ei ymmärrä siitä mitään.
Siitä että jos tuo taulukko on virheellinen en taas vastaa. Sen voi taas oikea asiantuntija kertoa.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

e. Yritetään siis vielä selvittää asiaa tarkemmin ko. lähteestä.

Kuva

Kuva

Kuten taulukosta selviää bensamoottoreissa Euro 6 muutos Euro 5:stä on uusi arvo hiukkasmassa päästöt kilometrille (P [#/km]), sitä ei ollut vielä bensamoottorien Euro 5:ssä (ainoastaan dieselien 5b päästönormissa) . Euro 5.een (2009) tullut hiukkasmassan päästöarvo (PM) koskee siis suoraruiskumoottoreita - viittaus ** (kaksi tähteä). Se arvo pysyy samana myös Euro 6:ssa.

"A particulate number standard (P) or (PN) has been introduced in 2011 with Euro 5b for diesel engines and in 2014 with Euro 6 for petrol engines."

v. 2011 dieselmoottoreille Euro 5b :hen tulleet hiukkasmassa päästöt/km tulivat v.2014 Euro 6:n mukana koskemaan myös bensamoottoreita.

Tässä hiukkasmassapäästöt/km (P [#/km]) on puolestaan viittaus *** (kolme tähteä) ja sillä viitataan, että tuo v.2014 voimaan tullut hiukkasmassan päästöarvo/km 6x10 potenssiin 11, nousee potenssiin 12 kolmen vuoden kuluessa Euro 6:n voimaantulosta (v.2017). Tätä kaksivaiheisuutta ei taas ole dieselmoottorien Euro 6 päästönormissa.

Tuosta ei pysty varmuudella sanomaan koskeeko se pelkästään palotilaan suihkuttavia, koska viittausta ei ole kuin tuohon kaksivaiheisuuteen. Ihmetyttää vaan miksi Ladan piti keväällä alkaa kehitellä Euro 6 päästöarvot täyttävää moottoria?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Daimlerin sivulta löytyi Euro 6 (kaksivaiheinen) päästöstandardi bensiinimoottoreille ns. pähkinänkuoressa ja jopa EU:n komission asiaa koskeva direktiivi ja sen julkaisuajankohta:

About the EURO 6 standard

"On 29 May 2012, the European Commission published Directive 459/2012, establishing the EURO 6 emission regulations for vehicles with petrol engines from 2014 for Stage 1, and from 2017 for Stage 2. The new specification stipulates that in the future, petrol models will also have to meet the strict particulate limits of 6 x 1011 particles per kilometre."
http://www.daimler.com/dccom/0-5-138031 ... 0-0-0.html

Re: Autovalmistajien kotkaukset päästötesteissä

Lähetetty: 28.9.2015 10:05
Kirjoittaja rotsi4
Voihan se huijaa nyt- käsky eculle olla jokin nappulakoodikin jonka auton testikuski tietää ja naputtelee ennen testiä. Silloin se ei voi vahingossa päälle mennä kuten sisävalo tai pyörien pyörintä, asiakas valittaa tälläisistä asioista..

Ainakin Ylen uutisessa oli että Vw autosta löytyy varta vasten eri ohjelmisto tälle testin läpäisylle. Mitäpä sillä tekee..no voisi koittaa joskus miltä tuntuu euro-autoilu.

Mutta eikai nämä varjo-ohjelmat kielletty ole..sattunut vaan joku laittamaan päälle vahingossa.

Re: Autovalmistajien kotkaukset päästötesteissä

Lähetetty: 28.9.2015 11:16
Kirjoittaja toktornivako
Kyllähän nykyään on mahdollista rakentaa ohjelma kuin ohjelma, nämä tuotannon aikaiset tehdasasetukset ynm, mitkä poistetaan maahantuonnissa tai viimmeistään luovutus hullossa niin olis helppo sisältää vaikka tuollainen päästö kikkailukin.