Sivu 2/5
Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka
Lähetetty: 20.6.2010 21:15
Kirjoittaja THI-900
Itseasiassa se ei olekaan säädin, mistä se kuorsaa. Vain toinen jarruputki joka sinne säätimelle menee on poikki. Ehkä parempi niin. Vaihdetaan siis molemmat putket. Sekä pitkä edestä tuleva putki ja sitten se siihen letkulle menevä putki josta pneumatiikka jatkuu taka-akselille.
Eli jarrut eivät tulleet tänään valmiiksi. Ensi viikonloppuna sitten varmaan. Katsoin muuten vielä etuletkutkin että ovatko vaihtokunnossa. Mutta ne oli ok, ei murtuman murtumaa Tämä oli mun mielestä ihme, koska kaikki muu jarruissa tähän asti on ollut enemmän tai vähemmän vituralla.
Vilkkuja koitin hepata tänään kuntoon kanssa. Eivät kyllä tulleet kuntoon. HÖ! Kuskin puolella toimii kaikki koko ajan. Mutta toisella puolella palaa mikä milloin haluaa. Varoitusvilkut toimii liki aina, mutta silloinkin oikeain puolen vilkut ovat heikot. Jostain mene virta kunnolla läpi, mutta mistä. Se on jossain viiksen jälkeen ja ennen valoa. Mitähän liitoksia siellä mahtaa olla? Miten muuten vilkkurele reagoi tässä siihen jos vain yksi vilkku toimii. Miten sen silloin pitäisi toimia?
Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka
Lähetetty: 21.6.2010 7:23
Kirjoittaja lada.h.s
Ettei olisi vain maavika?
Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka
Lähetetty: 21.6.2010 15:24
Kirjoittaja THI-900
Tarkoitus olisi vielä kirjata tänne työ tunnit mitä tämän auton kanssa on mennyt. Rahaa menee, mutta niin menee kaikkeen. Sitä on laskettu jo monenkin auton suhteen, mutta tunteja ei.
Tähän asti:
9.6. 6h
11.6. 4h
12.6. 4h
13.6. 5h
19.6. 7h
20.6. 5h
eli yhteensä 31h kulutettu.
Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka
Lähetetty: 21.6.2010 21:12
Kirjoittaja THI-900
Nyt toimii vilkut. Kun molemmat etuvilkkujen pesät huolella niin alkoi toimi. Vitsi se lokarin irroitus on veemäinen. Tai ei se siis ole, mutta että vilkkuun käsiksi pääsy vaatii sen irrotuksen niin se on.
Sitten toimii kaikki muutkin valot. Bensamittarin anturin korjasin eli nyt toimii bensamittarikin. Sitten selvitin takalasin lämmitäjän tilanteen ja sähkö sinne tuli. Vastus oli niinkin suuri kuin 360 ohmia siinä lämmitin elementissä. Onkohan tolkun luku. Vielä olisi tarkoitus tänään heivata pois vanhat rikkinäiset lisäsumuvalot ja poistaa lampun pyyhkimet.
Tänään meni 3h eli yhteensä 34h kulutettu.
Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka
Lähetetty: 21.6.2010 22:05
Kirjoittaja Laabani
THI-900 kirjoitti:Elikkäs. Nyt tuli hankittua sitten taloon vähän kuin vahingossa nappisfarkku. Kyseinen laitos oli jäänyt edelliseltä omistajalta seisomaan hänen siirtyessään ajasta iäisyyteen. Persikkaa oli käytelty ja liikuteltu viimeksi vuonna 2004, mutta todellisessa ajossa se oli ollut viimeksi 2000. 2004 vuoden jälkeen se oli ollut kuin maskottina osoittamassa, että joku on kotona kun talo oli tyhjillään.
Hain auton kotiin vetämällä, ei ollut mahdottoman helppo reissu. Autossa ei ollut akkua, mutta sellainen oli toki mukanan. Ensin laiteltiin akku paikoilleen ja kokeiltiin sähköjä. Ensin ei toiminut mitään, mutta kun muutaman kerran napsutteli valoja, niin sekä parkit että ajovalot suostuivat palamaan yhtä aikaa. Myös jarruvalot osoittivat elon merkkejä. Vilkuista toimi vain tien puolella oleva.
Seuraavaksi tutkiskelin moottoria. Öljyä oli hieman yli ylämerkin, ja syyläri oli täynnä. Otin ilmanputsarin pois ja pumppasin bensaa käsipumpulla kaasarille. Pumppu vuosi jonkin verran, mutta sain bensaa kaasarille asti. Kun kaikki tuntui olevan kunnossa niin aloin starttailemaan. Toisella luopasi jo, mutta tarvi kuitenkin korkista vielä huikkaa ennenkuin jäi käymään. Kauaa ei kuitenkaan voinut käyttää koska bensapumppu ruiskutteli bensaa huolestuttavasti ympäriinsä... Ei auttanut ruuvien kiristyskään.
Sitten oli aika kokeilla onko jarrut jumissa. Tätä ennen olin jo kytkin painanut pohjaan ja sinnehän se jäi.

Auto oli vapaa ja startin ja neljän ihmisen voimin saimme auton ylös seisonnan aikana syntyneistä kuopista jotka olivat varmaan noin 10 cm syvät

Sitten piti kokeilla jarruttaa. Käsijarruun en koskenut kun pelkäsin, että voi jumia niin että veto ei onnistu sitten enää ollenkaan. Jotain olematonta jarruissa tuntui eli hieman vauhdin surmaa oli tiedossa. Jarrunestesäiliöistä toinen oli tyhjä ja Parkanon Shellin pihassa selvisi myös vuotokohta

Repsikan takapyörältä ruiski ison lammikon nestettä ulos. Sille tarviinnee tulevaisuudessa tehdä jotain.
Mutta kotiin päästiin onnellisesti ilam hämminkejä. Kirjoittelen puutteista ja vioista tarkemmin heti kun olen tarkemmin tutkinut asioita. Ensimmäiseksi olisi tarkoitus vaihtaa se bensapumppu ja ilmata kytkin. Ohessa vielä pari kuvaa:

Perkules, mistä ihmiset näitä haalii?? Mäkin haluun!

Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka
Lähetetty: 22.6.2010 4:35
Kirjoittaja jaasu
Eläpä labaani muuta sano

Tekee mieli itelläki tuommosta pikkuhiljaa

Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka
Lähetetty: 22.6.2010 7:31
Kirjoittaja AI
THI-900 kirjoitti:Vitsi se lokarin irroitus on veemäinen. Tai ei se siis ole, mutta että vilkkuun käsiksi pääsy vaatii sen irrotuksen niin se on.
Paljon helpommalla pääsee kun irrottaa umpion pohjineen ja rassaa sieltä. Just muutama päivä sitten Kaunottaren sivuvilkun korjasin sitä kautta.
Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka
Lähetetty: 22.6.2010 10:20
Kirjoittaja THI-900
AI kirjoitti:THI-900 kirjoitti:Vitsi se lokarin irroitus on veemäinen. Tai ei se siis ole, mutta että vilkkuun käsiksi pääsy vaatii sen irrotuksen niin se on.
Paljon helpommalla pääsee kun irrottaa umpion pohjineen ja rassaa sieltä. Just muutama päivä sitten Kaunottaren sivuvilkun korjasin sitä kautta.
No enhän mä tommosta tajunnu. No samalla tuli kuitenkin oiottua hieman pusun saanutta etukulmaa, että sitä kautta lokarin poisotto puolsi paikkansa.
Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka
Lähetetty: 27.6.2010 16:09
Kirjoittaja THI-900
Eilen taas hommat jatkuivat. Viimeksi en jaksanut ottaa irti niitä lisävaloja ja lampunpyhkimiä, joista puhuin. Mutta nyt ne ovat poissa. Samalla tuli testattua onko tuleeko pyyhkijöille sähköt vai ei? Laitoin toisen pyyhkijän moottorin pistokkeeseen ja sehän toimi. Eli moottori siellä vain on jumissa. Pitänee se purkaa kans tuossa sitten.
Sitten revin taakse menevän jarruputken, paineensäätimen ja säätimeltä letkulle ja tkappaleelle menevän putken ja itse letkun mäkeen. Hyh että oli sontainen homma. Piti pestä puoli tuntia päätä kun tuli niin paljon sontaa hiuksiin... Tänään pitäisi sitten pudotaa uudet osat tilalle. Voi olla sen pääputken taittelu aika mielenkiintoinen homma.
Ja eilen aikaa kului 5 tuntia eli 39 tuntia mennyt.
Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka
Lähetetty: 27.6.2010 16:22
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Eikö kukaan auton alla ryömivä käytä minun SuomalaisUgrilaisten piharemonttieni kenoa:
Pipo Päähän ja Laskettelulasit Silmille.
Pipo suojaa kolhuilta, kylmältä, kuumalta ja lialta. Laskettelulasit suojaavat oman tulevaisuuden kirkkaudelta, auton alla hujottavalta ajoviimalta ja roskilta, jota piharemontoijan aiheuttama pyörremyrsky irrotaa.
Kokeilkaas. Ei enää vuotavia silmiä, vuotavia kulmia eikä vuotavaa kiroilutulvaa.
Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka
Lähetetty: 29.6.2010 11:27
Kirjoittaja THI-900
Laskettelulaseja en omista kun ikuna en oo mäkiä laskenu (täälä pohjanmaalla mitään sellasia oo). Hissintekijäkin kuulemma sanoi aikanaan ku kiukaskalliolle (Jalasjärvi) teki hissiä, että nyt on eka kerta kun tällainen tehdään tasamaalle
Mutta asiaan. Pipo oli ja sitä käytin. Oli se pikkusen helpompaa hommaa noin. Uudet putket on nyt pujotettu paikoilleen ja jarrupaineen säädin asennettu. Seuraavaksi ennen nesteiden laittoa pitäisi sitten laittaa vielä kuskin puolelle vetarin stefa. Samalla voisi molemmin puolin avata ne ilmareiät, joista ohi tuleva peräöljy pääsee vuotamaan. Vähä meinaisin hajota sen paineensäätimen laiton kanssa Oikeesti se on kyllä superveemäinen asentaa, kun ei oo nosturia. Pääputken asennus auton alle oli oikeesti ihan piece of cake.
Vanhennos oli eilen katsonut pyyhkijöitä. Oli kasannut kahdesta mekanismista yhden. Kaikki nivelet oli vanhassa umpiruostuneet, niistä ei ollut enää mihinkään. Mutta nyt toimii pyyhkijätkin. Hjuva homma!
Töitä tuli eilen tehtyä 8 tuntia, joten nyt on kulutettu 47 tuntia.
Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka
Lähetetty: 29.6.2010 11:51
Kirjoittaja lada.h.s
Hyvinhän sinulla tuo homma etenee!

Minulla on nyt ollut parinpäivän taukoa koska haluan nauttia kesästäkin vähäsen. Ja kun on liian kuuma tehdä.
Ei sen jarrupaineensäätimen asennus nyt ihan hirveän vaikeaa ole, tietysti hieman haastavaa kuitenkin.
Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka
Lähetetty: 29.6.2010 12:27
Kirjoittaja THI-900
Äsh. Aivan unohtui lauantain remppakertomuksesta yksi juttu. Mittaristo tuli nyt kuntoon kaikilta osin. Jaccez nimerkiltä hain jämsästä kierroslukumittarin ja asentelin sen paikoilleen. Nyt toimii sitten instument clusterkin kaikilta osin. Jopa parkkien merkkivalo palaa

Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka
Lähetetty: 1.7.2010 13:11
Kirjoittaja THI-900
Vanhennos oli eilen kaatanut nestettä jarruihin ja antanut valua niin kauan kunnes molemmista takapyörän sylkistä tuli ainetta. Jarrupolkimeen oli kuulemma tullut hyvä tuntu. Well done. Tänään sitten etujarrujen kimppuun.
Tähän meni noin tunti eli nyt on 48 tuntia tehty.
Re: 21023-01 1500DL '83 Persikka
Lähetetty: 1.7.2010 14:37
Kirjoittaja audiq
Ei se ilma noin poistu jarruista kokonaan. Ihan hyvä tapa esi-ilmata, mutta sen jälkeen jarrut pitää ilmata vielä vaikka perinteisellä tyylillä.