Sivu 2/3

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Lähetetty: 9.1.2016 14:32
Kirjoittaja pressa
Onko polkimet vielä rautaa? Itse olen joskus Ladankin rautaisi polkimia sivusuunnassa putkitongeilla säätänyt, ei meinannut äijän 46 kokoinen turvasaapas mahtua kunnolla jarrulle.

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Lähetetty: 9.1.2016 15:06
Kirjoittaja Smoppi
Teräksisiltä näyttävät.

Sellaista vielä, että sytytystulpat ja -johtimet lienevät ihan kunnossa, kun päästömittauksessa HC oli tyhjäkäynnillä 6 ppm ja kierroksilla 7 ppm. Mistäköhän tuo huono käynnistyvyys -30 asteessa sitten johtuu, vai lieneekö kyseessä tosiaan vain ominaisuus?

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Lähetetty: 3.2.2016 20:30
Kirjoittaja Smoppi
Piti ottaa patonki taas ajoon, kun Samara meni remonttiin. Toistaiseksi ei ole uusia ongelmia ilmennyt. Auton sisäilma on ollut "hieman" kosteaa puolen kuukauden mittaisen seisonnan jälkeen, joten olen joutunut kuivattelemaan sitä sisätilanlämmittimellä.

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Lähetetty: 4.2.2016 17:09
Kirjoittaja Smoppi
Nopeusmittari on alkanut välillä tipahtelemaan pelistä pois. Välillä näyttää nollaa ja välillä reilusti kovempaa vauhtia kuin pitäisi. Kojelautaan lyöminen näyttäisi korjaavan ongelman aina väliaikaisesti. Miten tuonne mittariston taakse pääsee käsiksi?

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Lähetetty: 4.2.2016 19:22
Kirjoittaja t tulppu
Patonkiin veitsellä viilto kojelautaan ja makkara sisälle.. joo ei mitään havaintoo..

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Lähetetty: 8.2.2016 23:07
Kirjoittaja Smoppi
Yhtäkkiä alatukivarren heloissa on sentti välystä. Mistäs näihin sai halvalla noita osia?

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Lähetetty: 9.2.2016 23:20
Kirjoittaja stahanov
Motonetissa on ollut jotain, mutta Sitroselta löytyy osia ja asiantuntemusta. www.sitronen.fi .

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Lähetetty: 19.2.2016 19:15
Kirjoittaja Smoppi
Tänään valutin moottorista reilut neljä iltraa tummanpuhuvaa liejua ulos. Tilalle laitoin alennuksesta ostettua Teboil Gold S:ää. Myös suodattimen vaihdoin. Alun perin tähän piti vaihtaa öljyt vasta keväällä, koska tämän piti olla vain kakkosautona, mutta kun Samaran kanssa kävi mitä kävi niin tällä onkin nyt tullut ajeltua kymmeniä kilometrejä päivässä ja siksi vaihdoin öljyt, kun ei ole edes tiedossa milloin ne on viimeksi vaihdettu. Eipä ole ennen missään vehkeessä moottori hiljentynyt yhtä paljoa öljynvaihdon jälkeen. Kalkatti jo kylmäkäynnistyksissä muutaman sekunnin ajan, eikä ihme, kun öljy oli paksuuntunutkin kuin olisi dieselmoottorissa ollut. Öljynpaineetkin nousevat paljon nopeammin tuon öljynvaihdon jälkeen.

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Lähetetty: 16.4.2016 20:22
Kirjoittaja Smoppi
Minulla oli sitikkaan kaksi paria kesärenkaita, yhdet sakoilla olevat ja yhdet hyväpintaiset. Dyykkasin rengaskasasta kaksi ihan hyvää kesärengasta, joilla ajelee vielä ainakin pari kesää ennen kuin ovat sakoilla. Revin vanhat sakoilla olevat kumit vanteilta pois (eivät muuten lähteneet edes ehjinä, kun olivat niin tiukassa :shock: ) ja pyöräytin rengasraudoin paremmat kumit paikoilleen. Tasapainotukseksi laitoin kuulapyssyn kuulia pari kourallista per rengas, ei ainakaan satasen vauhdissa vielä täristä.

Mittasin myös paljonko kestää sitikalla kiihtyä sataan. Takakontti täynnä noin 22 sekunttia, kun vaihtaa vaihdetta siinä neljän ja puolen tonnin kohdalla. Minkäslaiset viralliset kiihtyvyysarvot näissä oli? Näiden hitaimpien mallien pitäisi tyhjänä ja uutena kiihtyä sataseen vajaassa 18 sekunnissa, eli aika hyvin kai nuo vedot on sitten tallessa?

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Lähetetty: 17.4.2016 11:13
Kirjoittaja mikko853
Smoppi kirjoitti: Tasapainotukseksi laitoin kuulapyssyn kuulia pari kourallista per rengas, ei ainakaan satasen vauhdissa vielä täristä.
:lol:

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Lähetetty: 17.4.2016 16:52
Kirjoittaja Smoppi
Sitikasta tuli peräpäästä mehut pihalle, mutta jarrut eivät lakanneet toimimasta eikä perä valahtanut alas. Putket siis lienevät kunnossa. Missäköhän vika?

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Lähetetty: 20.4.2016 3:02
Kirjoittaja Smoppi
Oli paukahtanut yksi vajoamiseneston putki takapäästä, vaikka kyseisessä putkessa oli kyllä vielä ainevahvuutta melko reilusti jäljellä. :? Tässä pääseekin askartelemaan, koska tältä kylältä ei uusia putkia sitikkoihin taida saada. Täytyy tehdä itse se putkentyssäystyökalu. Tuon auton alla on tosi hankalaa työskennellä, vaikka takapää on ajettu rampeille, eli pitänee siihenkin kehitellä jonkinlainen ratkaisu. Vaikka putket ja nipat eivät pahasti ole ruosteessa, niin mahdotonta noita on saada irti asianmukaisilla työkaluilla, kun ovat niin jumissa. Kolme putkea jo vetelin sivareilla poikki ja otin jakotukin ruuvipenkkiin kiinni, jossa siirtoleukapihdeillä pyörittelin nipat auki.

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Lähetetty: 22.4.2016 20:28
Kirjoittaja Smoppi
Piti alkaa taas kenttäkoneistajaksi, kun ei ole yhtään autoa ehjänä. Maanantaina saan putkinippoja sitikkaan.

http://sininenankka.dy.fi/sitikkaputki/sitikkaputki.php

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Lähetetty: 26.4.2016 21:37
Kirjoittaja Smoppi
Sain putkinippoja ja sitikkaan on nyt putket tehty. Yksi kumiholkkitiiviste katosi johonkin ja kello oli jo sen verran, etten saanut enää mistään ostettua sopivaa letkua, josta voisi niitä tiivisteitä leikellä. Huomenna nähdään tuleeko sitikka kuntoon vai hajoaako jotain muuta.

Re: Xantia Break 1.8i 8V -96

Lähetetty: 27.4.2016 20:16
Kirjoittaja Smoppi
Nyt on putket paikoillaan ja ehjät. Korin noustessa ylös irtosi takapään korkeudensäätimen "linnunluun" toinen pallonivel. Varmistelin nivelen paikoilleen nippusiteillä ja luulin auton olevan kunnossa, mutta kärsimys ei suinkaan vielä siihen loppunut, alkoi nimittäin oikea etupallo vuotamaan juurestaan. Pyörittelin pallon irti ja huomasin tiivisteitä olevan kaksi päällekkäin. Otin toisen pois ja litkut alkoivat pysyä sisällä. Loppuivat tosin kesken eli pitää ostaa lisää. Juuri ja juuri ajamista varten riittävästi sitä sain säiliöön, mutta jos jousituksen nostaa yläasentoon, niin nestepinta painuu liian alas.