Eipäs juupas...Jos suositus on vain GL-4, niin se GL-5 ei käy!On liian liukasta ja synkroninti saattaa hidastua.Ja mitä rattaiden pintapainevaatimukseen tulee, niin automaattivaihteistoöljy on suosituksena moneen manuaalilootaankin ja on aika lirua.Ja useissa ABS-säiliön korkeissa lukee DOT-4.Lukkoperäöljy (LS) on kaikkein liukkainta mutta sopii myös lukottomaan perään.GL-5 lukollisessa perässä lisää kyllä lukon pitoa, mutta aiheuttaa lukon paukahtelun käännöksissä.(vastaväitteitä odotellaan).Stefa kirjoitti:Tuo GL-luokitushan on öljyissä hieman sama kuin DOT jarrunesteissä. Eli parempaa saa aina laittaa mutta huonompaa ei. Eli jos vaatimus GL-4 niin GL-5 käy myös mutta ei toisinpäin. Ja taas esimerkiksi abseihin ei DOT-4 jarrunestettä.
Laatikko öljyt
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Näin sanoo Neste:
http://www.neste.fi/artikkeli.asp?path= ... ;1329;1510
Mikä tarkoittavat vaihteistoöljyn luokitukset API GL-4 ja GL-5?
API luokitus vaihteistoöljyille määrittelee öljyn kulumisenestokykyä. Mitä suurempi numero, sitä tehokkaammat lisäaineet kulumista vastaan. Korkeimman GL-5 luokan öljyjä käytetään yleensä takavetoisten autojen taka-akselin ns. hypoidivetopyörästöissä, joissa tarvitaan mahdollisimman tehokas lisäaineistus. GL-4 -luokituksen mukaisia lievemmin lisäaineistettuja öljyjä käytetään yleensä etuvetoisten autojen vaihteistoissa.
API luokka on valittava auton valmistajan ohjeiden mukaan. Liian pienen luokan käyttö voi johtaa osien nopeaan kulumiseen ja liian suuren taas käsivalintaisessa vaihteistoissa huonoon synkronointiin.
Ugh.
Laitoin muuten edellisessä Ladassa tuota automaattivaihteistoöljyä ohjaussimpukkaan. Ohjaus oli pakkasella selvästi herkempi. Haittoja en huomannut.
http://www.neste.fi/artikkeli.asp?path= ... ;1329;1510
Mikä tarkoittavat vaihteistoöljyn luokitukset API GL-4 ja GL-5?
API luokitus vaihteistoöljyille määrittelee öljyn kulumisenestokykyä. Mitä suurempi numero, sitä tehokkaammat lisäaineet kulumista vastaan. Korkeimman GL-5 luokan öljyjä käytetään yleensä takavetoisten autojen taka-akselin ns. hypoidivetopyörästöissä, joissa tarvitaan mahdollisimman tehokas lisäaineistus. GL-4 -luokituksen mukaisia lievemmin lisäaineistettuja öljyjä käytetään yleensä etuvetoisten autojen vaihteistoissa.
API luokka on valittava auton valmistajan ohjeiden mukaan. Liian pienen luokan käyttö voi johtaa osien nopeaan kulumiseen ja liian suuren taas käsivalintaisessa vaihteistoissa huonoon synkronointiin.
Ugh.
Laitoin muuten edellisessä Ladassa tuota automaattivaihteistoöljyä ohjaussimpukkaan. Ohjaus oli pakkasella selvästi herkempi. Haittoja en huomannut.
ABC -Absolutely Boring Compromise