Sivu 2/3
Lähetetty: 15.2.2005 17:28
Kirjoittaja Stefa
Kylmä-Mika kirjoitti:
töissä olis kyllä tuo vuotovirtamittari ja muut mutta vain vaihtojännitteelle.
Sillä olis kätevä mitata.. työtakin taskussa kyllä ampeerimittari tasajännitteelle sillä pitää yrittää mitata latausvirta... tosin vuotovirta ehkä tasajännitteellä mahdoton koska jännite kulkee miinuksesta plussaan...

Helpoin tapa nähdä tuo että vuotaako virtaa on ottaa akunkenkä irti ja yleismittari akun ja kengän väliin. Selostettu ehkä tarkemmin tuossa nivan hukkavirta topicissa.
Toisekseen ei jännite "kulje" mihinkään. Jännite on potentiaaliero ja virta kulkee tämän potentiaalieron seurauksena. Myöskään virran kulkusuunnalla ei ole väliä tuossa mittauksessa. Sopimuksella virran suunta on vastakkainen elektronien kulkusuuntaan nähden, eli plussasta miinukseen. Tämä ilmenee etumerkillä mitatessa, eli jos mittari näyttää miinusta niin asia korjaantuu kun kääntää mittarin "tikut" toisinpäin. Virran (eikä jännitteen) itseisarvoon tämä ei kyllä vaikuta.
Lähetetty: 15.2.2005 17:54
Kirjoittaja Kylmä-Mika
Niinhän se on potentiaaliero kylläkin... Mutta oikeastihan ilman sopimuksia kulkee virta - sta + ssaan...
enemmänkin itsellä kokemusta tuosta vaihtovirrasta työn kautta kun ammattiin kuuluu olla luvat niin sähköstä kun kylmästä... Voi voi on nuo ihmeellisiä tänään hävis lattarasta valot kässärille ja ryypylle vähän aikaa siinä ihmettelin sammutin auton ja laitoin uudestaan käyntiin niin johan toimii...
Ihmetyttä herättää kanssa kun valot lähtee viiveellä... pitäs olla reipas ja uusia rele mutta kerta toimii niin ei jaksa kiirehtiä...

Lähetetty: 15.2.2005 18:10
Kirjoittaja Stefa
Kylmä-Mika kirjoitti:Mutta oikeastihan ilman sopimuksia kulkee virta - sta + ssaan...
Tuosta olen kyllä eri mieltä. Elektronit kulkevat - ->+ mutta virta kulkee juuri toisinpäin. Tämä siksi että alkujaan luultiin sähkön olevan positiivisten varaushiukkasten liikettä. Myöhemmin virran suunta tahdottiin säilyttää, vaikka elektroniteorian myötä todettiinkin virran olevan pääasiassa elektronien liikettä.
Noihin Ladan sähkökummitteluihin yksi vian paikka on sulakerasia.
Lähetetty: 16.2.2005 10:58
Kirjoittaja veli alexei
Veljet täällä todistelevat nyt tosi vahvasti Ladan virranhukkumisia kun on jo elektronitkin kaivettu esiin.
Seuraavaksi perehdymme Kirchoff:n lakeihin...

Lähetetty: 16.2.2005 13:38
Kirjoittaja Misha
Muistakaa laittaa maalarinteippiä töpseleihin ettei sähkö valu ulos.
Lähetetty: 16.2.2005 19:23
Kirjoittaja Kylmä-Mika
heh heh... teippipatentti se paras patentti!

Lähetetty: 16.2.2005 21:19
Kirjoittaja Stefa
veli alexei kirjoitti:Veljet täällä todistelevat nyt tosi vahvasti Ladan virranhukkumisia kun on jo elektronitkin kaivettu esiin.
Seuraavaksi perehdymme Kirchoff:n lakeihin...
Kyllä nuo Kirchhoffitkin on hanskassa tarvittaessa

No juu, ehkä toisinaan innostun hieman liikaa näistä teoreettisista asioista
Rautalanka, jeesusteippi ja nippusiteet on kyllä sellainen setti, että sillä korjaa lähes kaiken.
Lähetetty: 20.2.2005 2:18
Kirjoittaja R-J
Misha kirjoitti:Muistakaa laittaa maalarinteippiä töpseleihin ettei sähkö valu ulos.

Lähetetty: 20.2.2005 10:31
Kirjoittaja Kylmä-Mika
Niin kyllä tuo on helppo mitata tuo vuoto kylläkin... Työtakin taskussa aina mukana pihtiampeerimittari joka näyttää myös tasavirran niin ei tarvitse edes irrotella akun kenkiä
Kätevää, eikö totta
voi voi tänään pitäs jaksaa kiristää nokkaketju, todella vaativaa

Lähetetty: 20.2.2005 10:56
Kirjoittaja ,_,/ukka
Kylmä-Mika kirjoitti:Niin kyllä tuo on helppo mitata tuo vuoto kylläkin... Työtakin taskussa aina mukana pihtiampeerimittari joka näyttää myös tasavirran niin ei tarvitse edes irrotella akun kenkiä
Kätevää, eikö totta
voi voi tänään pitäs jaksaa kiristää nokkaketju, todella vaativaa

No itse en luottais noin pienillä virroilla tuon pihtiamppeerimittarin näyttämään. Ihan normaalia on, että esim. autoradio ottaa valmiustilassa virtaa tuommoiset 50-100mA. Keskiverto akku kestää tuommoista purkuvirtaa viikon kovassakin pakkasessa ja jaksaa vielä auton startata. Kun virran kulutus alkaa olla amppeerin luokkaa, alkaa käyntiinlähtö heikkeneen jo vuorokauden seisomisen jälkeen ja akku on täysin tyhjä viimeistään kolmen vuorokauden kuluttua. Mun kokeilemat pihtiamppeeri mittarit ei kyllä osaa näyttää virtoja kuin parin kolmen amppeerin tarkkuudella, eli em. tapauksien eroja ei sillä huomaa.
,_,/ukka
Lähetetty: 20.2.2005 15:41
Kirjoittaja Kylmä-Mika
Kyllä minä omaan luotan tosi hyvin... siinä on kalibrointi ja kaikki... Ja maksoikin kyllä fluken verran
näyttö on vielä 2 desibelin tarkkuudella niin eiköhän sillä sitten ole ihan hyvä mitata

Lähetetty: 20.2.2005 22:48
Kirjoittaja ,_,/ukka
Kylmä-Mika kirjoitti:Kyllä minä omaan luotan tosi hyvin... siinä on kalibrointi ja kaikki... Ja maksoikin kyllä fluken verran
näyttö on vielä 2 desibelin tarkkuudella niin eiköhän sillä sitten ole ihan hyvä mitata

Näytön tarkkuus ei kerro mitään mittarin tarkkuudesta. Kaiken hintaisissa mittareissa käytetään samoja näyttöjä. Valmistajan ilmoittaman tarkkuuden näkee tyyppikilvestä, tai halvemmissa mittareissa käyttöohjeen teknisistä tiedoista...
,_,/ukka
Lähetetty: 21.2.2005 17:47
Kirjoittaja Kylmä-Mika
Kyllä se tarkka on, ja ei ollu mikään halpa... onneks työnantaja kustanti hintakin vain 155 euroa
Lähetetty: 21.2.2005 18:48
Kirjoittaja Stefa
Melkein mittaisin noita vuotosähköjä jollain muulla kuin pihtimittarilla, tuppaavat olemaan kalliitkin aika epätarkkoja noin pienissä virroissa ja tasasähköllä. On kuitenkin niin helppo ottaa se kenkä irti. Ihan ok nuo pihtimittarit teollisuuden parissa vaihtosähkössä kyllä.
Lähetetty: 21.2.2005 22:25
Kirjoittaja ,_,/ukka
Kylmä-Mika kirjoitti:Kyllä se tarkka on, ja ei ollu mikään halpa... onneks työnantaja kustanti hintakin vain 155 euroa
Onko niitä juurikaan halvempia edes olemassa. Äkikseltään en löytänyt netistä yhtään alle satasen pihtimittaria. Löytyypä ne tarkkuudetkin kun kahtelee...
,_,/ukka