paljon katti vie tehoja?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
noose01
Viestit: 1352
Liittynyt: 27.7.2004 10:15
Paikkakunta: Paalaamo

Viesti Kirjoittaja noose01 »

veli alexei kirjoitti:Mulle inssi väitti että kaksi vaimentajaa pitäisi olla kaikissa autoissa. Väittäsin niin että noin asia ei kuitenkaan ole. Kun ei kaikissa autoisa alunperinkään ole kuin yksi vaimennin.
Mulle on käyny samalla tavalla. -72 Asconassa oli vaan 1 änkkä ja vaati toisen ennenkuin antoi leiman. Jos autossa on alunperin ollut vain 1 änkkä niin se riittää. Mutta jos niitä on ollut 2 niin myös katsastuksessa pitäisi olla. Näin inssi mulle sanoi. Toki riippuu paljon siitä koputtelevasta inssistä.
Kaiken maailman kivikit ja korollat kun tuppaa pyörivän kovin äänekkäillä putkilla ja yhden vaimentajan voimin.
Avatar
maurichia
Viestit: 708
Liittynyt: 21.1.2005 14:11
Paikkakunta: hollola

Viesti Kirjoittaja maurichia »

ittelläni on kanssa 91 vuos mallin 2105 1500s katti lada ja oon aatellu otta sen katin pois jos sillä vaikka saisi lisätehoja :D
kulkineet:
Lada 2104 1200cc '90
Yamaha yz 80cc '01
Derbi senda x-race 80cc Malossi MHR Racing '05
mopoauto aixam 500 480cc '03 ''thyyning''
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Ei se pelkkä kattipöntön poisto paljoo auta niin kauan kun axtekkijärjestelmä on kiinni :roll:

Mutta jos nyt viittitte parin heposen takia vaivaa nähä..
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Nonnis kirjoitti:Ei se pelkkä kattipöntön poisto paljoo auta niin kauan kun axtekkijärjestelmä on kiinni :roll:

Mutta jos nyt viittitte parin heposen takia vaivaa nähä..
Joo ei se kattikaan hirveesti haittaa jos vaan saa bensaa :lol: Kaveri laitto jonkun V6 fortin kaasarin tohon -95 2105 kun tehtiin ensin vaihtarit sen -91 2105 ja se kulki "kuin pieni eläin" (verrattuna asteekkiin toki :lol: ).

Vääntöhyötyä alakierroksille saa kun laittaa siihen katin poistopäähän loivan kartion ja jatkaa siitä 2" putkella jolloin pakokaasut ei jää pyörteilemään ja haittaa virtausta... Toi ladan alkuperäiskatin poistoreikä kun on aivan syvältä kun se on jyrkällä sovitteella muutettu ladan vakioputken kokoon vaikka muuten olis 2" lähtö... No auttaa toi varmaan yläkierroksillakin mutta kun ei saa bensaa niin ei kule :?
124/2101 practical beauty
Avatar
Joni
Viestit: 115
Liittynyt: 22.5.2004 17:13
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Joni »

arpati kirjoitti: ...Toi ladan alkuperäiskatin poistoreikä kun on aivan syvältä kun se on jyrkällä sovitteella muutettu ladan vakioputken kokoon vaikka muuten olis 2" lähtö...
Onko muuten se ladan orkkis katti 2" ulostulolla vai?
Pitääkin mennä kurkkaamaa heti.

Jostain kattelin niin universaali katti 2" ulostulolla maksaa sellaiset 175€ +kulut.
Audi 100 2.8 V6 -92... :O
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Joni kirjoitti:
arpati kirjoitti: ...Toi ladan alkuperäiskatin poistoreikä kun on aivan syvältä kun se on jyrkällä sovitteella muutettu ladan vakioputken kokoon vaikka muuten olis 2" lähtö...
Onko muuten se ladan orkkis katti 2" ulostulolla vai?
Pitääkin mennä kurkkaamaa heti.

Jostain kattelin niin universaali katti 2" ulostulolla maksaa sellaiset 175€ +kulut.
Joo tai siinä on selainen sovitekappale hitsattuna siihen persiiseen jossa kattiin hitsattu osa on 2" mutta sitten se on prässätty niin että siihen menee vakioputki kiinni. jos pienemmällä työllä haluaa saada siihen 2" sovituksen niin laikkaa sen siitä kavennuksen kohdalta pois ja hitsaa 2" putkea siihen jatkoksi että saa putken kiinni.

Voin ottaa kuvan tosta omasta virityksestä jossa rakensin ladan kardaani putkesta siihen kunnon kartion josta se sitten jatkuu 2" putkella, putki kun on nyt irti kun pitäis laittaa tohon -91 2105 kine :wink:

Katti oli ehjä ja parempi kuin tossa mikä on -91 jossa on vissiin ollut vähän ylimääräistä happea putkessa johtuen aukinaisesta reiästä pakosarjassa (pultti irti), oli alkupää jo vähän sulanut :? Yllättäen toi mitä kaveri ajoi runsaalla bensamäärällä ei ollut mennyt miksikään :D Oli aika lyhyen aikaa ajossakin kyllä :roll:
124/2101 practical beauty
Avatar
Joni
Viestit: 115
Liittynyt: 22.5.2004 17:13
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Joni »

Jeps kävin kurkkaamassa sitä kattia niin onhan siellä sellainen n.1,5cm pituinen palikka. Ja sehän on sitten tehtävä juuri tuollai miten Arpati selitti.

Nyt on hankittu jo läpivirtaava takapönttö. Vielä pitäs löytää jostain toinen pieni läpivirtaava pönttö katin ja takapöntön väliin.
Esimerkiksi
Audi 100 2.8 V6 -92... :O
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Katti kuvia

Viesti Kirjoittaja arpati »

No nih sain kuvan otettua, tässä vierekkäin vakio ja modattu malli jonka perään siis tehty ladan kardaani putkesta kartio.
124/2101 practical beauty
Tuomas
Viestit: 133
Liittynyt: 15.5.2005 0:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Aika pienen näköinen on Ladan katti.. Veljen Astrassa taitaa olla kolme kertaa tuon kokoinen :)

Noissa kattimalleissa se tehoero ei tosiaan tule suureltakaan osin sieltä katalysaattorista, vaan niissä on tosiaan eri seossuhteet, voi olla eri puristussuhde ja eri nokkakin. Joissain koneissa taas ainoa ero on lambda-ohjaus eli ne seossuhteet. Hyvä esimerkki katin viemistä tehoista on Opelin 20NE (ei kattia) ja C20NE (katti). Molempien teho on sama 115 hv, vääntö ilman kattia on 175 Nm, katin kanssa 170 Nm. Saa olla aika kova tuunaaja että tuon eron huomaisi käytännössä.

Niinkuin tuossa sanottiinkin, on se katin suurin ongelma nuo ahtaat kartiot. Katin saa virtaamaan paremmin kun leikkaa ne alkuperäiset kartiot irti ja hitsailee siihen itse loivemmat kartiot tilalle. Vähentää turbulenssia ja parantaa virtausta.
Avatar
uZu
Viestit: 192
Liittynyt: 26.9.2003 16:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja uZu »

Motonetistä saa 2" (paketin mukaan jopa vapaastivirtaavan) katin pikkasen reilulla satasella. On meinaan aika helppo verrattuna mihinkään viritelmiin.

2" putki melkeinpä kannattaa vaihtaa. Ihtellä se toi mukavasti lisää potkua matalille kierroksille.
1500S -91 / 740 -87 / Cooper S -05 / Mondeo -99 / 900 -88 / 156 -99 / RX-8 -04
Vastaa Viestiin