Hitsausgurut tänne..(kuvia)
Kävin eilen koeajamassa Mazda 626:n vm.1989 veljen puolesta koska hän asuu Puolangalla.Omistaja kertoi rasvaneensa ovien sisäpuolet ja kynnyskotelot sisäpuoleta öljyllä kaksi kertaa vuodessa.Ovia ei oltu hitsattu ollenkaan ja ruostetta ei näkynyt.Takakaaret oli vaihdettu uuteen merkkiliikkeessä niin siististi,että asiasta ei olisi tiennyt,jos omistaja ei sitä olisi maininnut.Kaupathan siitä tuli niin hyvin pidetystä autosta.Appiukko oli aikoinaan rasvannut kuplan pohjan säännöllisesti ja auto oli 22vuotias kun hän luovutti sen hitsaamattomana pojalleen.Niin että kyllä öljyäminen auttaa.
Pitänee kait sitte vakavasti harkita tota öljyämistä.Oottekos käyttänyt ihan halvinta mineraaliöljyä +sitte ehkä vaseliinia? Ja millä tota sotkua ruiskutetaan? Kompuraa ei ole eikä tule, joten joku muu konsti pitäis keksiä....pensselillä sutiminen?
Nyt jos laitan tota sotkua esim. pohjaan, niin eikös sen pitäis kaiken järjen mukaan vaan valua pois/kulua sieltä, vaikka siinä oliskin vaseliinia mukana? Ja eikös toi möhnä pohjassa ollessaan kerää kaiken lian itseensä? Vai kelpaisko pohjaan paremmin vaikka pelkkä vaseliini? Ruostesuojamassaa ehdin jo ostaa 4 kg, joten täytynee sitäkin johonkin laittaa.
Joku vois vielä vähän valaista asiaa, ensi kertaa kun olen ruostesuojausta tekemässä
Löyty jotain keskustelua, mielipiteitä ja uskomuksia on monia---> http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... jy%E4minen
Nyt jos laitan tota sotkua esim. pohjaan, niin eikös sen pitäis kaiken järjen mukaan vaan valua pois/kulua sieltä, vaikka siinä oliskin vaseliinia mukana? Ja eikös toi möhnä pohjassa ollessaan kerää kaiken lian itseensä? Vai kelpaisko pohjaan paremmin vaikka pelkkä vaseliini? Ruostesuojamassaa ehdin jo ostaa 4 kg, joten täytynee sitäkin johonkin laittaa.
Joku vois vielä vähän valaista asiaa, ensi kertaa kun olen ruostesuojausta tekemässä

Löyty jotain keskustelua, mielipiteitä ja uskomuksia on monia---> http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... jy%E4minen
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
peltipinnat olen peittännyt eka maalilla (esim. ferrex tai panssarimaali) ja sitten pensselillä massaa , oljynä olen käyttännyt kesälaadun teräketju oljyä se on jäykempää kun moottoriööli ja pysyy hyvin pinnassa ,peräöljyt haisee kissankuselle ei niitä... ruiskutus tapahtuu paineilma laitteilla, jos et omista kompuraa ja et sellaista meinaa hommata niin vaihtoehdoksi mielestäni jää teettää öljyäminen jollain muulla... pikku kyselyllä löytänet kyllä tekijän.
joskus tullut tehtailtua kotelonsuoja koktailia sisältäen massaa ja bensaa/tärpättiä ,sekoitettuna niin laihaksi kuraksi jotta tulee massaruiskusta pihalle, toimii myös hywin mutta tuo hommeli on hiukkasen tulenarkaa puuhaa ,itte olen antanut auton huilata käsittelyn jälkeen päivän pari akku irti... jälkimmäisen vinkin testaukset omalla vastuulla
joskus tullut tehtailtua kotelonsuoja koktailia sisältäen massaa ja bensaa/tärpättiä ,sekoitettuna niin laihaksi kuraksi jotta tulee massaruiskusta pihalle, toimii myös hywin mutta tuo hommeli on hiukkasen tulenarkaa puuhaa ,itte olen antanut auton huilata käsittelyn jälkeen päivän pari akku irti... jälkimmäisen vinkin testaukset omalla vastuulla

Vegaani - intiaaninimi, joka muodostuu sanoista "veg", huono ja "an", metsästäjä.
Onpas nyt kaikennäköstä ohjetta ja vinkkiä tullu vastaan pienellä googlettamisella.Yksi vannoo öljyn nimeen, toinen teräketjuöljyn, kolmas tervan ja neljäs oikeitten massojen ja ainetten ja sitten loput sotkee massaa+ öljyä yms. vastaavaa...liero kirjoitti:peltipinnat olen peittännyt eka maalilla (esim. ferrex tai panssarimaali) ja sitten pensselillä massaa , oljynä olen käyttännyt kesälaadun teräketju oljyä se on jäykempää kun moottoriööli ja pysyy hyvin pinnassa ,peräöljyt haisee kissankuselle ei niitä... ruiskutus tapahtuu paineilma laitteilla, jos et omista kompuraa ja et sellaista meinaa hommata niin vaihtoehdoksi mielestäni jää teettää öljyäminen jollain muulla... pikku kyselyllä löytänet kyllä tekijän.
Mitenköhän ton homman nyt sitten toteuttais...sen kyllä tiedän että vanhan massan ja paskan päälle ei saa vetää pelkkää kovaa massaa, se vaan lisää ruostumista.Kotelohin vois kyllä laittaa ihan tota Mastonin kotelosojaa, kun sitä jo ehdin laitella.Pohjaan vois tulla paras tulos jos sotkis alustamassaa ja vaseliinia/öljyä sekasin ja sutis sen sitte pohjaan.Tai sitten ei

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
itse olen käyttänyt moottorista ottamaani jäteöljyä
nyt kun kaikki huutaa kuorossa että on rikkiä yms. syövyttävää kakkaa niin kysyn montako puhki ruostunutta öljypohjaa olette nähnyt
ja vastauksesksi ei kelpaa ne etuveto foortien öljypohjat joita kivisuihku ohentaa
kaverini kanssa olemme tehneet lähes tieteellisen testin jäte- vastaan uusiöljy
testi tehtiin kaksisiipisen kyntöauran siivillä jotaka syksyllä kyntämisen jälkeen olivat peili kirkkaat
toiseen siipeen ruiskutettiin jäteöljy ja toiseen uusi
aurat olivat talven pihalla sään armoilla ja keväällä tarkistettiin tulos
uusiöljy oli valunut suurelta osin pois ja auran siipi ruosteessa
jäteöljy pysynyt ja pyyhkäisemällä paljastui peilikirkas pinta
eli kun jäteöljystä on ajettu enimmät kitkaa alentavat ominaisuudet pois niin sen tartuntakyky paranee
ja kuitenkin tuo sähköinen korroosio jota rikki aiheuttaa on pienempi mitä tavallinen korroosio
ja öljyäminen kun tehdään koteloihin joka vuosi niin kerrospaksuus pysyy riittävänä
ylimääräisethän valuu vedenpoisto reikien kautta pois
mutta tämä on tietysti vain minun versio ruostesuojauksesta ja jokainenhan voi tehdä niin kuin parhaaksi näkee
uusimmat teräketjuöljyt on muuten nykyään vesiliukoisia eli niitä en suosittele
nyt kun kaikki huutaa kuorossa että on rikkiä yms. syövyttävää kakkaa niin kysyn montako puhki ruostunutta öljypohjaa olette nähnyt
ja vastauksesksi ei kelpaa ne etuveto foortien öljypohjat joita kivisuihku ohentaa
kaverini kanssa olemme tehneet lähes tieteellisen testin jäte- vastaan uusiöljy
testi tehtiin kaksisiipisen kyntöauran siivillä jotaka syksyllä kyntämisen jälkeen olivat peili kirkkaat
toiseen siipeen ruiskutettiin jäteöljy ja toiseen uusi
aurat olivat talven pihalla sään armoilla ja keväällä tarkistettiin tulos
uusiöljy oli valunut suurelta osin pois ja auran siipi ruosteessa
jäteöljy pysynyt ja pyyhkäisemällä paljastui peilikirkas pinta
eli kun jäteöljystä on ajettu enimmät kitkaa alentavat ominaisuudet pois niin sen tartuntakyky paranee
ja kuitenkin tuo sähköinen korroosio jota rikki aiheuttaa on pienempi mitä tavallinen korroosio
ja öljyäminen kun tehdään koteloihin joka vuosi niin kerrospaksuus pysyy riittävänä
ylimääräisethän valuu vedenpoisto reikien kautta pois
mutta tämä on tietysti vain minun versio ruostesuojauksesta ja jokainenhan voi tehdä niin kuin parhaaksi näkee
uusimmat teräketjuöljyt on muuten nykyään vesiliukoisia eli niitä en suosittele
no juu ,kukin suhkuttakoon minkä parhaaksi katsoo ,minä taidan siirtyä rexonaan
noihin ruostepaikkoihin jos kommentoin niin ei ne mitn mahottomia paikkoja ole ,reilusti vaan mätää palaa pois niin jotta hitsaus tulee terveeseen tawaraan ...

noihin ruostepaikkoihin jos kommentoin niin ei ne mitn mahottomia paikkoja ole ,reilusti vaan mätää palaa pois niin jotta hitsaus tulee terveeseen tawaraan ...
Vegaani - intiaaninimi, joka muodostuu sanoista "veg", huono ja "an", metsästäjä.
Teräketjuöljyn nimiin vannottiin paljon aikanaan vuonna 1996 kun työskentelin autoasentajana. Paria autoa on itekki tullu teräketjuöljyllä suojattua. Paineilmavehkeillä ruiskuttaminen on ripeetä ja suht vaivatonta. Onnistuu se tietysti siveltimelläkin, mutta homma on erittäin sottasta ja hankalaa. Hermot siinä menee ennen kuin on paikat suojattu.Jokari_ kirjoitti:Yksi vannoo öljyn nimeen, toinen teräketjuöljyn, kolmas tervan ja neljäs oikeitten massojen ja ainetten ja sitten loput sotkee massaa+ öljyä yms. vastaavaa...

Muutamia työtapoja joita itse olen käyttänyt vaikka en mikään hitsausguru olekkaan.
1. Riittävästi peltiä pois, ruosteista peltiä on todella huono hitsata. Eli leikataan niin paljon pois että saadaan reiälle terveet reunat. Kaasumiggi on ainoa oikea hitsi hommaan, jos ei moista omista niin kaaasuhitsilläkin homma toimii mutta on hitaampaa.
2. Hitsattavan kohteen taustapuolikin pitää suojata ruostumista vastaan ja varottava hitsatessa tulipaloa.
3. Pohjamaali ensin, sitten massa helmoihin. Ja maali kannattaa hieroa pensselillä. Ne deodorantti -pohjamaalit eivät sovellu helmoihin. Jos helmassa on ollut ruostetta, olen hionut koko helman puhtaalle pellille kulmahiomakoneella ja lamellilaikalla. Ei jää yllätyksiä.
4. Öljy on hyvää, kuten monet massat ja tervakin. Itse käytän mitä löytyy.
5. Ehkäisy: pieni ruosteenalku on helppo korjata eikä vaadi hitsaamista, mutta kun se kasvaa isoksi niin työmääräkin suurenee.
1. Riittävästi peltiä pois, ruosteista peltiä on todella huono hitsata. Eli leikataan niin paljon pois että saadaan reiälle terveet reunat. Kaasumiggi on ainoa oikea hitsi hommaan, jos ei moista omista niin kaaasuhitsilläkin homma toimii mutta on hitaampaa.
2. Hitsattavan kohteen taustapuolikin pitää suojata ruostumista vastaan ja varottava hitsatessa tulipaloa.
3. Pohjamaali ensin, sitten massa helmoihin. Ja maali kannattaa hieroa pensselillä. Ne deodorantti -pohjamaalit eivät sovellu helmoihin. Jos helmassa on ollut ruostetta, olen hionut koko helman puhtaalle pellille kulmahiomakoneella ja lamellilaikalla. Ei jää yllätyksiä.
5. Ehkäisy: pieni ruosteenalku on helppo korjata eikä vaadi hitsaamista, mutta kun se kasvaa isoksi niin työmääräkin suurenee.
Vauhdin tae - alamäki
Kiitoksia vaan hyvistä vinkeistäStefa kirjoitti:Muutamia työtapoja joita itse olen käyttänyt vaikka en mikään hitsausguru olekkaan.

Osaattekos nimetä jotain hyvää (ja tietenkin halpaa

Kuten kuvasta näkyy, melkosen puhtaaksi toi helma tuli.Itse helmassahan ei ruostetta ole kun noissa alhaalla olevissa pistehitseissä, noista täplistä suurin osa hävinnee kun käyn vielä jyystämään sitä.Mutta pitihän se helma puhtaaksi vetää, jotta mahdolliset yllätykset ois tullu selville, onneks niitä ei näkynyt.Kuskin puolelle täytyy myös tehdä vastaava puhdistus, saas nähdä onko vuoden vanha pelti jo ruosteessa...
Ferrex tai rostex lie noita perusratkaisuja. Onhan niillä hintaa, mutta ovat kyllä riittoisiakin. Itse olen massaillut suoraan pohjamaalin päälle, kannattaa sitten odotella siten että se pohjamaali kuivahtaa kunnolla ennen massausta. Massan olen laittanut siten että maalarinteipillä rajaa sopivalta kohdalta helman, jolloin saa nätin ja suoran rajan pintamaalin ja massan väliin.
Vauhdin tae - alamäki
Täytynee joku päivä sitten lähteä maalikaupoille ja kattoa mitä mukaan tarttuu, kattoo nyt kumpi on halvempaa, rostexi vaiko ferrex.
Pitänee takapuskuri maalailla samalla kun se on päässyt hirveään jamaan, kaippa noi edellämanitut maalit pysyy siinä? Eikös puskuri ole alumiinia?
Edit: josko mä tota ferrexiä sitten ostan kun toi rostex on pohjamaalia vaan...
Pitänee takapuskuri maalailla samalla kun se on päässyt hirveään jamaan, kaippa noi edellämanitut maalit pysyy siinä? Eikös puskuri ole alumiinia?
Edit: josko mä tota ferrexiä sitten ostan kun toi rostex on pohjamaalia vaan...
Ferrex on pätevää litkua, maalattiin muinoin siskotytön DX Corolla Helsingin pyöräilystadionin (Velodromi) parkkipaikalla telalla ja parilla meikkisudilla. Maalina perinteinen harmaa Ferrex. Kohtuullisen siisti tuli, eikä muuten kukkinut sen koommin mistään! (Tai siis ainakaan ferrexin kohdalta)Jokari_ kirjoitti:Edit: josko mä tota ferrexiä sitten ostan kun toi rostex on pohjamaalia vaan...

Mää oon käyttäny super rostexia, hyvä maali, mutta vaatii päälle joko massan tai toisen veden pitävän maalin.
Kotelosuoja-aine on hyvää ruosteen hidastajaa pintapelleissäkin. Meisselin kärjellä vaan irto ruoste/maali pois ja kotelosuojaa päälle, pysähtyy sen paikan ruostuminen siihen, kunnes on aikaa suorittaa oikea hionta/maalaus. Varsinkin talvella kätevää, kun maalaus paikan löytäminen on hankalaa. Samaa menetelmää olen käyttänyt kun rakentaa sinkitystä raudasta ulkokäyttöön telineitä yms., kotelosuoja aineella on kätevä suojata hitsisaumat ruostumiselta, kestää vuosia jos ei ole mekaanista rasitusta.
,_,/ukka
Kotelosuoja-aine on hyvää ruosteen hidastajaa pintapelleissäkin. Meisselin kärjellä vaan irto ruoste/maali pois ja kotelosuojaa päälle, pysähtyy sen paikan ruostuminen siihen, kunnes on aikaa suorittaa oikea hionta/maalaus. Varsinkin talvella kätevää, kun maalaus paikan löytäminen on hankalaa. Samaa menetelmää olen käyttänyt kun rakentaa sinkitystä raudasta ulkokäyttöön telineitä yms., kotelosuoja aineella on kätevä suojata hitsisaumat ruostumiselta, kestää vuosia jos ei ole mekaanista rasitusta.
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Jeps, päteviä vinkkejä on tullut paljon nuorelle Ladistille, kiitos kiitos 
Kävin tänään ostamassa 0,3l purkin mustaa Ferrexiä.Täytyy kattella mikä päivä jaksais hypätä pyörän selkään ja lähteä maalailemaan toi oikea helma...
Kaikkia ruostetäpliä en tietenkään saa pois hiomalla koska ne ovat jo hieman pintaa syvemmällä, joten täytynee sitten vaan koittaa hioa ne mahdollisimman puhtaaksi.Mustaa mönjää päälle ja luulis nyt ainakin pari vuotta kestävän
Ainakin ohjeen mukaan sen pitäisi jarrutella ruostumista, saa ny nähdä miten äijän käy...

Kävin tänään ostamassa 0,3l purkin mustaa Ferrexiä.Täytyy kattella mikä päivä jaksais hypätä pyörän selkään ja lähteä maalailemaan toi oikea helma...
Kaikkia ruostetäpliä en tietenkään saa pois hiomalla koska ne ovat jo hieman pintaa syvemmällä, joten täytynee sitten vaan koittaa hioa ne mahdollisimman puhtaaksi.Mustaa mönjää päälle ja luulis nyt ainakin pari vuotta kestävän