Pinkin ongelmat=rummut, öljynpaine ja pakoputki

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Jokari_ kirjoitti:
Näky olleen tossa pikkulohkossa Teho Filter-merkkinen suodatin..jokapaikassa noita haukutaan, eipä oo toistaiseksi kilahtanut mikään :)
Minä en hauku. Aina oli Chevyn 6.2D:ssäkin Teho filtteri, eikä mitään ongelmia. Ja tuo on tunnetusti moottori joka on aika tarkka öljyistä, vaihtoväli tiheämpi ku ladassa, 3000mailia(4800km). Samasta liikkeestä on ladaankin suodattimet ostanut, mutta siihen ei ole koskaan Teho-filtteriä tarjottu, vaikka chevyyn antoivat aina Tehon.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
J.J. Laakso

Viesti Kirjoittaja J.J. Laakso »

Nonnis kirjoitti:Jarruvaijeria ei ole vedetty pakoputken alitse, vaan pakoputki sen ylitse ;). Pakoputken kasaaja nimittäin löytyy täältä foorumilta, mutta en paljasta hänen henkilöllisyyttään ;). Se EN ollut minä! (mutta yhtä hyvin olisin voinut olla) Mutta siis takajarruille ei ole tehty mun tieten mitään, tai yritin kyllä aukaista rumpuja mutta kyllästyin.
"Virtuaalisesti kuristan" sen kenetkä lie :wink: No, nyt on kotona 150 egellä taas uutta osaa odottamassa, että joku ehtisi ne asentamaan. Uusinta katsastus pitäisi tehdä viimeistään huomenna, mutta tekemättä jää :( Vaikka käyttöjarrut menivät myös takajarrujen osalta katsastuksesta läpi, ostin kokonaan uuden pakoputkiston lisäksi kaikki jarruhilut sinne ihan "varoiks". En sit vissiin turhaan ;)

Noiden keskitystappien rei'istä pultilla vääntämällä kun en vielä kokeillut niitä rumpuja irti saada, niin muistatko oliko niissä kierteet kunnossa? Vai ajanko suoraan Motonettiin hakemaan vielä uudet takarummutkin (80€ yhteensä :evil: ) ja vetelen rälläkällä nuo vanhat suosista halkipoikki?
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3664
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Mulla oli joskus 90-luvulla Teho-suodatin. Aina kun auton laittoi kylmänä käymään kone kalkatti 5-10 sek. eli oli laskenut öljyt öljypohjaan. Sen jälkeen en ole Teho-suodattimia ostanut! Samoin teki viime vuonna saksalainen Kengst-suodatin, se vaihtui samantien Mahle merkkiseen joka piti öljyt sisällään eikä edes maksanut sen enempää. Nyt -71 Ladassa on venäläinen suodatin, viime vuonna niitä myytiin Etelän Lämpöön -tapahtumasssa kolmella eurolla. Farmarissa on myös venäläinen suodatin jonka kaveri toi Viipurista, maksoi kaksi euroa.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

AI kirjoitti:Mulla oli joskus 90-luvulla Teho-suodatin. Aina kun auton laittoi kylmänä käymään kone kalkatti 5-10 sek. eli oli laskenut öljyt öljypohjaan. Sen jälkeen en ole Teho-suodattimia ostanut!
Piti oikeen käydä pellin alle kurkkaan, ja Teho filtterihän sieltä löyty. Mutta auto ei silti oireile yo. tavalla, vaikka joskus seisoo viikonkin ajamatta. Liekkö Tehollakin tehty tuotekehitystä ja lisätty tuo venttiili? Seuravaksi vaihtuu FIAAM merkkinen, kun sellaisen ovat mulle myyneet. Sen sisään kun kurkistelee, niin _näyttäisi_ siltä että voisi olla tuommoinen takaiskuventiilillä varustettu, vaikka toimintaa ei täysin varmasti voi todeta suodatinta avaamatta(hajottamatta).

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Kääks, en kyllä kuollaksenikaan muista enempää siitä takajarruoperaatiosta, piti ne vaan varmuudeksi tsekata mutta se sitten jäi... Muistaiskohan Vazili?? Oiskohan semmonen litteepäinen pultti muljannu millä se pitäs virallisesti aukasta, vai oliko se joku toinen auto :?
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

teho filterin kanssa esiintyi myös taipumusta että öljyt katosi jonnekin, imikö filtteri ne itseensä, kun ihan normaalilla tasamaalla tarkistettuna öljyä puuttui, mutta öljynvaihdossa tuli yli 4 litraa ulos (normi tilavuus siis 3,75) :shock: :?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Hehheh, tuskin filtteri voi imeä ainakaan litratolkulla öljyä itseensä..

Mutta meneehän sinne öljyä tai ainakin pitäisi mennä. Kyllä 4 litraa uppoo hyvin Ladan mottiin jos on yhtään isompi suodatin. Sen sijaan mulle on kerran käynyt niin, että suodatin oli pois otettaessa kuiva :shock:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3664
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Nonnis kirjoitti:Sen sijaan mulle on kerran käynyt niin, että suodatin oli pois otettaessa kuiva
Se on ollut juuri sellainen "länsimainen laatusuodatin" joka laskee öljyt öljypohjaan. Se Kengst oli myös ihan kuiva kun otin sen pois.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
J.J. Laakso

Viesti Kirjoittaja J.J. Laakso »

Ei tarvinnut onneksi halkaista rumpuja... Aloitin homman sillä, että tein "kytkinkikan" samalla kun revin molemmin käsin käsijarrua ja painoin molemmin jaloin jarrua. Kuskin puoli aukesi, mutta se pahempi repsikka ei. No sekin sitten aukesi puolella pulloa CRCtä ja Bilteman kimpoamattomalla uretaanivasaralla piiiiiiiitkän aikaa hakaten. Hyvä työkalu hommaan kun rummun reuna ei siitä ottaneet ollenkaan itseensä päin vastoin kun normaalilla lekalla hakatessa...

Pakoputki vaihtui kokonaan uuteen, kerpeleen pakosarjan ja pakoputken liitoksesta vain katkesi yksi pinnapultti aukaistaessa ja tietenkin niin, ettei siitä jäänyt yhtään näkyviin :evil: :evil: Koska aikaa ei ollut yhtään ylimääräistä, sinne se katkennut pätkä myös sai jäädä. Pakoputken laippa tietenkin vähän kierossa kun ei yhdestä kulmasta ollenkaan kiinni, mutta näyttäisi ainakin vielä jotenkuten pitävän. Pientä pakokaasun hajua olen havaitsevinani, mutta onko se pelkkää kuvitelmaa, en tiedä... :(

Tänään kävin leimalla näyttämässä ja hyvin pelitti käsijarrukin uuden vaijerin ansiosta. Uudet jarruhihnat jäi hyllyyn, koska hihnat olivat vielä erittäin hyvät...
Avatar
pressa
Viestit: 10536
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

porakoneeseen 6,5mm terä ja tarkka poraus pinnapultinkeskelle
sitten vain kaavitaan jengan jämät pois reiästä
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

pressa kirjoitti:porakoneeseen 6,5mm terä ja tarkka poraus pinnapultinkeskelle
sitten vain kaavitaan jengan jämät pois reiästä
Pultti vaan on melko kovaa ainetta...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

veli alexei kirjoitti:
pressa kirjoitti:porakoneeseen 6,5mm terä ja tarkka poraus pinnapultinkeskelle
sitten vain kaavitaan jengan jämät pois reiästä
Pultti vaan on melko kovaa ainetta...
Toinen hyväksi havaittu konsti on laittaa sopiva mutteri pultin jämän päälle ja hitsata se mutterin reiästä pulttiin kiinni. Ja ei ole omaa kokemusta nimenomaan ladan pakosarjan pulteista.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
pressa
Viestit: 10536
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

tiedän että pinnapultit on kovaa seosta olen nimittäin niitä muutaman porannut
ja teräksi ei kelpaa mikään halpahalliterä tai kylläse niilläkin onnistuu mutta niitä pitää olla repullinen kun eivät kestä
Vastaa Viestiin