Nörttiyttä? (lue: ladakerhon tietokoneharrastajat)

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
LadaRacingTeam

Viesti Kirjoittaja LadaRacingTeam »

Löytyypi 3 konetta. Yksi käytössä ja loput rikki. Toisesta koneesta on loppunu patteri(kyseessä 386 IBM) ja toinen kone kärvähti kun pistin 33Mhz prossun tilalle 66Mhz prossun :lol:
FSO
Viesti:

Re: linux edelleen

Viesti Kirjoittaja FSO »

IL02 kirjoitti:Gaim tassa koneella oli jo valmiina, mutta se ei jostain syysta toimi yahoo messengerin tai msn messengerin kanssa.
Kyllä Gaim hallitsee ainakin minun koneellani MSN Messengerin, ja pitäisi sen Yahoonkin hallita. Googletin, ja huomasin Punalippulinuxissa olevan RPM-paketinhallinnan, joten sitä tukeva versio kannattanee ladata.

Ohjelma asennettaneen kirjoittamalla komento rpm -Uvh tiedostonimi.rpm. Minulla ei ole kokemusta ollenkaan RPM-paketinhallinnasta, joten neuvoihini kannattaa suhtautua terveellä epäluulolla.
Daewoo-FSO Polonez Atu Plus 1.4 GLI 16V | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.6 SLE ja kauden mukaan vaihtuvia huumoriautoja

1980-luvun EdustusPoloneesi.
Entistäkin enemmän katetta hinnalleen.
tahko

Viesti Kirjoittaja tahko »

Tietääköhän nämä heput? Olen joskus hommannut käyttäjätunnukset tänne, mutta olen ne hukannut ja unohtanut lahjakkaasti.

http://www.bittivuoto.net/forum/viewfor ... 6f5379b2c5
IL02

Viesti Kirjoittaja IL02 »

ei se kautta profeetan parran onnistu. Asken myos jo kirjoitin tahan kertaalleen jo mita olen tehnyt, mutta nyt sekin havisi ja hermot menee kohta koko tietokoneeseen.

Tahan mennessa olen tehnyt mm. seuraavaa:

1. Olen ladannut koneelle red hat 8.0 yahoo messengerin. kaikki nuo red hatit on rpm paatteisia ja ihan vaan sattumalta valitsin ton 8.0 version kun ei ole tietoa mika olisi se oikea ja sopiva.

2. osasin kirjautua console modessa roottina sisaan. Seuraavaksi kirjoitin rpm -i <rh8.ymessenger-1.0.4-1.i386.rpm>
ja painoin entteria. Mita nyt pitaisi tapahtua? Seuraavaksi mieleeni tuli etta haluan tanne graafiseen tilaan, miten? yritin painaa mm. CTRL, ALT ja F7, mutta sillee toimien ei ainakaan tapahdu mitaan. Ainoa mita keksin tehda oli katkaista koneesta virrat pois ja kaynnistaa uudelleen etta paasin tahan varsinaiseen kayttojarjestelma tilaan.

3. seuraavaksi menin tuonne run valikkoon ja siihen kirjoitin /usr/bin/ymessenger Eihan se tietenkaan toimi vielakaan. kautta profeetan parran.

Vielako joku jaksaisi myotaelaa tata mun ongelmaa ja neuvoa mika menee pieleen. Myos se kiinnostaisi mika on se oikea versio joka on sopiva tahan mun kokoonpanoon. Kiitos jo etukateen.
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
tahko

Koneen sammuttamisesta:

Ainakin tässä vehkeessä (SOT Linux) pelaa homma samalla tavalla kuin Sun Microsystems SparcStation20 koneissa eli että sammutus (roottina)

shutdown -h now

uudelleenkäynnistys

shutdown -r now

Koneen voi sammuttaa myös komennolla

halt

ennen noita komentoja olisi kuulemma hyvä antaa (ainakin Sun Solaris vehkeissä) komento

sync

jos joku komento ei mene perille tai muuten häikkäilee, niin sunin vehkeissä sitä selvittelisin:

/var/adm/messages
/var/adm/messages.cut
tiedostoista

eli komennolla

cat /var/adm//messages

tai

cat /var/adm/messages | more

Jos ja kun nuo tiedostot ovat pitkiä, voi niitä katsoa perästäpäin:

tail -500 /var/adm/messages

(tulostaa kuvaputkelle 500 viimeistä ilmaisua)

tai ottaa reaaliajassa tulostus

tail -f /var/adm/messages

Ainakin tässä hervantalaisessa SOT Linuxissa ei vaan nuo tiedostot sijaitse /var/adm hakemistossa, vaan ovat

/var/log/messages

Lisäksi ainakin tämä Linux, Sun Solariksesta poiketen, nimeää edellisen tiedoston .cut päätteen sijasta päätteellä .1 , .2 ... jne.

Eli SUN MICROSYSTEM /SOLARIS MAAILMASSA tekisin näin:

cd /var/adm
ls -la
tail -500 messages | more
(tai tail -500 messages.cut | more)

Kyllä siihen graafiseen tilaan pitää päästä jollain CTRL + ALT + joku funkkari yhdistelmällä, jos vaan se X palvelin pyörii ( SUN maailmassa Open Windows). Minulla se on CTRL + ALT + F7.
Periaatteessa voin kirjautua kaikkiin noihin terminaaleihin (F1-F6) ja jostain niitä saisi kai konfailtua lisääkin.

Jos unix kone ei löydä jotain komentoa, niin silloin pitää antaa komennon koko hakemistopolku, esim:

/sbin//init

Joskus taas komento ei toimi, vaikka ollaankin jo siinä hakemistossa missä se sijaitsee. Tällöin olen SUN vehkeissä kiertänyt sen antamalla komennon muodossa

(cd jokuhakemisto)
./jokukomento

Yleensä ei kannata virtoja katkaista suoraan, on sitä mennyt tuommoinen Linux mylly ihan mykkyrään, vaikka tiedostojärjestelmän piti olla journaloiva. Sen piti liittyä Sunin vehkeisiin, mutta tuli yllättäen sähkökatkos ja kaikki koneet meni suorilta jaloilta polvilleen. Sunin vehkeet sai pystyyn boottaamalla ne Single-user tilaan komennolla boot -s ja ajamalla sitten fsck ohjelman. Se Linux-mylly vaati laitetoimittajan äijät paikalle ihmettelemään.
tahko

piti vielä sanoa että niihin komentoihin saa apua kun kirjoittaa komentoriville:

man halutunkomenonnimi

esim

man rpm

jos haluaa tästä tilasta pois niin paina q kirjainta

Toimii ainakin Sun Solaris vehkeissä ja tässä SOT linuxissa.

LISÄYS

ja välilyönnillä pääsee näköjään (ihan kuten Sunissakin) kelaamaan eteenpäin tuota kutsuttua MAN sivua.
Misha

Viesti Kirjoittaja Misha »

Hetken harrastin isompaakin määrää koneita, mutta totesin, että kun meitä on tässä talossa vain kaksi, niin kaksi saa riittää, eli ykköskoneena amd 2000+ vehje 512 muistia ja radeon 9600 plus juuri kotiin tullu 19" flätti ja wlanilla linkitettynä Toshiba Satellite läppäri.

Läppäri kulkee yliopistolla mukana opiskeluvehkeenä ja toimii löhöilykoneena kotona. Ykköskone toimii telkkarina ja pelikoneena ja on kaikkea muuta varten.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Nonnis
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Mulla on aina joku toisten hylkäämistä auttamattomasti vanhentuneista jämäosista kasattu kone, tällä hetkellä tehoa jo 233 mHz, muistia 128 ja 3,5 gigan kovalevy. :roll: Näillä eväillä on pärjättävä kunnes joku haluaa lahjottaa mulle jotain parempaa ;).

Tosta IL02:n taistelusta viisastuneena päätin etten koskaan hanki Linuxia vaikka se on mielessä käynytkin :shock:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
tahko

Nonnis kirjoitti:...Tosta IL02:n taistelusta viisastuneena päätin etten koskaan hanki Linuxia vaikka se on mielessä käynytkin :shock:

Ei sitä nyt voi mitenkään huonoksi valinnaksi moittia. Kyllähän nuo Sun Microsystemsin vehkeet näkyvät olevan aika julmetun luotettavia, mutta kalliita. Minulla Linux on pelannut ihan ok. Windowsin kanssa oli minulla enemmän ongelmia. Näkisin että tietokone ja käyttöjärjestelmä kannattaa valita tapauskohtaisesti ja yhtä ainutta oikeaa valintaa ei olekaan.
Nonnis
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

tahko kirjoitti:
Nonnis kirjoitti:...Tosta IL02:n taistelusta viisastuneena päätin etten koskaan hanki Linuxia vaikka se on mielessä käynytkin :shock:

Ei sitä nyt voi mitenkään huonoksi valinnaksi moittia. Kyllähän nuo Sun Microsystemsin vehkeet näkyvät olevan aika julmetun luotettavia, mutta kalliita. Minulla Linux on pelannut ihan ok. Windowsin kanssa oli minulla enemmän ongelmia. Näkisin että tietokone ja käyttöjärjestelmä kannattaa valita tapauskohtaisesti ja yhtä ainutta oikeaa valintaa ei olekaan.
Juu en siis väitä että Linux olisi huono vaan että en osaisi käyttää sitä :oops:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
R-J

Viesti Kirjoittaja R-J »

Käytössä ja käytettävissä eli kokonaisena tällä hetkellä yksi irto-osista kasattu pöytäkone, varsinaista bittituninkia. Raatoja sekalainen määrä, läppärihankinta mietinnässä ja työtehtävissä kommari povarissa. Guru en ole eikä minusta sellaista koskaan tulekaan.
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
IL02

Linux

Viesti Kirjoittaja IL02 »

Linux. Kiitos kaikista ohjeista. Huomasin, etta CTRL, ALT ja F4 painamalla paasen consolesta takaisin tahan graafiseen tilaan, mutta se ei siis toimi jos olen roottina kirjautuneena, eli ensin pitaa kirjautua ulos. Sync komennolla ei tapahtunut mitaan ja halt komennolla tama kone alkoi sammuttamaan itseaan, mutta meni tilttiin eika sitten lopulta sammunut muuten kuin katkaisemalla virrat kokonaan.

Kokonaisvaltaisesti tahan astisten kokemusten valossa Linux on toiminut tosi hyvin ja luotettavasti, vahintaan yhta hyvin kuin windows xp, mutta tama kokonaisuutenaan tosi vaikeaa verrattuna windowsiin. Lisaksi juurikaan mikaan ei ole yhteensopiva linuxin kanssa (miten esim saa purettua canonin digikamerasta kuvat tietokoneelle, tai saako ton usb portin jotenkin toimimaan linuxin kanssa?)
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
tahko

Eli oikein toimi. Kone sammutetaan (oikeaoppisesti ainakin Sun Microsystems maailmassa) komenoilla

sync
halt
(tai shutdown -h now)

ja virrat pois kytkimestä kun on kuvaputkeelle tulevat tekstit loppuneet.

Digikameran olen liittänyt siten että kamerasta olen tapellut päälle jonkinlaisen mass-storage moodin - sieltä kameran valikoista ja menuista ihan kokeilemalla.

Kaapeli kiinni ja koneesta terminaali auki ja kirjaudutaan rootiksi:
Oletetaan että kuvat halutaan hakemistoon /home/pena/pics
Oletetaan että on olemassa hakemisto /mnt/camera
Oletetaan että kuvat ovat kamerassa hakemistossa .../dcim/100hp620/
(tämä voi vaihdella kameratyypin mukaan ja on HP:lla näinnikkäästi)

su
(jos ei olla roottina, niin su komennolla mennään rootiksi)
cd /home/pena/pics
pwd
(katsotaan että missä ollaan)
/sbin/modprobe usb-storage
mount -t vfat /dev/sda1 /mnt/camera
cp -rp /mnt/camera/dcim/100hp620/* .

Riippuen nyt sitten siitä jaksaako USB portti puskea virtaa vai ei niin siirto joko onnistuu tai ei. Minulla on vain yksi kamera jolla kykenen siirtämään kuvia, toinen kun kuormittaa tuota porttia, mutta on parempi kuvailla.

Nuo kai saisi kaikki ihan graafisestikin tehtyä, mutta sitä minä en osaa.
tahko

Pitäisiköhän näihin perustaa ihan oma osio vaiko siirtyä keskustelemaan jonnekin toisaalle?
pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

vaikka suomi24
siellähän ne kaikki viisaat on ( ha ha ha haaaa )
Vastaa Viestiin