Sivu 2/5
Lähetetty: 14.12.2005 22:27
Kirjoittaja Jokari
jta kirjoitti:Jokari_ kirjoitti:Ketjuhan kestää myllyn eliniän.
Tuota kyllä vähän epäilen ettei kestä koneen koko elinkää... Ja muutenkin kun tuo ketjukin kun venyy aikaa myöten niin ei saa enää ajoituksiakaan täysin kohdalleen ja loppujen lopuksi ei saa enää ees kiristyyn koko ketjua kun se on jo venyny niin pahasti. Eli kannattaa se ketjukin vaihtaa jossain vaiheessa. En tarkoita että se juuri nyt pitäisi vaihtaa mutta jossain välissä sen joutuu kyllä vaihtaan.
No nuo kiristimet kestävät vaihdettuina sen minkä mä tuolla tulen ajamaan...epäilen suuresti että 200 tkm on aikalailla mahdottomuus, joku muu hajoaa koneesta varmasti siihen mennessä
Tai mistä sitä tietää kauanko tuo kestää. Nätisti olen yrittänyt ajella jne...
Saa nyt nähdä saanko itteäni niskasta kiinni ja aikaiseksi vaihtaa nuo laahaimet

Kyllähän tuo ihan riittävän iso rojekti on meikäläiselle...
Lähetetty: 14.12.2005 22:56
Kirjoittaja Jokari
Nyt on sitte päätetty että vaihtoon lähtee ketjukin, muuten tuo jää mieleen kummittelemaan.
Pitääkin laitella osat tilaukseen huomenissa. Saas nähdä miten äijän käy.
Lähetetty: 15.12.2005 1:10
Kirjoittaja arpati
Jokari_ kirjoitti:jta kirjoitti:Jokari_ kirjoitti:Ketjuhan kestää myllyn eliniän.
Tuota kyllä vähän epäilen ettei kestä koneen koko elinkää... Ja muutenkin kun tuo ketjukin kun venyy aikaa myöten niin ei saa enää ajoituksiakaan täysin kohdalleen ja loppujen lopuksi ei saa enää ees kiristyyn koko ketjua kun se on jo venyny niin pahasti. Eli kannattaa se ketjukin vaihtaa jossain vaiheessa. En tarkoita että se juuri nyt pitäisi vaihtaa mutta jossain välissä sen joutuu kyllä vaihtaan.
No nuo kiristimet kestävät vaihdettuina sen minkä mä tuolla tulen ajamaan...epäilen suuresti että 200 tkm on aikalailla mahdottomuus, joku muu hajoaa koneesta varmasti siihen mennessä
Tai mistä sitä tietää kauanko tuo kestää. Nätisti olen yrittänyt ajella jne...
Saa nyt nähdä saanko itteäni niskasta kiinni ja aikaiseksi vaihtaa nuo laahaimet

Kyllähän tuo ihan riittävän iso rojekti on meikäläiselle...
No ite vaihdoin just 210 000 ajettuun vasta ekan kerran ketjun ja kiristimet eikä ne niin pahassa kunnossa olleet, tuolla pitäis vielä ajaa pitkään jos ei vuoden seisotus ole aiheuttanut mitään jumeja... No öljyt ollu synteettiset koko eliniän

Lähetetty: 15.12.2005 20:06
Kirjoittaja Jokari
Muistaako kukaan paljonko kampiakselin hihnapyörän mutterin halkaisija on? 38 mm tai sinne päin? Mistähän helvetistä mä keikkaan noin ison avaimen/hylsyn sopivalla varrella
Toivottavasti hihnapyörä lähtee ongelmitta pois...mun tuurilla ei

Lähetetty: 15.12.2005 20:28
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Se hihnapyörä ei kyllä yleensä lähe mitenkään suosiolla pois!!!!
Jos ei sopivaa hylsyä löydy niin tee sillai että otat jonkun risan hylsyn, mahollisimman iso tietty, ja hitsaat sen kiinni siihen hihnapyörään!
Irrotus sitten vaan sillai että hylsyyn T-varsi ja sen päähän jatkoputkee sillai että saa väännettyä siinä koneen yläpuolella, kaveri lukittee koneen starttaamalla ja sit vaan vääntöö jos ei jo startin voimalla aukee.
Sillai ne Deltassakin niitä aukoo!
Lähetetty: 15.12.2005 20:44
Kirjoittaja Jokari
Hitsivehkeitä ei oo, joten ajatuksen asteelle jää tuokin.
Jossei tuo hihnapyörä/mutteri lähde suosiolla helvettiin, niin nakkaan syylärin takasin ja jatkan ajamista entiseen tapaan ainakin kevääseen saakka. Emmä käy noiden kanssa leikkimään, hajotan vielä jotain, vaikka hihnapyörän. Nimittäin korjauksen pitäisi onnistua maksimissaan päivässä-puolessatoista, koska ladaa kuitenkin tarvii kaikennäköiseen liikkumiseen.
Mutta pitää yrittää...ei noissa ketjun/laahainten vaihdossa ole mitään epäselvää, kyllä ne onnistuvat. Jos homma kusee niin se kusee sitten tohon hihnapyörään/mutteriin.
Täytyy heti ensviikolla yrittää löytää jostain sopiva avain tai joku vastaava tuohon...saa nähä löytyykö.
Tulikohan sitä taas haukattua vähän liian iso pala kakkua...

Lähetetty: 15.12.2005 20:49
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Ei se oikeesti niin paha rasti oo miltä se kuulostaa, jos en ihan väärin muista niin on mahollista saada vaihdettua se ketju ja laahaimet ilman hihnapyörän ja sen kopan irrottamista - se vaan vaatii sit ketjun katkasun ja rautalangan kanssa kikkailua!
Lähetetty: 15.12.2005 21:02
Kirjoittaja jta
Ei taida saaha sitä kiristin kenkää vaihdettua ilman kopan irrottamista? Mun mielestä sitä ruuvia millä se kiinni on niin ei saa muuten auki.
Mutta tuollain se on helppo aukaista se hihnapyörän mutteri että sopiva avain paikoilleen ja avaimen varsi lattiaa vasten ja startilla paukasee sen auki sitten. Jos startilla ei lähe niin jo on kumma.
Edit: ja se kampiakselin mutterin koko on se 38mm.
Lähetetty: 16.12.2005 0:02
Kirjoittaja LENNY
Mulla ei lähtenyt startilla.Ei se silti sitä sano,etteikö Jokarilla lähtis,kokeile.Hitsasin hylsyn siihen ja se lähti melkein käsin.Hylsy on ja pysyy siinä edelleen.On näppärä pyöritellä konetta.Veivillä ei vaan enään käynnistetä..
Laahaimen saa yläkautta,kiristimen alakautta.Ratas irti nokka-akselista.
W123 mersussa ketjun vaihtoväli oli 550000km,ni luulis että ladassakin jonkun sata tonnia kestää
Lähetetty: 16.12.2005 0:23
Kirjoittaja TOVERI NIVA
LENNY kirjoitti:Mulla ei lähtenyt startilla.Ei se silti sitä sano,etteikö Jokarilla lähtis,kokeile.Hitsasin hylsyn siihen ja se lähti melkein käsin.
Joo käsinhän se lähti mut kyllähän siihenkin kolmee äijää tarvittiin
Yks istu hytissä ja starttas, yks väänsi siitä soppelista jatkovarresta sit aukipäin ja kolmas piti jatkovartta ettei pyörähtäny koneen mukana!!

Lähetetty: 16.12.2005 0:29
Kirjoittaja LENNY
Jep,aika talkoot
Muuten simppeli homma..
Lähetetty: 16.12.2005 0:31
Kirjoittaja Jokari
TOVERI NIVA kirjoitti:LENNY kirjoitti:Mulla ei lähtenyt startilla.Ei se silti sitä sano,etteikö Jokarilla lähtis,kokeile.Hitsasin hylsyn siihen ja se lähti melkein käsin.
Joo käsinhän se lähti mut kyllähän siihenkin kolmee äijää tarvittiin
Yks istu hytissä ja starttas, yks väänsi siitä soppelista jatkovarresta sit aukipäin ja kolmas piti jatkovartta ettei pyörähtäny koneen mukana!!

Kunnon ekstriimiä!
Mikä s**tana nuo mutterit imee noin kovasti kiinni

Lähetetty: 16.12.2005 10:54
Kirjoittaja Ollika
Mulle eräs vanha korjaaja sanoi, ettei ketjun vaihtoon tartte koppaa availla. Jos ketjussa on lukko niin aukaisemalla se ja liittämällä uusi ketju vanhaan kiinni. Sitten vaan pyöritetään kammella uusi ketju paikalleen vanhan ketjun avulla. Jako ei sais tietenkään muuttua pykälääkään. Kehui että ennenaikaan tehtiin vallan noin. Toisaalta laahaimet kannattais vaihdella samalla kun ketjua vaihtaa. Eli tarttis koppakin avata.
Hihnapyörän mutterin kanssa miekin taistelin. Meinas mennä usko mut kyl se sitten lopulta lähti kun uskalsi vääntää jäätävällä hylsyvarrella. Kummisedän traktorihallin työkaluista löytyi onneksi kaliiberia.
Lähetetty: 16.12.2005 17:46
Kirjoittaja LENNY
No kun ei ole lukkoa ketjussa.Ketjun vaihto onnistuu ky silti.Esim. rälläkäkkä vanhasta ketjusta yks "niitti" irti.
Lähetetty: 16.12.2005 21:57
Kirjoittaja Jokari
Kiertelin parit kaupat läpi ja suurimmat hylsyt oli 32 mm ½ tuuman vääntiöllä
Pitäs jostaa saada hommattua tuo 38 mm hylsy ¾ tuuman reiällä ja siihen passeli t-varsi niin saattas tulla jotain...hitsi kun täältä tuppukylästä ei löydy mitään, varsinkaan inhimilliseen hintaan.
Noh ensviikolla vois kattella läpi paikalliset rautakaupat...sopis kyllä löytyä jostain.