Vielä ei ole hiekkapuhallusta tehty, ollut sellainen luova kolmen viikon tallitauko. Lentsua ja muuta kiirettä.
Tässä vähän stooria kuskin oven osalta. Alkuperäinenhän oli totaalisen laho, joten jo ennen projektin aloittamista ostin varaosaoven
noin kolme vuotta sitten. Ovi paljastui koesovituksessa hieman salmiakin muotoiseksi, se ei istunut nätisti ovi aukkoon, vaan tupakki
ikkunan kohdalle kaareen jäi liian iso rako. Ensimmäinen homma oli vääntää ja kumivarasalla "hienosäätäen" saada ovi oikean muotoiseksi.
Ja ei tämä varaosaovikaan ollut ruosteen osalta yhtään parempi kuin kolme alkuperäisovea - alareuna aivan laho. Kahdesta ensin korjatusta ovesta viisastuneena opin sen että alareunan peltiä kannattaa vaihtaa noin 10 senttiä korkeasti vaikka ruostevauriot ovat matalammat. Näin menetellen
hitsausvetelyiden oikominen onnistuu paremmin kun sauman kohtaa pääsee vasaroimaan kunnolla.
Tässä muutama kuva alareunan korjauksesta. Tuttuun tyyliin hylkäsin valmiit korjauspalat (jotka minulla nyt olisi ollutkin) ja suorasta pellistä..
Ensin pintapelti alareunasta pois. Kanttauksista hiotaan hiomalaikalla taivutus auki, ja viivottimella merkaten suikale pois, leikkaus 1mm laikalla.
Tässä leikattu 7cm kohdalta, huomaa kuinka ovipahvia vasten tuleva peltireunus on vielä vasaroinnin edessä. Uusi viiva onkin jo piirretty 10 sentin kohdalle: (edit: nyt hoksasin että tässähän on takaovi, no periaate aivan sama..)
Pintapellin pois oton jälkeen uusin ensin alareunan suoran osuuden, siis oven etu- ja takareunan välisen suoran osuuden.
Tässä korjauspala kantattuna ja puristimilla paikoillaan hitsausta varten.

Tämän jälkeen korjattiin lahot kulmapyöristykset.
Sitten hionta hitsisaumasta molemmin puolin, kevyt hiekkapuhallus kohta piiloon jääviin kohtiin ja happopohjamaalit pintaan:
Seuraavaksi hitsataan kuvassa näkyvä kevyesti kuperaksi vasaroitu korjauspintapelti paikoilleen. Laittelen siitä vaiheestakin kuvia jos tässä taas saisi intoa päälle.