Sivu 11/80

Re: Pikkukysymykset

Lähetetty: 27.5.2013 23:39
Kirjoittaja t tulppu
Laakerikansien kiristys momentti 52Nm 5.2kpm tarkoittaa banjon sisempiä laakerikansia.. En tiedä onko vaarallisenpaa vetää ylikireälle.. Että kestääkö pultti paremmin ylikireenä vai normikireyteen vedettäessä.. Ralli miehet tietää kun akseleita karkaa tielle mutta kummasta se johtuu.... Suosittelen 2.1 kiloa lukkoliimalla asetettuna...

Re: Pikkukysymykset

Lähetetty: 28.5.2013 12:28
Kirjoittaja t tulppu
Katselin kirjan kuvia tuosta perän rakenteesta.ja siitä miten vetoakselit on kiinni..niin minusta näyttää siltä että akseli tulee pihalle varsin helposti vaikka pultit pysyisi kiinni...kuvasta näyttää että vain ohukainen pellin läpyskä pitää kasassa koko akselin.....katsoinko väärin vai onko jollain parempaa tietoa.

Re: Pikkukysymykset

Lähetetty: 29.5.2013 19:44
Kirjoittaja START
ei se nyt kovin helposti sieltä irtoa.
eihän sen "kupin" tarvi olla kovin vahvaa kun on sen muotonen että on jäykkä. 10mm pulteillahan se kiinni tulee sinne banjon päähän, ikinä en ole momenttiin laittanut, 1/2" räikällä silleen että pysyy (ainakin se 5kiloo)

Re: Pikkukysymykset

Lähetetty: 29.5.2013 23:20
Kirjoittaja t tulppu
Et taijjakkaan olla vasta alkaja pulttien parissa..rannemomentit kohallaan.. Itekkään en paljon momenttiavaimia käytä.. En edes pösön kytkin remontissa. Ihan vaan tuntumalla pultit kiinni...joskus on jokunen pultti katkennut tai korkannut kierteet...joskus olisi varmaan momentitkin hyvä saada kohalleen.koneen kasailuissa olen käyttänyt yleensä momentti avainta....mutta kun momenttia kysytään niin voi yrittää ehtiä sopivat arvot...

Re: Pikkukysymykset

Lähetetty: 2.6.2013 20:58
Kirjoittaja Smoppi
Mistähän päin matalakojelautaisen Samaran kabiinia kannattaisi ryövätä herätevirta?

Re: Pikkukysymykset

Lähetetty: 3.6.2013 14:35
Kirjoittaja Jokari
-

Re: Pikkukysymykset

Lähetetty: 4.6.2013 20:16
Kirjoittaja jta
Mitäs mieltä on arvon kanssa Ladistit että kumpaa kärkiväliä kannattaa käyttää tulpissa? Se mikä niissä on ostettaessa (jotain 1mm?) vaiko säätää siihen 0,5- 0,6mm kuten ohjekirja kertoo?

Re: Pikkukysymykset

Lähetetty: 4.6.2013 22:21
Kirjoittaja Tooberi
jta kirjoitti:Mitäs mieltä on arvon kanssa Ladistit että kumpaa kärkiväliä kannattaa käyttää tulpissa? Se mikä niissä on ostettaessa (jotain 1mm?) vaiko säätää siihen 0,5- 0,6mm kuten ohjekirja kertoo?
ite oon yleensä uudet ruuvannu vaan paikoilleen, vaan jos on joskus tullu katottua kärkivälejä kohdalleen niin 0.7mm oon laittanu. tuppaa suurenemaan tuo väli kilometrien karttuessa..

Re: Pikkukysymykset

Lähetetty: 4.6.2013 22:58
Kirjoittaja t tulppu
NGK.ssa on noin 0.7 mitta kohallaan..yleensä mitat kohallaan mutta jos pudotettu tehtaalla maahan tai muuten lyöty kärki lyttyyn.niin kannattaa vain vilasta ettei kärki ole kiinni.

Re: Pikkukysymykset

Lähetetty: 6.6.2013 20:37
Kirjoittaja Zapsky
Zapsky kirjoitti:Noh, mikäs tuohon Tshernobiiliini nyt tuli? Alkoi viikko sitten täristää jarruttaessa alle 40 vauhdeista aivan perkuleesti. Ihan kunnon vibat on, koko auto tärisee kuin mikäkin.
Asiaa on nyt tutkittu tarkemmin.

Re: Pikkukysymykset

Lähetetty: 6.6.2013 21:51
Kirjoittaja jta
t tulppu kirjoitti:NGK.ssa on noin 0.7 mitta kohallaan..yleensä mitat kohallaan mutta jos pudotettu tehtaalla maahan tai muuten lyöty kärki lyttyyn.niin kannattaa vain vilasta ettei kärki ole kiinni.
Eli periaatteessa eipä paljoa ole merkitystä tässä vaiheessa tuolla säädöllä. Yleensä onkin tullu vain ruuvattua uudet paikoilleen vaan nyt piti alkaa hifisteleen kun ei muutakaan tekemistä ollu niin tuli laiteltua tuo 0,6 kärkiväliksi. :lol: No eipähän tarvi olla heti tarkistelemassa että onko kulunu väli liian isoksi.

Re: Pikkukysymykset

Lähetetty: 7.6.2013 6:11
Kirjoittaja t tulppu
Meillä amiskassa käsiteltiin kärkivälin väliä mutta tulppien kärkivälien vaikutuksesta sytytys ennakoihin ja muihin en muista vaikuttiko paljonkaan.. Jos ruutia sytytys järjestelmässä niin tulppien kärkiväli saa olla aika suuri. Mutta jos heikot sytyt niin tulpillekin tulee varsin vaalea kipinä. Lada ei onneks ihan tarkka kaikesta ei ole.jos kaikki ei ole just kohallaan. Mutta litrankin saa oikeilla säädöillä kulutusta pienemmäksi. Jos kaasari ja sytty kohallaan. Ja kaasuttaja ei simona pole kaasupoljinta...

Re: Pikkukysymykset

Lähetetty: 7.6.2013 20:23
Kirjoittaja START
joissakin virilaitteissa mitkä ovat vähän lastenkengissä ovat koittanu saada kipinää riittämään ahtopaineiden noston jälkeen pienentämällä kärkiväliä, kun on kovempi puristuspaine ei heikko puola jaksa tehdä kunnon kipunaa isolla kärkivälillä.
aika paljon se tehoihin vaikuttaa jos ei kipinä riitä kunnolla. mutta vakio laitteissa itse ainakin oo vaan ruuvvannut uusia tulppia paikallee, ei ole tullut paljoa kärkiä mitattua

Re: Pikkukysymykset

Lähetetty: 8.6.2013 0:39
Kirjoittaja Smoppi
Jos omistaisin päästömittausvehkeet, niin varmasti ihan piruuttani mittailisin kärkivälin ja muiden pikkujuttujen vaikutuksia päästöihin. Itse joku 10 tuhatta kilometriä sitten laitoin rakotulkin avustuksella auton kärkivälit reiluun milliin. Sytytysjohtimethan tuossa ovat myös suht tuoreet, ja alipaineletkut sun muut vaihdeltu etteivät vuoda. Olihan tuossa kyllä ihan hyvät päästötkin :mrgreen:

Re: Pikkukysymykset

Lähetetty: 14.6.2013 15:06
Kirjoittaja jta
Tuossa eilen tuli värkkäiltyä niin samalla totesin että ei kannata tuota tulppien kärkiväliä laittaa ohjeen mukaiseksi. Ei toimi kunnolla. Alko käymään tuputtamalla. Ilmeisesti ei antanu riittävän tehokasta kipinää tuolla kärkivälillä kun tulpatkin oli aivan mustat. Säädin 0,8 kärkivälin ja teräsharjalla enimmät noet putsasin niin nyt käy hyvin. Sai seostakin laihentaa aika reilusti kun joutu rikastaan tuota seosta että kävi kunnolla tuolla pienellä kärkivälillä. Ennakotkin sai säätää takaisin oikeisiin.