Tossa kerran kun vaihtelin kaikki polttimot mittaristoon niin koitin käsikopelolla löytää kaikki mitä sieltä löytyy mut huomenna puran koko mittariston irti niin ei pitäis jäädä mitään huomaamatta.pressa kirjoitti:Katalysaattorin lömpötilatunnistinta ei ole, ja ilmeisesti check engine valosta on polttimo pois.
1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Tuossa kuvassa oleva termostaattiventtiili numero 8 ja siinä oleva alipaineletku joka menee hiilisäiliölle oli irti termostaatin päästä. Mut kumpaanko se laitetaan siellä hiilisäiliön päässä, tuo tulee toiseen ja virranjakajalta haaroittuva toiseen mut kumpi on kumpi?pressa kirjoitti:Tarkista ensin että kaikki letkut ja johdot on oikein (eikä niissä ole vuotoja eikä löysiä liitoksia)
Vasta sen jälkeen liittimen 7 letku tukkoon (vaikka ei tuo aktiivihiilisäiliö mitenkään tuohon häiriöösi vaikutakkaan)
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Oli muuten joku ottanu koko check engine valon pidikkeen pois, laitoin jokun muun valon siihen ja kokeilin. Valo pelaa kun virrat laittaa päälle ja sammuu kun kone käynnistyy. Ei ilmota itsestään mitään sen jälkeen (paitsi seuraavassa käynnistyksessä) Antaako tämä valon toiminta mitään apua vian selvityksessä? ei nimittäin pelannu vieläkään hirveen hyvin mut ajattelin että jos huomenna viitsii niin säädän ketjun ja ehkä tarkistan ventiili välykset.
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
No neulaventtilin piruhan se siellä vuotaa. Puhallustestillä vaikutti pitävältä mutta bensapumpun painetta vastaan ei sulkeudu.Juku kirjoitti: Kaasari on nyt tsekattu niin hyvin kuin tämänhetlkisellä tiedolla on mahollista, ens viikonloppuna nähdään kuin käy.
Solenoidisuuttimet toimii ok, lambdakin antaa jotain arvoja ettei se ihan mykkä ole, tyhjäkäynnillä n. 800 mV kun bensaa vuoti kakkoskurkkuun.
Eri asia on miten katti voi kun varmaan ovat ajelleet aikas rikkailla seoksilla.
Mutta NEULAVENTTILIÄ kaivataan, kuka vois myydä? Laitan vielä ilmon tietty ostetaan-palstalle...
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Onhan bensaletkut uusittu? Jossain vaiheessa alkavat murenemaan sisältä ja kuminmurut aiheuttavat riesaa juuri ensimmäisenä neulaventtiilissä. Tuo vaiva oli yksi niitä mikä tuli eteen omassakin Axtecissa aikanaan kun sen monivammaisena käsiini sain.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Eipä ole vielä kerennyt niin pitkälle, on vielä alkuvaiheessa tää projekti.
Mutta kohokammio oli täysin puhdas kaikenlaisesta murusista.
Jatketaan tutkimista....
Mutta kohokammio oli täysin puhdas kaikenlaisesta murusista.
Jatketaan tutkimista....
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Pitääpä päivittää tilannetta taas. Edellisten päivitysten jälkeen lada pelas todella hyvin, ei mitään häikkää käynnissä eikä startatessa ongelmia. Tänä aamuna oli pakkasta n20 astetta ja oli roikassa, lähti hyvin käyntiin ja kävi hyvin mut check engine valo sytty n. 30sekunttia starttauksen jälkeen. Käyntiin tai ajoon ei oo mitään vaikutusta. Jos jollakin on ollu samoja oireita joskus niin vinkkejä otetaan vastaan että mistä suunnalta vikaa lähtis selvittämään. Illalla kurkkaan että kaikki letkut ynnä muut on paikoillaan.
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Hassua. Minulla oli pari talvea sitten sama juttu. Kovalla pakkasella valo syttyy vähän ajan päästä eikä sammu itsestään ja käynti ei varioi. Vika saattoi olla solenoidisuuttimissa, koska samoihin aikoihin minulta hajosivat peräjälkeen kummatkin suuttimet. Kun sitten vaihtui myöhemmin kokonaan uusi kaasari ja suuttimet, koko ongelma katosi.
Jos check engine -valo sammuu käynnistuksen jälkeen eikä syty ajossa, ohjauslaitteen mielestä kaikki on kunnossa.
Jos check engine -valo sammuu käynnistuksen jälkeen eikä syty ajossa, ohjauslaitteen mielestä kaikki on kunnossa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Tossa kotiin ajaessa kävin tankilla ja valo sytty vasta sitten kun koneen lämpötila oli noussu toiseen viivaan mittarissa. Ja taas tankattuani sytty ja jäi päälle. Paha jos taas menee solenoidit kun just kesällä löin uudet paikalleen. Onko tuolla valon palamisella mitään väliä jos vaikka viikon ajelen tuolla? Ei hirveesti kiinnosta mennä konehuoneeseen tuossa pakkasessa.
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Todennäköisesti ei. Itsekin ajelin tuolla tavalla pari kuukautta eikä katti kärsinyt tai muutakaan. En tosin takaa mitään.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Joo o, pitääpä palata taas asiaan kun katsastus olis viimeistään huomenna. Kävinpä äsken pakokaasuja säädättämässä ja eihän niille mitään voinu, häkäarvot oli 8 % eikä alas tullu. Nyt taas ajattelin että laittaisinko samaran kaasarin tuon orkkis kaasarin paikalle jolla viime kesänä saatiin arvot hivenen kikkailemalla kohilleen. Ainut ongelma on se että huomisen jälkeen ei enää ajella ja eikai sitä enää muista että mitä kaikkee sillon viime kesänä palautteli orkkis paikoille. Oli nimittäin tulpattu letku jos toinenkin ja niitä piti selvitellä viime kesän remontissa. Ja mainittakoon vielä se että se check engine valo syttyy ihan satunnaisesti ja monesti sammuu kun starttaa uudestaan, tosin sekään ei monesti auta vaan valo syttyy uudestaan.
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Solex kaasari nakattu paikoilleen ja tänään pitäis käydä uudestaan testerissä, josko ne päästöt saatais paremmin kohilleen niin vois käydä leimalla.
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
No niin, katsastus mies antoi kk ajoaikaa syynä oli päästöt ja jarrut. Jarrut heitti liikaa edessä ja päästöt oli tyhjäkäynnillä ok mutta kierroksilla liian suuret.
Tyhjäkäynti arvot:
CO%. 0,02
HCppm. 68
CO2%. 14,0
O2. 1,87
Kierroksilla:
CO%. 2,54
HCppm. 116
CO2%. 13,2
O2%. 0,12
Lambda. 0,914
Tuossahan on noi co, hc ja lämbda arvot pielessä mutta mikä noin vois vaikuttaa? Niin ja tuossa testissä on tuo solex kaasari paikallaan kun axtecin arvot oli sitä luokkaa ettei huoltsikalla pystyny tekemään yhtään mitään asialle. Olisko nyt paras apu se että vaihtais katalysaattorin ja koittais säädättää päästöt kohilleen ja sitten pitäis vielä keksiä että mitä sille orkkis kaasarille pitäis tehdä, kenties hommata se korjaus sarja ja säätää se sitten kohilleen. Se axtec nimittäin meinasi sammua joka kerta kun käänty vasemmalle ja sehän yleensä viittaa tulvimiseen ja taas ne arvot jotka mittari näytti niin nekin viittas siihen että käy ihan liika rikkaalla.
Tässä olis n. 3 viikkoa aikaa saada leimattua joten pikaiset vinkit olis tarpeen.
Tyhjäkäynti arvot:
CO%. 0,02
HCppm. 68
CO2%. 14,0
O2. 1,87
Kierroksilla:
CO%. 2,54
HCppm. 116
CO2%. 13,2
O2%. 0,12
Lambda. 0,914
Tuossahan on noi co, hc ja lämbda arvot pielessä mutta mikä noin vois vaikuttaa? Niin ja tuossa testissä on tuo solex kaasari paikallaan kun axtecin arvot oli sitä luokkaa ettei huoltsikalla pystyny tekemään yhtään mitään asialle. Olisko nyt paras apu se että vaihtais katalysaattorin ja koittais säädättää päästöt kohilleen ja sitten pitäis vielä keksiä että mitä sille orkkis kaasarille pitäis tehdä, kenties hommata se korjaus sarja ja säätää se sitten kohilleen. Se axtec nimittäin meinasi sammua joka kerta kun käänty vasemmalle ja sehän yleensä viittaa tulvimiseen ja taas ne arvot jotka mittari näytti niin nekin viittas siihen että käy ihan liika rikkaalla.
Tässä olis n. 3 viikkoa aikaa saada leimattua joten pikaiset vinkit olis tarpeen.
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Mikäli oikein tulkitsin, rikkaalla näyttäisi olevan vieläkin.
Eli happea ei ole tarpeeksi ja palamatonta polttoainetta ja häkää jää liikaa sekä lambda-arvo pielessä
Ei siis korjaantune katalysaattorin uusimisella, koska happea ei ole tarpeeksi tuon polttoainemäärän polttamiseksi.
Onko liian suuret suuttimet kaasarissa?
Onko ilmansuodatin puhdas?
http://www.rvs.fi/diagnostic/page35.html
Eli happea ei ole tarpeeksi ja palamatonta polttoainetta ja häkää jää liikaa sekä lambda-arvo pielessä

Onko liian suuret suuttimet kaasarissa?
Onko ilmansuodatin puhdas?
http://www.rvs.fi/diagnostic/page35.html
Re: 1500 ladan käynnissä häikkää Malli 2105 ja vielä Kat
Ihan pitäis olla kummassakin kaasarissa omat vakio suuttimet paikallaan, itse en ainakaan oo niitä vaihtanu ja tällä solexilla meni viime vuonna päästöistä läpi tosin sillon hivenen kikkailemalla koska kaasarin ja imusarjan välistä vuoti ilmaa sekaan ja nosti kierroksia liian ylös tyhjäkäynnillä. Ilman putsarin vaihdoin n. kuukausi sitten ja samalla tulpat. Se piti vielä mainita että öljyäkin paholainen syö jonkun verran mutta ei sitä nyt joka kk tarvii lisätä, menee ehkä 2-3 kk niin tarvii lisää laittaa. Voiko katoava öljy aiheuttaa kyseistä ongelmaa, esim venttiilivarren kumi? Ja öljyä ei tule ulos mistään, talvellakaan ei näkyny öljy läikkää lumella.äölkjhgf kirjoitti:Mikäli oikein tulkitsin, rikkaalla näyttäisi olevan vieläkin.
Eli happea ei ole tarpeeksi ja palamatonta polttoainetta ja häkää jää liikaa sekä lambda-arvo pielessäEi siis korjaantune katalysaattorin uusimisella, koska happea ei ole tarpeeksi tuon polttoainemäärän polttamiseksi.
Onko liian suuret suuttimet kaasarissa?
Onko ilmansuodatin puhdas?
http://www.rvs.fi/diagnostic/page35.html