Sivu 12/16

Re: Lada 119

Lähetetty: 30.12.2013 18:25
Kirjoittaja Jaakkima
Marko kirjoitti:Saanks miekii tyypit sillä?
En tiedä uskaltaako Huligaanille avaimia antaa.. :lol:

Re: Lada 119

Lähetetty: 31.12.2013 22:45
Kirjoittaja Marko
Senkin хулиган.

Re: Lada 119

Lähetetty: 6.1.2014 17:05
Kirjoittaja JohnDoe
Sain vihdoin uuden kakkospytyn puolan 117:aan, vanha oli aito venäläinen, uudessa lukee "Bosch, made in Germany". Kansainvälinen yhteistyö toimii hyvin, koska auto tuli puolanvaihdolla taas kuntoon. 119:ssä ilmeisesti hihnankiristin pitää todella pahaa kahinaa, kun vain ehtisi jossain vaiheessa ottaa työn työn alle. Nyt ei viitsi ko. autolla paljoa ajaa, ennen kuin saa kahinat pois. Yksi vaihtoehto kun on myös se, että jakohihna hankaa jakokoppaan, pitäisi ensin löysätä laturin hihna, että pääsisi varmistumaan asiasta.

Re: Lada 119

Lähetetty: 6.1.2014 20:22
Kirjoittaja mikko853
Ensikokemukset saatu 119:stä, kiitokset Jaakkimalle ja Helkalle! :)

111:een verrattuna huomattavasti hiljaisempi, nastojen ääntä ei kuullut kuin tarkoituksella tarkkaan kuuntelemalla, myöskään sisustasta ei kantautunut korviin nitinää ja natinaa.
Kuskille paljon paremma tilat kuin 111:ssä tai Samarassa.
Ajovalot ovat paljon paremmat kuin 111:n linssit, vaikka itsellä on keulilla xenonit (valopeelo juu, mutta oikein suunnatut ja linssien takia ei tule hajavaloa joten eivät häikäise, eivät toki lailliset).
Sähkötehostin on taajamanopeuksissa tosiaan melko kevyt, mutta antaa silti ihan hyvän tuntuman, tehostin keskittää oikein hyvin, paremmin kuin tuo 111:n hydraulinen, joskin 119:ssä tehostimen tuntee paremmin, tuossa on jännä pykälä kun tuntee kääntäessä miten tehostin lähtee mukaan, ei mitenkään häiritsevä kuitenkaan.
Kaasupoljin oli yllättävän jäykkä, autonkin sain sammumaan kahdesti liikkeelle lähtiessä :lol: ajossa tuota ei kuitenkaan huomaa, kenties yksilökohtaista, eikä tuostakaan haittaa ole jahka siihen tottuu, mutta en näköjään ollut ainut kenellä siihen on vielä totuttelemista :wink:

Kaikenkaikkiaan sen verta positiivinen kokemus että pitää alkaa katselemaan milloin 119:ä olisi taas tarjolla, kesällä näitä löytyi nettiautostakin useampia, nyt ei ole pitkään aikaan ollut ainuttakaan.

Re: Lada 119

Lähetetty: 6.1.2014 20:40
Kirjoittaja JohnDoe
Mikolle ja muille vinkiksi: kannattaa katsoa 117:aa mieluummin kuin 119:iä, nimittäin oma kokemus tosiaan on osoittanut, että kulutuksessa on tasan yhden litran ero 117:n hyväksi johtuen modernimmasta moottorista, lisäplussana lisätilat ja ABS-jarrut ja ainakin omassa yksilössäni parempi ohjaustehostin. Toki 117 on Suomessa todella harvinainen. Viimeistelyn laatu taas tosin omassa 119 yksilössä parempi: 117:n sisusta natise enemmän ja muoviosien sovitukset eivät ole yhtä hyvät (näkee parhaiten matkustajan airbagista, jonka kansi kanittaa, lisäksi 117:n verhoilukangas tuntuu halvemmalta ja huonommalta kuin 119:ssä). 117:n moottori ei myöskään ole yhtä karkeakäyntinen kuin 119:n ja siinä on enemmän vääntöä, autoa ei saa sammumaan yhtä helposti kuin 119:ää.

Re: Lada 119

Lähetetty: 7.1.2014 1:09
Kirjoittaja mikko853
119:ä rekisteröitiin suomeen 118kpl, 117:aa 36kpl.. HB:n osto on siis yli 3 kertaa helpompaa :lol: 119 mahtuisi myös paremmin talliin kun on 43cm lyhyempi kuin 111, jonka kanssa on kovin ahdasta (70-luvun kerrostalo).

Re: Lada 119

Lähetetty: 7.1.2014 11:34
Kirjoittaja JohnDoe
Tosin 117 ei ole yhtä pitkä kuin 111, ei ollut paljoa 119:ää pidempi.

Re: Lada 119

Lähetetty: 12.2.2014 21:19
Kirjoittaja JohnDoe
119 huollettu tänään, lähinnähän öljynvaihto kuului 45 000 km huoltoon, mutta lisäksi myös venttiilivälysten tarkastus - ja 1. pytyssä sitten olikin liian pienet välykset. Joku täällä foorumilla kirjoitti, että oikeiden työkalujen kanssa säätö on naurettavan helppoa, mutta olisin hieman eri mieltä. Virallinen Samaralle tarkoitettu venäläinen (tai ehkäpä jopa neuvostoliittolainen) työkalusarja oli käytössä, mutta säätöpalan kaivaminen paikaltaan pois magneettien ja kellosepänmeisseleiden kanssa ei ollut ihan helppo homma. Tai sitten tässä moottoriyksilössä olivat vain harvinaisen tiukassa.

Lisäksi selvisi kuuluneen kahinan syy: ei ollut hihnankiristin vaan itse moniurahihna... Hihnan leveydestä oli kulunut reilusti moottorin puolelta pois ja kuudesta urasta oli vain viis jäljellä. Lisäksi hihnasta löytyi useita pieniä halkeamia ja olisi kohta varmasti katkennut. Mitään silmin nähtävää syytä hihnan vaurioitumiselle ei ollut. Erikoista tässä tekee se, että auton alkuperäinenkin hihna kesti n. 20 000 km ja tämän tilalle 2012 vaihdettu Continentalin hihna saman verran. Eikös yleensä näiden hihnojen kestoikä oli yli 100 000 km? Seuraillaan, kauanko nyt tilalle vaihtunut hihna kestää. Merkki ei nyt jäänyt mieleeni, mutta kanssa näitä länsimaisia tunnettuja valmistajia.

Re: Lada 119

Lähetetty: 13.2.2014 7:43
Kirjoittaja pressa
Tarkista apulaitteiden linjaus, jos esim. laturi sivussa tai vinossa niin kuluttaa hihnan nopeasti.

Re: Lada 119

Lähetetty: 22.2.2014 17:21
Kirjoittaja JohnDoe
119:ni apulaitteiden linjauksessa ei silmin nähtävää heittoa tunnu olevan, toki silmämääräisesti voi pieni heitto olla vaikeaa havaitakin. Toisaalta tällä viikolla uusi 6-urahihna alkoi ääntämään hetkellisesti todella pahasti. Kun tutkin asiaa, huomasin taas jo kuluneen jonkin verran koneenpuoleisesta reunastaan. Ostin tänään tilalle kapeamman 5-urahihnan, joka on tarkoitus vaihtaa tuon tilalle, jospa ongelmat korjaantuisivat sillä.

117:n ABS:n vikavalo alkaa palamaan jo lyhyelläkin ajomatkalla, en ole vielä saanut autoa nosturille ottaakseni jarrut auki ja tutkiakseni mahdollisia kosketushäiriöitä tms. Kun vika tuntuu esiintyvän koko ajan useammin veikkaisin rikkoutunutta pyörätunnistinta, toki liitinvikakin on mahdollinen. Auton katsastus lähenee, joten pitänee Venäjältä tuotattaa vaikka kaikki neljä tunnistinta, jos eivät ylikalliita ole.

Re: Lada 119

Lähetetty: 26.2.2014 10:22
Kirjoittaja JohnDoe
Muistinkin autojen katsastuspäivät väärin: 119 pitää viimeistään huhtikuussa katsastaa, mutta 117:n kanssa aikaa on heinäkuulle asti. Pitää vaihtaa ABS-tunnistimet vaikka kaikki, kun ovat suhteellisen halpoja, luulisi ongelman sillä häviävän. Aikaa on onneksi odotella osia Venäjältä.

119 pitää käyttää korjaamolla OBD- ja päästötesteissä, ja jos ovat ok, niin sitten katsastus.

Re: Lada 119

Lähetetty: 26.2.2014 12:19
Kirjoittaja t tulppu
kyllä ne kohallaan on. luulen niin.

Re: Lada 119

Lähetetty: 26.2.2014 14:24
Kirjoittaja JohnDoe
Todennäköiseti tosiaan ovat päästöt kohdillaan ja kun ei MIL-valo pala, niin OBD-testikin. Halvempi kuitenkin ottaa laput korjaamolla kuin katsastuksessa.

117:ssa kun ajelin kolmella pytyllä n. 60 km, niin on pieni pelko, mitä katalysaattori on tykännyt, eli sen kohdalla suurempi syy vielä tuo korjaamokäynti. Vai olisiko moottorinohjaus niin älykäs, että lopettaisi polttoaineen suihkuttamisen sylinteriin, jossa on sytytyskatkoksia?

Re: Lada 119

Lähetetty: 2.3.2014 9:31
Kirjoittaja JohnDoe
Vaihdoin eilen 119:ään kapeamman moniurahihnan, nyt ei pitäisi hangata koneenpuoleisesta reunastaan mihinkään, kunhvan vain pysyy paikallaan urissaan. Enkä nyt oikein keksi miksei pysyisi, kun suht kireälle säädin (en kuitenkaan mielestäni toki liian kireälle).

Re: Lada 119

Lähetetty: 2.3.2014 11:50
Kirjoittaja t tulppu
Hyvä siitä tulee.. vaikka 0.5 mm heitto linjauksessa saa pikkuhiljaa liikkumaan.. mutta seuraile tilannetta.