Sivu 12/13
Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"
Lähetetty: 30.8.2014 22:52
Kirjoittaja Smoppi
Rullamittaa ei tarvitse. Otin kuvankin siitä työkalusta, pahoittelen että painovoima kääntyi yhtäkkiä vasemmalle kesken kuvan ottamisen
http://kuvaton.com/k/ypIZ.jpg
Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"
Lähetetty: 30.8.2014 23:02
Kirjoittaja samarai
Itse tullut säädettyä jo 70-luvulta alkaen sopivalla puurimalla (joku 1"x1") jossa ruuvit päissä.

Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"
Lähetetty: 31.8.2014 6:02
Kirjoittaja Jarkko_I
Pitää varmaan tänään käyä vähän ihmettelemässä. Rullamitta sun muut työkalut löytyy.
Mut saa nähä kerkeekö tänää ku takavedosta alko töihin tullessa viimeisessä risteyksessä kuskin puolen renkaan puolelta hirveä rohina. Sitä en vielä tiedä lähtikö jarrupala kävelemää vai pamahtiko pyöränlaakeri juuri nytten kun se on ääntänyt jo jonkin aikaa
Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"
Lähetetty: 31.8.2014 10:39
Kirjoittaja pressa
Pojat ovat rakentaneet monimutkaisia mittakeppejä, mutta rullamitan lisäksi et tarvitse mitään muuta. Laita rullamitta renkaan etureunassa kuvioon ja katso mitta, anna mitan olla paikallaan ja työnnät autoa eteenpäin että mitta pysyy samassa kohtaa renkaan kuviota, nyt kun mitta on renkaan takana niin lukeman pitaisi olla hivenen suurempi kuin edessä, ellei niin säädä ja toista mittaus. On tärkeää etttä mitta on samassa kohtaa rengasta ja siirto tehdään lykkäämällä koska tällöin mahdollinen vanneheitto ei sotke tulosta. Joskus joku mittakepillä mittaisli ja sääti autoa lykkäämättä niin oli aivan pielessä, vanne oli ollut kiero ja siksi heitti.
Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"
Lähetetty: 31.8.2014 10:55
Kirjoittaja Smoppi
En ole säätänyt autoa työntämättä, vaan olen teipillä merkinnyt paikat vanteeseen ja mitannut siitä. Vanteesta mittaamalla saa paljon tarkemman mittaustuloksen, koska rengas on pehmeä ja lyllyy helposti miten sattuu.
Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"
Lähetetty: 31.8.2014 12:29
Kirjoittaja pressa
Paljonko sat rullamitan päällä rengasta lyllytettyä? Itse en ainakaan saa virhettä kun samlla voimalla pidän mittaa etu ja takapuolella. Ja melkein pitää auton alle päästä tuon mittakepin kanssa, rullamitalla voi mitata auton vieressä, eli ei tarvitse pukkia tai monttoa. Tapoja on monia ja jokainen tekee siten kuin parhaaksi tuntuu, itse voin työmaalla säätää nelipyöräsuuntauslaitteilla...
Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"
Lähetetty: 31.8.2014 13:09
Kirjoittaja Jarkko_I
Joo pitää kattoo miten onnistuu säätäminen, mut enemmän nyt huolestuttaa toi takaveto kun aamulla alkoi hirveä rohina eturenkaan paikkeilta ja vajaa kymmenen kilometrii pitäis vielä töitten jälkeen ajaa
Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"
Lähetetty: 31.8.2014 16:12
Kirjoittaja Jarkko_I
Joo ei ollukkaa mitää sen vakavampaa toi jyrinä. Jarrupala vaa jarrutti aamulla viimeisen jarrutuksen. Uusi tilalle ja nyt taas toimii
Samaran pyöränkulmiakin hieman säädin. Ihan silmämääräisesti katsoin nyt että näyttää hyvältä. Pitää varmaa jostain youtubesta katsoa opastusvideoita miten onnistuu kotikonstein tai sitten kun otan tämän ajoon niin käyn säädättämässä jossain.
Kuvista näkee kuinka paljon parempi toi nyt on


Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"
Lähetetty: 3.9.2014 16:30
Kirjoittaja Jarkko_I
Onni oli matkassa tällä kertaa
Töistä tullessa auton takaosasta rupesi kuulumaan ihme kolinaa kun päästi vedot pois. Vedot päällä ei aluksi kuulunut mitään. Pysähyin sitten linja-auto pysäkille ja kurkkasin perään eikä siellä mitään kummallista näkynyt. Oisin luullu että perä pamahti tai joku muu voimansiirtoon liittyvä osa. Lähin jatkamaan matkaan ja tuntui vaan että ääni koveni nii oli pakko pysähtyä ja katsoa tarkemmin. Kuskin puolen takarengas lähti melkein irti. Kaikki pultit sentään vielä löytyi ja oli kierteillä. Varmaan juuri viimesillä kierteillä ja jos olisi vielä ajanut niin olisi koko rengas irronnut.
Oon myös aika varma että mistä tämä löystyminen johtui. Kun kävin laitatuttamassa renkaat aluvanteille niin tasapainotuslyijyt noi rengas tyypit heitti vanteen sisään jollain liimalla kiinni. Eturenkaissa ne lähti heti irti kun heitin renkaat kiinni. Osui jarrusatulaan lyijymötikkä rengasta käsillä pyörittämällä, joten revin ne irti. Takarenkaisiin ne sai just ja just rummun ja vanteen väliin, mutta ei näköjään näyttänyt pysyvän kun lyijymötikkä oli äskettäin irtonaisena vanteen sisällä jonka ansiosta joku pultti jäänyt löysälle ja sen voimalla avannut sitten kaikki.
Tai sitten joku vain tehnyt ilkivaltaa, ei näitä koskaan tiedä....
Re: Jarkko_I:n Lada kokemuksia
Lähetetty: 6.9.2014 17:28
Kirjoittaja Jarkko_I
Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"
Lähetetty: 6.9.2014 21:00
Kirjoittaja degen
Jarkko_I kirjoitti:Onni oli matkassa tällä kertaa
Töistä tullessa auton takaosasta rupesi kuulumaan ihme kolinaa kun päästi vedot pois. Vedot päällä ei aluksi kuulunut mitään. Pysähyin sitten linja-auto pysäkille ja kurkkasin perään eikä siellä mitään kummallista näkynyt. Oisin luullu että perä pamahti tai joku muu voimansiirtoon liittyvä osa. Lähin jatkamaan matkaan ja tuntui vaan että ääni koveni nii oli pakko pysähtyä ja katsoa tarkemmin. Kuskin puolen takarengas lähti melkein irti. Kaikki pultit sentään vielä löytyi ja oli kierteillä. Varmaan juuri viimesillä kierteillä ja jos olisi vielä ajanut niin olisi koko rengas irronnut.
Oon myös aika varma että mistä tämä löystyminen johtui. Kun kävin laitatuttamassa renkaat aluvanteille niin tasapainotuslyijyt noi rengas tyypit heitti vanteen sisään jollain liimalla kiinni. Eturenkaissa ne lähti heti irti kun heitin renkaat kiinni. Osui jarrusatulaan lyijymötikkä rengasta käsillä pyörittämällä, joten revin ne irti. Takarenkaisiin ne sai just ja just rummun ja vanteen väliin, mutta ei näköjään näyttänyt pysyvän kun lyijymötikkä oli äskettäin irtonaisena vanteen sisällä jonka ansiosta joku pultti jäänyt löysälle ja sen voimalla avannut sitten kaikki.
Tai sitten joku vain tehnyt ilkivaltaa, ei näitä koskaan tiedä....
Oliks kyseessä takavetoinen lada? Noihin ladan alkuperäisaluihin ei kannata laittaa noin yleensä liimapainoja, riippuen missä painot kohtaa vannetta sijaitsevat ja kuinka paksuja ne ovat ne ottavat kiinni rumpuihin tai satuloihin tai sitten eivät. Itsellä kävi niin, että liimapainot osuivat rumpuihin ja irtosivat. Siispä tasapainotin uudelleen pyörät ja esitin ukaasin, että pitää laittaa ne lyötävät peltivanteen tasapainot kiinni. Itse asiassa kaikissa melber-aluissa mitä olen nähnyt niin on ollut ne peltivanteen painot.
Re: Samara 1500 -88 ja 1200s -87 "CCCP"
Lähetetty: 6.9.2014 21:30
Kirjoittaja Jarkko_I
degen kirjoitti:
Oliks kyseessä takavetoinen lada? Noihin ladan alkuperäisaluihin ei kannata laittaa noin yleensä liimapainoja, riippuen missä painot kohtaa vannetta sijaitsevat ja kuinka paksuja ne ovat ne ottavat kiinni rumpuihin tai satuloihin tai sitten eivät. Itsellä kävi niin, että liimapainot osuivat rumpuihin ja irtosivat. Siispä tasapainotin uudelleen pyörät ja esitin ukaasin, että pitää laittaa ne lyötävät peltivanteen tasapainot kiinni. Itse asiassa kaikissa melber-aluissa mitä olen nähnyt niin on ollut ne peltivanteen painot.
Joo takapotku ja melberin vanteet. Enhä mä ite ees hoksannu et ne osuis satuloihi tai jäis rumpujen väliin vaikka siinä vieressä kattelin ku tasapainotti renkaat. Mut eipä noi nyt mitään oo täristäny vaikka ei olekkaan niitä lyijypaloja kiinni
Re: Jarkko_I:n Lada kokemuksia
Lähetetty: 7.9.2014 20:40
Kirjoittaja Jarkko_I
Repsikan puolen takapyöränkaari hitsattu. Yllättävän "hieno" siitä loppujen lopuksi tuli
Enään ois jäljellä etulattioiden hitsaaminen. Muualta pohjasta ei ainakaan vielä ole löytynyt reikiä vaikka tuo pohja näyttää aika hurjalta
Samalla yritin kokeilla miten jarrujen ilmaus onnistuu. Nestettä ainakin tuli oikealta takaa ja kaikki tuntui menevän hyvin, kunnes alkoi kuulumaan sihinää. Jostain paineentasaajan lähettyviltä putki pamahti ja tarkemmin katsottuna totesin että pakko se on vaihtaa kaikki taakse menevät jarruputket. Bensaputken vaihdan myös samalla kertaa kun sekin näyttää tosi pahalta
Re: Jarkko_I:n Lada kokemuksia
Lähetetty: 8.9.2014 15:59
Kirjoittaja TsarBomba
Tsemppiä vaan Lada harrastukseen! Riittää hitsailtavaa tuossa "uudessa" kaunottaressa. Eipähän ole liian helppo rojekti. Mukava seurailla miten korjaaminen edistyy.
Re: Jarkko_I:n Lada kokemuksia
Lähetetty: 13.9.2014 17:50
Kirjoittaja Jarkko_I
Huh huh mikä homma nappiksen etulattioiden vaihdossa on. Näköjään seitsemän tuntia touhusin enkä saanut tänään edes valmiiksi, pitää huomenna vielä käydä tekemässä kuskin puolen lattia loppuun. Vanhan lattian rälläköinnis meni aikaa jo se kaks puol tuntii ja uuden laitossa loput. Rälläkän laikkoja meni kaikki neljä mitkä mulla oli mukana.
Mutta kyllähän tosta hyvä tulee ja todennäköisesti ei enää koskaan tarvitse etulattioita vaihtaa
Ja koska aika harvoin pääsee pään työntämään auton pohjasta läpi nii olihan siitäkin pakko kuva ottaa
