Autovalmistajien kotkaukset päästötesteissä

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Autovalmistajien kotkaukset päästötesteissä

Viesti Kirjoittaja samarai »

Kai niitä dieseleitäkin jollain täällä on? Ja saa niitä bensa-autojen katsastuksen päästötestejä laittaa, niin voidaan tehdä vertailuja. Minulta löytyy Samaran ja 110:n päästötiedot katsastuksesta ja uskallan ne myös julkaista.

Tästä katsastuslapusta en löydä kuin päästöarvon, enkä muuta vaadi muiltakaan laittaa, ei näissä mitään kiihtyvyysarvoja tarvita. Pelkkä päästöarvo riittää minulle todisteeksi, että on "puhtaampi" kuin tuo -89 Transit. Eikös juuri sitä k-arvoa dieseleissä mitata päästöissä katsastuksessa? Turhat selittelyt pois!

Kuva
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Autovalmistajien kotkaukset päästötesteissä

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

K-arvo on juurikin riippuvainen siitä kiihtyvyys ajasta, ja juurikin tuollainen Transiitin vanha 2,5l maamoottoriin varrattava malmikasa on edullinen tälle savutus mittaukselle kun kestää monta sekuntia ennenkuin ottaa täydet kierrokset, Ja jos mitattaessa on käytetty savukaasuimuria pakoputkessa niin mittaus on viraton, eli nauti nyt siitä K-arvo illuusiostasi niin kauvan kun voit :lol:
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Autovalmistajien kotkaukset päästötesteissä

Viesti Kirjoittaja samarai »

Minähän jo kerroin, että en halua enää mitään ympäripyöreitä selittelyjä, vaan niitä parempia dieselien k-arvoja, jos niitä uskaltaa täällä julkaista.

Ilmeisesti niitä ei vaan löydy? Tuota k-arvoa kuitenkin mitataan katsastuksessa päästöarvona, vai eikö mitata? Vaiko jotain "moottorin kiihtyvyyttä"?

Ja eihän noissa mitään imureita käytetä, sen takiahan juuri se mittaus tehdäänkin ulkona. Eikö tuo nyt ole edes tiedossa?
Enpä ole koskaan vielä sellaisessa dieselin päästömittauksessa ollut, missä käytetään pakokaasuimuria.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Autovalmistajien kotkaukset päästötesteissä

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Mutta jos et tiedä sitä kiihtyvyys arvoa niin mittaus ei ole vertailukelpoinen mihinkään! Ja meneppä katsomaan johonkin "kyläsepän korjaamoon" kuinka sillä sisällä käryletkun kanssa mitataan päästöjä.
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Autovalmistajien kotkaukset päästötesteissä

Viesti Kirjoittaja samarai »

Se on sinun asiasi, jos et pidä vertailukelpoisena. Tuota k-arvoa kuitenkin mitataan Suomessa dieselien päästöarvona, kai se "moottorin kiihtyvyysarvo" tuohon katsastuskorttiinkin laitettaisiin, jos sillä vain olisi merkitystä dieselin päästöissä k-arvon mittauksessa? Ja minulle siis riiittää täällä jos joku esittää pienemmän k-arvon omasta dieselistään. Jos sitä ei löydy, tai sitä on korkeana muuten liian vaikea julkaista, voi vaikka esittää sitten perusteluina noita "kiihtyvyysarvoja", miksi k-arvo on niin korkea tai muita perusteluita siihen. Ei kannata väkisin yrittää tehdä selvästä asiasta vaikeampaa vain päteäkseen tällä palstalla "päästöjen asiantuntijana", pysytään näissä perusasioissa.

Ja vielä olisi hyvä perustella, että miksi tuon Transitin päästöarvo on itse asiassa kuitenkin huonompi päästöjen kannalta uudempiin verrattuna? Lisäksi miksi sitten uudemmissa dieseleissä tuo k-arvo vaatimus on pienempi (1,5) kuin vanhemmissa vapaasti hengittävissä (2,5)? Jos kerran vanhemmissa "maamoottoreissa" on tuo pienempi k-arvo helpompi saavuttaa kuin uudemmissa dieseleissä? Vai pitäisikö ne vanhat dieselit hylätä päästötestissä, koska ne saavuttaa hyväksyttävän k-arvon liian helposti tuon "hitaan kiihtyvyyden" perusteella tai ne uudemmat päästörajan ylittäjät vastaavasti taas hyväksyä ? Pitäisi olla esittää edes jotain esimerkkejä eri dieselmoottorien "kiihtyvyydestä" ja niiden vertailua suhteessa k-arvoon, eikä heitellä pelkästään jotain summamutikassa "maamoottorin kiihtyvyydestä".

Onko olemassa ristiriita uusien ja vanhojen dieselien k-arvojen kanssa ja raja-arvot niiden kesken väärin määritelty? Vaiko eikö k-arvo kenties kerro mitään dieselin päästöistä, miksi sitä kuitenkin mitataan kaikista dieseleistä katsastuksen yhteydessä? Ja tuo -89 Transitin kone ei ole enää mikään etukammiokone vaan suoraruiskukone, jos tämä asia on jollekin epäselvä. Transittiin tuli suoraruiskukone jo siihen välivuoden malliin -85.

Eipä näytä "Kangasalan Tohtori" paljon tietävän dieselien päästömittauksesta katsastuksessa, kun alkaa hädissään esittämään jotain pakokaasuimureista. Olen alusta asti ollut vuosittain katsastuksen pakokaasutestissä dieselin kanssa siitä asti kun ne tuli voimaan ja ne on aina tehty ulkotiloissa hallin ulkopuolella ilman pakokaasuimureita, eihän koko hommassa olisi muuten mitään järkeä. Muistaakseni se oli v.1993 kun ekan kerran piti päästöjä mittauttaa, tätä Transittia olen näin tarjonnut päästomittaukseen nyt jo 22 kertaa ja aina on 0:lla alkanut päästöarvo- Ja sen voin sanoa, että yhdessäkään muusa dieselissä mitä olen katsastanut, ei ole ollut lähellekään k-arvo tuon Transitin luokkaa ja niissä on mukana huomattavasti uudempiakin dieseleitä kuin tuo Transitti. Siksi vähän epäilenkin, ettei niitä täälläkään kukaan pysty esittämään.

Itse olisin kyllä hiljaa tuollaisella tietopohjalla dieselien päästömittauksesta katsastuksessa, mutta ei, jätkä vaan pokkana vänkää "omaa asiantuntemustaan", vaikka on täysin pihalla jo perusasioistakin siitä miten dieselin päästömittaus katsastuksessa suoritetaan.

No jos ei koskaan dieselautoa ole omistanut eikä katsastuksessa sen kanssa ollut, niin eihän sitä välttämättä voi tietääkään, ettei siinä päästömittauksessa mitään pakokaasuimureita katsastuksessa käytetä. Mutta silloin kannattaa olla hiljaa, eikä esittää jotain "asiantuntijaa", jos ei kerran tiedä asiasta tuon enempää.

Lähdetään tästä siis uudestaan kyselykierrokselle, jos joku vaikka vastaisi siihen mitä haluttiin kysyä: (lkysytään siis palstalaisten katsastuksessa saatuja dieselmoottorin k-arvoja?)

Kuva

Mennään nyt ensin näillä k-arvoilla, koska siihen lukemaan perustuu katsastuksessa dieselmoottorin päästötesti. Jatketaan sitten vasta noitten "kiihtyvyysarvojen" parissa, eiköhän niitäkin sitten löydy ja pyritään sen vaikutus dieselin päästöihin myös selvittämään.Tähän mennessä on tässä ketjussa tiedossa vain tuon -89 Transitin tämän hetkinen (aj. n. 380tkm) k-arvo (0,11). Jotain lukuja muista dieselautoista olisi hyvä saada vertailun pohjaksi, eikä pelkästään kierrellä, kaarrella ja jaaritella niitä näitä lämpimikseen.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Autovalmistajien kotkaukset päästötesteissä

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Niin no, meitä asiantuntijoita niin moneen lähtöön. ;) Tosiaan dieseleitä ei taida monella olla täällä foorumilla.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Autovalmistajien kotkaukset päästötesteissä

Viesti Kirjoittaja samarai »

Kyseisen ""Tohtorin asiantuntemuksesta" saa dieselien päästömittauksesta, kun alkaa esittää Transitin pienen k-päästöarvon katsastuksessa johtuvan pakokaasuimurin käytöstä.

Nyt saa kyllä entinen muurarivanhuskin nauraa ja kovaa tälle "autoasiantuntijalle". :lol:
Mutta kaverihan on vielä nuori, ei muuta kuin uudestaan amiksen penkille pänttäämään niitä autoalan oppikirjoja!

Tai voi olla kaikista paras vaihtoehto myydä vaan pelkästään niitä Ladan "viriosia".

Sdelano puolestaan oli todellinen autoalan asiantuntija aikoinaan täällä isolla A:lla ja tiesi myös kaksipyöräisistä todella paljon.
Tämä "Tohtori" on pelkästään täysi feikki.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Autovalmistajien kotkaukset päästötesteissä

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

No toivotaan että tämä Sdelano tulee vielä uudemman kerran foorumille. Vaikka sitten kun uusia Lada malleja myydään Suomessa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Autovalmistajien kotkaukset päästötesteissä

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

samarai kirjoitti: Tuota k-arvoa kuitenkin mitataan Suomessa -89 Transitin dieselin päästöarvona Vaiko eikö k-arvo kenties kerro mitään dieselin päästöistä, miksi sitä kuitenkin mitataan kaikista dieseleistä katsastuksen yhteydessä?
???Ei Vit,,,u! Pässi mikä pässi!
samarai kirjoitti:Itse olisin kyllä hiljaa tällä tietopohjalla dieselien päästömittauksesta katsastuksessa, mutta en, ", vaikka olen täysin pihalla jo perusasioistakin siitä miten dieselin päästömittaus katsastuksessa suoritetaan.
Etpä tunnu olevan? Ja se yli 20vuoden savutus mittauksissa käynti tekee sinusta tämänkin alan asiantuntian?
samarai kirjoitti:Nyt saa kyllä entinen juoppo muurarivanhuskin nauraa ja kovaa . :lol
Tätä jo epäilinkin :( Ja onnistu toi kirjoitusten vääristely lopulta minultakin 8)
samarai kirjoitti: Tai voi olla kaikista paras vaihtoehto myydä vaan pelkästään niitä Ladan "viriosia".
Kylläpä se nyt ottaa koville :lol:
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: Autovalmistajien kotkaukset päästötesteissä

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Jouska kirjoitti:Moi,

Kyllä se kunnon terroristikin näköjään ymmärtää autojen päälle. Eipä ole terroristeilla varaa jäädä maalitauluksi keskelle autiomaata auton hajotessa.
Toisaalta avolava mallissa voi olla parempi jousitus ammunnan kannalta kuin kilpailevissa merkeissä.
Jäykempi ehkä. Hajonta on pienempi kun Sergeillä tai vastaavalla täräyttää auton lavalta.
Tunnistatko tämän auton? Näitä kootaan Sipoossa
Hallin seinällä on nimi Arctic Trucks Finland. Tämä yritys valmistaa alihankintana tänä vuonna perustetulle Truckmasters Finlandille
Truckmasters -merkkisiä autoja. Truckmasters on enemmän kuin vain uudella keulamerkillä varustettu Toyota Hilux. Arctic Trucksin pajassa
autoihin vaihdetaan täysin uusi taka-akselisto, jolla auton kantavuutta saadaan nostettua 1320 kiloon, mikä on 900 kiloa normi-Hiluxia korkeampi.
Hmm...
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Avatar
arsenikki
Viestit: 477
Liittynyt: 6.11.2012 6:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Autovalmistajien kotkaukset päästötesteissä

Viesti Kirjoittaja arsenikki »

Tutustuin aiheeseen, kun näyttää keskustelu olevan niin kiimaista.
Faktaa! Savutusmittauksen piiriin kuuluvat 1.1.1980 jälkeen käyttöönotetut dieselautot. Mittauksessa tarkastetaan, että moottorin savutus ei ylitä sallittuja enimmäisarvoja. Savutusmittauksessa käytetty menetelmä perustuu EU-direktiiviin.
Mittauksessa kuormittamatonta moottoria kiihdytetään joutokäynnillä säätimen rajoittamalle maksimipyörintänopeudelle. Tällöin syntyvä pakokaasu johdetaan mittauslaitteistoon, joka toimii ns. opasiteettiperiaatteella. Laitteisto mittaa pakokaasun valonläpäisykykyä, josta johdetaan savutusmittauksessa käytettävä k-arvo (yksikkö 1/m). Hyväksymisraja on vapaastihengittävillä dieselmoottoreilla 2,5 m-1 ja turboahtimella varustetuilla dieselmoottoreilla 3,0 m-1. Jos henkilöauto on käyttöönotettu 1.1.2006 jälkeen (EURO 4, EURO 5) raja-arvo on 1,5 m-1.
Mikäli auton valmistaja on ilmoittanut yleisiä raja-arvoja korkeamman absorptio- eli k-kertoimen, käytetään tuloksen arvostelussa tätä raja-arvoa. Mikä tossa aiheuttaa tän kiimasen keskustelun?
Joo, ei mikään :lol: vaan joku muu vi*un nippelitieto. Eikö?
ja sitten vähän direktiivi läppää, josko vaikka siitä heräis pari kysymystä. :D
EUROOPAN PARLAMENTIN JA NEUVOSTON DIREKTIIVI 2005/55/EY,

annettu 28 päivänä syyskuuta 2005,

ajoneuvojen puristussytytysmoottoreiden kaasumaisten ja hiukkasmaisten päästöjen sekä ajoneuvoissa käytettävien maa- tai nestekaasulla toimivien ottomoottoreiden kaasupäästöjen torjumiseksi toteutettavia toimenpiteitä koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä

(ETA:n kannalta merkityksellinen teksti)

EUROOPAN PARLAMENTTI JA EUROOPAN UNIONIN NEUVOSTO, jotka

ottavat huomioon Euroopan yhteisön perustamissopimuksen ja erityisesti sen 95 artiklan,

ottavat huomioon komission ehdotuksen,

ottavat huomioon Euroopan talous- ja sosiaalikomitean lausunnon (1),

noudattavat perustamissopimuksen 251 artiklassa määrättyä menettelyä (2),

sekä katsovat seuraavaa:







(1)


Ajoneuvojen puristussytytysmoottoreiden kaasumaisten ja hiukkasmaisten päästöjen sekä ajoneuvoissa käytettävien maa- tai nestekaasulla toimivien ottomoottoreiden kaasupäästöjen torjumiseksi toteutettavia toimenpiteitä koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä 3 päivänä joulukuuta 1987 annettu neuvoston direktiivi 88/77/ETY (3) on yksi moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen tyyppihyväksyntää koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä 6 päivänä helmikuuta 1970 annetussa neuvoston direktiivissä 70/156/ETY (4) säädetyn tyyppihyväksyntämenettelyn mukaisista erityisdirektiiveistä. Direktiiviä 88/77/ETY on muutettu useita kertoja huomattavilta osin tiukempien päästörajojen käyttöön ottamiseksi. Uusien muutoksien takia mainittu direktiivi olisi selkeyden vuoksi laadittava uudelleen.








(2)


Direktiivin 88/77/ETY muuttamisesta annetulla neuvoston direktiivillä 91/542/ETY (5), ajoneuvojen puristussytytysmoottoreiden kaasumaisten ja hiukkasmaisten päästöjen sekä ajoneuvoissa käytettävien maa- tai nestekaasulla toimivien ottomoottoreiden kaasupäästöjen torjumiseksi toteutettavista toimenpiteistä annetun jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä ja neuvoston direktiivin 88/77/ETY muuttamisesta 13 päivänä joulukuuta 1999 annetulla Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivillä 1999/96/EY (6) sekä direktiivin 88/77/ETY mukauttamisesta tekniikan kehitykseen annetulla komission direktiivillä 2001/27/EY (7) on otettu käyttöön säännöksiä, jotka ovat itsenäisiä mutta läheisesti yhteydessä direktiivillä 88/77/ETY perustettuun järjestelmään. Nämä itsenäiset säännökset olisi selkeyden ja oikeusvarmuuden takia kokonaisuudessaan yhdistettävä uudelleenlaadittuun direktiiviin 88/77/ETY.








(3)


On tarpeen, että kaikki jäsenvaltiot hyväksyvät samat vaatimukset erityisesti, jotta direktiivissä 70/156/ETY säädetty EY-tyyppihyväksyntämenettely voidaan ottaa käyttöön kaikkien ajoneuvotyyppien osalta.








(4)


Ilmanlaatua, tieliikenteen päästöjä, polttoaineita ja päästöjen vähentämistekniikkaa koskeva komission ohjelma, jäljempänä ”ensimmäinen Auto Oil -ohjelma”, on osoittanut, että raskaiden ajoneuvojen epäpuhtauspäästöjä on pienennettävä edelleen, jotta tulevat ilmanlaatua koskevat vaatimukset voidaan täyttää.








(5)


Vuodesta 2000 sovellettavat päästörajojen alennukset, jotka vastaavat 30 prosentin vähennystä hiilimonoksidin, kaikkien hiilivetyjen ja typen oksidien päästöjen sekä hiukkaspäästöjen osalta, todettiin ensimmäisessä Auto Oil -ohjelmassa keskeisiksi toimenpiteiksi ilmanlaatua koskevien tavoitteiden saavuttamiseksi keskipitkällä aikavälillä. Pakokaasujen savun opasiteetin vähentäminen 30 prosentilla vaikuttaa myös hiukkaspäästöjen vähenemiseen. Vuodesta 2005 sovellettavien päästörajojen lisätiukennusten, jotka vastaavat 30 prosentin vähennystä hiilimonoksidin, kaikkien hiilivetyjen ja typen oksidien päästöjen ja 80 prosentin vähennystä hiukkaspäästöjen osalta, on määrä parantaa ilman laatua huomattavasti keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä. Vuodesta 2008 sovellettava typen oksidien päästörajojen uusi tiukennus johtaa näiden päästörajojen pienenemiseen edelleen 43 prosentilla.








(6)


Kaasu- ja hiukkaspäästöjen ja savun opasiteetin osalta on käytettävissä tyyppihyväksyntätestejä, jotka antavat mahdollisuuden moottoreiden päästöjen entistä kattavampaan arviointiin ajoneuvojen käyttöolosuhteita lähemmin muistuttavissa testausolosuhteissa. Tavanomaiset ja tietyillä päästöjenrajoituslaitteilla varustetut puristussytytysmoottorit on vuodesta 2000 alkaen testattu vakiotilatestisyklillä ja savun opasiteetin osalta uudella kuormavastetestillä. Edistyneillä päästöjenrajoitusjärjestelmillä varustetut puristussytytysmoottorit on lisäksi testattu uudella vaihtuvien olosuhteiden testisyklillä. Vuodesta 2005 kaikki puristussytytysmoottorit olisi testattava kaikilla näillä sykleillä. Kaasulla käyvät moottorit testataan vain uudella vaihtuvien olosuhteiden testisyklillä.








(7)


Raja-arvot eivät saa satunnaisesti valituissa ja tavanomaisissa työoloissa esiintyvissä kuormitustiloissa ylittyä enempää kuin kohtuullisen prosenttiosuuden verran.








(8)


Vahvistettaessa uusia standardeja ja testausmenettelyjä on otettava huomioon liikenteen määrän kasvun vaikutus ilman laatuun yhteisössä. Komission tekemät selvitykset tällä alalla osoittavat, että yhteisön ajoneuvoteollisuus on edistynyt pitkin harppauksin sellaisen tekniikan kehittämisessä, joka mahdollistaa kaasumaisten ja hiukkasmaisten päästöjen huomattavan vähentämisen. On kuitenkin tarpeen edelleen tiukentaa päästörajoja ja muita teknisiä vaatimuksia ympäristönsuojelun tehostamiseksi ja kansanterveyden turvaamiseksi. Tulevissa toimenpiteissä olisi otettava erityisesti huomioon mikrohiukkasten ominaisuuksia koskevien käynnissä olevien tutkimusten tulokset.








(9)


On tarpeen edelleen parantaa moottoripolttoaineiden laatua, jotta käytössä olevat päästöjenrajoitusjärjestelmät toimisivat tehokkaasti ja kestävästi.








(10)


Vuodesta 2005 olisi otettava käyttöön uusia, ajoneuvon sisäisiä valvontajärjestelmiä (OBD-järjestelmiä) koskevia säännöksiä, jotta moottorin päästöjenrajoituslaitteiston toiminnan heikentyminen tai vika voitaisiin havaita välittömästi. Tämä edistäisi valvonta- ja korjausvalmiutta sekä parantaisi merkittävästi käytössä olevien raskaiden ajoneuvojen päästöominaisuuksien kestävyyttä. Koska raskaiden puristussytytysmoottoreiden OBD-järjestelmät ovat maailmanlaajuisesti kehityksensä alkuvaiheessa, ne olisi otettava yhteisössä käyttöön kahdessa vaiheessa, jotta järjestelmän kehittäminen olisi mahdollista ja vältyttäisiin OBD-järjestelmien antamilta virheellisiltä tiedoilta. Jotta jäsenvaltiot voisivat varmistua siitä, että raskaiden ajoneuvojen omistajat ja käyttäjät täyttävät velvollisuutensa korjata viat, joista OBD-järjestelmä on ilmoittanut, järjestelmän olisi tallennettava kuljettajalle annetun vikailmoituksen jälkeen kuljettu matka tai kulunut aika.








(11)


Puristussytytysmoottorit ovat luonnostaan kestäviä, ja on osoitettu, että asianmukaisella ja tehokkaalla huollolla ne voivat säilyttää hyvät päästöominaisuutensa kaupallisessa käytössä olevien raskaiden ajoneuvojen huomattavan pitkien ajomatkojen ajan. Uudet päästövaatimukset tukevat kuitenkin moottorin jälkeen sijoittuvien päästöjenrajoitusjärjestelmien, kuten typen oksidien poistojärjestelmien, dieselhiukkassuodattimien ja edellisten yhdistelmien sekä mahdollisesti toistaiseksi määrittelemättömien järjestelmien asentamista. Sen vuoksi on tarpeen asettaa käyttöikävaatimus niiden menettelyjen perustaksi, joilla varmistetaan moottorin päästöjenrajoitusjärjestelmän vaatimustenmukaisuus koko viitejakson ajan. Tällaisen vaatimuksen asettamisessa olisi otettava asianmukaisesti huomioon raskaiden ajoneuvojen pitkät ajomatkat, asianmukaisen ja oikea-aikaisen huollon tarve sekä mahdollisuus tyyppihyväksyä N1-luokan ajoneuvoja joko tämän direktiivin tai moottoriajoneuvojen päästöjen estämiseksi toteutettavia toimenpiteitä koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä 20 päivänä maaliskuuta 1970 annetun neuvoston direktiivin 70/220/ETY (8) mukaisesti.








(12)


Jäsenvaltioille olisi annettava mahdollisuus verohelpotuksia käyttämällä nopeuttaa sellaisten ajoneuvojen markkinoille saattamista, jotka täyttävät yhteisön tasolla asetetut vaatimukset edellyttäen, että tällaiset helpotukset ovat perustamissopimuksen määräysten mukaisia ja täyttävät tietyt edellytykset, joiden tarkoituksena on sisämarkkinoiden vääristymien estäminen. Tämä direktiivi ei vaikuta jäsenvaltioiden oikeuteen sisällyttää epäpuhtaus- ja muita päästöjä moottoriajoneuvojen liikennemaksujen laskentaperusteisiin.








(13)


Koska jotkin näistä verohelpotuksista ovat perustamissopimuksen 87 artiklan 1 kohdan mukaisia valtion tukia, niistä olisi annettava tieto komissiolle perustamissopimuksen 88 artiklan 3 kohdan nojalla asiaa koskevien soveltuvuusperusteiden mukaista arviointia varten. Tämän direktiivin mukainen tällaisista toimenpiteistä ilmoittaminen ei saisi vaikuttaa perustamissopimuksen 88 artiklan 3 kohdan mukaiseen tiedonantovelvoitteeseen.








(14)


Menettelyn yksinkertaistamiseksi ja nopeuttamiseksi olisi komission tehtäväksi annettava hyväksyä toimenpiteitä tässä direktiivissä vahvistettujen olennaisten säännösten täytäntöönpanemiseksi sekä tämän direktiivin liitteiden mukauttamiseksi tieteelliseen ja tekniseen kehitykseen.








(15)


Toimenpiteistä, jotka ovat tarpeen tämän direktiivin täytäntöönpanemiseksi ja sen mukauttamiseksi tieteelliseen ja tekniseen kehitykseen, olisi päätettävä menettelystä komissiolle siirrettyä täytäntöönpanovaltaa käytettäessä 28 päivänä kesäkuuta 1999 tehdyn neuvoston päätöksen 1999/468/EY (9) mukaisesti.








(16)


Komission olisi tarkasteltava tarvetta ottaa käyttöön uusia päästörajoja nykyisin sääntelemättömille päästöille, kun otetaan entistä laajemmin käyttöön uusia vaihtoehtoisia polttoaineita ja uusia päästöjenrajoitusjärjestelmiä.








(17)


Komission olisi annettava mahdollisimman nopeasti tarpeellisiksi katsomansa ehdotukset uusiksi typen oksideja ja hiukkaspäästöjä koskeviksi raja-arvoiksi.








(18)


Jäsenvaltiot eivät voi riittävällä tavalla toteuttaa tämän direktiivin tavoitetta, joka on sisämarkkinoiden toteuttaminen ottamalla käyttöön kaikentyyppisten ajoneuvojen kaasu- ja hiukkaspäästöjä koskevat yhteiset tekniset vaatimukset, vaan se voidaan toiminnan laajuuden takia saavuttaa paremmin yhteisön tasolla, joten yhteisö voi toteuttaa toimenpiteitä perustamissopimuksen 5 artiklassa vahvistetun toissijaisuusperiaatteen mukaisesti. Mainitussa artiklassa vahvistetun suhteellisuusperiaatteen mukaisesti tässä direktiivissä ei ylitetä sitä, mikä on tarpeen tämän tavoitteen saavuttamiseksi.








(19)


Velvollisuus saattaa tämä direktiivi osaksi kansallista lainsäädäntöä olisi rajoitettava koskemaan ainoastaan niitä säännöksiä, joilla muutetaan aikaisempien direktiivien sisältöä. Velvollisuus saattaa sisällöltään muuttumattomat säännökset osaksi kansallista lainsäädäntöä perustuu aikaisempiin direktiiveihin.








(20)


Tämä direktiivi ei vaikuta liitteessä IX olevassa B osassa mainittuihin määräaikoihin, joiden kuluessa jäsenvaltioiden on saatettava direktiivit osaksi kansallista lainsäädäntöä ja sovellettava niitä,


OVAT ANTANEET TÄMÄN DIREKTIIVIN:

1 artikla

Määritelmät

Tässä direktiivissä tarkoitetaan







a)


’ajoneuvolla’ kaikkia direktiivin 70/156/ETY 2 artiklassa määriteltyjä ajoneuvoja, joiden käyttövoimana on puristussytytys- tai kaasumoottori, lukuun ottamatta M1-luokan ajoneuvoja, joiden suurin teknisesti sallittu kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia;








b)


’puristussytytys- tai kaasumoottorilla’ ajoneuvon käyttövoiman lähdettä, jolle voidaan antaa tyyppihyväksyntä erillisenä teknisenä yksikkönä, sellaisena kuin se määritellään direktiivin 70/156/ETY 2 artiklassa;








c)


’erittäin ympäristöystävällisellä ajoneuvolla’ (EYA) ajoneuvoa, jonka käyttövoimana on moottori, joka ei ylitä liitteessä I olevan 6.2.1 kohdan taulukoiden rivillä C annettuja päästöjen sallittuja raja-arvoja.


2 artikla

Jäsenvaltioiden velvollisuudet

1. Puristussytytys- tai kaasumoottorityyppien ja puristussytytys- tai kaasumoottorilla käyvien ajoneuvotyyppien osalta, jos liitteissä I–VIII asetetut vaatimukset eivät täyty ja erityisesti jos moottorin kaasu- ja hiukkaspäästöt tai savun opasiteetti ylittävät liitteessä I olevan 6.2.1 kohdan taulukoiden rivillä A annetut raja-arvot, jäsenvaltioiden on







a)


kieltäydyttävä antamasta direktiivin 70/156/ETY 4 artiklan 1 kohdan mukaista EY-tyyppihyväksyntää; ja








b)


evättävä kansallinen tyyppihyväksyntä.


2. Kolmansiin maihin vietäväksi tarkoitettuja ajoneuvoja ja moottoreita tai käytössä oleviin ajoneuvoihin asennettavia vaihtomoottoreita lukuun ottamatta, jos liitteissä I–VIII asetetut vaatimukset eivät täyty ja erityisesti jos moottorin kaasu- ja hiukkaspäästöt tai savun opasiteetti ylittävät liitteessä I olevan 6.2.1 kohdan taulukoiden rivillä A annetut raja-arvot







a)


jäsenvaltiot eivät enää saa pitää voimassa olevina direktiivin 70/156/ETY mukaisia uusien ajoneuvojen tai uusien moottoreiden vaatimustenmukaisuustodistuksia mainitun direktiivin 7 artiklan 1 kohdan mukaisessa tarkoituksessa; ja








b)


jäsenvaltioiden on kiellettävä puristussytytys- tai kaasumoottoreilla käyvien uusien ajoneuvojen rekisteröinti, myynti, käyttöönotto ja käyttö sekä uusien puristussytytys- tai kaasumoottoreiden myynti ja käyttö.


3. Rajoittamatta 1 ja 2 kohdan soveltamista sekä 1 päivästä lokakuuta 2003 , kolmansiin maihin vietäväksi tarkoitettuja ajoneuvoja ja moottoreita tai käytössä oleviin ajoneuvoihin asennettavia vaihtomoottoreita lukuun ottamatta, sellaisten kaasumoottorityyppien ja sellaisten kaasumoottorilla käyvien ajoneuvotyyppien osalta, jotka eivät täytä liitteissä I–VIII asetettuja vaatimuksia







a)


jäsenvaltiot eivät saa pitää voimassa olevina direktiivin 70/156/ETY mukaisia uusien ajoneuvojen tai uusien moottoreiden vaatimustenmukaisuustodistuksia mainitun direktiivin 7 artiklan 1 kohdan mukaisessa tarkoituksessa; ja








b)


jäsenvaltioiden on kiellettävä uusien ajoneuvojen rekisteröinti, myynti, käyttöönotto ja käyttö ja uusien moottoreiden myynti ja käyttö.


4. Jos liitteissä I–VIII sekä 3 ja 4 artiklassa asetetut vaatimukset täyttyvät eivätkä moottorin kaasu- ja hiukkaspäästöt ja savun opasiteetti ylitä liitteessä I olevan 6.2.1 kohdan taulukoiden rivillä B1 tai B2 annettuja raja-arvoja tai rivillä C annettuja sallittuja raja-arvoja, jäsenvaltiot eivät saa moottorin kaasu- ja hiukkaspäästöihin sekä savun opasiteettiin liittyvistä syistä







a)


kieltäytyä antamasta direktiivin 70/156/ETY 4 artiklan 1 kohdan mukaista EY-tyyppihyväksyntää tai kansallista tyyppihyväksyntää puristussytytys- tai kaasumoottorilla käyville ajoneuvotyypeille;








b)


kieltää puristussytytys- tai kaasumoottorilla käyvien uusien ajoneuvojen rekisteröintiä, myyntiä, käyttöönottoa tai käyttöä;








c)


kieltäytyä antamasta EY-tyyppihyväksyntää puristussytytys- tai kaasumoottoreiden tyypille;








d)


kieltää uusien puristussytytys- tai kaasumoottoreiden myyntiä tai käyttöä.


5. Alkaen 1 päivästä lokakuuta 2005 sellaisten puristussytytys- tai kaasumoottorityyppien ja puristussytytys- tai kaasumoottorilla käyvien ajoneuvotyyppien osalta, jotka eivät täytä liitteissä I–VIII sekä 3 ja 4 artiklassa asetettuja vaatimuksia, ja erityisesti jos moottorin kaasu- ja hiukkaspäästöt tai savun opasiteetti ylittävät liitteessä I olevan 6.2.1 kohdan taulukoiden rivillä B1 annetut raja-arvot, jäsenvaltioiden on







a)


kieltäydyttävä antamasta direktiivin 70/156/ETY 4 artiklan 1 kohdan mukaista EY-tyyppihyväksyntää; ja








b)


evättävä kansallinen tyyppihyväksyntä.


6. Alkaen 1 päivästä lokakuuta 2006, kolmansiin maihin vietäväksi tarkoitettuja ajoneuvoja ja moottoreita tai käytössä oleviin ajoneuvoihin asennettavia vaihtomoottoreita lukuun ottamatta, jos liitteissä I–VIII sekä 3 ja 4 artiklassa asetetut vaatimukset eivät täyty ja erityisesti jos moottorin kaasu- ja hiukkaspäästöt tai savun opasiteetti ylittävät liitteessä I olevan 6.2.1 kohdan taulukoiden rivillä B1 annetut raja-arvot







a)


jäsenvaltiot eivät enää saa pitää voimassa olevina direktiivin 70/156/ETY mukaisia uusien ajoneuvojen tai uusien moottoreiden vaatimustenmukaisuustodistuksia mainitun direktiivin 7 artiklan 1 kohdan mukaisessa tarkoituksessa; ja








b)


jäsenvaltioiden on kiellettävä puristussytytys- tai kaasumoottorilla käyvien uusien ajoneuvojen rekisteröinti, myynti, käyttöönotto ja käyttö sekä uusien puristussytytys- tai kaasumoottoreiden myynti ja käyttö.


7. Alkaen 1 päivästä lokakuuta 2008 sellaisten puristussytytys- tai kaasumoottorityyppien ja puristussytytys- tai kaasumoottorilla käyvien ajoneuvotyyppien osalta, jotka eivät täytä liitteissä I–VIII sekä 3 ja 4 artiklassa asetettuja vaatimuksia, ja erityisesti jos moottorin kaasu- ja hiukkaspäästöt tai savun opasiteetti ylittävät liitteessä I olevan 6.2.1 kohdan taulukoiden rivillä B2 annetut raja-arvot, jäsenvaltioiden on







a)


kieltäydyttävä antamasta direktiivin 70/156/ETY 4 artiklan 1 kohdan mukaista EY-tyyppihyväksyntää; ja








b)


evättävä kansallinen tyyppihyväksyntä.


8. Alkaen 1 päivästä lokakuuta 2009, kolmansiin maihin vietäväksi tarkoitettuja ajoneuvoja ja moottoreita tai käytössä oleviin ajoneuvoihin asennettavia vaihtomoottoreita lukuun ottamatta, jos liitteissä I–VIII sekä 3 ja 4 artiklassa asetetut vaatimukset eivät täyty ja erityisesti jos moottorin kaasu- ja hiukkaspäästöt tai savun opasiteetti ylittävät liitteessä I olevan 6.2.1 kohdan taulukoiden rivillä B2 annetut raja-arvot







a)


jäsenvaltiot eivät enää saa pitää voimassa olevina direktiivin 70/156/ETY mukaisia uusien ajoneuvojen tai uusien moottoreiden vaatimustenmukaisuustodistuksia mainitun direktiivin 7 artiklan 1 kohdan mukaisessa tarkoituksessa; ja








b)


jäsenvaltioiden on kiellettävä puristussytytys- tai kaasumoottorilla käyvien uusien ajoneuvojen rekisteröinti, myynti, käyttöönotto ja käyttö sekä uusien puristussytytys- tai kaasumoottoreiden myynti ja käyttö.


9. Edellä 4 kohdan mukaisesti moottorin, joka täyttää liitteissä I–VIII asetetut vaatimukset ja erityisesti noudattaa liitteessä I olevan 6.2.1 kohdan taulukoiden rivillä C annettuja raja-arvoja, katsotaan täyttävän 1, 2 ja 3 kohdan vaatimukset.

Edellä 4 kohdan mukaisesti moottorin, joka täyttää liitteissä I–VIII sekä 3 ja 4 artiklassa asetetut vaatimukset ja erityisesti noudattaa liitteessä I olevan 6.2.1 kohdan taulukoiden rivillä C annettuja raja-arvoja, katsotaan täyttävän 1–3 sekä 5–8 kohdan vaatimukset.

10. Puristussytytys- tai kaasumoottoreihin, joiden on tyyppihyväksynnän saamiseksi noudatettava liitteessä I olevassa 6.2.1 kohdassa annettuja raja-arvoja, sovelletaan seuraavia säännöksiä:

Päästöarvot, joiden mittaukseen käytettävä aika on ainoastaan 30 sekuntia, eivät saa satunnaisesti valituissa kuormitustiloissa tietyllä valvonta-alueella ylittää liitteessä I olevan 6.2.1 kohdan taulukoiden riveillä B2 ja C annettuja raja-arvoja yli 100 prosentilla, paitsi jos kyseessä on jokin eritellyistä moottorin toimintaolosuhteista, joihin kyseistä säännöstä ei sovelleta. Valvonta-alue, jolla prosenttiosuus ei saa ylittyä, säännösten soveltamisalan ulkopuolelle jätetyt moottorin toimintaolosuhteet ja muut tarvittavat edellytykset vahvistetaan 7 artiklan 1 kohdassa tarkoitettua menettelyä noudattaen.

3 artikla

Päästöjenrajoitusjärjestelmien kestävyys

1. Alkaen 1 päivästä lokakuuta 2005 uusien tyyppihyväksyntien ja 1 päivästä lokakuuta 2006 kaikkien tyyppihyväksyntien osalta valmistajan on osoitettava, että puristussytytys- tai kaasumoottori, joka on tyyppihyväksytty liitteessä I olevan 6.2.1 kohdan taulukoiden rivillä B1, B2 tai C annettujen raja-arvojen mukaisesti, on kyseisten raja-arvojen osalta vaatimustenmukainen käyttöikänsä ajan, joka on







a)


luokan N1 ja M2 ajoneuvoihin asennettavien moottoreiden osalta 100 000 km tai viisi vuotta sen mukaan, kumpi saavutetaan ensin;








b)


luokan N2 ajoneuvoihin, luokan N3 ajoneuvoihin, joiden teknisesti hyväksyttävä enimmäismassa on enintään 16 tonnia, ja luokan M3 luokan I, luokan II sekä luokan A ajoneuvoihin ja niihin luokan B ajoneuvoihin, joiden teknisesti hyväksyttävä enimmäismassa on enintään 7,5 tonnia, asennettavien moottoreiden osalta 200 000 km tai kuusi vuotta sen mukaan, kumpi saavutetaan ensin;








c)


luokan N3 ajoneuvoihin, joiden teknisesti hyväksyttävä enimmäismassa on yli 16 tonnia, ja luokan M3 luokan III ajoneuvoihin ja niihin luokan B ajoneuvoihin, joiden teknisesti hyväksyttävä enimmäismassa on yli 7,5 tonnia, asennettavien moottoreiden osalta 500 000 km tai seitsemän vuotta sen mukaan, kumpi saavutetaan ensin.


Ajoneuvojen ja moottoreiden tyyppihyväksynnässä on alkaen 1 päivästä lokakuuta 2005 uusien tyyppien ja 1 päivästä lokakuuta 2006 kaikkien tyyppien osalta vahvistettava myös päästöjenrajoituslaitteiden toimintakelpoisuus ajoneuvon normaalin käyttöiän aikana normaaleissa käyttöolosuhteissa (käytössä olevien, asianmukaisesti huollettujen ja käytettyjen ajoneuvojen vaatimustenmukaisuus).

2. Toimenpiteet 1 kohdan täytäntöönpanoa varten on hyväksyttävä viimeistään 28 päivänä joulukuuta 2005.

4 artikla

Ajoneuvon sisäiset valvontajärjestelmät

1. Alkaen 1 päivästä lokakuuta 2005 uusien tyyppihyväksyntien ja 1 päivästä lokakuuta 2006 kaikkien tyyppihyväksyntien osalta puristussytytysmoottori, joka on tyyppihyväksytty liitteessä I olevan 6.2.1 kohdan taulukoiden rivillä B1 tai C annettujen päästöjen raja-arvojen mukaisesti, tai tällaisella moottorilla käyvä ajoneuvo on varustettava ajoneuvojen sisäisellä valvontajärjestelmällä (OBD-järjestelmä), joka ilmoittaa viasta kuljettajalle, jos 3 kohdan taulukon rivillä B1 tai C annetut OBD-kynnysarvot ylittyvät.

OBD-järjestelmä voi seurata merkittäviä pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmien toimintahäiriöitä, jotka ilmenevät seuraavissa







a)


erillisenä yksikkönä asennettu katalysaattori, riippumatta onko se osa typen oksidien poistojärjestelmää tai dieselhiukkassuodatinta;








b)


typen oksidien poistojärjestelmä, jos sellainen on asennettu;








c)


dieselhiukkassuodatin, jos sellainen on asennettu;








d)


yhdistetty typen oksidien poisto- ja dieselhiukkassuodatinjärjestelmä.


2. Alkaen 1 päivästä lokakuuta 2008 uusien tyyppihyväksyntien ja 1 päivästä lokakuuta 2009 kaikkien tyyppihyväksyntien osalta puristussytytys- tai kaasumoottori, joka on tyyppihyväksytty liitteessä I olevan 6.2.1 kohdan taulukoiden rivillä B2 tai C annettujen päästöjen raja-arvojen mukaisesti, tai tällaisella moottorilla käyvä ajoneuvo on varustettava OBD-järjestelmällä, joka ilmoittaa viasta kuljettajalle, jos 3 kohdan taulukon rivillä B2 tai C annetut OBD-kynnysarvot ylittyvät.

OBD-järjestelmän on myös sisällettävä rajapinta moottorin elektroniseen hallintayksikköön (ETYU) ja kaikkiin muihin moottorin tai ajoneuvon sähköisiin tai elektronisiin järjestelmiin, jotka antavat tietoja ETYU:lle tai vastaanottavat tältä tietoja ja jotka vaikuttavat päästöjenrajoitusjärjestelmän toimintaan; rajapinta voi olla esimerkiksi ETYU:n ja voimansiirron elektronisen hallintayksikön välinen.

3. OBD-kynnysarvot ovat seuraavat:








Rivi


Puristussytytysmoottorit




Typen oksidien massa

(NOx) g/kWh


Hiukkasten massa

(PT) g/kWh




B1 (2005)


7,0


0,1




B2 (2008)


7,0


0,1




C (EYA)


7,0


0,1


4. OBD-tietojen rajoittamaton ja yhtenäinen saatavuus on taattava tarkistuksia, vianmääritystä, huoltoa ja korjauksia varten direktiivin 70/220/ETY asianomaisten säännösten sekä sellaisten varaosia koskevien säännösten mukaisesti, joilla varmistetaan yhteensopivuus OBD-järjestelmän kanssa.

5. Toimenpiteet 1, 2 ja 3 kohdan täytäntöönpanoa varten on hyväksyttävä viimeistään 28 päivänä joulukuuta 2005.

5 artikla

Apureagenssin käyttöön perustuvat päästöjenrajoitusjärjestelmät

Komissio hyväksyy 4 artiklan täytäntöönpanemiseksi tarvittavat toimenpiteet 7 artiklan 1 kohdan mukaisesti ja sisällyttää niihin tarvittaessa teknisiä toimenpiteitä, jotta apureagenssin käyttöön perustuvien päästöjenrajoitusjärjestelmien väärinkäytön mahdollisuus olisi mahdollisimman pieni. Lisäksi toteutetaan tarvittaessa toimenpiteitä, joilla varmistetaan, että apureagenssien käytöstä johtuvat ammoniakkipäästöt jäävät mahdollisimman vähäisiksi.

6 artikla

Verohelpotukset

1. Jäsenvaltiot saavat säätää verohelpotuksia ainoastaan tämän direktiivin mukaisille ajoneuvoille. Tällaisten helpotusten on oltava perustamissopimuksen määräysten sekä tämän artiklan 2 tai 3 kohdan mukaiset.

2. Verohelpotuksia sovelletaan kaikkiin jäsenvaltion markkinoilla myytäväksi tarjottaviin uusiin ajoneuvoihin, jotka jo ennalta noudattavat liitteessä I olevan 6.2.1 kohdan taulukoiden rivillä B1 tai B2 annettuja raja-arvoja.

Niiden voimassaolon on päätyttävä 2 artiklan 6 kohdassa vahvistettuna määräpäivänä, jolloin rivin B1 raja-arvot tulevat pakollisina voimaan, tai 2 artiklan 8 kohdassa vahvistettuna määräpäivänä, jolloin rivin B2 raja-arvot tulevat pakollisina voimaan.

3. Verohelpotuksia sovelletaan kaikkiin jäsenvaltion markkinoilla myytäväksi tarjottaviin uusiin ajoneuvoihin, jotka noudattavat liitteessä I olevan 6.2.1 kohdan taulukoiden rivillä C annettuja sallittuja raja-arvoja.

4. Edellä 1 kohdassa tarkoitettujen edellytysten lisäksi verohelpotukset eivät saa olla minkään ajoneuvotyypin osalta suuremmat kuin liitteessä I olevan 6.2.1 kohdan taulukoiden rivillä B1 tai B2 annettujen raja-arvojen tai rivillä C annettujen sallittujen raja-arvojen noudattamiseksi käyttöön otetuista teknisistä ratkaisuista ja niiden asentamisesta ajoneuvoon aiheutuneet lisäkustannukset.

5. Jäsenvaltioiden on ilmoitettava komissiolle riittävän ajoissa kaikista suunnitelmista ottaa käyttöön tai muuttaa tässä artiklassa tarkoitettuja verohelpotuksia, jotta komissio voi esittää huomautuksensa.

7 artikla

Täytäntöönpanotoimet ja muutokset

1. Komissio hyväksyy tarvittavat toimenpiteet tämän direktiivin 2 artiklan 10 kohdan sekä 3 ja 4 artiklan täytäntöönpanemiseksi direktiivin 70/156/ETY 13 artiklan 1 kohdan mukaisesti perustetun komitean avustamana sekä mainitun direktiivin 13 artiklan 3 kohdassa tarkoitettua menettelyä noudattaen.

2. Komissio hyväksyy muutokset, jotka ovat tarpeen tämän direktiivin mukauttamiseksi tieteelliseen ja tekniseen kehitykseen, direktiivin 70/156/ETY 13 artiklan 1 kohdan mukaisesti perustetun komitean avustamana sekä mainitun direktiivin 13 artiklan 3 kohdassa tarkoitettua menettelyä noudattaen.

8 artikla

Tarkastelu ja kertomukset

1. Komissio tarkastelee tarvetta ottaa käyttöön raskaita ajoneuvoja ja moottoreita koskevia uusia päästörajoja nykyisin sääntelemättömien päästöjen osalta. Tarkastelu perustuu uusien vaihtoehtoisten polttoaineiden entistä laajempaan käyttöönottoon ja uusien, lisäaineita hyödyntävien päästöjenrajoitusjärjestelmien käyttöönottoon tässä direktiivissä vahvistettujen uusien vaatimusten noudattamiseksi. Tarvittaessa komissio antaa ehdotuksen asiasta Euroopan parlamentille ja neuvostolle.

2. Komission olisi annettava Euroopan parlamentille ja neuvostolle lainsäädäntöehdotuksia raskaiden hyötyajoneuvojen typen oksidien ja hiukkaspäästöjen rajoittamiseksi entisestään.

Tarvittaessa komissio tutkii, onko myös hiukkasmäärää ja -kokoa koskevan raja-arvon säätäminen tarpeen, ja sisällyttää tämän tarvittaessa ehdotuksiin.

3. Komissio antaa Euroopan parlamentille ja neuvostolle selvityksen maailmanlaajuisen, yhdenmukaistetun testisyklin (WDHC) kehittämistä koskevissa neuvotteluissa saavutetuista tuloksista.

4. Komissio antaa Euroopan parlamentille ja neuvostolle kertomuksen ajoneuvojen sisäisen mittausjärjestelmän (OBM-järjestelmän) toiminnalle asetettavista vaatimuksista. Komissio toimittaa kertomuksen perusteella tarvittaessa ehdotuksen toimenpiteistä, joihin sisältyvät tekniset erittelyt ja vastaavat liitteet sellaisten OBM-järjestelmien tyyppihyväksyntää varten, joilla varmistetaan vähintään OBD-järjestelmiä vastaavat valvontatasot ja jotka ovat yhteensopivia OBD-järjestelmien kanssa.

9 artikla

Saattaminen osaksi kansallista lainsäädäntöä

1. Jäsenvaltioiden on annettava ja julkaistava tämän direktiivin noudattamisen edellyttämät lait, asetukset ja hallinnolliset määräykset ennen 9 päivää marraskuuta 2006. Jos 7 artiklassa tarkoitettujen täytäntöönpanotoimien hyväksyminen viivästyy pidempään kuin 28 päivään joulukuuta 2005, jäsenvaltioiden on noudatettava tätä vaatimusta saattamalla säännökset osaksi kansallista lainsäädäntöä täytäntöönpanotoimet sisältävässä direktiivissä asetettuun päivämäärään mennessä. Niiden on viipymättä toimitettava nämä säännökset sekä kyseisiä säännöksiä ja tätä direktiiviä koskeva vastaavuustaulukko kirjallisina komissiolle.

Jäsenvaltioiden on sovellettava näitä säännöksiä 9 päivästä marraskuuta 2006 alkaen tai, jos 7 artiklassa tarkoitettujen täytäntöönpanotoimien hyväksyminen viivästyy pidempään kuin 28 päivään joulukuuta 2005, täytäntöönpanotoimet sisältävässä direktiivissä säännösten saattamiselle osaksi kansallista lainsäädäntöä asetetusta päivämäärästä alkaen.

Näissä jäsenvaltioiden antamissa säädöksissä on viitattava tähän direktiiviin tai niihin on liitettävä tällainen viittaus, kun ne virallisesti julkaistaan. Niihin on myös sisällytettävä ilmoitus, jonka mukaan nykyisten lakien, asetusten ja hallinnollisten määräysten sisältämiä viittauksia tällä direktiivillä kumottaviin direktiiveihin on pidettävä viittauksina tähän direktiiviin. Jäsenvaltioiden on säädettävä siitä, miten viittaukset tehdään ja miten mainittu ilmoitus muotoillaan.

2. Jäsenvaltioiden on toimitettava tässä direktiivissä tarkoitetuista kysymyksistä antamansa keskeiset kansalliset säännökset kirjallisina komissiolle.
MINI Cooper S Caprio -06
Lada 2101 -86 (Projekti)
Audi A4 -08
Micra 1.3 -00
FAT Rambler -15

Taito määrää sen, mitä kykenee tekemään. Motivaatio ratkaisee, mitä tekee.
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: Autovalmistajien kotkaukset päästötesteissä

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Tuossa savutustestissä olisi myös helppo huijata.
Paljonko tuossa silmämääräisesti tulee savua kun ollaan raja-arvossa?
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Autovalmistajien kotkaukset päästötesteissä

Viesti Kirjoittaja samarai »

Eipä sitä silmämääräisesti juuri näe, olin joskus Isuzu pickupilla päästötestissä mikä ei mennyt tuon 2,5:n alle katsastuksessa ja on ollut muitakin. Ehkä nyt vähän voi nähdä, mutta ei sitä ennen mittausta pelkällä silmällä varmaan monikaan osaa sanoa. Ilmansaantihan vaikuttaa paljon tuohon k-arvoon. Ilmanputsari pitää aina tarkastaa ennen päästötestiä ja ns. vähän "polttaa" konetta ennen konttorille menoa, sillä pääsee jo yleensä testistä läpi.

Kyllähän ne aina jonkun verran pöläyttää, kun kunnolla painaa runtua.Jopa tuo Transitti 0,11 k-arvolla. :) Huonoin arvo mitä sille on saatu on 0,90 sen aikana kun päästömittaus on ollut pakollinen eli alkaen v. 1993. Ehti jonkun vuoden jo sen omistaa, ettei vielä mitattu katsastuksessa k-arvoa, kun olen sen uutena ostanut kesäkuussa -89 Espoon Autotalosta. Silloin oli vielä Neuvostoliittokin olemassa, joten onhan tuosta hieman vierähtänyt aikaa. Mutta ei vaan näytä k-arvot paranevan uudemmissa. Lupaan tarjota tavatessa pullakahvit, joka näyttää pienemmät k-arvot oli sitten kuinka uusi hyvänsä.

e. niin vein sen Isuzun sitten Rajamäelle TTS:lle, missä koulutetaan dieselasentajia, niin se opettaja soitti sieltä jonkun päivän kuluttua, että se tarkastanut jo sen ja ruisktuspumpun nestepää on saanut vettä ja että siellä on ikäänkuin "jako sekaisin". Kertoi, että oli tiedustellut jo osien hintoja. En muista enää,mikä summa se oli, mutta sen kuultuaani sanoin, että pankaa vaan se vanha pumppu takaisin, että tämä menee sitten Viroon, ei kannata enää korjata. Opettaja oli asiasta samaa mieltä.. :)


ee. Osuipa silmään opinnäytetyössä. Tässä on kaksi virhettä, minkälainen ohjaaja tämänkin työn on hyväksynyt?

Kuva

https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sequence=1
s. 17-18

Oikea vuosi voimaantulosta on v. 1993, jolloin se tuli pakolliseksi molempiin. Se tuli vain taannehtavasti koskemaan myös vanhempia autoija ( bensa vm. 1978 ja diesel vm. 1980)

En kyllä äkkiseltään löytänyt tuota voimaantulovuotta netistä, mutta tarkistin sen Transitin huoltokirjasta, milloin ensimmäinen päästötesti sille on tehty ja tieto perustuu siihen. Jos jollain on parempaa tietoa, niin korjatkoon.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
rotsi4

Re: Autovalmistajien kotkaukset päästötesteissä

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

http://aijaa.com/S4bFlt

1998 Skoda Felicia 1.9D päästötesti. K-arvo 1,00 Esikammiodiesel, saasteenestolaitteena pakokaasun takaisinkierrätys joka kasaa imusarjaan nokea. Kesälaadun nafta, testi ulkona ilman imuria. Moottorin ajomäärä 309681km.
rotsi4

Re: Autovalmistajien kotkaukset päästötesteissä

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Niin ei ainakaan lähes 10 vuotta uudempi ikä ole tehnyt VAG dsl-skodaa mitenkään päästöttömäksi vanhempaan dsl-Fordiin verrattuna. Eikö uusina, kauniina, vähäpäästöisinä ja veroeduin myydyt autot pysy sellaisina ja kestä vertailua edes sitä aikaa minkä niitä reilusti vanhemmat autot ovat tien päällä?
Vastaa Viestiin