Sivu 13/18

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Lähetetty: 2.1.2009 0:53
Kirjoittaja IlkkaHe
Huh, uusivuosi otettiin vastaan, ilman ladaa :? Eli tämäkään deadline ei pitäny, mutta kyllä se hittovie pitää saada ennen armeijaa käyntiin, taitaa 9päivää olla aikaa :?
"uusi" kelkkakin vei sen muutaman päivän kun se piti hakea ja toki ajellakin. Kovapeli, 3vuotta oli seisonu ja tokasta käymään :lol: Noh, pakoputkisto tuli heppailtua tosiaan täysin valmiiksi Sittenhän se johtosarjan raakile piti mennä laittelemmaan paikoilleen autoon ja myös edis4 sytkä vermeet meni sinne kans. Sitten vain virtaa poksille, ja läppäri kiinni (huomaa hieno paikka läppärillä, jotain hyötyä lootan vaihosta 8) ) ja Sehän toimi! Hieno tunne. Tuossa kuvassa poksissa oli joku mikälie softa sisällä, koneellakin vishin ihan normi. Nykyään päivitetty niin poksin koodi kuin Megatunen koodikin uusimpaan HiRes Extra koodiin kun ei poksi ottanu vastaan bensakarttoja, ja kyllä se helevetti toi niitä ominaisuuksiakin lisää :shock: Sais vesiruiskua, sähköstä ahtopaineen ohjausta, anti-lag systeeniä, vaihtovaloa, 2lambdan ohjausta, nossia ja montaa bensa ja sytty karttaa hallittua tolla megalla :shock: Bensa kartatkin on nyt 12x12 kokosia, jotenka säätöjä riittää komeasti. Niin ja tossa kuvassa sitten ei ole kytketty kuin TPS (kaasun asento) ja imuilman lämpö kiinni, ja sekin näytti yläkanttiin (ei oikeesti ole 21 astetta tallissa sentäs :lol: pitäs mittailla arvoja ja muokata tietoja, niin sais näyttämään oikein.)

Noh, imusarja ompi valamis niin ja toihan se saabistikin parit Bpaineen säätimet joista ainakin toinen on 3,0barin, toinen sitten varmaan 2,5 tai 2,8. Toivottavasti toimivat :lol:

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Lähetetty: 2.1.2009 23:46
Kirjoittaja IlkkaHe
TPS anturille tänään tehty uudet kiinnitykset, kun eivät passaa suoraan kun eri anturi. Myös pakoputki tuli pinnotettua, ja imusarjan tiivistepinta viimeistely hiottua. Huomenissa pakosatsi saa termotekin päällensä, ja toivonmukaan sarjat myös asennettaan paikoilleen 8) Vaparinahan tätä huudatellaan ekaksi jotta paskat sais tulla vapaasti poies, ilman että turbo ottaa damagea.. toivomma että kaikki menee hyvin, ja sais tässä viikonsisään tonkin käymään :?

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Lähetetty: 6.1.2009 1:41
Kirjoittaja IlkkaHe
Savut otettu!, ja ihan moottorista 8)

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Lähetetty: 6.1.2009 7:46
Kirjoittaja IlkkaHe
Pienisuuri päivä ilkalle!

Edellisen viestin jälkeen savut otettiin, muttei nyt ihan niinkuin luulisi :lol: Ihmeteltiin edis4 sytkän toimintaa (ja toimimattomuutta) ja pyörittelin pelkkää triggeriä kampuralla, niin paukautti jotkin liotin/bensa huurut palotilasta ketunhäntänä pihalle pakosarjan kautta :lol: Hienosti pamahti, ja kyllä sitä helvetti säikähtikin... Noh, kyllä me sitten myöhemmin päästiin ne oikeatkin pakokaasut sieltä haistelemaan :D

Ensimmäisenä (taino jokin päivä sitten) väännettiin sarjat paikoilleen. Pakosarjaan taiteiltiin myös tuo Termotek päälyste. Suutinkiskokin saatiin moooooonien kirosanojen ja luovuttamisten jälkeen tiiviiksi. Loppujen lopuksi, tiiveys saatiin hitsaamalla kaikki pienetkin reijjät puikolla :lol: Siinä oli kyllä sen verta paksusti jo mig saumaa päällä, että ei yrittänykkään sulaa puhki :lol: noh, kuvaa kiskosta tänne en laita, sen verta raakan näkönen se on.
Takakonttiin tuli asenneltua myös siirtopumppu, mutta sitä ei näissä ensi tarteissa vielä tarvinnu, kun ei tuo bensan välisäiliö ole vielä oikeen ollenkaan valamis... Välisäiliönä toimikin 10litran kanisteri :lol: jonne siis upotettiin tuo Walbron Bensapumppu, ja toki paluu linja saabin polttoaineen painesäätimeltä meni sinne.
Triggeripyörän keskityskin sorvissa tekaistiin, ja ihan itteäkin ihmetytti että miten se onnistukaan niin hyvin :lol: Anturille tehtiin myös kiinnikkeet joista niistäkin tuli melko jämyt, tuohon triggeripyörän reikiin pitää vielä muokkailla säätövaraa, tosin perusennakko on nyt jotain 10-5 välissä, tossa edis systeemissä se kun kuuluu olla tasan 10, mutta mitään väliähän sillä ei kyllä oikeastaan ole.

Sitten vielä ankaraa niputtamista ja säätämistä ja näin lada 1600 antiturbo megasquirtilla oli käynnistys valamis.

Videolla on kaikki käynnistys yritykset (joista kahdella viimesellä se jopa käy omin voimin :shock: vikalla sain kierrätettyä sen jopa 3200rpm asti.) Mutta nyt tyydyn selittämään, kun videoclippien koot on 70-200mb... pitää muokkailla joku soppelimpi...

Mutta mutta, ensimmäiseksi käynnistelyä. Kipinä oli jo tarkastettu, joten se ok, ja ennakkokin silmämääräsesti ok. Bensapumppu hurisi, ja painettakin sinne selvästi kerkes, joten eikun startille virtaa.. Eikä edes lupaa :? Kyllä se mega kuitenki tajus että jotain siellä tapahtuu, kun se suuttimia (vissiin) koitti aukoa, mutta ei minkäänlaista kierrosluku tietoa tullu läppärille asti... Eikun ihmettelemään, ja onneksi säätelemään tuli jo aiemmin yks mega guru, joka sitten opasti jo kummasti siinäkin. Noh, laitoimma sitten Edis4 syttyohjauksen kokonaan pois megasta, ja jonkun vain luku oikeuden sille tms.. Noh, seuraava yritys, jaja sehän paukahtelee 8) ja tosiaan tolla rännin pätkällä tosiaan paukahteli, ja melkosta kipinäsuihkua sieltä lens.. paukkuu ja paukkuu, muttei jaksa käydä.. Noh, eikös taas läppärille, ja seoksia raakasti rikkaammalle, vaikkei niistä oikeen mitään ite tajunnukkaan, pääasia oli että kone jaksais käydä itekseen.

Taas tarttaamaan, ja vähän aikaa kuulosti lupaavalta, sitten ei yhtään mitään.. Eikä auttanu vaikka tarttas akun melkeen finaaliin, kunnes hoksasivat että bensapumpun sulake uupuu :lol: siis ainoastaan tältä tarttaukselta sentään..

Noh käyttis talbotin akku irtos ennätys ajassa, ja bensapumppu päälle, ja tarttailemaan, johan pyöri winhaa vauhtia kone, ja sehän käyvvä poksutteli tartin avustuksella tosin 8) taaaas seoksia rikkaammalle, ja jotain vakioarvoja muutettiin, ja sittenhän se kävi omin voimin :shock: Kuulosti vain erittäin rattorilta. mun mielestä se myös kävi 3pytyllä, johon epäilisin syyksi suuttimia, jotka on pyöriny varmasti jokaisessa hiekkaläjässä tallissa, ja lennelly pitkin seiniä, mutta viisaammat sanovat vaan että seokset on niin perseellään. Tuota mun teoriaa vaan tuki se että yks tulpista oli paljon vähemmän musta tarttailujen jälkeen, joten pittää tutkailla...
Mutta mutta, kone kävi jonku 30-50sek omalla voimallaan, kunnes nähtiin parhaaksi se jo sammuttaa, ei se käynti nyt kuitenkaan niin mielekästä ollu :lol: ja koneessa ei vielä ollu nesteitäkään, niin parempi näin.

Ilo oli kyllä silmin näkemätöntä, nyt voi hyvällä mielellä lähtä armeijan harmaisiinkin :lol: tosin, ajatuksena ois vielä päästä turbon kanssa käyttelemäänkin :shock: Palaamma huomenna taas, näin aamu kaheksalta ei enää ajatus kule....

Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *Sehän kävi!!*

Lähetetty: 6.1.2009 17:57
Kirjoittaja IlkkaHe

Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *Sehän kävi!!*

Lähetetty: 6.1.2009 19:18
Kirjoittaja jaasu
sehän käy :) sitä ollaa jo paremman puolella :)

Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *Sehän kävi!!*

Lähetetty: 6.1.2009 20:00
Kirjoittaja 1500i
Kävihän se meinasi tulla jo silmillekin :wink:. Kyllä se siitä hyvä että mielenkiintoa riittää.

Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *Sehän kävi!!*

Lähetetty: 7.1.2009 14:52
Kirjoittaja IlkkaHe
Jep, kerran se sylykäs silimillekkin :lol:

Tänään haalittu taas osia lisää, nyt on kaikki mitä tarvitaan turbon kanssa käymiseen 8) downpipeen tänään termotekki päälle ja turbo tiivisteineen paikoilleen, kuin myös letkuineen. Ö-letkuksi tuli hydrauliikka letkua (sai kierrellä vähän asiaa kun sen kävin teetättämässä, kun seinällä luki kissankokosilla kirjaimilla että emme tee turboihin letkua :lol: )

Takasi hommiin, niin tiiä jos sen tänään taas löis tulille :shock: pitää vain syylärille tehä kiinnikkeet, niin saapi nesteetkin sisälle. Syylärikin kävi tinauksessa kun oli ylävesiletkun kiinnitys ratkennu...

Outua kun ei saa tota vesilämpöanturia näyttämään oikein, vaikka mittailikin nuo resistanssit. Aina näyttää jollain 20asteella liikaa. Pitää vielä koittaa niitä mittailla ja jos ei auta niin ihimetellä tuon BIAS vastuksen vaihtua, jos se ei ole yhteistyöhalunen tuon anturin kautta. Outoa sillä kun turbiinikin sanoi, että ovat gm valmistetta, jolloin niitten pitäis kyllä pelata megan kanssa "heittämällä" :?

Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *Sehän kävi!!*

Lähetetty: 7.1.2009 16:36
Kirjoittaja 1500i
Miten niin eivät tee eikö ole semmoista letkua vai? :shock:

Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *Sehän kävi!!*

Lähetetty: 7.1.2009 16:52
Kirjoittaja THI-900
1500i kirjoitti:Miten niin eivät tee eikö ole semmoista letkua vai? :shock:
Liikö liikaa porukkaa teettämässä niitä koko ajan ja varsinaiseen toimialaan ei kuulu kyseisten röörien valmistus.

Mutta kuten Ilkka tossa jo totes, ostaminen ja myyminen on aina kahden kauppa. Eli ajatuksena jos kauppias on hyvä, niin ostaja ostaa vaikka muovipussilisen sontaa ja on vielä tyyväinen kauppaan niinku Sulo Vilén ku halvalla sai. :D

Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *Sehän kävi!!*

Lähetetty: 7.1.2009 17:38
Kirjoittaja START
tai sitten eivät halua olla millään lailla korvausvelvollisia mistään.

Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *Sehän kävi!!*

Lähetetty: 7.1.2009 18:14
Kirjoittaja 1500i
Sitä minäkin epäilen eikös ne turpon öljynpaine putket ole sellaisella teräspinnoitteella vai miksi niitä kutsutaan. Liekkö se sitten muuta kuin ulkonäkö asia ja kestäähän se kuumuutta varmaan paremmin kuin kumipäällysteinen jos vastaa kuumaan turpoon,mutta onko sisuksissa sitten eroa lujiahan ne hydrauliletkutkin on paineen kestoltaan.

Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *Sehän kävi!!*

Lähetetty: 8.1.2009 13:23
Kirjoittaja IlkkaHe
Se johtuu juurikin niistä korvausvelvollisuus asioista. luki siinä myös ettemme tee auton ohjaustehostimen letkuja emmekä jarruletkuja emmekä sukellus tarvike letkuja, ja se turbon letku myös, joten siitä saa miettiä että miksi siinä niin luki 8) vaikka kaikissa nuissa edellemainituissa kestäis nämä letkut.

Ja ne teräspunos letkut turbon öljyletkuina mun mielestä nyt ovat 99% showta, nimittäin tuo kestää öljyä, ja 25baria painetta (aiinoastaan kangasvahvisteinen sisältä) joten toiminee tuossa käytössä hienosti. Ainut ero metalli pintaseen letkuun on juurikin se että ulkopäin tulevalle lämmölle tuo on hieman alttiimpi, mutta kun tuolla virtaa öljy melkosta vauhtia sisällä, niin eiköhän se huolehi että letkun lämmöt pysyy kurissa. Niin ja varmaan tuohon turbon puoleiseen päähän kääräsen termotekkiä suojaksi päälle :lol:

Enää jäljellä hommaa:
-Bensan välisäiliön tekeminen loppuhun
-ahtoputkien tekeminen
-pakoputkisto DP:stä eteenpäin.

Sitten pääsis ajamaan :shock: Siellä on turbokin jo kiinni, kuten myös downpipe termotekkeineen.

Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *Sehän kävi!!*

Lähetetty: 8.1.2009 18:42
Kirjoittaja toktornivako
Kyllä ne Turboon käypäset letkut on ihan eri tavaraa sisältäkin(teflon) eli kesto on ihan eri luokkaa!

Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *Sehän kävi!!*

Lähetetty: 9.1.2009 12:27
Kirjoittaja IlkkaHe
juu, no varmaan ne paremmin kestää, mutta meinaatkos ettei tuo sitten kestäis? minusta tuntuu että kestää oikeen mainiosti :lol: Tämmönen säästöpakkaus tämä tekniikka mulla nyt kuitenkin on.

Eilen niputettiin autua lisää, ja kaikki ahtoputket tuli heppailtua kasaan. Huomenissa varmaan hitsailemaan migillä niitä kavereille, tänään jos sais tässä aikaseksi vedellä sähköjä paremmin... Sitten ois enää välisäiliö ja baanalle :shock: Syyläriinki oisin eilen nesteet valutellu, vaan puuttu pari klemmaria niin ois kuitenkin nuilla ryssän tekemillä vuotanu jostain välistä. Niin ja tulihan tuolle turbolle nesteen kiertokin tehtyä. Melko mielenkiintosta oli puikolla hitsailla nuita putkistoja :lol: vaan saipahan tiivistä...