Sivu 13/58
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 12.12.2010 11:43
Kirjoittaja E.P.
Varapumppu onkin hyvä idea, pitänee hankkia varmuuden vuoksi.
Nyt kun uudelleen mietin, niin eikös kiihdytyspumpun kalvon rikkoutuminen tyhjennä kaasuttimen bensasta? En osannut kaasaria räpeltäessä tätä seikkaa pohdiskella, mutta nyt muistikuvat ovat semmoiset, että saattaa tyhjentyäkin. Sieltä käyttövivun raosta taitaa päästä bensat kadulle. Pitänee siis pitää matkassa ylimääräistä kiihdytyspumpunkin kalvoa.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 12.12.2010 11:53
Kirjoittaja Jokari
No tuo pumpun heikkous on helppo ohittaa sähköpumpulla, jotka useimmat kestää tietenkin bensaa, etanolia ja metanolia. Mutta tämä ei taas tietenkään sovi pussihousuille...
Melkosta fooliohattumeininkiä oikeasti pitää jotain kiihdytyspumpun kalvoa messissä. Kaasarin huolto huoltosarjalla 5-7 vuoden välein niin taatusti toimii. Tai no originaaliratkaisuista en tiedä, mutta ainakin ison W:n tapauksessa näin.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 12.12.2010 12:10
Kirjoittaja E.P.
Jokari kirjoitti:
Melkosta fooliohattumeininkiä oikeasti pitää jotain kiihdytyspumpun kalvoa messissä.
Olet oikeassa! Se kalvohan on niin suuri, ja hankala säilytettävä siellä hanskalokeron pohjalla, tai tuhkakupissa. Lisää vielä painonsa takia polttoaineen kulutustakin. Eihän sitä voikaan pitää mukana.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 12.12.2010 12:12
Kirjoittaja Jokari
Hienoa että ymmärsit pointin.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 22.12.2010 14:36
Kirjoittaja pvdriver
kannattaskohan vaehtaa se tankki tämmöseen, ei tarviis yöuniaan menettää ku oottaa millon se on puhki:
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=38-7587
ps. pietään foliohatut tiukasti päässä...

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 22.12.2010 14:51
Kirjoittaja Jokari
Noita Ladan purkutankkeja saa kyllä yleensä kantaa siinä määrin kaatopaikalle että en pitäisi tuota mahdollista ruostumista kovin kummoisena ongelmana.
Tosin perusladisti tankkaa aina vitosella joten vettä kertyy varmasti vaikka ei viinaa bensassa olisikaan.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 22.12.2010 17:29
Kirjoittaja E.P.
mush kirjoitti:Mistäs se etanoli sitä vettä kehittää? Se vesi ja kosteus mikä siellä tankissa on kondensoituu tankin pohjalle joka tapauksessa ennen pitkää. Joko etanolin kanssa, tai sitten pelkkänä vetenä. Etanolin kanssa on mahdollisuus että se vesi jopa joskus poistuukin sieltä tankista polttoaineen joukossa.
Ilmassa on vettä, ainakin teoriassa, opetettiin jo koulussa. Se etanoli osaa imeä sitä kosteutta vaikka ilmasta, ainakin netissä kerrotun mukaan.
Tässä ketjussahan on kuvia siitä, miten etanoli vettä saadessaan erkanee bensasta. Ongelma on se, että etanolia näissä nykybensoissa on (mielestäni) turhan paljon. Tai ainakin tieto siitä lisää tuskaa.
Ennen sanottiin, että Masinolia pitäisi käyttää mahdollisimman vähän. Purkin kyljessäkin neuvotaan käyttämään 1% seosta. Se on sopivan pieni siihen, että sitoo kondensioveden itseensä, muttei varsinaisesti ala sitä "imeä" ilmasta.
Enkä mä lähe tästä väittelemään vihreällä kirjoitettujen nimimerkkien kanssa. Enkä pakosti muidenkaan. Kunhan pohdiskelen, ja onhan tämä keskustelupalsta. Kannattaa näitä ehkä muidenkin miettiä. Vaikka tämä tuntuu olevan arka asia tällä palstalla. Taitaa olla joku ongelma joillekin siinä, että ladassa "ei saa" käyttää etanolibensaa.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 22.12.2010 17:47
Kirjoittaja jaketech racinteam
tuoha on hellpo ottaa sitte mukaan ku bensa loppuu, laitaa vaan bensa letkuun samalaisen pikaliittimen ku perämoottorissa

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 22.12.2010 17:50
Kirjoittaja E.P.
Sekin tuli vielä mieleen, että silloin kun tuon minunkin ladan tankinluukkuun on se 95E-tarra liimattu vuonna 1993, ei bensaan kai vielä ollut etanolia sotkettu.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 22.12.2010 18:02
Kirjoittaja lada.h.s
Jos Ladan tankinluukussa lukee että vain 95 niin johtuu varmaan siitä että katalysaattori malliin ei saa laittaa esim silloista lyijyllistä 99:siä
Minun Ladani ohjekirjassa lukee vain oktaanin minimivaatimus 92. Siinähän tosin ei ole katalysaattoria.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 22.12.2010 19:10
Kirjoittaja pvdriver
E.P. kirjoitti:Sekin tuli vielä mieleen, että silloin kun tuon minunkin ladan tankinluukkuun on se 95E-tarra liimattu vuonna 1993, ei bensaan kai vielä ollut etanolia sotkettu.
voisi lukea nuo aikasemmat jutut tästä, lyijytöntähän se silloin meinasi...
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 22.12.2010 19:13
Kirjoittaja mush
E.P. kirjoitti:Ilmassa on vettä, ainakin teoriassa, opetettiin jo koulussa. Se etanoli osaa imeä sitä kosteutta vaikka ilmasta, ainakin netissä kerrotun mukaan.
Se imee kuitenkin sitää samaa kosteutta, joka on siellä tankissa jo valmiiksi. Sopivalla kelillä suurin osa siitä tiivistyy joka tapauksessa. Kuutioon ilmaa sitoutuva vesimäärä on kuitenkin aika mitätön, eli ilman pitäisi vaihtua yhtenään että etanoli sitä pystyisi ilmasta ryystämään vettä litratolkulla.
http://www.engineeringtoolbox.com/maxim ... _1403.html
E.P. kirjoitti:
Tässä ketjussahan on kuvia siitä, miten etanoli vettä saadessaan erkanee bensasta. Ongelma on se, että etanolia näissä nykybensoissa on (mielestäni) turhan paljon. Tai ainakin tieto siitä lisää tuskaa.
Aika paljon vettä saa olla. Tuossakin erotuskokeessa oli puolet polttoainetta ja puolet vettä.
E.P. kirjoitti:
Ennen sanottiin, että Masinolia pitäisi käyttää mahdollisimman vähän. Purkin kyljessäkin neuvotaan käyttämään 1% seosta. Se on sopivan pieni siihen, että sitoo kondensioveden itseensä, muttei varsinaisesti ala sitä "imeä" ilmasta.
Mitä vähemmän etanolia sen helpommin se erottuu, eli kaksi viimeistä lainausta ovat sen suhteen vähän ristiriitaisia.
No, palataan asiaan kun meiltä tippuu tankista pohja pois.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 22.12.2010 19:30
Kirjoittaja E.P.
pvdriver kirjoitti:E.P. kirjoitti:Sekin tuli vielä mieleen, että silloin kun tuon minunkin ladan tankinluukkuun on se 95E-tarra liimattu vuonna 1993, ei bensaan kai vielä ollut etanolia sotkettu.
voisi lukea nuo aikasemmat jutut tästä, lyijytöntähän se silloin meinasi...
No jopas nyt. Mulle se ei ollut epäselvää. Mutta joku kertoi, että ladan tankin luukussa lukee 95E, ja kerroin siksi, että se 95E on muuttunut sitten vuoden -93.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 22.12.2010 20:22
Kirjoittaja pvdriver
eli ravistettava omskakas ennen käyttöä...
ongelma ei ookkaan kumiset pensaletkut vaan peltiset tankit... just...
ja sun elämä pilalla kun ladan tankkiin kaajetaan etanoolia...

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 22.12.2010 20:29
Kirjoittaja mush
E.P. kirjoitti:Jääkö se etanolivesilitku sinne tankin pohjalle, kun ei enää sekoitu bensaan?
Miksikäs se sinne jäisi? JOS vaikka sinne tankkiin nyt eksyisi niin paljon vettä että erottuminen pääsee tapahtumaan, niin eiköhän sekin korjaudu viimeistään seuraavalla tankkauskerralla. Tilannehan olisi paljon huonompi ilman etanolia, tankin pohjalle tiivistynyt vesi ei lähde minnekkään ennen kuin on lisätty jäänestoa.