Sivu 13/16
Re: Lada 119
Lähetetty: 3.3.2014 10:04
Kirjoittaja Jaakkima
Alkuperäinen laturi kesti Mantelissa reilut 60 tkm. Viime perjantaina rupesi Pietarissa latauksen merkkivalo vilkkumaan ruuhkassa seisoessa kun ajovalot päällä ja parkeillakin kun flekti lähti pyörimään. Simahti sitten passelisti korjaamon pihaan ja tien toisella puolella varaosatori. Itsellä oli ajatus että laturinhihnan kiristin rullasta olisi laakeri mennyt ja olisi ahdistanut hihnaa ja laturia. Yleismittari kuitenkin kertoi toista. Hain uuden laturin varaosatorilta ja laittoivat paikoilleen. Nyt lataa ja uusi laturikin tehokkaampi kuin vanha, 115 A:n laturi tuli 85 A:n tilalle.
Re: Lada 119
Lähetetty: 3.3.2014 10:12
Kirjoittaja Smoppi
Sopiiko 115 ampeerin laturi myös Samaraan tai satakymppiin?
Re: Lada 119
Lähetetty: 3.3.2014 10:14
Kirjoittaja t tulppu
Hyvä tuuri. ettei motonetin pihalla..ehkä heidän 115a ei olisi sopinut sinne päinkään, oliko korjaamon hinnat meidän luokkaa..
Re: Lada 119
Lähetetty: 3.3.2014 10:38
Kirjoittaja Jaakkima
Smoppi kirjoitti:Sopiiko 115 ampeerin laturi myös Samaraan tai satakymppiin?
Laturin herätys toteutettu eritavalla tai ainakin erilaisella liittimellä. Samara ja 110 tavallisella abikolla, Kalina/Priora lukittuvalla liittimellä.
t tulppu kirjoitti:Hyvä tuuri. ettei motonetin pihalla..ehkä heidän 115a ei olisi sopinut sinne päinkään, oliko korjaamon hinnat meidän luokkaa..
Laturi, hihna, kiristinrulla ja vaihto maksoi yhteensä n. 100 €.
Re: Lada 119
Lähetetty: 3.3.2014 11:00
Kirjoittaja t tulppu
katsoitko oliko helppo vaihtaa vai ottiko alapultti kiinni peltiin.
Re: Lada 119
Lähetetty: 3.3.2014 11:08
Kirjoittaja Jaakkima
En seurannut yhtään kun laturi vaihdettiin. Vanha oli jo irroitettu kun uuden kanssa takaisin korjaamolle menin.
Re: Lada 119
Lähetetty: 5.3.2014 7:06
Kirjoittaja JohnDoe
Laturinvaihdosta ei ole Kalinaan vielä kokemusta, mutta hihnanvaihdon yhteydessä totesin, että itse laturinkin vaihto on helppoa, pultit eivät ole mitenkään liian ahtaissa paikoissa ja taturiin pääsee hyvin käsiksi. Ja kun hihnan kiristys tehdään tuolla kiristinrullalla, eikä laturin asennolla, niin harvinaisen helppoa on.
Re: Lada 119
Lähetetty: 5.3.2014 10:34
Kirjoittaja t tulppu
Hyvä juttu..että helppo
Re: Lada 119
Lähetetty: 5.3.2014 18:43
Kirjoittaja Smoppi
Samarassa tykkään siitä, että laturin asennon säätämiseen on olemassa pultti, jota kääntämällä laturi liikkuu toiseen pulttiin saranoituna kauemmas kampiakselin hihnapyörästä. Monissa autoissa on pelkkä epäkeskoreikä, ja hihnan kireyden säätö suoritetaan kampeamalla laturia väkisin kauemmas hihnapyörästä samalla laturin kiinnityspulttia epäkeskoreikään kiristäen. Sellaisissa tahtoo laturin hihna aina mennä liian kireälle tai löysälle. Löysä hihna luistaa ja liian kireä taas rikkoo laturin laakerit. Olen itse aina pitänyt laturin hihnan kireydessä suht reilusti, eli parikin senttiä, löysää säästääkseni laturin laakereita. Kunhan hihna ei luista (vingu) edes kaikki sähkölaitteet päällä ja lataus toimii niin olen tyytyväinen.
Re: Lada 119
Lähetetty: 15.3.2014 12:10
Kirjoittaja JohnDoe
Eilen parkkipaikalla ei meinannutkaan 119 jaksaa startata: startti pyöritti moottoria tosi vaivalloisesti. Näemmä 21.3.2013 ostamani Bannerin Unibull on antautunut, sillä latausjänniteeksi mittasin tasaiset 14,6 volttia, jota ei kuormituksen vaihtelutkaan paljoa heilauttaneet. Ostin tämän akun siis 112:seen ja olin foorumille kirjoittanut kaupasta - tietysti ei nyt löydy ostokuittia ja takuutodistusta sitten mistään, mutta pitää yrittää maanantaina, jos saisin akun kuitenkin vaihdettua takuuseen (kuluttajansuojalain mukaan tämän pitäisi käsittääkseni onnistua ilman kuittejakin).
Niin, ja tosiaan kun akku teki tämän tempun, niin takana oli n. 120 km ajoa, toki muutama aikaisempi pysähdys ja starttaus, mutta noin hyvällä latausjännitteellä ja näin pitkällä ajolla akun pitäisi kyllä olla ihan huippulatauksessa.
Re: Lada 119
Lähetetty: 15.3.2014 16:49
Kirjoittaja Smoppi
Nykyään ei tunnu ns. laatumerkitkään tekevän mitään tasaisen laadukkaita akkuja. Suosittelen ostamaan akut vain Biltemasta, koska ne ovat halpoja ja niissä on sentään neljän vuoden takuu.
Re: Lada 119
Lähetetty: 14.4.2014 9:29
Kirjoittaja JohnDoe
Jokunen aika sitten joutui uudellakin akulla työntämään Ladan käyntiin. Eli vaikka latausjännite on enemmän kuin hyvä ja akkukin uusi, niin startti silti pyörii hyvin laiskasti. Ilmeisesti tässä on nyt sitten kaksi vaihtoehtoa: autoon aiemmin vaihtamani käytetty startti on hajoamassa tai sitten kaapeloinnissa on ongelmia, pitää ehtiessä tarkistaa maakaapelin kiinnitys runkoon ja toki voisin vaihtaa startinkin, kun ihan uuden olen Venäjältä saanut jo aiemmin.
Re: Lada 119
Lähetetty: 14.4.2014 9:32
Kirjoittaja t tulppu
Vaihda vaan suosiolla uusi startti kun sellainen on.. Muuten voisi vanhan putsata sisältä ja tarkistaa hiilet.
Re: Lada 119
Lähetetty: 18.4.2014 13:06
Kirjoittaja JohnDoe
Vaihdoin startin täysin uuteen Venäjältä tuotuun ja nyt starttaa vaivattomasti. Aiemmin käytettynä ostamani startti siis taisi olla tiensä lopussa. Sitä tuskin alan korjaamaan, mutta auton alkuperäinen alle 40 000 ajettu startti kyllä pitää purkaa jossain vaiheessa - kyllähän näiden nyt ainakin 100 000 km pitäisi kestää.
Re: Lada 119
Lähetetty: 18.4.2014 16:29
Kirjoittaja pressa
Startin kesto ei ole verrattavissa ajomäärään. Startti ei kulu ajaessa vaan käynistettäessä, ja siksi usein vähän ajetusta startti hajoaa ennemmin kun käynnistyskertoja on ollut paljon useammin.