Sivu 14/16
Re: Lada 119
Lähetetty: 18.4.2014 22:23
Kirjoittaja Jokari
Normaalissa autossa startti ja laturi kestää n. 200-300 tkm. Jopa kauemminkin.
Venäjällä ei ole koskaan osattu tehdä kunnollista käämiä, siksi noi sähkölaitteet on perinteisesti teetetty muissa vanhoissa Itäblokin maissa jossa on jotain osaamista asiaan.
Ei kuitenkaan mitään käryä missä tämän munankuori/Corsa-Ladan sähkölaitteet on tehty.
Re: Lada 119
Lähetetty: 18.4.2014 22:57
Kirjoittaja pressa
Jokari kirjoitti:Normaalissa autossa startti ja laturi kestää n. 200-300 tkm. Jopa kauemminkin...
Ja sitten heräsin, miksi sitten noihin premiumluokankin autoihin olen startteja ja latureita joutunut satatuhatta ajettuihinkin vaihtamaan?? Juuri tälläkin viikolla 130tkm ajettuun 530 bemariinkinstartin vaihdoin kun ei startannut. Aivan samoin kuin alle satatuhatta ajettuihin bemareihin pitää vaihtaa jakoketju ja rattaat, Ladassahan ketju ja rattaat kestävät pidempään... Tästähän sitten päästään tuohon elektroniikkaa käsittelevään juttuun, ikuinen työ on ikuinen nälkä. uusia lkoneita ja laitteita ei ole tehty kestämään.
Re: Lada 119
Lähetetty: 18.4.2014 23:26
Kirjoittaja t tulppu
Pressa Kun olet Rassannut noita Bemareita. Niin onko .BMW 2.0 Diesel Jako ketjun rattaat Kampiakseliin sorvatut kuten kaverini Sanoi, Kun Hänen työ kaveriltaan oli särkynyt jakoketju 153000km. Ja Samalla pakoputken hiukkassuodatin tai sellainen mennyt rikki..... NIin Remontti niinhin olisi Maksanut 7000 eur... Jos nämä viat olisi tullut ennen 150 tuhatta takuu ehkä olisi korvannut... Äijjä oli vaihtanut autoa eikä ruvennut korjaamaan vikoja... Vaihtoi Samaan merkkiin kuulemma. Kivaa vaihtaa kampiakseli samalla kun jakoketjuremontin tekee.. Ei taida tarvita Ladassa tarvita ehkä tehdä ...Ainakaan noin kallista remonttia.
Re: Lada 119
Lähetetty: 18.4.2014 23:52
Kirjoittaja pressa
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?t=2986&p=38065
Meillä ei ole (vielä) tuollainen moottori ollut auki, on onneksi vielä ollut noita etuketjullisia. Onhan noita laahareita/kiristimiä ja ketjuja/rattaita vaihdeltu useisiin Saksalais merkkeihin. Ja millään niistä ei ole ollut ajettu sitä kilometrimäärää mitä minun takavetoisessa Ladassa oli kun siitä luovuin (ja silti se oli vielä seuraavallakin omistajalla vuosia ja kymmeniä tuhansia kilometrejä).
En usko et se kampuran ketjuratas on hirveän kuluvaa sorttia, joten ketjun, rattaat ja kiristimet vaihtamalla voisi olettaa sen ketjun kestävän taas ainakin 100tkm. Joku slovakialaisella foorumilla oli päätynyt siihen ratkaisuun. Maksaahan ne 40tkm välein vaihdettavien jakopäähihnojenkin vaihto normiautoissa rahaa.
Ja tähän totean ettei se ketju kestä 100tkm mikäli ei kampiakselia vaihdeta, eikä jakohihnaa yleensä 40tkm välein vaihdeta...
Re: Lada 119
Lähetetty: 19.4.2014 0:26
Kirjoittaja t tulppu
Pahalle näytti tuo Bmw foorumi....Halvan oloista puhetta oli pojilla noin Äkkiseltään.
Re: Lada 119
Lähetetty: 19.4.2014 9:33
Kirjoittaja JohnDoe
Vaihdoin eilen illalla alle alkuperäiset tehdasasenteiset Amtel Planet -kesärenkaat - jos näillä vielä tämän kesän viitsisi ajella, pintaa on, mutta yhdessä renkaassa on sivulla pintakumissa pieniä halkeamia. Samalla huomasin, että autohan pitää katsastaan viimeistään 22. päivä, joten kiirehän tässä tulee lomien jälkeen. Katostaan, jos ehtisi vähän jarruja putsaamaan ja käsijarrun vaijeria kiristämään, nyt kahva nousee vähän liian ylös, itse jarru kyllä tuntuu pitävän. Tai sitten en ehdi tehdä mitään ja katsotaan suoraan, miten katsastuksessa käy.
Re: Lada 119
Lähetetty: 21.4.2014 22:22
Kirjoittaja JohnDoe
Hiekkatiellä testailin jarruja, ja kyllä kaikki pyörät menevät jarrutuksessa lukkoon. Käsijarru ei oikealla puolella pidä yhtä hyvin kuin vasemmalla ja kahva tosiaan nousee turhan ylös. Pihassa ei kuitenkaan vaijerin kiristys onnistu mitenkään helpolla: vaijeriin pääsee käsiksi vasta, kun irrottaa ensin pakoputken ja sitten vielä pakoputken alla olevan tulipellin. Takapakkia kehityksessä, kun vertaa siihen, kuinka helppoa kireyden säätö on 110-sarjassa.
Huomiseksi on varattu katsastusaika, sittenpähän näkee, miten käy. Vaikka huomenna on viimeinen mahdollinen katsastuspäivä, niin eiköhän sen jälkeen saa taas sen 30 päivää ajaa, vaikka jälkitarkastettavaa käsijarrusta tulisikin. Onkohan muuten jo voimassa se, ettei tarvitse jälkitarkastusta tehdä samalla asemalla? Päätin kerrankin säästää reilut 30 euroa ajamalla vähän kauemmaksi katsastuksen. Lähimmällä asemalla olisi pitänyt maksaa 99 euroa katsastuksesta ja OBD- ja päästötestistä, 50 km kauempana pääsee 57 eurolla, kun maksoi netissä. Polttoainekulut pitää toki ottaa huomioon, mutta silti tulee 30 euron säästö vielä.
Re: Lada 119
Lähetetty: 22.4.2014 18:22
Kirjoittaja JohnDoe
Uusintanäytön paikka tuli: muuten kaikki kunnossa, paitsi käsijarrun kahva nousee suositeltua ylemmäksi (mikä oli tiedossakin) ja toisessa vasemmassa raidetangonpäässä on väljää. Täytyy Venäjällä kävijöiltä metsästellä raidetangonpää, koska on erilainen kuin Samarassa/110-sarjassa = ei saa täkäläisistä varaosaliikkeistä.
Re: Lada 119
Lähetetty: 22.4.2014 20:30
Kirjoittaja samarai
Kannattaisko tarkistaa jarrukenkien pintojen kunto ennen käsijarruvaijerien kiristystä? Vai onko jo tehty?
Ei ole itsellä vielä 18v. aikana ollut tarvetta kiristää Samarassa käsijarruvaijereita.
Re: Lada 119
Lähetetty: 22.4.2014 20:42
Kirjoittaja JohnDoe
Pinnat ovat todennäköisesti kunnossa, ei ole kovin paljon kilometrejä takana siitä, kun viimeksi olivat jarrut auki. Toki voihan ne tarkastaa samalla, kun auton ottaa nostorille. Autolla mittarissa nyt 45 000 km. Kalinan käsijarruvaijeri on ihan erilainen kuin Samaran, voi olla mahdollista, että tämä sitten vähän venyy käytössä ja tehdassäätö ei ole ilmeisesti ollut ihan kohdallaan, kun kahvan liikerata on ollut aina hieman pitkähkö auton minulla ollessa (ostaessani oli sen 19 000 km ajettu).
Re: Lada 119
Lähetetty: 22.4.2014 21:28
Kirjoittaja t tulppu
Sehän on Kohta jo hintansa hankkinut. Kun on jo Kilometrejä karttunut.
Re: Lada 119
Lähetetty: 23.4.2014 9:38
Kirjoittaja JohnDoe
t tulppu kirjoitti:Sehän on Kohta jo hintansa hankkinut. Kun on jo Kilometrejä karttunut.
Tosin hinta oli tavallaan aika kallis: annoin vm 1999 TDI Syncro Passatin vaihdossa ja piti maksaa tonni väliä. Ja tuo Passatti oli tullut aikaisemmin todella kalliiksi - mutta varmaan Passatia pitämällä olisi remonttikustannukset olleet huomattavasti kalliimmat kuin Ladassa, kun oli jatkuvasti Passatista jokin rikki ja osat hintavia. Syncro Passattiinkin jo aikaisemmin maksoin tonnin väliä, kun vaihdoin automaattivaihtisetn etuvedon vuodelta 2000 siihen ja tuo etuveto se vasta kalliiksi tuli, koska automaattilaatikko hajosi ja sitä sai sitten korjautella koko rahan edestä, eikä sittenkään tullut täysin kuntoon - siksi vaihdoin pois.
Re: Lada 119
Lähetetty: 19.5.2014 11:44
Kirjoittaja JohnDoe
Raidetangonpää vaihdettu, taisi kyllä se väljä olla katastusmiehen ranteessa - eihän tuossa vanhassakaan mitään väljää tuntunut. Pitää reklamoida katsastusasemalla, vanhan päänkin otan sinne mukaan. Ja käsijarrun vaijeri on kiristetty myös, tosiaan hankalampi kuin vanhemmissa Ladoissa, joutuu irroittamaan suojapellin pakoputken yläpuolelta, jotta pääsee säätöön käsiksi.
Aika ihmeellistä hommaa, jos katsastuksessa käskevät vaihtamaan ehjiä osia - ja vielä uusintakatsastus maksaa 23 euroa, kun varsinainen oli vain 6 euroa kalliimpi. Voisi kuluttajainsuojaan vedota, kuluja tässä on tullut matkoista ja vielä osan metsästämisestä Venäjältä asti.
Re: Lada 119
Lähetetty: 19.5.2014 12:12
Kirjoittaja t tulppu
Pakko saada joku Ladakin hylätyksi... Että saadaan Merkintöjä..Yks kaveri käytti Nissaniakin ja valo oli pimeänä niin. merkintä lappuun.. miehellä ikää ehkä 75 että varmaan korjauttaa lampun kun sanoo katsastus mies. sen ikäsillä on kuitenkin pikkusen enemmän häpyä kuin nuorilla julleilla.
Re: Lada 119
Lähetetty: 19.5.2014 12:32
Kirjoittaja JohnDoe
t tulppu kirjoitti:Pakko saada joku Ladakin hylätyksi...
Ei ollut tosiaan katsastaja Lada-miehiä, kytkimen käytö tuotti ongelmia ja sai moottorin sammumaan neljä kertaa katsastuksen aikana. Lisäksi ei osannut aukaista konepeltiä. Ehkä tästä seurasi syy päteä.