Sivu 14/14
Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)
Lähetetty: 1.2.2016 12:13
Kirjoittaja jaketech racinteam
Jamo kirjoitti:
Noh seuraavaksi otin nesteet taas ulos (ainakin kuus kertaa sen jo teheny), termostaatti pois ja ilman termostaattia nesteet sisään ja kovaa koeajoa. Nyt lämpeäminen olikin jo maltillisempaa, kuitenkin ku tarpeeksi kauan rallittelin niin lämmöt sai reiluun 100:aan. Tämän jälkeen ku pysähdin ja annoin käydä tyhjäkäyntiä niin lämmöt laski aivan silmis, todella nopeaa ja aivan lähelle 60-astetta. Pysähdyttyäni koitin myös alavesiletkua ja tuulettajan jälkeistä aluetta syylärissä, olivat nekin kuumia.
Elikkä tässähän nyt selevis se että neste kiertää hyvin ilman termostaattia, mutta riittävän kovalla ajolla jäähdyttäjän, tuulettajan tai molempien kapasiteetti jää pieneksi.
nyt ku sulla on termari pois ni siellä on 2 vesikanavaa mistä pumppu nyt imee vettä. toinen kanava ohitaa syylärin ja toinen menee syylärin läpi. voi olla että nyt kierroksilla pumppu ei jaksa "imeä" syylärin läpi vaan imee sieltä mistä on helpoin eli syylärin ohi. sun pitäs tukkia se ylimääränen kanava jonka termari sulkee ku se lämpiää.
myös tämäkin voi olla mahollista että nyt termaris poiston jälkeen vesi virtaa syylärissä nii nopeesti ettei kerkee jäähtyä, jokkisautoista ku on poistettu termareita ni sinne pitää laitaa kuristin väliin esim peltilevy mihin porataan sopivan kokosia reikiä.
Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)
Lähetetty: 1.2.2016 18:42
Kirjoittaja Jamo
Ainiin, unohdin mainita että tuossa ennen ilman termostaattia ajellessa laitoin liimapuristimella sen syylärin ohivirtaavan letkun littaan, että mahdollisimman suuri määrä kiersi syylärin kautta. Ja termostaatin paikalla oli termostaatti josta olin poistanut sisuskalut rälläkällä, sitähän ei muuten saa edes pitämään.
Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)
Lähetetty: 7.2.2016 13:25
Kirjoittaja Jamo
No nyt pääsin testaamaan oikein kunnolla ku tein pellolle radan. Ladan syyläri paikalle sovitettuna ja 14"tuuman tuuletin sen takana. Edelleen ylikuumiaa, inframittarilla löytyy 115-asteinen kohta ylävesiletkun juuresta ja vieläkin kuumemmaksi varmaan sais jos vaan ajaa. Kierto-ongelma ei ole enää syyllinen. Lämmöt alkaa laskea heti hyvin ku pysähtyy ja antaa koneen käydä. Voiskohan tuos konees olla joku syy minkä takia se tuottais normaalia enemmän lämpöä eli turhaa kuumuutta? En tiedä kuinka kuumana voi ajaa ettei männänrenkaat kovetu.
Nyt suunnittelen tehdä niin että hommaan jostain bensa Volvon jäähdyttäjän manuaalivaihteisesta (tämä mikä mulla on, on automaatista minkä takia siinä on vähän pienempi nestetilavuus) ja siihen pitäs 16" sähkötuuletin justiin mahtua, eli peittäisi koko kennon. Jos tämäkään ei riittäisi, ehkä sen 14" tuulettajan sais laitettua jäähdyttimien etupuolelle työntämään ilmaa taappäin, kyllä sitte pitäis melekoonen puhuri käydä kun molemmat pyöris.
Yksi pikku juttu opetti vähän viisaammaksi kun mulla oli se diodi laturin herätevirtajohdossa laturin tykönä, niin se diodin lanka ei kestänyt moottorin tärinää kauaa, niimpä siirrin diodin lähemmäs johdon alkupäätä missä ei tärinää ole niin alkoi kestämään.
Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)
Lähetetty: 8.2.2016 14:51
Kirjoittaja jaasu
Ootko pumpun ajotusta kattonu? Yhessä 1,9volkkarin konees oli ajotus pieles ja lämpesi hullun lailla. Kuitenki käymään lähti hemmetin hyvin ja toimi muutenki iha ok.
Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)
Lähetetty: 8.2.2016 16:28
Kirjoittaja jaketech racinteam
pakopaineet jos on liian korkeet nii myös sillon nostaa lämpöjä. onko ahtoja nostettu?
omassa transportterissa oli liian iso cooleri keulalla syylärissä kiinni ni se nosti myös lämpöjä, laittoin pienemmän ni loppu lämpöongelmat siihen.
ei vissiin mennyt tarpeeksi ilmaa syylärille.
Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)
Lähetetty: 11.2.2016 20:14
Kirjoittaja Jamo
Kyllä mää oon laittanu ajootukset viimesen päälle kohdalleen ja ruiskutusennakon säätäny tekemälläni mittakelloadapterilla ja mittakellolla, se on siinä 0,98.
Tuolla sivulla on niitä ennakkoarvoja ja myös taulukko miten mikäkin säätö vaikuttaa mihinkäkin:
http://www.netikka.net/vepiku/ajoitus.htm
Ahtopainetta mittarin mukaan 0.7bar, eli taitaa olla vakiot.
Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)
Lähetetty: 18.2.2016 19:19
Kirjoittaja rotsi4
Olisi vaikutusta sillä että vesiletkut asentaisi sillä lailla että moottorin ja jäähdyttimen välille tulisi ns.luonnollinen kierto?
Mitenkäs niiden piti olla koitin selittää mutta en osaa. Mutta kuuma vesi haluaa ylös ja kylmä alas..sopivasti kun kytkee letkut niin ei tarvi edes pumppua.
Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)
Lähetetty: 28.2.2016 19:32
Kirjoittaja Jamo
No nyt pääsin taas testaamaan kunnolla ku tuli sellaiset kelit, että kannatti aurata pellolle rata.
Ainakin nyt pikkupakkasella, Ladan sähkötuuletin ja syyläri paikallaan, puhallin kakkosella, vaikuttaa siltä että nyt lämmöt pysyy aloillaan. Tarvike mittari näyttää ehkä liikaa. Ladan syylärissä on nyt sähkötuulettajan termostaattianturi 88/79-asteinen, tuuletin pysähtyy melkein heti kun pysähtyy tyhjäkäyntiä käyttämään. Ladan oma sähkötuuletin tekee ilmeisesti vaadittavan "tuulitunneli"-efektin ja se vetää kennon läpi laajalta alalta ilmaa isojen siipien avulla puhrin lailla.
Että nyt alakaa rojekti olemaan todella ajokunnos.
Niin, ja siitä ei ole ollut puhetta että en voinut nyt laittaa siihen Ladan paisuntasäiliötä vaikka Ladan syylärillä onkin, oon nimittäin porannu paisuntasäiliön jalan irti ja sen paikalla on polttoainesuodatin. Siinä on nyt Volvon paisuntasäiliö pikkuletku littaan taitettuna, eikä millään kiinni (ainakaa vielä) siinä se on pesunestesäiliön jalan päällä polttoainesuodattimeen nojaten.
Re: VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)
Lähetetty: 4.3.2016 23:27
Kirjoittaja THI-900
Komjaa että alkaa tulla lyöntihin! On sitä yritettykin. Vika pois kerrallaan karsimalla jää lopulta vähiin ne jutut jotka aharistaa.