Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.
Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
mä sanoisin, että tommosessa "nurkka-ajossa" toi Samara on mukavampi ja matka-ajossa taas toi 110. Itse pidän plussana Samaran työkalumaisuuden ja sen ei ole todettu aiheuttavan kateellisuutta naapureissa (niin käsittämättömältä kuin se kuulostaakin) toisin kuin 110:n on todistettavasti todettu.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
No nyt voin sitten kertoa kokemuksia Samarasta. Eli mentiin kaveriporukalla (Turusta käsin) Loimaalla käymässä ja ajoin ystäväni (-97?) 1500i Samaraa.
Hyviä puolia:
- Vankka mutta samalla tunteikas ohjaustuntuma
- Hyvä jousitus
- Mukava ajaa, ei väsyttänyt
- Siedettävä meteli
- Ratti mukava kädessä (esim Audi A4n ratti aiheutti käsikipuja jostain syystä)
- Miellyttävä vaihteensiirto
- Reilusti tehoja moottorissa
- Riittävän mukava istuin, joskin alaseläntuki puuttui, mutta niin puuttuu monessa länsiautossakin
Huonoja puolia:
- Sivupeilit perseestä vaikka olisivat kunnolla toimineetkin, jotain kummaa materiaalia, muuta kuin lasia ovat ja säädöt olivat rikki sisävipujen varret katkeilivat
- Pissapojat jäätyivät tukkoon ja pyyhkijät irtoavat ikkunasta
- Mielettömän herkkä vastaantulevien rekkojen aiheuttamille tuulenpuuskille
- Halvan oloinen ja ruma kojelauta ja jotenkin sekava mittaristo, se semmoinen eurokojelauta oli paljon kivemman oloinen (rumuus tietenkin korostaa tuota halpuutta)
- Kuulemma ahdas takapenkki (onko neliovisessa jotenkin enemmän takatiloja?)
- Varpaat jäätyivät, joskin taitaa olla vikaa lattiapuhalluksen säädöissä... tämä oli muuten todella epämiellyttävää koska olen herkkä kylmälle
Tämän lisäksi voisi todeta että Samarassa on jännä alusta/ohjaustuntuma. Autossa ikäänkuin korostuu kaikki etuvetoisuuden piirteet. Kiihdytyksissä vetelee ja kurveihin puskee woihan wanha wihtahousu, toisaalta nämä piirteet tekevät ohjauksesta myös semmoisen, että sitä on helppo töniskellä kaupungin uraisilla ja liukkailla kaduilla aika kovallakin vauhdilla, jos siltä tuntuu.
Tiä sitten mitä joku ekspertti tuohon sanoisi, että onko tuo alusta sitten niin hyvä, mutta kun mietin muita etuvetoisia joilla olen ajanut, (mazda 626, Audi A4 ja Saab 900 josta en tykkää muihin verrattuna yhtään yhtään) niin ihan hyvä tuo on, tietty kesällä on eri kujeet.
Eipä tuota ohjaustehostintakaan tullut kaivattua.
Matka autoksi Samara sopi aivan loistavasti, mitä nyt nopeus tykkäsi karata reilusti yli sataan joka ei tietenkään ole hyvä juttu jos mielii olla ilman nopeussakkoja. Täytynee vakavasti harkita (euro)Samaraa seuraavaksi autoksi, ellei sitten löydy jostain rahaa niin voi päivittää 110een. Tämä nyt kahden vuoden sisällä toteutettava projekti kumminkin. Harmittaa takavetoladassa se, että sillä ei ile pitempiä matkoja tehdä.
aika samoilla linjoilla olen mishan yhteenvedon kanssa
-vanhemmissa malleissa, ainakin toi mun 4-vaihteinen on vaihteensiirto vähän epämääräisempi, ruiskussa on enemmä 110:mäinen ja täsmällinen. Tosin sekään ei voita takavetoisen loistavaa vaihteen siirtoa.
- istuin on mukava, mutta toi alaselän tuen puuttuminen on varsin minimaalista 2105 istuimeen verrattuna, Samarassa ei tule selkä eikä jalat kipeäksi kuten 1200 ässissä oli tapana käydä pidemmillä matkoilla.
- sivupeilit on todella syvältä, aina on rikki ne säätövivut. Ainoa plussa että ne ottaa hyvin iskuja vastaan ei hajoa peilin lasi vaikka pökkii välillä
- uudemman samaran korkea kojelauta on paljon mielyttävämpi kuin noitten vanhojen mallien. vanhassa jää soitinkin ikävästi vaihdekepin taakse, vaikee sinne on levyjä lykkiä.
- lämmityslaitteen namiskat vaatii takavedon jälkeen harjoittelua, niissä on aivan omanlaiset säätökaaviot. lisäksi puhallus suulakkeissa on heppoisen oloisia sulkimia ja ilman suunnan ohjaimia. 110:stä jää tältä osin kaipaamaan automaattista lämmityslaitetta.
- tehoa on ruiskussa sopivasti, Euro-3 ruiskussa liikaakin. 1300 kaasarimalli on hivenen laiska, sitä saa tosissaan polkea.
- liukkaalla kaarteissa puskee aivan sairaasti, tulee takavetoa ikävä, liikenneympyrät joutuu ajamaan todella hiljaa, samoin risteykset. Etelän kiivaassa liikenne rytmissä jää auttamatta tien tukoksi
- huoltojen ja korjausten kannalta Samara on takavetoakin käyttäjä ystävällisempi, kaikki rakenteet on varsin yksinkertaisia ja hyvin käsillä.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Lada-Jussi kirjoitti:pääsin kaasutin-samaralla aivan uusiin kulutus lukemiin, edellisen mittaus välin lopputulos oli 7,1 litraa/100 km tähän on päästy ihan kyttäämällä ECON mittaria, nopeat kiihdytykset jolloin kulutus rävähtää täysille ja ajossa pidetään ECONit matalana käyttäen oikeaa vaihdetta ja välttäen nopeuden vaihteluita. kaikilla teillä tämä ei onnistukaan, mutta hiljaisemmilla teillä ja ennakoimalla tulevat tilanteet ja jättämällä huomiotta sekoilevat jalankulkijat pystyy pitämään nopeuden varsin tasaisena jopa kaupungissakin. Nelosvaihteella on päässyt kätevästi 90 km/h mittarinopeutta. Tuntuukin siltä että ilmansuodattimen vaihdon jälkeen on auto kulkenut taloudellisemmin jopa 4. vaihteella.
eiku olisko parantuneet vääntöominaisuudet sittenkin johtuneet uudesta sytkäboxista, taisikin olla jokin viriboxi toi uusi venäläinen. tai sitten vanha antoi vaan jo niin huonoa impulssia (vai mitä se nyt antaakaan?) saisikohan tolle kärjettömän boxille tehtyä jonkinlaisen varovalo järjestelmän joka hyvissä ajoin varottaisi jos toiminta ontuu?
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Samaran peilit eivät todellakaan ole mikään paraatiesitys.Itse korvasin ne tarvikepeileillä,mitä saa edullisesti.Säätö sisältä käsin puuttui,mutta taustänäkymätkin paranivat ja voihan peilin ulkopuoleltakin säätää.
Jaska HKI kirjoitti:Samaran peilit eivät todellakaan ole mikään paraatiesitys.Itse korvasin ne tarvikepeileillä,mitä saa edullisesti.Säätö sisältä käsin puuttui,mutta taustänäkymätkin paranivat ja voihan peilin ulkopuoleltakin säätää.
ulkopuolelta säätöä vaikeuttaa käsiin jäävät ikkunaveivit, nytkin peili näyttää minne sattuu ja veivi on kadoksissa, eli ei sitten säädetä peiliä
ruiskusamarassa on yksi ikkunaveivi varustettu Samara tekstillä, en muista joko sen mainitsin ja laitoinko kuvalinkkiä tänne.... tehään se varmmuuden varuiksi uudestaan. http://personal.inet.fi/koti/lada-farmi ... 093-20.htm
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Joo, mekin huomattiin että ikkunaveivit jää käteen
Jos pitää korimalli valita, niin otan ehdottomasti neliovisen. Kaksiovisuus sopii harrasteajoneuvoon mutta ei käyttöautoon. Samara kun ei ole mikään urheiluauto niin neljä ovea kiitos. Ja kaksiovisen Samaran ovien jumalaton pituus voidaan laskea miinukseksi.
Laitappa Jussi tonne Ladafarmin sivuille vähän yleiskuvia ränchistä.
Misha kirjoitti:
Laitappa Jussi tonne Ladafarmin sivuille vähän yleiskuvia ränchistä.
kehtaakohan sitä.... no kyllä varmaan joskus, kun saa sellaisen hyvän kuvan aikaan (ja tietysti pitäisi vähän päivittää kalustoa lisää että näyttäisi paremmalta)
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Misha kirjoitti:No nyt voin sitten kertoa kokemuksia Samarasta. Eli mentiin kaveriporukalla (Turusta käsin) Loimaalla käymässä ja ajoin ystäväni (-97?) 1500i Samaraa.
Hyviä puolia:
- Vankka mutta samalla tunteikas ohjaustuntuma
- Hyvä jousitus
- Mukava ajaa, ei väsyttänyt
- Siedettävä meteli
- Ratti mukava kädessä (esim Audi A4n ratti aiheutti käsikipuja jostain syystä)
- Miellyttävä vaihteensiirto
- Reilusti tehoja moottorissa
- Riittävän mukava istuin, joskin alaseläntuki puuttui, mutta niin puuttuu monessa länsiautossakin
Huonoja puolia:
- Sivupeilit perseestä vaikka olisivat kunnolla toimineetkin, jotain kummaa materiaalia, muuta kuin lasia ovat ja säädöt olivat rikki sisävipujen varret katkeilivat
- Pissapojat jäätyivät tukkoon ja pyyhkijät irtoavat ikkunasta
- Mielettömän herkkä vastaantulevien rekkojen aiheuttamille tuulenpuuskille
- Halvan oloinen ja ruma kojelauta ja jotenkin sekava mittaristo, se semmoinen eurokojelauta oli paljon kivemman oloinen (rumuus tietenkin korostaa tuota halpuutta)
- Kuulemma ahdas takapenkki (onko neliovisessa jotenkin enemmän takatiloja?)
- Varpaat jäätyivät, joskin taitaa olla vikaa lattiapuhalluksen säädöissä... tämä oli muuten todella epämiellyttävää koska olen herkkä kylmälle
Tämän lisäksi voisi todeta että Samarassa on jännä alusta/ohjaustuntuma. Autossa ikäänkuin korostuu kaikki etuvetoisuuden piirteet. Kiihdytyksissä vetelee ja kurveihin puskee woihan wanha wihtahousu, toisaalta nämä piirteet tekevät ohjauksesta myös semmoisen, että sitä on helppo töniskellä kaupungin uraisilla ja liukkailla kaduilla aika kovallakin vauhdilla, jos siltä tuntuu.
Tiä sitten mitä joku ekspertti tuohon sanoisi, että onko tuo alusta sitten niin hyvä, mutta kun mietin muita etuvetoisia joilla olen ajanut, (mazda 626, Audi A4 ja Saab 900 josta en tykkää muihin verrattuna yhtään yhtään) niin ihan hyvä tuo on, tietty kesällä on eri kujeet.
Eipä tuota ohjaustehostintakaan tullut kaivattua.
Matka autoksi Samara sopi aivan loistavasti, mitä nyt nopeus tykkäsi karata reilusti yli sataan joka ei tietenkään ole hyvä juttu jos mielii olla ilman nopeussakkoja. Täytynee vakavasti harkita (euro)Samaraa seuraavaksi autoksi, ellei sitten löydy jostain rahaa niin voi päivittää 110een. Tämä nyt kahden vuoden sisällä toteutettava projekti kumminkin. Harmittaa takavetoladassa se, että sillä ei ile pitempiä matkoja tehdä.
Kyllä takapotkullakin matka taittuu, pitempikin, vallan mainiosti. Kone tietysti kirnuaa melkoisesti jo satasen vauhdissa, ja suorastaan huutaa moottoritiellä. Mutta nappiskaudella ajelin pitkiäkin matkoja tyytyväisin mielin, moisesta ominaisuudesta huolimatta. Lämpöä riitti ja tielle ei jääty.
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Jaska HKI kirjoitti:Samaran peilit eivät todellakaan ole mikään paraatiesitys.Itse korvasin ne tarvikepeileillä,mitä saa edullisesti.Säätö sisältä käsin puuttui,mutta taustänäkymätkin paranivat ja voihan peilin ulkopuoleltakin säätää.
Mihin niitä peilejä niin tarttee? Pääasia on että taustapeili löytyy ja siitä näkyy.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Jaska HKI kirjoitti:Samaran peilit eivät todellakaan ole mikään paraatiesitys.Itse korvasin ne tarvikepeileillä,mitä saa edullisesti.Säätö sisältä käsin puuttui,mutta taustänäkymätkin paranivat ja voihan peilin ulkopuoleltakin säätää.
Mihin niitä peilejä niin tarttee? Pääasia on että taustapeili löytyy ja siitä näkyy.
No, kyllä toi vasemmanpuolen peili on ihan kiva olla. Oikeastaan peräpeiliäkään ei tarvi niin paljoo ku vasenta peiliä.
Jaska HKI kirjoitti:Samaran peilit eivät todellakaan ole mikään paraatiesitys.Itse korvasin ne tarvikepeileillä,mitä saa edullisesti.Säätö sisältä käsin puuttui,mutta taustänäkymätkin paranivat ja voihan peilin ulkopuoleltakin säätää.
Mihin niitä peilejä niin tarttee? Pääasia on että taustapeili löytyy ja siitä näkyy.
No, kyllä toi vasemmanpuolen peili on ihan kiva olla. Oikeastaan peräpeiliäkään ei tarvi niin paljoo ku vasenta peiliä.
Joo mutta pakko sitä on vilkasta sinne vasemmalle tuleeko ketään rinnalla ns. pimeessä kulmassa, jos kaistaa vaihtaa tms. Ja onhan se optimismia Ladalla ohittaa... Oikean puolen peiliä en ole kyllä oikeen koskaan tarvinnut. Ja puolet autoistani ovat olleet vailla oikean puolen peiliä. Taustapeilistä mm. katson kun koska olisi soveliasta palata oikealle kaistalle ohituksen jälkeen. Eli kun ohitetun molemmat etuvalot näkyy taustapeilistä niin palaan oikealle kaistalle.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Kyllä mulla on onneton olo jos peileistä ei nää, taustapeiliä ei ole tottunut vilkuilemaan muutenkaan, mutta sivupeilit pitää olla ja hyvät! Ei huvita niskaansa taittaa peruutellessa tms, ja vaikka pää kääntyisi 360 astetta niin ei silti näkisi niin hyvin kuin hyvistä peileistä!