Päivitetään taas kokemuksia
AIKAIsemmin kirjoitettua
"No niin kun kerkesin mainitsemaan, että kytkin pelaa hyvin. Muutaman viikon toimi ja sitten alkoi vietävän moinen täristys liikkeelle lähdettäessä. No taas menin Delta-autoon ja no kas mitä. Vaihdettiin muutama viikko sitten taas koko kytkin-setti ja vauhtipyörä. Nyt taas toimii kuin pitääkin. Kävästiin Helsingissä ja tuli hyvä sisäänajo uusille osille.
Auto ollut vuoden ja noin 17 000 tuhatta nyt takana.
Ongelmia: Mutta kaikki korjattu hienosti takuuseen.
1. Täristi niin pirusti heti uutena. Tasapainotettiin renkaat muutamaan otteeseen.
2. Vaihdettiin jarrulevyt (ravisti niin perusteellisesti jarrutettaessa).
3. Vaihdettu jarrupalat eteen, loppu vikinä.
4. Vaihdettiin laturi (entinen lopetti lataamisen)
5. Vaihdettu kytkinpaketti ja säädettiin vaihdekepin "liikerata" (ei mennyt vaihteet kunnolla päälle)
6. Takaselkänojan irrotustappi ja käteen normaalilla aukaisulla. Laitettiin uusi.
7. Vaihdettiin toistamiseen Kytkinpaketti ja lisäksi myös vauhtipyörä. (täristi niin maan perusteellisesti liikkeelle lähdettäessä).
8. Vaihdettu pari kertaa vilkun rele (vilkku jäi päälle ja toisella kertaa jäi rele vaan raksuttamaan).
9. Vaihdettiin sivupeilit (pinta irtosi). Vaihdettiin takuuseen. EDIT: 29.9.07. klo 10.20
Itsestään "korjautuvia" vikoja.
1. Huoltopäällikkö Deltassa ei saanut enää avainta lukosta pois ilman pientä väkivaltaa huollon jälkeen. Myöskään lukko ei mennyt kunnolla kiinni avaimella käännettäessä. Tilattiin aika korjaukseen. No muutaman päivän tai viikon lukko nikotteli ja kas kummaa. Alkoi pelaan kuin koskaan ei rikki olisi ollutkaan.
On se niin ihmeellistä, kun jotkut aina sanovat, ettei omassa autossa ole mitään vikoja ollut. Ei muuta kuin ajellaan vaan ja bensaa lisätään.
No takuuta on vielä neljä vuotta jäljellä.
No kohta on ajettu kaksi vuotta ja huomenna mennään 30 000 huoltoon. Päivitetäänpä vika listaa sitten yllä olevan lainauksen jälkeen.
10. Vaihdettiin uudelleen kuskin sivupeili, säätövara oli hajonnut heti uudesta osasta. Ei pysynyt yläasennossa ja ei aina viitsinyt katsella takapyörää. Vaihdettiin takuuseen.
11. Takaluukku ei auennut sähkönapista. Lukko oli verhoilun alta irti. Korjattiin takuuseen.
12. Vilkut loppu vaihteeksi toimimasta. Ajoin näyttämään vika päällä huoltoon. Vaihdettiin sulakerasian pohja takuuseen.
13. Kuskin puoleisen penkin selkänojan säätöpyörä jäi käteen. Korjattiin takuuseen.
14. Kuskin oven puoleinen lukko alkoi taas oikutella, Avain jäi taas lukkoon kiinni. Korjattiin takuuseen. Liekö oli massaa lukon takana ollut maahantuonti massauksen jäljiltä. Lukko toimii nyt paremmin kuin koskaan ennen.
Auto on jättänyt kerran tienpäälle, kun laturi hajosi uutuuttaan."
UUtta 1.5.2009
No nyt on himpun yli 43000 km taulussa ja päivitetäänpä taas listaa mitä on tehty.
15. 30000 km:n huollon jälkeen ihmeellinen jurina konehuoneesta ja kolinaa. Säädettiin jotain hihnoja ja pakoputken ”haitariliitos” takuuvaihtoon.
16. Ajonestopampulasta lenkki poikki ja pampula putosi maahan. Kovan etsimisen jälkeen onneksi löysin sen. Näin meni takuuseen ja jos sitä ei olisi löytynyt niin omaan piikkiin kuulemma olisi mennyt. Uusi pampula laitettu sen jälkeen auton mukana saatuun nahkapussiin ja suutarilla ommeltu se siten kiinni, että ei enää huku hetimiten.
17. Pikkupakkasella laitoin aamulla auton käyntiin. Emäntä laittaa laukkunsa vänkärin penkille. Siinä sitten menimme molemmat rappaamaan ikkunoita. Vitsi koskin autoon mennessä oven avauskahvaan ja laks. Ovet meni lukkoon ja auto käynnissä. Niin ja se vara-avain oli siellä vaimon laukussa. En viitsinyt itse murtautua autoon. Soitin hinauspalveluun. Siinä auto puoli tuntia porskutti ja kerkesi lämmetä sisältä ihan kunnolla. Lukkovika oli ja takuuseen ja hinausvakuutukseen.
18. Kuskin puolen ikkuna lakkasi toimimasta. Ei auennut. Moottori oli rikki ja takuuseen.
19. Taas ihme kolinaa aika-ajoin runkosta kun ajoi hidastekorokkeiden yli. No sitä etsittiin ja etsittiin. Hiekkapelti oli löysällä. Ei ollut sekään. No taas lakkasi takaluukku sisältä aukeamaan. No se takalukon moottori oli TAAS irti ja takuuseen korjattiin. Sieltähän se kolina tuli. Edellisellä kerralla oli laitettu jo kertaalleen irrotetuilla muoviklipseillä verhoilu kiinni. No eihän se pysy kiinni. Samalla laitatin uudet klipsit. Ihme hommaa jos verhoiluja joudutaan jonkin korjauksen takia irrottamaan, niin ei sitten vaivauduta laittamaan uusia muutaman kymmenen sentin hintaisia klipsejä. Vitsi, vein omia ja sanoin että laittavat ne niin ei verhoilu repsota tämän toistuvan korjauksen takia.
20. Toinen eturengas (kesä) oli kulunut laidasta ja ostin uudet. Tarkistutin aurauskulmat Deltassa ennen uusien alle laittoa. Auraus ei ollut kohdallaan vaikka mihinkään ei ollut osunutkaan. No tämä ei sitten mene enää takuuseen vaikka viisi vuotta takuuta onkin. Normaalia kuulemma ja ei muuta kuin aurauksen säätöä. No maksoin kiltisti ja ajamaan kotiin. Mitä vielä, ratti ei enää suorassa. Ihme hommaa kun asentaja muka itse ei huomannut moista. No takaisin vaan ja korjataan sitten sekin taas.
Siinähän taas sitä oli ollut pientä askaretta, mutta takuuta jäljellä 2.5 vuotta. Taittaa vaan olla sekin pikkuhiljaa muuttumassa joksikin muuksi ja luonnolliseksi kulumaksi kilometrien ja vuosien vieriessä. No joku saa hyvän auton vielä tuosta, kun uusitaan osia tasaisen tappavaan tahtiin

. Kohta katsastus ja sitten 45000 km:n huolto. Kirjoitellaan sitten taas.