Sivu 15/58

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 30.12.2010 18:43
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
En ole seurannut kokonaan tätä viestiketjua, joten en tiedä onko puhuttu seuraavasta:

Tänään siis höpöttivät rariossa että suurin ongelma on se, että etananooli irrottaa polttoainetankista kaiken lian ja mössön. Sittenpä sillä on vapaa pääsy polttoainejärjestelmässä eteenpäin. Tukkii suodattimet ja suuttimet ja mitä kaikke.

Moottorikelkkavalmistajat eivät kuulemma ole vielä antaneet mitään virallista tietoa E10 sopivuudesta niiden 4tahti vehkeisiin. Käskivät vaan käyttämään 98E.

Kyllä tuon kanssa vielä ihmeitä ja kummia tulee eteen. Niinhän se on aina kaikkien suurempien ja miksei pienempien muutosten kanssa.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 30.12.2010 19:03
Kirjoittaja E.P.
Taisin kuulla saman ohjelman. Varmasti jutteli mahdollisista ääripäistä, pahimmista mahdollisuuksista.

Meni tässäkin ketjussa kärjistämiseksi mahdollinen korroosio-ongelma. Ei huoleta niinkään tankin puhkeminen, vaan se ruostemönjä mitä sieltä tankista siirtyy kaasuttimeen.

Kyllä varmaankin pahimmat ongelmat on niissä ajokeissa, joita kausiluonteisesti käytetään. Kelkat ja prätkät, harrasteautot. Puoli vuotta seisottuaan tankissa oleva bensa on varmasti jopa nykyistä huonommin säilyvää. Jenkit sitä etanolia ovat kai jo jonkin aikaa käyttäneet. Siellä lisäainevalmistajat ovat erittäin epäluuloisia juuri säilyvyyden suhteen.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 30.12.2010 19:48
Kirjoittaja 1500i
Itse kuulin kanssa radiosta jotain kelkkoja koskien, mutta se koski 2-tahti vehkeitä, kun puhuivat etanolin öljynhuutomis haitasta :?
Mitenkäs joko on asemien mittareilla ollut huoltomiehiä vaihtamassa letkuja ja tiivisteitä :roll: :)
muok. ^ Tuo siis tulevaisuudessa E15 ja vahvemmilla pensoilla.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 30.12.2010 19:49
Kirjoittaja pressa
Ainakin vtt:n testiraporttti osoitti ettei mikään polttoainejakelulaite vaadi mitään muutoksia siirryttäessä matalaetanolibensaan mitä E10 on.
Ja mita tulee tuohon
“Kun polttoaineletku on tarpeeksi hauras, siihen tulee vuoto, jolloin bensiiniä leviää ympäri konehuonetta ja tässä tapauksessa moottorin kuumuus sytytti bensiinin ja palo levisi polttoainejärjestelmään josta seurasi räjähdys.”
Luonnehdimme asiaa erittäin harvinaiseksi eikä tällaista ole koskaan ennen sattunut. Tapahtuman myötä herääkin kysymys siitä, kuinka yleisiksi tämänkaltaiset räjähdykset tulevat, jos uutta bensiinilaatua käytetään sille soveltumattomissa autoissa ja moottoreissa.
Niin oliko toissa kesänä kun tälläkin foorumilla vaikuttanut henkilö työnsi katsastuskonttorin hallista pois palavan auton ja sitten jauhesammuttimella hoiteli alkusammutusta kunnes palokunta tuli viimeistelemään. Syynä oli puhjennut polttoaineletku ja kuumasta pakosarjasta syttyi... Ettei tuollaiset palot mitään harvinaisia ole.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 30.12.2010 20:23
Kirjoittaja 1500i
pressa kirjoitti:Ainakin vtt:n testiraporttti osoitti ettei mikään polttoainejakelulaite vaadi mitään muutoksia siirryttäessä matalaetanolibensaan mitä E10 on.
Ja mita tulee tuohon
Minä kun muistelen, että jo hupattivat jossain toosassa, että investoinnit mittareihin panee kyläkauppiaat ahtaalle jne.. :roll: Ota tästäkään selvää, kuten koko media vouhotuksesta yleensäkkään.
Piruko noita tietää siellä vain viisaana puhuvat ja meidän on vain uskottava mitä kerrotaan :?
pressa kirjoitti:Ettei tuollaiset palot mitään harvinaisia ole.
No, noitahan voi sattua milloin vain. Itellänikin Samarassa haiskahti aina sillon tällön (useamman kk:n) pensa ajossa sekä pysähtyessä. Syyn löysin viimein kesällä, kun etsin aikani eikä oikein muita vaihtoehtoja enää ollut, kun tuleva- ja paluu linja. Siitähän se paluu putkesta vuoti ja haiskahti aina sillon tällön kapiiniin :? Mikä tuossako tulipalo vaara, ei kai mistä se kesällä.... :mrgreen: oikeesti se oli kyllä aika lähellä :oops: Paikka oli kuuma, että milloin sinne hajun tullessa katsoi niin putket oli kuivat eikä vuotoa siksi huomannut haju kuitenkin oli.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 30.12.2010 20:25
Kirjoittaja 1500i
Pika kuuklaus toi tuloksen, että tulevaisuuden E15 aiheuttaa mahd. mittareiden uusimisen. Korjaan virheen.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 30.12.2010 20:33
Kirjoittaja E.P.
1500i kirjoitti: Itellänikin Samarassa haiskahti aina sillon tällön (useamman kk:n) pensa ajossa sekä pysähtyessä. Syyn löysin viimein kesällä, kun etsin aikani eikä oikein muita vaihtoehtoja enää ollut, kun tuleva- ja paluu linja. Siitähän se paluu putkesta vuoti ja haiskahti aina sillon tällön kapiiniin :? Mikä tuossako tulipalo vaara, ei kai mistä se kesällä.... :mrgreen: oikeesti se oli kyllä aika lähellä :oops: Paikka oli kuuma, että milloin sinne hajun tullessa katsoi niin putket oli kuivat eikä vuotoa siksi huomannut haju kuitenkin oli.
Onko tuo mahdollisesti seurausta etanolista, jota siis on mahdollisesti ollut bensassa jo jonkin aikaa?

Juuri tämmöisiä pieniä vaivoja jo odottelenkin etanolon tuovan mukanaan. Ei maailma etanoliin välttämättä lopu, mutta tuo mukanaan pientä askaretta. :?

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 30.12.2010 22:20
Kirjoittaja Evreka
E10 käy suurimpaan osaan 2t-vehkeistä, että turha pelätä niiden puolesta. Muutamilta valmistajilta (ainakin stihl) laitteet tulee esisäädettynä E10-bensalle.
Alhaalla listaa, lisää infoa löytyy valmistajien sivuilta. Harva lupaa kestävyyttä isommille etanolipitoisuuksille, liekö perää vai onko selustan varmistelua. Echon laitteista karkaa takuu jos on käytetty "vaihtoehtoista" bensaa, ts. etanolipitoisuus >10%

http://www.e10bensiini.fi/files/176/E10 ... 2.2010.pdf
tässä linkki pienkonevalmistajiin joiden laitteet toimii.

http://echo-usa.custhelp.com/cgi-bin/ec ... 59&p_olh=0
Echon ilmoitus takuun menosta, saa nähdä toimiiko linkki.

Ja paloista, tuo uutinen muutama postaus taaksepäin on paskaa. Ainoat viittaukset mitä löysin uutiseen on suomalaisia. Mutta todellinen palo oli lähellä silloin kun takapotku-lada oli taloudessa. Ihmettelin kesähelteillä kaverin pihalla kun bensa haisi vahvasti, aukaistiin sitten laatokan konepelti niin kaasari vuoti bensaa suoraan imusarjalle ja muuallekin, ja olikos tässä pakosarjakin samalla puolen kantta niin oli todellinen paloriski. Varsinkin kun olin hetkeä aiemmin kurvaillut pihaan.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 30.12.2010 23:34
Kirjoittaja jta
Onhan tuota 5 rosenttistakin jo käytetty vuosia niin mitä ongelmia siitä on aiheutunu? Eikös sen tuonkin pitäis jo kaiken järjen mukaan rikkoa auto jos se etanoli kerta sellaista hirveetä myrkkyä on bensan seassa. Ei ainakaan toistaseks oo alkanu kaasarista kohokammion pohjasta tuleen läpi bensa eikä ole kumiosat menny miksikään. Silmämääräsesti ei minkäänlaisia syöpymisiäkään ole näkyvillä. Tuskin tulee tilanne muuttumaan tuolla 10 rosenttisellakaan.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 31.12.2010 8:08
Kirjoittaja E.P.
Ainakaan se nykyinenkään bensa ei säily. Lisäksi jättää haihtuessaan kaasuttimeen jos jonkinlaista kuonaa, joka tosin saattaa olla peräisin lisä-aineistuksestakin.

Kiinalaisissa ajokeissa bensaletkut muuttuvat putkiksi 2 kuukaudessa, kaasuttimen alipainekalvot repeilevät ennen pitkää nekin. Joo, ei ole lada kiinalainen ei, mutta mistä sen tietää kuinka moni bensapumpun, tai kiihdytyspumpun kalvo on rikkoutunut juuri etanolin takia. Taikka ne sähköiset suurpainepumput, jotka saavat voitelunsa polttoaineesta, montako niitä on hajonnut etanolin takia. Eipä kukaan tiedä, muttei se mahdotontakaan ole. Entäpä läppäakseleiden laakeroinnit? Etanoli huuhtelee niistä kestovoitelun pois. Ei ne hetkessä kulu väljiksi, mutta kuluvat kuitenkin, ehkä nopeammin. Motonetkin myy bensapumppuja, joista jotkut soveltuvat vain bensalle, jotkut myös etanolille.

Eikai kukaan kuvittele, että näitä ongelmia tulee sitä mukaan kun uutta bensaa tankkiin laittaa. Siten ettei edes bensa-aseman pihasta ehtisi pois. Pidemmän ajan kuluessa ne ilmenee, kuten kävisi liiallisen Masinolinkin käytön kanssa. Masinolin valmistajalla vaan olisi vastuu mahdollisen vaurioiden suhteen, bensanvalmistajat väistävät vastuunsa laskemalla markkinoilla samaan aikaan etanolibensan, ja oikeastaan niin ettei vaihtoehtoja ole. Vastuu jää ajoneuvon omistajalle itselleen. Näppärää. Ja joku kai vielä luulee, että etanolibensalla maailma pelastuu.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 31.12.2010 9:57
Kirjoittaja Revolver
Olen minä joskus asetooniakin tankkiin lurautellut :D Kun yhteen aikaan oli keskustelua siitä että asetooni antaisi lisätehoa ja palaa paremmin jne. Pakkohan sitä oli ihan kiinnostuksesta koittaa. Tosin määrät olivat hyvin pienet mutta kuitenkin. Ja mitä minä olen ymmärtänyt niin asetooni on liuottimena paljon vahvempaa kun bensa tai etanoli. Varmaan pari kuukautta ajelin niin että aina tankkiin lorauttelin asetoonia ja mitään vauroita mihinkään kumeihin ei ole tullut.

Tätä tein myös UAZ:n koneeseen ja ei siinäkään mitään ongelmia.

Voihan se olla että tämä hurja kokeilu on tehnyt tuhojaan mitä minä en näe. Ja 5 vuoden päästä joku tiiviste jostain pettää, vuotaa bensaa pakosarjan päälle ja koko auto räjähtää. Sitä ei voi tietää, kaikki on enemmän tai vähemmän arvailua.

Onhan kumi semmoista että se ihan luonnollisesti ajan myötä haurastuu ja halkeilee. Jos se johtuu etanolista bensasta niin ei taida kukaan tietää. Sen epäileminen ja pelkääminen on minun mielestä vähän sama asia kun että pelkäisi mennä ulos aamulla koska taivas voisi pudota niskaan :D

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 31.12.2010 10:22
Kirjoittaja lada.h.s
Olen minäkin äSSän tankkiin asetonia kokeeksi laittanut. Melko reilulla sekoitussuhteella vieläpä.
Kirja nimeltään "Uusi moottoritekniikka, virittäminen ja säätäminen" kertoo että asetonin bensaan lisäämisellä saadaan korotettua puristuskestävyyttä.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 31.12.2010 12:44
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Valtimon ABC -pumpuilla oli eilen tai tänään sentään tehty kunnon kokeilu. Penssa pistooleista oli tullut dieseliä ja dieseleistä penssaa. Näitähän kannattaa tehdä, että selviää kaikenlaista muutakin kuin vain alkkkohooolin vaikutus moottoreihin.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 1.1.2011 20:23
Kirjoittaja E.P.
Näin meitä viedään taas kuin sikaa narussa: "Uusi E10-bensiini veti myös 98-oktaanisen hinnan alas". http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politii ... 58216.html

Mitä hinnan alas menoa se on, että ensin on koko syksyn hintaa nosteltu. Nyt voidaan sitten pistää pikkuisen halvemmalla ns. uutta bensaa myyntiin. Jep. Ja kohta taas maailmanmarkkinahintojen takia pitää hintoja nostaa. Uskooko joku oikeasti tämmöiseen kuraan mitä meille yritetään syöttää? Kuuluu samaan sarjaan, kuin niiden arvonlisämuutosten kanssa oli.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 1.1.2011 20:48
Kirjoittaja tinuri
Sanotaanko nyt näin, että haistakoon hevon hännän mokomat. Ensin nostivat marraskuussa 10 sentillä bensan ja dieselin hintoja ja nyt tämä hurja 2 sentin lasku. Siinä jää vielä se 8 senttiä hyvää öljy-yhtiölle.

Täällä ei meillä vielä saa E10 bensiiniä mistään (Kuopiossa), joten odotellaan. Tosin tuossa lähi asemalla jossa yleensä käyn lupasivat että tätä uutta ilmaston pelastavaa bensiiniä saa melko nopeasti vuoden vaihteen jälkeen.