Terve!
Savon Sanomien uutisessa lienee perää. Siitä ei kuitenkaan painokkaasti ilmene, että kyse on toisaalta jakeluaseman säiliöiden ja toisaalta säiliöauton maadoituksesta, kun polttoainetta siirretään säiliöautosta jakeluaseman säiliöön.
Juttu ei siis kosketa millään tavoin autoilijaa.
Otsikko ("E10 ei siedä kipinöitä") on sikäli hassu, että ottomoottoripolttoaineen kuuluu syttyä kipinästä, ainakin silloin, kun polttoaine-ilmaseos on tietyissä rajoissa.
E10:n, E5:n ja E0:n syttyvyydessä ei tässäkään suhteessa ole mitään käytännön eroa.
***
Tov.
PöyhöinKuusaalt kirjoitti polttoainejärjestelmän likakertymien liukenemisesta E10:een. Käytännössä ainakaan minä en ole tavannut sen ihmeempiä likakertymiä polttoainejärjestelmissä, niin että yleensä ei liene mitään mikä liikkeelle lähtisi.
Varmuuden maksimoijat voivat tietysti vaihtaa uuden polttoainesuodattimen vaikkapa silloin, kun uutta polttoainelaatua on käytetty noin 100 litraa. En kylläkään pidä moista tarpeellisena.
E10, E5 ja E0 ovat liuotuskyvyltään samaa luokkaa. Ainoa käytännön ero on siinä, että etanolibensiini liuottaa vettä enemmän kuin etanoliton, joten mahdollinen kondenssi- tms. vesi poistuu etanolibensiiniä käytettäessä varmemmin. Tosin eipä tuo vesi ole ongelma E0:llakaan.
***
Tankin ruostumiset, "kestovoideltujen läppäakselien" kuivahtamiset yms. ja
http://www.e10bensiini.com -sivuston kirjoitukset kuulunevat urbaanilegendoihin. Viime mainitun suhteen voi tehdä päätelmiä selvittämällä, kuka omistaa domainin ja sitten käyttämällä hakukoneita, KVG!
***
Tuoreen Moottori-lehden mukaan ST1 aikoo laajentaa RE85:n saatavuutta koko maahan.
menestystä
SvS
KVG = kollega, vilkaise Googlesta