Sivu 152/218
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 6.1.2010 9:59
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Ladani 111 on seisonut pihalla kohta kuukauden ja auton sisälle on ilmestynyt kosteutta, joka on sitten jäätynyt ikkunoihin ja kattoverhoiluun.
Laitoin sen lämmitykseen, noin tunniksi ja sitten käymään ja myös siirsin sitä pariin kertaan edestakaisin, jotta kytkin ei ryydy.
Annoin moottorin lämmetä melkein käyntilämpöiseksi ja sitten sammutin. Suoritan uudestaan saman, noin 1-2 viikon välein, kunnes otan sen taas käyttöön.
Mun mielipiteeni on, että jos autolla ajelee lähes päivittäin, niin kosteus pysyy auton sisältä pois. Myös sisätilan lämmitintä käyttämällä auto pysyy kuivana sisältä. Jos säilyttää katoksessa, niin vähemmän kosteutta tulee ja ikkunatkin pysyvät auki.
Olette varmaan huomanneet, että jos auto seisoo seinän lähellä, niin seinänpuolimmaiset ikkunat eivät jäädy sillä tavalla kuin muut ikkunat, riippuu ilmankosteudesta.
Ilmassa on aina kosteutta ja laskeutuu ikkunapinnalle.
Ladani 111, siinä on paksu lumikerros päällä ja sitä en harjaa pois, koska lumi on hyvä eriste ja suojaa moottoria ja akkua pakkaselta.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 6.1.2010 10:52
Kirjoittaja pinpate
Jaska HKI kirjoitti: ...onko siellä Pohjois Savossa paljon avoimia vesistöjä tähän aikaan

...minulla on 1/2 kilometrin päässä avoin Suomenlahti jossa kosteutta riittää.
En tunne tilannetta laajemmin, mutta Kallavedellä aivan pian avataan jäätiet liikenteelle.
Muuten Jaska, sinä jossakin topicissasi mainitsit irroitelleesi vararengasta rengasraudalla
koska se oli jäätynyt poteroonsa. Sieltäkin sitä kosteutta voi ehkä tulla? Ja sehän on
paljon lähempänä kuin Suomenlahti.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 6.1.2010 11:15
Kirjoittaja Pavlovits
Mitenkä teillä ne lukot jäätyvät?
Jäätykö lukkopesä, jolloin avain ei liikahda yhtään, vaiko vipusysteemi, jolloin avain kyllä liikahtaa, mutta sitä ei uskalla vääntää tarpeeksi kovaa.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 6.1.2010 11:55
Kirjoittaja Jaska HKI
Pavlovits kirjoitti:Mitenkä teillä ne lukot jäätyvät?
Jäätykö lukkopesä, jolloin avain ei liikahda yhtään, vaiko vipusysteemi, jolloin avain kyllä liikahtaa, mutta sitä ei uskalla vääntää tarpeeksi kovaa.
Nyt on kyllä jäätyneet ne oven sisällä olevat mekanismit.Jos liian kovaa kääntää niin takuulla irtoaa...siellä hajoaa sellainen muoviklipsu joka on rautatangossa kiinni.Se korvattiin vuosia sitten metallilla.Peräkontissa ja vasemman sivulokasuojan kuopassa on ollut kosteutta vaihtelevasti vuosien ajan.Mitään vikaa ei siihen ole löytynyt se on ominaisuus.Lisäksi täytyy huomauttaa että:
-peräpeilissä on lisätuulettimet jotka poistavat ilmaa aina kun valot on päällä
-lumet on aina harjattu auton päältä ennen ovien avaamista
-takajalkatilaan lattiasuuttimiin on tehty muovipullon puolikkaista ohjurit jotka ohjaavat taakse tulevan ilmavirran ylöspäin
-lattiamatot on kopisteltu lumesta riittävän usein
-ovitiivisteet on uitettu silikonilla
-lukossa on käytetty vain lukkoöljyä
-eräänä talvena käytin jeesusteippiä kuljettajan lukon päällä jäätymisen estämiseksi
-lukkosulaa on käytetty vain hätätapauksissa
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 6.1.2010 15:57
Kirjoittaja Jaska HKI
Asensin lukkomekanismin lähelle oven sisään 15 watin energiasäästölampun,virran otan sisäpistorasiasta,piuha tulee oviverhoilun alareunasta saranapuolelta ulos.Kahden tunnin kokeilun perusteella näyttäisi toimivan.Kiva tietää että aamulla autoon pääsee edes sisälle muualtakin kuin peräluukusta.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 6.1.2010 16:01
Kirjoittaja Pavlovits
Joku puhui tuolla vaseliinistakin noissa vipumekanismeissa. Aika jytyähän se pakkasella on, mutta hyvin rasvattuun niveleen ei vesi tartu eikä siis jäädy.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 6.1.2010 18:08
Kirjoittaja samarai
Tässä omassa Samarassa jäätyy lähinnä ne lukkopesät. Ne ei nyt pahemmin itseä haittaa, enkä ole enää moneen vuoteen niistä välittänyt, kun en niiden ovien ja takaluukun lukitsemista ole tosiaan pitänyt tuossa tarpeellisena. Kuuluu sekin omasta mielestäni tällaisen "loppuunajetun romun" etuihin, kun ei tarvitse huolehtia varkaista eikä sitä että joku kolauttaa parkkipaikalla. Ja kyllä ne varkaat tarvittaessa lukitunkin oven auki saa, jos sisällä näkyy jotain kiinnostavaa. Joskus hieman oikein ärsyttääkin, kun veli jaksaa kuitenkin jatkuvasti huomauttaa, että Samaran ovet ja takaluukku ei ole lukossa.

Oikeastaan itseä eniten kiusaa pakkasella vain se takaluukun painonappi, mikä jäätyy tuossa tosi herkästi jumiin pienelläkin pakkasella eikä saa luukkua auki ilman toimenpiteitä.
Veljeltä kyselin 110:nsä lukkojen jäätymisestä, niin sama juttu tuntui olevan kuin Jaskallakin. Pahimpana vikana valitti kuitenkin siinä sisätilojen höyrystymistä.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 6.1.2010 19:12
Kirjoittaja Sepi
Itellä ei ole lukkojen kanssa ollut ongelmia, mutta taas lumihangessa ajon jälkeen kuskin puoleinen takarengas jäätyi jumiin. Hetki naputtelua vasaralla ja tuurnalla jarrurummun kupeisiin ja taas matka jatkui. Kun siihen pakoputken ja rummun välille sais jonkin eristesysteemin estämään lumen sulamista, niin ei tuotakaan ongelmaa olisi.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 6.1.2010 19:43
Kirjoittaja Pavlovits
Joskus Kuplavolkkarilla kesämökkipaikkaa katsastaessa oli aika syvä umpihanki ja pois lähdettäessä toinen takapyörä oli jämähtänyt jäähän. Koko porukka vuorotellen pissille siihen pyörän päälle ja heti irtosi.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 6.1.2010 20:27
Kirjoittaja Lada-Jussi
mä olen nyt Samarassa käyttänyt ovien lukkoja aina, se on niin helppoa ja hauskaa kun tossa on keskuslukko, niinkuin 110.ssä on myös. Lähinnä käytän niitä myös siksi, että musta tuntuu, että noi ladan sähkösysteemit ei kestä jos ei niitä käytä, hapettuu ja jymähtää, siksi räpsin lukkoja aina kun mahdollista, toisaalta ei ehdi kuskin oven lukko jäätyäkään kun sinne avainta sörkitään kokoajan.... ja sisätilan lämppäriä en käytä, se on turhaa, se vasta jäädyttääkin lukkoja ja aiheuttaa muuta harmia, kuluttaa se sähköäkin ja edistää näin ilmaston muutosta.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 6.1.2010 21:55
Kirjoittaja Jokari
Lada-Jussi kirjoitti:...ja sisätilan lämppäriä en käytä, se on turhaa, se vasta jäädyttääkin lukkoja ja aiheuttaa muuta harmia, kuluttaa se sähköäkin ja edistää näin ilmaston muutosta.
Eipä ole lukot jäässä vaikka sisätilanlämppäri on pyörinyt jostain lokakuusta päivittäin. Aseöljy on kumma tuote. Ja provoksi kannattaa yrittää jotain muuta kuin mukavihreyttä..

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 7.1.2010 0:18
Kirjoittaja manni
Sisätilanlämmitin on hyväksi ympäristölle. Ei tarvitse tyhjäkäyttää autoa kun odottaa että lasit aukeavat tai tyhjäkäyttää sitä aikaa, kun krapaa laseja. Sekin on hyväksi ympäristölle, että lasit ovat valmiiksi auki eivätkä pyri umpeen. Jos lasit pitää itse krapata auki, ei kuitenkaan tule jokaista lasia auki asti krapattua. Tuokin on valtava turvallisuustekijä. Jos autosi menee lunastukseen ja sitä varten pitää tehdä uusi automobiili, sekin aiheuttaa valtavasti päästöjä.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 9.1.2010 16:36
Kirjoittaja khj-582
Oman rapakympin ovet rapsahtivat auki, niin kaukolla (joo, hyvin toimii, noose, kiitos) kuin avaimella, joten ei vissiin ole vaseliinit liian jäässä. Päkätti seissut jo pari päivää taivasalla ilman lämpöjä...
Tuli tässä pakkasaikaan mieleen josko sitä taas tunaroisi jotenkin.
Onkos kukaan viritellyt näitä akkulatureita lämppärinroikasta?
Kattelin tuossa josko ctecillä tai vast. olisi joku sopiva malli, Defan oma akunkeittäjä kun on oikeasti vain reguloitu jännitelähde, joten ei ole hyvä.
Tähän mennessä tuo Ctec XS 800:nen vaikuttaa parhaalta, mutta valmistaja kieltää kylmässä käytön, toisaalta onhan minulla tuo sisälämppäri...
Ja sitten raskaassa kalustossahan lämmitellään akkuja, jokohan pitäsi alkaa viritellä vaikka jostain säteilylämmittimestä ja putkesta semmonen "tein ite tuli hyvä"-viritelmä.
Samalla patentilla voisi sitten keitellä vaikka vaihdelaatikon öljyjä niin ei käy kuten velihopealla

Alkaa kohta tulla kiire näissä patenteissa kun tuo talvi ehtii loppua ennen hyötyä - kesällähän ne on sitten painona...
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 9.1.2010 16:47
Kirjoittaja Pavlovits
Minulla oli parissa autossa Defan systeemin akkulaturi, joka latasi aina kun lohko-ja sisätilanlämppäri oli päällä. Systeemi oli toimva, vahinko vain, että sitä mötikkää en saanut mahtumaan Samaran pellin alle.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 14.1.2010 20:20
Kirjoittaja Jaska HKI
Enpä ala enää satakympppiä modaamaan tuon kosteusongelman kanssa.Olen alkanut pitää takaikkunalla kosteudenpoisto pussukkaa 1200grammasta.Hyvin on toiminut ja lasit on kirkkaat.Helppo ja halpa kun ilman sain.