Sivu 17/30
Re: Outoja autoja
Lähetetty: 26.12.2013 15:29
Kirjoittaja pavlik morozov
samarai kirjoitti:Tuossa kuvassa näkyy olevan Vedeten prototyyppi (olisiko 1946?), tuotantoon se tuli Ranskassa v.1948. Pobeda tuli tuotantoon kuitenkin jo v.1946 ja ensimmäinen prototyyppi valmistui v.1944, joten tuskin sitä voi juuri Vedeten kopiona pitää ulkomuodoltaan? Mielummin toisinpäin.

tuota pobedaa makuulta tallissa kattellessa tuli takapäästä mieleen adler
ja lokarit irrotettuna tuo raakakori keulan sivusta muistuttaa kanssa samaa...
Re: Outoja autoja
Lähetetty: 26.12.2013 15:33
Kirjoittaja t tulppu
Ei muuten näytä...... mutta Jos haluaa nähdä niin näkee... Minä en näe. mutta Kupla volkkari tulee helpommin mieleen.
Re: Outoja autoja
Lähetetty: 26.12.2013 21:04
Kirjoittaja samarai
Ja Kuplan kanssahan oli näin:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Volkswagen ... nttikiista
painavin lause:
" Hitler ilmoitti ratkaisevansa ongelman itse." 
Re: Outoja autoja
Lähetetty: 27.12.2013 15:46
Kirjoittaja Pavlovits
Aika outo auto autokilpailussa vuonna 2013.
Tässä Dirt Track-kisassa Roctockin lähellä.

Re: Outoja autoja
Lähetetty: 27.12.2013 16:30
Kirjoittaja pavlik morozov
emw?
väitetään että pobeda olisi tehty opel kapitänin tuotantolinjalla, siinä prototyypissähän oli vakavia puutteita ja etuakselisto voimansiirto olisi suoraan kapitäniä?
Re: Outoja autoja
Lähetetty: 27.12.2013 16:59
Kirjoittaja Pavlovits
Jos tuosta keulameristä pitäisi arvata siipien väri, veikkaisin punaista. Kuvateksti ei kertonut merkkiä. Kuitenkin itäisessä Saksassa luulisi BMW:tä säilytetyn vähän paremmin.
Re: Outoja autoja
Lähetetty: 27.12.2013 23:52
Kirjoittaja samarai
pavlik morozov kirjoitti:
väitetään että pobeda olisi tehty opel kapitänin tuotantolinjalla, siinä prototyypissähän oli vakavia puutteita ja etuakselisto voimansiirto olisi suoraan kapitäniä?
Tuosta Kapitänin tuotantolinjan siirrosta ei ainakaan löydy mitään faktatietoa. Etuakselisto jousituksineen ja ohjausvaihde ovat kopioita Kapitänista ja ilmeisesti tulleet juuri muutoksina ennen massatuotantoa. Muuta yhteneväisyyttä ei juuri ole.
Pobedan kehittelyhän alkoi jo ennen sodan loppumista ja säilyiköhän tuo Kapitänin tuotantolinja yleensä ehjänä liittoutuneitten pommituksilta kuten Kadett K38:n tuotantolinja? Opelin Brandenburgissa sijaitseva kuorma-autotehdas kärsi pahoja vaurioita ja Rüsselsheimissä sijaitseva henkilöautotehdas tuhoutui pahoin. Tärkeä huomioitava on, että tuo Rüsselsheimin tehdas sijaitsi Yhdysvaltojen miehitysvyöhykkeellä ja sieltä Kadett K38:n tuotantolinja siirrettiin voittajavaltojen keskinäisellä sopimuksella sotakorvauksina Neuvostoliitolle, Kapitänin tuotantolinjasta ei ole missään mainintaa. Jostain muistan lukeneeni, että tuo Kadett K38:n tuotantolinja luovutettiin Neuvostoliitolle uskossa, että se siirretään vain Neuvostoliiton miehitysvyöhykkeelle siellä tuotantoon tulevaksi, mutta he kuljettivatkin sen junilla Moskovaan.
http://de.wikipedia.org/wiki/Opel#1945_ ... Csselsheim
http://de.wikipedia.org/wiki/Amerikanis ... tzungszone
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Pobedan kohdalla on merkittävää, että se oli ensimmäisten massatuotantoon tulleiden ns. ponton-koristen joukossa. Eli ovet kulkevat lokasuojien linjassa ja sisätilat ovat sivusuunnassa näin leveämmät kuin edeltävissä autoissa.
Pobedan ohella samoihin aikoihin tuotantoon tulivat ponton-koriset Kaiser v.1946, Standard Vanguard v.1947 ja Tatraplan T600 v.1948 ja aikaisemmin mainittu Vedette v.1948, jossa oli myös ensimmäisenä MacPherson joustintuet (pari vuotta aikaisemmin kuin Consul/Zephyrissä).
"
In the Soviet Union the GAZ-M20 Pobeda came into production in 1946, about 1 month after the first 1946 Kaiser rolled off the production line, and in Britain the Standard Vanguard went on sale the following year."
http://en.wikipedia.org/wiki/Ponton_(automobile)
Re: Outoja autoja
Lähetetty: 30.12.2013 16:47
Kirjoittaja Pavlovits
Enpä ollut kuullut saati nähnyt, että Wankkeli-Nasusta oli myös farkkuversio.
Olisi se vaan ollut hieno auto jos moottori olisi ollut yhtä hyvä käytännössä kuin teoriassa.
Imatralla oli yhdellä poliisilla henkilömalli Fordin V6- koneella.
Ei tuo korimallikaan ole 46-vuotiaaksi vanhanaikaisen näköinen

Re: Outoja autoja
Lähetetty: 30.12.2013 17:00
Kirjoittaja t tulppu
Oikein hyvä.
Re: Outoja autoja
Lähetetty: 31.12.2013 9:44
Kirjoittaja Pavlovits
Sähköauto vuodelta 1941 Stela RCA (Service de la Traction Electrique Légère et Agricole)
Autoa rakennettiin tuntematon määrä bensapulasta kärsivässä miehitetyssä Ranskassa.
Erityisen pitkässä takaosassa oli 500 kilon akusto, joka käytti 96 voltin sähkömoottoria.
Auto kulki viidenkympin nopeudella 140 kilometriä, pääosin taksikäytössä.
Auto maksoi 165 000 frangia, millä hinnalla olisi saanut viisi Traction Avantia.
Yksi on tallessa Lyonin lähellä automuseossa.

Re: Outoja autoja
Lähetetty: 31.12.2013 16:16
Kirjoittaja ile
Mummo Ankan auto eli American Bantam vuosimallia 1907 valmistajana Detroit Electric oli sähköauto. Olisin melkein taipuvainen uskomaan salaliittoteorioihin että Texasin öljypomot vaikuttivat painostuksellaan ja kieroilla keinoillaan siihen, että sähköauto vaiettiin kuoliaaksi ja unohdettiin seuraavan sadan vuoden ajaksi.

Re: Outoja autoja
Lähetetty: 31.12.2013 18:36
Kirjoittaja ile
Eipä se taida lyödä läpi koskaan, niin kauan kun vain jotain polttokelpoista litkua on saatavilla.

Re: Outoja autoja
Lähetetty: 1.1.2014 14:12
Kirjoittaja Pavlovits
Tässä romanialainen yhtä nätti, sentään bensakoneella:
http://www.youtube.com/watch?v=l3Y2y08a5KU
Re: Outoja autoja
Lähetetty: 4.1.2014 18:00
Kirjoittaja Pavlovits
Re: Outoja autoja
Lähetetty: 11.1.2014 14:05
Kirjoittaja Pavlovits
Kahvikäyttöinen Volkkari:
