Sivu 18/58
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 7.1.2011 21:57
Kirjoittaja manni
Muuallakin on herätty.
Motot.netin keskusteluissa kerrotaan rankasti tiivistäen kutakuinkin näin: jos kumiseos kestää bensiiniä, se sietää etanoliakin.
Aikalailla samanlaisen kannan täältäkin olen lukenut. Toivon tovereille hyvää menestystä etanolibensojen maailmassa ennakkoluuloisia (vääräoppisia) vastaan.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 7.1.2011 22:37
Kirjoittaja mikko853
cedricfan@Motonet.fi kirjoitti:Varmasti 95E10 ja E85 kestävät bensaletkut ovat Gatesin valmistamat 45-8130, -8131 ja -8132. Ne ovat tulossa liikkeisiin aivan lähiaikana.
http://www.gates.com/europe/brochure.cf ... on_id=5165
Esim
Gates ei takaa muiden letkujensa etanolikestävyyttä, joten vastuu 95E10 ja E85 bensan kanssa on asentajalla. 98E5 ei katsota tässäkään yhteydessä etanolibensaksi.
Motonetti ei lupaa ainakaan mitään, tosin siellähän ollaan aina oikeassa ja osat oikeita

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 7.1.2011 22:44
Kirjoittaja Kustaa
Tere!
Mullla on sen verran urheilumieltä, että eespäin vaan pirtun voimalla.
Vähän ohi aiheesta, mutta hieman edes sivuten.
Muistan lukeneeni täältä tuon pirtun erottuvan bensiinistä ja vielä vedellä lantrattuna.
Voisikohan joku "keksijäpelle" kehitellä jonkinmoisen kraanan tankkiin erottuneen lantratun pirtun liruttamiseksi taskumattiin. Olisipa oiva keksintö.
Mietintämyssyt päähän ja .. tenut talteen.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 7.1.2011 22:54
Kirjoittaja Pavlovits
Kustaa se aina keksii. Ajatus on mainio, enää toteuttaja puuttuu.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 8.1.2011 9:33
Kirjoittaja E.P.
Lattarauta kirjoitti:Tämähän saa ihan uskonnollisia piirteitä.

Erilaiset uskonnothan syntyvät juuri siitä kun ihminen ei osaa selittää jotakin itselleen. Ja minä en osaa selittää itselleni, että miksi maassa jossa on yksi Euroopan vanhimmista autokannoista (ja odotettu auton käyttöikä on pitkä), piti ottaa etanoli ensimmäisten joukossa käyttöön. Mutta varovainen pitää olla, sillä suurin osa maailman sodista johtuu ja on johtunut uskonnoista. Että älkääpä muuttako uskontoanne minun saarnaamisen takia, mutta miettiä kannattaa jokaisen itsekin näitä asioita.
Ja mitä hypettämiseen tulee, niin yhdellä kädellä nekin voi laskea, jotka etanolia tässä ketjussa puolustaa. Myös yhdellä kädellä ne joille ei tunnu olevan mitään väliä.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 8.1.2011 19:06
Kirjoittaja Jaakkima
Lisätään oma lusikka soppaan...
Tämän päiväisessä hesarissa oli juttu että 98:a käytetään turhaan Bensiinikauppiaiden mukaan. Todellisuudessa bensassa on 5-6 % etanolia eli lähes sama kuin ennen vuoden vaihdetta. Tarkkaan juttua en muista, kun sen nopeasti kahvilla käydessä lukasin. Lehteä ei kotiin tule ja juttukin HS:n maksullisessa palvelussa.
Joku kenelle lehti tulee voisi skannata jutun ja laittaa esille.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 8.1.2011 20:23
Kirjoittaja Jaakkima
Niin siis jutussa oli kyse 95E10:stä, jossa todellisuudessa on melkein sama määrä etanolia kuin ennen vuoden vaihdetta. Tarkkaan juttua en siis muista.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 8.1.2011 21:10
Kirjoittaja 1500i
Lattarauta kirjoitti:
Siis 98E:ssä saa olla max 5%. 95E10:ssä saa olla max 10%. Todellinen määrä vaihtelee etanolin hinnan mukaan.
Liekköhän sillä hinnalla vaikutusta...
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 8.1.2011 23:18
Kirjoittaja innov
Tavoitteena on että EU:ssä myytävä liikennepolttoaine sisältäisi tällä hetkellä 5,75% uusiutuvista raaka-aineista tehtyä. Näinollen voisi kuvitella että E10 olisi aina vähintään tuon 5,75%. Käytännössä bioosuuksien prosentit elävät pitkin vuotta sen mukaan milloin saa halvimmalla sopivaa raaka-ainesta. Ja tätähän ei missään ilmoiteta paljonko sillä hetkellä on etanolipitoisuus. Ehkä otetaan oma mittari aina mukaan jolla mitataan ennen ostopäätöstä (;
Jos 98E5:n menekki lähtee jyrkkään nousuun, joudutaan E10:n uusiutuvien raaka-aineiden osuus pidettyä korkeana jotta tavoitteeseen päästään. E85:n menekki on toistaiseksi ollut vielä niin vähäistä ettei se vaikuta kokonaisuuteen.
Jottei tämä olisi liian helppoa niin dieselpuolellahan on saatavissa oma kauha tähän soppaan. Esim. Nesteen Green Diesel sisältää 10% uusiutuvia raaka-aineita ja Neste Green 100 Diesel 100%. Näiden kulutuksen nousu vähentää bensiiniin kohdistuvaa alkoholipitoisuuden määrän kasvattamispainetta. Muiden huoltamoketjujen sivuilta en löytänyt tietoa dieselin uusiutuvien raaka-aineiden käytöstä.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 9.1.2011 11:48
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Bensiinin ns. bio-osuuden ei tarvitse olla "raakaa" etanolia, vaan se voi olla esimerkiksi etanolista valmistettua eetteriä, kuten ETBE:tä eli etyyli-tertiääri-butyylieetteriä.
ETBE on hyvin tyypillinen bensiinin komponentti.
Lisää asiasta vaikkapa täällä:
http://neste.fi/tuotteet_haku.aspx?path ... ;2698;2699
HeSan juttu perustui SBL:n puheenjohtajan
Aimo Kettusen lausuntoon, joka on täällä:
http://www.bensiinikauppiaat.fi/?file=357
SvS
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 9.1.2011 18:57
Kirjoittaja rotsi4
Eduskunnasta ja hallituksesta jotka etanolista päättivät:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =9&t=17138
Sdelano v SSSR :ällä Tietoa on tuntunut riittävän, tämäkin viestiketju on saanut suuni loksahtamaan joten jatka samaan malliin
Tiedon soveltaminen käytäntöön on omalla vastuulla, joten turha syyttää jos joku ei menekään nappiin kuten teknisissä asioissa usein käy.
Mieleeni on tullut lisätä tankkiin kappale alumiinia; Uhrimetalliksi jotta vesi&hapot syövyttävät ensiksi sen. Siihen voi myös kulua hapon syövyttävää vaikutusta. Mutta ehkä paras katsoa ensin mitä tuleman pitää, vaikka ensi kesänä. Vesihän imee itseensä hiilidioksidia, ja siinä taas muodostuu hiilihappoa joka voi syövyttää, mutta hidasta se joka tapauksessa on.
Itse tankkasin 8.1.2011 24L 95E10 bensiiniä 2000 vuoden Samaraani, pohjalla oli noin 19L vanhan säännön 95E bensiiniä. Mitään eroa en ole huomannut vielä, eikä vikakoodeja ilmestynyt ajotietokoneen näyttöön.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 9.1.2011 20:17
Kirjoittaja E.P.
Eilen muisteltiin tuopposten äärellä, että eihän siitä ole kymmentäkään vuotta, kun kiellettiin laittamasta ruiskuautohin polttoaineen jäänestoa. Ei sitä juuri tarvittukaan, mutta kyllä se oli erittäin vahva se suositus, että ainakaan jatkuvasti ei pidä käyttää.
Lisäksi tuli ilmi, että kisabensoissa saattaa olla semmoinen ikävä sivuvaikutus, että bensapumput eivät kestä kahtakaan vuotta, kun alkavat pitää jo pahaa ääntä. Siitäkin päätellen mikään ei ole muuttunut sen suhteen, että bensapumppu saa voitelunsa bensasta. Jos siis edes saa, etanolibensasta.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 10.1.2011 10:11
Kirjoittaja Pavlovits
Brasilia lienee viina-autoilun edelläkävijä, jossa tuo etanoliautoilu aloitettiin jo öljykriisin jälkeen. Minkähänlaisia autoja siellä on kun etanolin osuus moottoripolttoaineista on jo lähes puolet? On kokonaan etanolia käyttäviä ja sitten sellaisia, joissa etanolia on 20-25%
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 10.1.2011 10:14
Kirjoittaja E.P.
Brasilian autoihin ovat valinneet semmoisia osia ja materiaaleja, jotka kestävät etanolia. Ja jos johonkin autoon on sattunut vaikka semmoinen o-rengas, joka muuttaa muotoaan, tai kovettuu etanoli vaikutuksesta, niin saisimmeko tietää siitä täällä Suomessa? Emmepä varmaan saisi.
Kyse on nimenomaan siitä, että koska meidän markkina-alueilla ei ole etanolia ollut kovin pitkään, on meidän teillä mahdollisesti paljonkin semmoisia autoja, joiden osat eivät ole suunniteltu etanolikäyttöön. Vain aika näyttää, ja autonomistaja maksaa ja kärsii.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lähetetty: 10.1.2011 12:07
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Takavuosien "kielto" käyttää jäätymisenestoainetta ruiskuvehkeissä lienee ollut eräs taannoisista lukemattomista taikauskoista, joita syntyi katalysaattorien ja bensiiniruiskutuksien yleistymisen aikoihin ("ei saa hinata käyntiin", "ei saa käyttää jäänestoa" jne.). Mitään järjellistä perustetta en keksi. Ehkä on pelätty polttoainepumppujen jurahtavan, suuttimen kirahtavan ja läppäakselien leikkaavan kiinni
Dieselmoottorien osalta ymmärrän alkoholien käyttökiellon sikäli, että useissa dieselpolttoainejärjestelmissä on ennen suodattimia erillinen vedenerotin, jonka toiminta saattaa estyä jäänestoaineen vuoksi.
Tosin jääneston käytöstä ei ainakaan monipisteruiskuissa ole mitään hyötyäkään. Jäänmuodostukselle altis paikka kun on kaasuläpän (ja kaasutinmoottorien venturien) seutu, minne monipisteruiskun polttoaine ei vaikuta sitä eikä tätä. Kyseinen jäänmuodostus johtuu muuten imuilman sisältämästä vedestä, ei polttoaineen.
***
Alkoholipolttoaineiden edelläkävijämaa ei suinkaan ollut Brasilia, vaan Yhdysvallat. Ensimmäinen tiedossani oleva etanoliauto on T-Ford, jonka mukana toimitettiin erikokoiset suuttimet niin etanoli- kuin bensiinikäyttöäkin varten
***
Suurpainebensiinipumppujen (eli ruiskuvehjepumppujen) voitelu on pumpun käynnistymishetkeä lukuunottamatta hydrodynaaminen. Polttoainelaadulla ei ole asiaan käytännön merkitystä, jos teoriankaan.
menestystä
SvS