Kokemuksia halvasta Samarasta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Itse olen kyllä pitänyt Samaran rakenteesta joka on vielä takavetoistakin huoltaja ja korjaaja ystävällisempi. Jo pelkästään huoltokohteita on vähemmän.

Noi viat mitä lueteltiin on minusta vähän erikoisia. ainoa sähkövika mun samaroissa on ollut takavalojen vilkkuminen miten satttuu ja sisävalot on yleensä pimeinä. Näissä on joku pieni maattovika tai hapettuneet liittimet. Modernit muoviset rakenteet ei ole niin kestäviä kuin vanhoissa. Takavedoissa (pääasiassa kantikkaat mallit) oli takavalojen piirilevyjen lisäksi vikaa sulakerasiassa ja startti/sytytyspuolella. Käyttöautoksi onhan Samara jo paljon pidemmälle kehitetty aivan eri sukupolven auto ja pidemmällä matkalla kyllä arvostaa tasaista ja taloudellista kyytiä.

Itsekin usein ikävästi arvostelen Lada 110:ä, mutta toisaalta sen ero samaraan nähden on lähes samalla tasolla kuin ero nappisten ja kanttilamppusten välillä. eli sama perusrakenne vähän eri kuorissa ja paremmin varusteltuna. Siksi en näe mieletöntä hinkua vaihtaa Samarasta hintavampaan 110 malliin. Mutta näiden etuvetojen ja takavetojen välillä on parin vuosikymmenen mittainen kuilu kehityksessä.

Harrasteena tuollainen takaveto menee kyllä hyvin, eikä se mikään huono auto ole sekään. Mutta ei kyllä mitään museoautoja saisi enää liikenteessä aktiivisesti pitää, vain pyhinä ja kauniina päivinä! Vanha Lada on ympäristöllekin pahaksi :wink:

se vielä, että Samara on aito oikea Lada siis Neuvostoliiton suurten saavutusten tulos. Ladahan kopioitiin Fiatista, mutta Samarassa on käytetty vain normaalimäärä ulkomaisia apuja, mutta auto sinänsä on aito Neuvostotuote.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

en tiiä johtuuko isolahden ilmastosta vai olisko sattunu maanatai kappaleita, mutta on kuulema isäukonkin mukaan viimenen samara tässä taloudessa. ja kokemusta on ladoista kyllä löytyy jo toisessa polvessa... isällä ei ole muita autoja ollutkaan ja sama pätee enoon eli on se äippäkin nuoruus vuosinaan ladassa paljon istunut....
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Avatar
jasu35
Viestit: 582
Liittynyt: 3.10.2003 14:35
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja jasu35 »

Lada-Jussi kirjoitti:Itse olen kyllä pitänyt Samaran rakenteesta joka on vielä takavetoistakin huoltaja ja korjaaja ystävällisempi. Jo pelkästään huoltokohteita on vähemmän.

Noi viat mitä lueteltiin on minusta vähän erikoisia. ainoa sähkövika mun samaroissa on ollut takavalojen vilkkuminen miten satttuu ja sisävalot on yleensä pimeinä. Näissä on joku pieni maattovika tai hapettuneet liittimet. Modernit muoviset rakenteet ei ole niin kestäviä kuin vanhoissa. Takavedoissa (pääasiassa kantikkaat mallit) oli takavalojen piirilevyjen lisäksi vikaa sulakerasiassa ja startti/sytytyspuolella. Käyttöautoksi onhan Samara jo paljon pidemmälle kehitetty aivan eri sukupolven auto ja pidemmällä matkalla kyllä arvostaa tasaista ja taloudellista kyytiä.

Itsekin usein ikävästi arvostelen Lada 110:ä, mutta toisaalta sen ero samaraan nähden on lähes samalla tasolla kuin ero nappisten ja kanttilamppusten välillä. eli sama perusrakenne vähän eri kuorissa ja paremmin varusteltuna. Siksi en näe mieletöntä hinkua vaihtaa Samarasta hintavampaan 110 malliin. Mutta näiden etuvetojen ja takavetojen välillä on parin vuosikymmenen mittainen kuilu kehityksessä.

Harrasteena tuollainen takaveto menee kyllä hyvin, eikä se mikään huono auto ole sekään. Mutta ei kyllä mitään museoautoja saisi enää liikenteessä aktiivisesti pitää, vain pyhinä ja kauniina päivinä! Vanha Lada on ympäristöllekin pahaksi :wink:

se vielä, että Samara on aito oikea Lada siis Neuvostoliiton suurten saavutusten tulos. Ladahan kopioitiin Fiatista, mutta Samarassa on käytetty vain normaalimäärä ulkomaisia apuja, mutta auto sinänsä on aito Neuvostotuote.
Katos Jussia,kyllä kannatti sille myydä aikoinaan samara. :lol:
FIAT Stilo 115 JTD, VW LT -83.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

nyt olen ruisku-samaralla kelannut sellaiset 10 tkm, ei paljoa ole kilometrit autoa rasittanut, lähinnä autolle on tehty jo ostohetkellä olleiden vikojen korjausta ja huoltotoimenpiteitä.

Kulutus on nyt laskenut ihan selkeesti alle 7 litraa satasella. Mutta olisko tähän syynä kesärenkaisiin vaihtaminen ja kesäkelit muutenkin. Toi kesärengaskoko on niin pieni halkaisijaltaan että väärentää varmaan ajettuja kilometrejä ja näin myös kulutuslukuja.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
pressa
Viestit: 10485
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

165/70-13 kehämitta 1714
165/80-13 kehämitta 1812 eli joka kierros lähes 10cm pidempi
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

joo kyllä LadaJussi kertoi paljon ja asiaa. Samaraan on myös helppo vaihtaa lokasuojat, eikä tarvitse mitään Bilteman pisteirrotusporia :wink: , samoin ovet irtoavat 13mm:llä, tavaratilan monikäyttöisyys yms.

Takapotkukuskit ovat niin lukkiutuneita asenteiltaan ja väheksyvät tietämättömyyttään Samaraa, mikä on yksi itä-autoteollisuuden todellisista helmistä.

Tuntuu ettei enää mahduta samalle pöntölle istumaan..missäs se Tesomajärvi muuten sijaitsee..pitäsköhän ensi talvena ajella Samaraklubin kokoontumisajoihin :wink: :lol: 8)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

säädin vähän kytkinpolkimen liikettä ja nyt toimii vaihteensiirto vähän paremmin. säätö nostaa kytkinpoljinta jonkin verran ja polkimen liike ylittää jo maksimi 16 cm, meinaakohan että kytkin alkaa olemaan lopussa? Samaroissa taitaa toi kytkin olla tosissaan paha paikka, saiskohan siihen mitään kestävämpää kisakytkintä kotikäyttöön?

Kesän helteet oli liikaa taustapeilin liimoille. Tipahti koko peli irti ikkunasta, milläköhän liimalla sen saisi takaisin kiinni?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Laduri
Viestit: 123
Liittynyt: 1.5.2005 15:13

Viesti Kirjoittaja Laduri »

2 komponentti?
Keep on truckin'
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

siihen taustapeiliin on omakin liimansa ja kaksipuolinen teippi. Liima on pienessä pullossa -aika kallista, pitäisi löytyä kyllä noista varaosaliikkeistä. Kyllä se varmaan jollain "super-epoksilla" voi pysyä varsinkin kun lämpimässä tekee.

Kai tiedät (huomasit) että siinä peilin kiinnityspäässä pieni irrotettava metallinpala, joka liimataan ensiksi ja liiman kuivuttua ruuvataan vasta peili kiinni. Tämä pala helpottaa peilin kiinnitystä tosi paljon, sitä ei ole kaikissa autoissa.

Joo toi kytkin homma on Samarassa vähän outo juttu. Yleensä kun levy on loppu niin kytkimen pitäisi alkaa luistamaan mutta tässä se alkaa irrottamaan huonommin ?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

en sen kummemmin tutkinut peiliä, mutta lasiin jäi sellainen vähän kuin teipin pala jolla se on ollut liimattu. Olisko tippunut jo aiemminkin?

Kytkin on tosissaan erikoinen. Tolta osin tulee vähän takavetoista ikävä, mutta onhan sentään kytkimen säätö siistissä ja mukavassa paikassa konetilassa, kun takavedossa tarvii ryömiä auton alle. Toisaalta ei tota takavedossa paljoa tarvii säädellä.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

niin onhan siihen esim. voitu mahdollisesti voitu vaihtaa tuulilasi ja kiinnitys on jäänyt vähän kintaalle? tms. Se teippikiinnitys (kakspuoleinen voimakas tarra) on ihan yleinen kiinnitys ton liiman lisäksi. Kiinnitys on tossa Samarassa kuitenkin helppo juttu ton asennuspalan ansiosta. Esim. Transitissa tosta peilin kiinnityksestä tuli ongelma koska koko peilin paino pitää saada heti kannatelluksi. Kokeilin ensin kaikkia "loctiteja" mitä himasta löytyi, mutta pakko oli hakea "oikeaa liimaa" ennenkuin peili pysyi.

tosta kytkinhommasta tulee mieleen, että olisipa kaikissa etuvedoissa yhtä helppo kytkinlevyn vaihto kuin vanhassa 100 amppeerisessa. Levyn sai vaihdettua ulkopuolelta luukusta irrottamatta vaihteistoa tai konetta.

Mulla on toiminut kyllä kytkin tossa omassa samarassa hyvin, eikä ole muistaakseni tarvinnut edes säätää ihme kyllä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

samarai kirjoitti:niin onhan siihen esim. voitu mahdollisesti voitu vaihtaa tuulilasi ja kiinnitys on jäänyt vähän kintaalle? tms. Se teippikiinnitys (kakspuoleinen voimakas tarra) on ihan yleinen kiinnitys ton liiman lisäksi. Kiinnitys on tossa Samarassa kuitenkin helppo juttu ton asennuspalan ansiosta. Esim. Transitissa tosta peilin kiinnityksestä tuli ongelma koska koko peilin paino pitää saada heti kannatelluksi. Kokeilin ensin kaikkia "loctiteja" mitä himasta löytyi, mutta pakko oli hakea "oikeaa liimaa" ennenkuin peili pysyi.

julle-sedällä oli jotain lasiliimaa ja sillä yritin, siitä mitään tullut tai ei siis ainakaan käyttöohjeen mukaan käytettynä toiminut. ton kiinnityspalan suhteen on sellainen ongelma että se on niin tiukasti peilissä että peilin siihen asentaminen vaatii kyllä sellaisia voimia että varmaan taas irtoo asennuspala lasista?

Jos jollain on Ikaalisissa mukana jotain oikeeta liimaa niin voitaisiin pitää talkoot :roll:
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1687
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Mun isällä oli kaksi Samaraa ennen nykyistä 110 sedania, ilmeisessti viimeiseksi jäävää autoa. Yksi kaasarimalli ja yksi ruisku. Ei se mitään erityistä niissä koskaan valittanut. Samantapaisia vikoja siinä mielestäni oli joskus kuin muissakin Ladoissa. Ainoa on se kytkin, joka taitaa etenkin vanhojen miesten ajossa mennä rikki. Mutta toi bensankulutus kyllä pitäisi Jussi pudota reilusti alle kuuden, mikäli isääni on uskomista.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

välillä vähän vastoinkäymistäkin samaran kanssa. Vein auton kytkimen vaihtoon koska ei säädöt auttanut enää ja vaihtaminen on vaikeaa. Vika ei ollut niinkään kulumisessa. kytkin asetelman yksi jousi oli murtunut ja se oli seikkaillut siellä välissä samalla raapien vauhtipyöränkin huonoon kuntoon :evil: korjaamo reissu sitten venyykin vähän kun piti vauhtipyörä hakea hajottamolta.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

melkein auton hintaiseksi tuli sitten kytkinremontti. 245 euroa koko potti joka sisälsi käytetyn uuden vauhtipyörän 50 euroa toimituskuluineen :shock: mitähän olis venäjällä mahtanut uusi maksaa, no ei olis tähän hätään ehtinyt sieltä hakemaan. Onneksi ei deltassa tehty, olisivat heittäneet uuden osan hyllystä. Erikseen olin hankkinut kytkimen osat levy, laakeri, asetelma.

OPETUS
kytkin oli jo ilmeisesti aiemmin vaihdettu, mutta jokin "kotimekaanikko" oli tehnyt jotain väärin ja siitä syystä oli pettänyt, eli taas ei ollut auton vika vaan käyttäjän. Ei siis kannata tällaisiakaan hommia tehdä jos vaan tuntuu että "helposti se sinne heitetään"

LOPPUTULOS
Kyllä kannatti, koskaan ennen ei ole Samaran vaihteensiirto toiminut näin täsmällisen hienosti kuin nyt. Toisaalta olis ollu vaan ajan kysymys koska kytkin olis jysähtänyt lopullisesti.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin