Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Kokemukseni mukaan pahastikin ruostuneet lähtevät paineilmavääntimellä kiltisti.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Joo kyllä jossain tapauksessa varmaan lähteekin, jos ei sitten umpiruosteessa ja katkea.

Tässä takaiskarien mutterien irroituksessa ei kuitenkaan voi edes hylsyä käyttää, koska yläpäässä pitää siitä keskeltä pitää sitä iskarin päätä kiinni ettei se pyöri mukana. Alapäässä taas ei mutteria voi irrottaa kuin kiintoavaimella, koska hylsy ei mahdu alhaalta sisään.


http://www.autoprospect.ru/vaz/2110-zhi ... zhiny.html
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

samarai kirjoitti:Joo kyllä jossain tapauksessa varmaan lähteekin, jos ei sitten umpiruosteessa ja katkea.
Jos katkeaa, onko väliä, katkeaako paineilmalla vaiko kulmahiomakoneella? Vaimentimen männänvarren katkeaminen lienee enemmänkin teoreettinen mahdollisuus.
samarai kirjoitti:Tässä takaiskarien mutterien irroituksessa ei kuitenkaan voi edes hylsyä käyttää, koska yläpäässä pitää siitä keskeltä pitää sitä iskarin päätä kiinni ettei se pyöri mukana. Alapäässä taas ei mutteria voi irrottaa kuin kiintoavaimella, koska hylsy ei mahdu alhaalta sisään.l
Kun sököä iskaria irrotetaan, voi männänvarresta pitää yläpään irrotuksessa kiinni vaikka pihdeillä, siis tietenkin sieltä pyöräkotelon puolelta. Ei ole kylläkään koskaan tarvinnut, sillä kitkavoima ja männänvarren sekä siihen liitettyjen osien hitaus riittää irrotuksessa. Ei ole siis pelkoa edes männänvarren vaurioitumisesta, jos kyse vain jousen, eikä vaimentimen vaihdosta.

Alapäässä tehdään sellainen kikka, että lenkki- tai kiintoavain kiinni mutteriin. Paineilmaväännintä tarjotaan sitten sinne ruuvipäähän. Mahtuu hyvin.

Moninkertainen kokemus niin omista kuin tuttavien autoista väittää, että kaikki takaiskariliitokset aukeavat kunnollisella paineilmavääntimellä muutamassa sekunnissa ruosteen määrästä riippumatta.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Niin tarkoitus oli pelkästään ne alapulttien mutterit laikalla avata eikä niitä pultteja katkaista. Ne ylämutterithan on jo "avattu". Toisesta iskarista meni se männänvarren yläosa katki sen ylämutterin päältä ja kun tarkoitus oli vaihtaa pelkät jouset ei omasta mielestäni kannattanut siitä männänvarresta pitää kiinni kun ne mutterit sai hajotettua yläkautta poraamalla ne halki.

Alapäässä mutteriin ei sovi lenkkiavain ainoastaan kiintoavain. Jos siihen lenkki sopisikin niin sitten varmaan irtoaisikin mutta kiintari lipeää ja leveäleukaista jakariakaan se ei saa kuin aivan huulille. Kyllä sitä paineilmaväännintä varmaan kokeillaan siihen ruuvipäähän, mutta itse epäilen ettei irtoa silläkään. Jos sen vääntimen saisi tuohon mutteripäähän niin sitten varmaan irtoaisi. Kyllähän nämä hommat olisikin liian helppoja jos kaikki umpiruosteiset mutterit paineilmavääntimellä avattaisiin, on näitä jonkin verran itsekin tehty ja teetetty. :wink:

Kuva
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Ruosteiselta näyttää, menestystä hommaan silti!

Olen varmaan muistanut sen lenkkiavainasian väärin ja käyttänyt työhön avaimen kiintopäätä.

Miksi muuten korjausoppaiden kuvissa ja ohjeissa homma sujuu aina ilman ongelmia, vrt. esimerkiksi autoprospektin nettisivujen kuvat? ;)

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Omasta kokemuksesta

Iskarin yläpään avaukseen käy takavedon avainsarjan lenkkiavain joka menee riittävän syvälle. Silti voi pitää keskeltä kiinni iskarin varresta toisella avaimella.

Alapään pultit laitoin CRC kylpyyn edellisenä päivänä ja seuraavan päivänä kiintoavain ja paineilma konella väkisin auki. Uusin pultit samalla koska en kehdannut vanhoja enään laitella.
Lada rules
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Nonii nyt on sekin homma onnellisesti ohi ja Tarton reissulta tuodut uudet jouset paikoillaan. :) Kiitos vaan Sdelanolle ja RTJN:lle ohjeista ja myötäelämisestä.

Tuo meidän paineilmaväännin on ilmeisesti liian tehoton - "Einhell 350Nm", ei se kyllä jaksanut paukuttaa niitä pultteja auki. Ei sillä ole aina saanut Transitistakaan pyöränpultteja auki kun niillä on sellainen taipumus, että ne kiristyy jostain syystä ajan kanssa "äärimmilleen". Ilman saannista homma ei kuitenkaan jää kiinni, sillä potkua antaa 700L/h painetuotolla valkovenäläinen "Lukashenka". 8)

Ei auttanut tällä kertaa muuta kuin laikoittaa se kuskin puolen mutteri auki. Apumiehen puolelta lähti metrin jatkolla onneksi ensin runsaan irrotusöljyn kanssa se koko pultti muttereineen pyörimään ja sitten sen mutterinkin sai vääntimellä pyörimään. Se mutterin päässä oleva nyloc osuus puree sitten vietävästi ruosteiseen kierteeseen, vaikka laittoi eilen siihenkin reilusti irrotusöljyä.

Itse sitten varsinaiseen jousen vaihtotyöhön ei varmaan aikaa mennyt kuin 15min tunkkaamisineen. Todella helppo homma jos vaan ne mutterit saa helposti auki.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
tinuri
Viestit: 412
Liittynyt: 22.8.2009 21:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja tinuri »

Minkäslaisia irroitusöljyjä väki käyttää? Meinaan itse käytän mahdollisimman pajon näiden alustan pulttien kanssa "jäädytysspäryä". Ja Honda merkkisten kulkineiden kanssa leikkiessä opin että kannattaa hommata ylimääräisiä uusia pultteja ja muttereita mukaan kun alkaa näitä irroitella. Ei harmita niin paljon kun huomaa että nyt se saakelin särkyi.

KHJ-582 taisi irroitella omastaan pitkän jatkon kanssa takaiskarien alapään pultit. En ollut vahtimassa miten tämä tapahtui joten kommentoikoon itse jos töiltään ehtii.
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1655
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Itse käytän CRC valmistamaa irroitusöljyä. Tavallinen CRC ei tehoa niinkään hyvin.
Ladani 111 ja 163tkm ajettu jää nyt pihalle elinten luovuttajaksi. Ostin viime syksynä sen ja pohjastaan hyvä, kun ei oltu vielä hitsailtu.
Tekniikka kuitenkin alkoi risoa ja vikoja ilmeni käyntihäiriöön ja jos jokin vika välillä poistui itsekseen, esim. öljyvalo, niin tilalle tuli kohta pahempi. Tällä Ladalla ajoin sentään melkein 2000 kilsaa.
Ladasta maksoin 400e joten takkiin ei sinänsä tule, kun siitä otan varaosia toiseen.
Ostin hiljattain toisen Lada 111, jolla ajettu 252tkm. Maksoin 100e ja tämä varmaan toimii taas jonkinaikaa. Koriltaan huono, mutta tekniikka toimiva ja ajonesto poistettu, eikä ole sähköikkunoita. Keskuslukitus pelittää sentään etuovissa.
Avatar
lada combi
Viestit: 433
Liittynyt: 25.4.2006 9:48
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja lada combi »

tinuri kirjoitti:Minkäslaisia irroitusöljyjä väki käyttää?
KENT Rusty Penetranttia parempaa irrotus öljyä ei ole tullut vastaan 8) Ollaan nimitetty ko. aine MacGyveriksi :lol:

http://www.kenteurope.com/uk/datasheets/83726.pdf
mikko853
Viestit: 2663
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Maston R3/CRC Penetrating oil.. jos eivät auta niin CRC Rost Flash.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Sepi
Viestit: 230
Liittynyt: 13.10.2004 12:15
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Sepi »

Voi, voi :( Pitänee viedä Lada pitkästä aikaa kokeneemmille korjuumiehille. Auto on alkanut pitämään epäterveellisen kuuloista rahinaa, mutta kun ei oikein keksi mistä tuo tulee. Eikä toisaalta viihtisi summassakaan alkaa osia irrottelemaan. Laitan nyt kuitenkin tähän tietoja tuosta äänestä, niin saattepa vaikka veikkailla mistä tuo voisi johtua.
Ääni kuuluu ehkä voimakkaimmin vesipumpun ja pakosarjan suunnalta, muistuttaa vähän semmoista metallista hankausääntä ja se erottuu selvimmin kylmällä koneella. Ääneen ei vaikuta kytkimen polkeminen ja se "kiihtyy" kierrosten mukaan. Jakopään osat vesipumpun kera vaihdoin noin tuhat kilometriä sitten, ettei nuissakaan luulisi vikoja vielä olevan. Muuten auto toimii hyvin
Kalusto:
  • Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
    Solifer SM mopo vm.1975?
tinuri
Viestit: 412
Liittynyt: 22.8.2009 21:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja tinuri »

Kurkkaappas sinne jakopään kopan sisään. Nyt vaikuttaa siltä että jakohihnankiristin jostain syystä älisee.
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Eihän hihna ole liian tiukalla? Yksi mitä voi kokeilla on suihkuttaa silikonia hihnan selkäpuolelle se auttoi ainakin itselläni hihnan kurnutukseen joka alkoi kuulua melkeimpä heti edellisellä hinhan ja kiristimen vaihtokerralla olivat muuten ns. merkki osia :?
Kuuluuko ääni selvästi jollain kierros aluella esim. n.2000-2500r/min sirisevänä/hieman kirkuvana?
Nimittäin tuossa viimeviikolla vaihdoin jakohihnan (n.9tkm. ajettu), kun siitä oli puolet hävinnyt leveys suunnassa :shock: länsi hihna ja ruski osat. Mitään vikaa en löytänyt hihnan sivussa kulkemisen lisäksi, kun että vesipumppun akseli lieputtaa, kun tuulimyllyn siivet ja sen hihnapyöräkään ei ollut oikein linjassa muihin pyöriin. Pyörän painaminen sisemmäksi vähensi lieputusta, mutta tuon ylim. työn perusteella sama ostaako kalliimpaa "laatu" pskaa vai halvemmalla "tuonti tavaraa" (foorumilaiselta) sillä pelolla, että mitä nyt sattuu saamaan/pakettiin on lipsahtanut :evil:
Oma harminsa on molemmissa toinen kurnutti ärsyttävästi ja toinen teetti saman työn kahteen kertaa jo tähän km. määrään mennessä vielä ei hihna ainakaan ole ruennut häviämään/murua syntymään...
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja mush »

Meidän edellisestä Samarasta alkoi kuulua kuvaukseen sopivaa ääntä, jonka sillä kertaa laitoin laturin piikkiin, kun tiesin että sen laakereissa oli sanomista - alle 100km myöhemmin jäähdytysnesteet löytyi huoltsikan pihalta.

Myös kiero jakopään suojakoppa/pelti voi pitää mielenkiintoista äänimaailmaa.

16v koneella ei kannata riskeerata, voi olla täystuho lähellä, 8v vielä selviää vähemillä vahingoilla.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Vastaa Viestiin