Sivu 19/58

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 10.1.2011 13:33
Kirjoittaja E.P.
Sdelano v SSSR kirjoitti:Takavuosien "kielto" käyttää jäätymisenestoainetta ruiskuvehkeissä lienee ollut eräs taannoisista lukemattomista taikauskoista, joita syntyi katalysaattorien ja bensiiniruiskutuksien yleistymisen aikoihin ("ei saa hinata käyntiin", "ei saa käyttää jäänestoa" jne.). Mitään järjellistä perustetta en keksi. Ehkä on pelätty polttoainepumppujen jurahtavan, suuttimen kirahtavan ja läppäakselien leikkaavan kiinni ;)
Käyntiin hinaaminen ei ole edelleenkään kovin hyvä asia. Vaikka ladan katalysaattorin tuntuu kestävän käsittämättömiä määriä pensaa, niin kaikki katalysaattorit tuskin kestävät.
Sdelano v SSSR kirjoitti:Dieselmoottorien osalta ymmärrän alkoholien käyttökiellon sikäli, että useissa dieselpolttoainejärjestelmissä on ennen suodattimia erillinen vedenerotin, jonka toiminta saattaa estyä jäänestoaineen vuoksi.
Dieselissä polttoaine voitelee polttoaineen syöttöjärjestemää. Pumput ja suuttimet tarvitsevat voitelunsa, ja voitelua alkoholi vaikeuttaisi, koska toimii liuottimen tavoin.

Dieseleihinkin on myynnissä jäänestoa. Vedenerottimen toiminnan kannalta alkoholilla tuskin on mitään merkitystä. Tai ainakin kuulen tuommoisesta ensimmäistä kertaa.
Sdelano v SSSR kirjoitti:Tosin jääneston käytöstä ei ainakaan monipisteruiskuissa ole mitään hyötyäkään. Jäänmuodostukselle altis paikka kun on kaasuläpän (ja kaasutinmoottorien venturien) seutu, minne monipisteruiskun polttoaine ei vaikuta sitä eikä tätä. Kyseinen jäänmuodostus johtuu muuten imuilman sisältämästä vedestä, ei polttoaineen.
Kaasutinautoissa jäätymiselle arat paikat ovat uimurikammion pohjalla mahdollisesti oleva vesi. Liikkeellelähtiessään vesi saattaa jäätyä myös toiminnan kannalta tärkeisiin paikkoihin, vaikkapa suuttimiin. Jääneston tarkoitus, pieninä määrinä eli 1-2%, on siirtää vesi järjestelmästä palotilojen kautta takaisin ilmaan.
Sdelano v SSSR kirjoitti:Suurpainebensiinipumppujen (eli ruiskuvehjepumppujen) voitelu on pumpun käynnistymishetkeä lukuunottamatta hydrodynaaminen. Polttoainelaadulla ei ole asiaan käytännön merkitystä, jos teoriankaan.
Tuommoiset sivistyssanat saattavat tehdä johonkin vaikutuksen. Minen noista ymmärrä. Vaikka autonasentaja olen, niin en ole oikeastaan tuommoista sanaa kuullutkaan, ainakaan tässä yhteydessä.

Sen tiedän, että kovaa se pumppu siellä pyörii, joten voitelua tarvitaan.

Etanolilla pestiin muuten käsiä, kun pelättiin tautia. Ne jotka bensan kanssa ovat lätränneet, ymmärtävät, että kyse on eri aineesta, hajunkin perusteella. Etanoli puhdistaa paremmin.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 10.1.2011 14:21
Kirjoittaja Pavlovits
Nämä jutut menevät minulta aika paljon yli ymmärryksen. Tuosta jäätymisasiasta minulla on aikanaan ollut paljon kokemuksia. Minulla oli monia autoja, joiden teho katosi kokonaan yleensä ajettaessa miinus yhden ja plus kahden asteen lämpötiloissa pitempää matkaa. Kaasutinspriin lisäyksellä vika korjaantui pian. Minulla on ollut tähän päivään asti käsitys, että se jää muodostui kaasuttimen kurkkuun. Tuo uiumurikammion jäänmuodostus oli minulle uusi tieto.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 10.1.2011 16:18
Kirjoittaja Revolver
Tämää menee nyt vähän offtopic.

Minulla on pari kertaa Ladasta kaasari jäätynyt. On tapahtunut kun asteita on ollut hieman plussan puolella ja ilma hyvin kosteaa. Olen ymmärtänyt että sillon imuilmassa oleva kosteus saattaa jäähtyä niin paljon että sen virrattessa kaasarin läpi se jäätyy. Kaasarin jäätyessä teho häviää ja kone voi sammua. Kun antaa koneen hetken seistä kaasari sulaa itsestään. Tämän takia kaasariautojen ilmanotossa on yleensä talvi/kesä asento. Talviasennossa kaasari imee ilmansa pakosarjan läheltä jossa ilma on lämpimämpää ja kuivempaa.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 10.1.2011 16:21
Kirjoittaja E.P.
Pavlovits kirjoitti:Tuo uiumurikammion jäänmuodostus oli minulle uusi tieto.
Sittenhän on hyvä, että tuli esille. Kakspyöräisissä on jopa veden tyhjennysruuvi uimurikammiossa. Autoissa sitä harvemmin on, joten meidän olosuhteissa vesi hoidetaan, vai pitäisikö sanoa hoidettiin pois kaasuttimesta etanolilla. 1-2% hoiti sen mallikkaasti.

Nollakelien kurkun jäätymisongelmat on huomioitu jo autoa suunniteltaessa, ja useista kaasutinautoista löytyykin imuilman esilämmitys. Lisäksi imusarjaa lämmitetään tavalla tai toisella, ettei polttoaine pisaroituisi imusarjassa.

Lämpimät maat esimerkkinä etanolin käytöstä eivät toimi siinäkään mielessä, että meillä on nämä suuresti muuttuvat lämpötilaerot. Tänään se taas muistui mieleen, kun avasin takavedon takakontin. Luukun sisäpinnalla oli todella reilusti vettä pisaroina. Lähes samalla tavalla sitä vettä kerääntyy tankkiinkin, jos tankki ei ole täynnä.

E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 10.1.2011 16:24
Kirjoittaja Uitukki
Piti tehdä uusi ketju koska en tohtinut kysyä tätä ketjussa E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa koska jollakin oli siellä jyrkkä kanta offtopicin suhteen.
Felicia: kaikki bensiinikäyttöiset mallit, kuitenkin edellytetään polttoainejärjestelmän paineensäätimen O-rengastiivisteen vaihtoa 1,3 l (40 kW ja 50 KW) -moottoreiden kohdalla
Eli tuommoinen tieto löytyi E10 bensiinin sivuilta kun varsin katselin mihin tuo varmasti käy ja mihin ei. Eli mitä kumia tuo O-rengas oikein on kun se ei kestä E10:n käyttöä? Onko kenties Ladoissa samasta kumista valmistettuja polttoainepuolen osia? Jos joku tietää kertoa vastauksen niin kiitän ja kumarran.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 10.1.2011 17:11
Kirjoittaja Pavlovits
Siinä oli maahantuoja vaivautunut muutenkin kuin varmuuden vuoksi kieltämään kaikenlaiset viinat. Ainut mitä pitää miettiä, on että minkälainen o-rengas se sitten kestää sitä alkkohoolia vai kannattaako se rengas vain vaihtaa esim. kerran vuodessa.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 10.1.2011 17:49
Kirjoittaja pvdriver
E.P. kirjoitti:Ne jotka bensan kanssa ovat lätränneet, ymmärtävät, että kyse on eri aineesta, hajunkin perusteella. Etanoli puhdistaa paremmin.
hienoo, etanoli on pelkästään hyvä asia. mottona "pensalla pestään pensselit ja tiisselillä tehhään voemaa", pensselitki lähtee puhtaammiksi e10:llä... :lol:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 10.1.2011 18:29
Kirjoittaja Jusu
Lasolinhan pitäs olla etanolia mutta ei sillä kyllä paska lähe niin hyvin kuin pensalla tai tärpätillä.
Koitin kerran moottoria raakalla lasolilla pestä mutta ei tullu mittään. Ysiviitosta perään ni johan läks.
Mitä se etanoli sitten puhdistaa paremmin?

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 10.1.2011 20:03
Kirjoittaja E.P.
Jusu kirjoitti: Mitä se etanoli sitten puhdistaa paremmin?
Kuten kirjoitin, niin kädet. Muistaakseni käsien desinfioimisaineet ovat etanolia. Tai ainakin mieluummin puhdistin kädet käsidesillä kuin bensalla ennen ruokailua.

Alkoholilla varmasti paljon muutakin voi puhdistaa, mutta en olisi keksinyt sitä kokeilla osien pesemiseen. Siihen kun on olemassa omat pesuaineensa.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 10.1.2011 20:15
Kirjoittaja Jaakkima
Eihän etanoli rasvatahroja käsistä vie, mutta tappaa bakteerit oikein käytettynä.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Lähetetty: 10.1.2011 22:45
Kirjoittaja mush
Voihan se olla että vain pelataan varmanpäälle jos ei olla varmoja ko. osasta ja sen takia vaihto sellaiseen, joka varmasti kestää.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 10.1.2011 23:19
Kirjoittaja E.P.
Mahdollisia haittavaikutuksia E10 bensasta. Kapeakatseisille mainittakoon, että moottorit ja polttoainejärjestelmät ovat erilaisissa kulkineissa hyvin pitkälti samanlaisia:

"Alkoholin prosenttimäärän lisääntymisestä aiheutuvat mahdolliset haittavaikutukset:

* Metalliosien korroosio: Alkoholi liukenee täysin veteen, ja ilmauskanavalla varustetuissa polttoainesäiliöissä alkoholi yleensä kerää kosteutta. Tämä voi muodostaa alkoholista ja vedestä koostuvan nesteen, joka erottuu bensiinistä ja vajoaa säiliön pohjaan. Veneille tyypilliset pitkät säilytysajat lisäävät erottumisen mahdollisuutta. Alkoholin ja veden erottuminen saattaa pidemmän ajan kuluessa muodostaa hyvin voimakkaita orgaanisia happoja, jotka saattavat syövyttää polttoainesäiliön osia tai polttoainejärjestelmän metallisia osia.

* Kumi- tai muoviosien rappeutuminen: Polttoainejärjestelmän ei-metalliset osat, erityisesti muovit ja elastomeerit, saattavat paisua tai niiden fyysisten ominaisuudet tai mekaaninen vahvuus saattavat heikentyä. Tämä saattaa aiheuttaa tehokkaan tiivistyskyvyn osittaisen menetyksen.

* Polttoaineen tunkeutuminen kumiletkujen läpi: Koska alkoholin molekyylit ovat bensiiniä pienempiä, alkoholi saattaa päästä läpi kumisista polttoaineletkuista, toisin kun bensiini.

* Käynnistys- ja käyntivaikeudet:

Jotkin alkoholit saattavat muuttaa lämpötilan vaikutusta polttoaineeseen, mistä seuraa lämpimässä sääoloissa höyrylukko. Kun alkoholia lisätään bensiiniin, höyrystymispaine kasvaa. Tämä voi aiheuttaa polttoaineen muuttumisen nesteestä höyrymuotoon alemmissa lämpötiloissa.

Kun polttoaine kulkee polttoainesäiliöstä moottoriin, polttoaineen paine alenee polttoainepumpun imun takia. Alentunut paine voi aiheuttaa sen, että polttoaine höyryyntyy ennen moottoriin joutumista, jolloin polttoainepumpun on vaikea imeä polttoainetta kaasuttimen tai polttoaineen ruiskutusjärjestelmään.

Moottorin käydessä sylinteriryhmään ja komponentteihin syntyy lämpöä. Kun moottori on sammutettuna, lämpö säteilee polttoainejärjestelmän komponentteihin, jolloin polttoaine muuttuu höyryksi. Tämä saattaa aiheuttaa moottorin käynnistysvaikeuksia sen ollessa vielä lämmin."


Lähde: http://www.brunswickmarine.fi/?nid=43717

Ja tämä lainaus lähinnä siksi, että en ole kaikkea ihan itse keksinyt. :)

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 11.1.2011 0:08
Kirjoittaja Jokari
Tämän jauhannan sekaan totean että tankkasin takavetoon tankin E10 eikä muutoksia ollut sen enempää kuin ysivitosella ylipäätäänkään. Kierroksia otti 6000 1-2-3-vaihteella, liekö moiselta jyrältä enempää olettakaan vakiokunnossa. Tilikin tyhjeni entiseen malliin. :lol:

Nyt sitten odottelemaan milloin letkut hajoaa ja kiihdytyspumppu sulaa kiinni. Taitaa olla paalissa jo aiemmin. 8)

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Lähetetty: 11.1.2011 1:39
Kirjoittaja Kustaa
Tere!
E.P. kirjoitti:Metalliosien korroosio: Alkoholi liukenee täysin veteen
Protokraanaa odotellessa kaivoin rosterisen taskumattini esiin. Siihen oli ilmeisesti unohtunut tilkka, luultavasti vedellä lantrattua, kossua. Ja uskokoon ken tahtoo, mutta taskumatin persie oli syöpynyt puhki. Eikä se helmi siellä pohjalla ollut taatusti kuukaudenkaan ikäinen. Vastaisuudessa pitäydyn lasipullossa, sillä metallinen ei kestä lantrattua laimennettua tenua.

Varoitukseksi viinan kanssa läträäjille..
Jos joskus satutte nauttimaan jo tehtaalla laimennettua väkijuomaa esim. Kossua, niin älkää hyvät toverit lantratko sitä ainakaan Vissyllä. Vissy nimittäin imee siitä Kossusta kaikki prosentit samantien ja poksauttaa ne taivaan tuuliin.

Käyntiin hinaaminen ja katalysaattori

Lähetetty: 11.1.2011 13:26
Kirjoittaja Voitto
E.P. kirjoitti:Käyntiin hinaaminen ei ole edelleenkään kovin hyvä asia. Vaikka ladan katalysaattorin tuntuu kestävän käsittämättömiä määriä pensaa, niin kaikki katalysaattorit tuskin kestävät.
Selittäisitkö että miksi katalysaattoriin menee bensaa jos moottori käynnistetään
hinaamalla mutta ei, jos moottori käynnistetään starttimoottorilla?