Sivu 3/4

Lähetetty: 11.2.2007 17:58
Kirjoittaja köhmä
Kerrassaan maino tuo Jusun laittama kuva. Mieleeni heräsi pari kyssäriä:

1. Mikä virka on tuolla kondensaattorilla? Eihän se laturi mihinkään varausta tarvitse, vai onko sillä vain pelkkä häiriön poisto vaikutus? Jos konkka on sökö, niin lataako laturi silloin normaalisti?

2. Mulla tulee laturille kaksi liitintä (oranssi ja keltanen) tietysti normaalien B+ johtojen lisäksi eli mikä virka on sillä toisella (muovi pistoke), joka tulee tuossa kuvassa siihen vasempaa reunaan? Se toinenhan eli oikean puoleinen niistä oli heräte.

Lähetetty: 11.2.2007 18:22
Kirjoittaja Jusu
2. Muovihylsyssä olevaan liittimeen tulee latausvalon releen johto siinä tapauksessa, että autosta moinen rele ja toimiva latausvalo löytyy.
Kuvassa lukee tuo ei käytössä, koska useista kanttilamppuisista tuo valo releineen puuttuu.

Lähetetty: 11.2.2007 19:57
Kirjoittaja köhmä
Hyvä. Latauksen merkkivalon polttimon tarkistin ja se on ehjä. Voi olla, että onkin se merkkivalon rele kappaleena. Missäs tämä rele sijaitsee, onko konehuoneessa vai kabiinissa?

Mittasin myös tuon C3-merkkisen (?) kondensaattorin ja sain arvoksi 1.2 mikrofaradia. Kapine kuuluisi olla ilmeisestikin 2.2 mikrofaradia, koska siinä lukee: K73-21B, 2.2mk(osuuspankin merkki)+/-20%, 160B

Lähetetty: 12.2.2007 10:18
Kirjoittaja Jusu
Nappiksissa latausvalon rele on konetilassa oikeassa lokasuojassa iskarin yläpään yläpuolella eli lähinnä akkua.

Kanttiladassa sen pitäisi korjausmanuskan mukaan olla osapuilleen samassa paikassa. Kaikissa omissa kanttiksissani on ollut toimimaton latausvalo lukuunottamatta yhtä raatoa, mutta siitä en löytänyt relettä joten siinä taitaa olla erilainen laturi.

Lähetetty: 12.2.2007 10:38
Kirjoittaja IlkkaHe
Siis sen lattauksen merkkivalon ei kuulukkaan toimia?

Se selvittää pitkän ihmettelyn :)

Lähetetty: 12.2.2007 17:44
Kirjoittaja Lada-Jussi
tää latausvalo juttu on jo Wanha, mut oliko 1985 lähtien poistui kanttiksista latauksen merkkivalo ja sen rele, mutta niissä joissa on 55A laturi ne on, koska laturi tarvii ne toimiakseen.

Lähetetty: 13.2.2007 10:07
Kirjoittaja tramppas
audiq kirjoitti:
Jusu kirjoitti:Normaalia eli ei, mutta korkea latausjännite on Ladalle melkoisen ominaista.
Joku raja siinäkin kuitenkin on ja tuo on jo liikaa.

14.9V on mielestäni maksimi ja tuon verran saisi tulla kylmästä koneesta/laturista, lämpöisenä laskee jännite hieman.
Tässä on kuitenkin sen verran vähän heittoa, että kannattaa tarkistaa se jännitemittarin näyttämä jollain.
Jos latausjännite on edelleen 15.8V, niin laturi on todennäköisesti viallinen ja se kannattaa vaihtaa.
Tarkista kuitenkin vielä sitä ennen jännite-ero B+:n ja D+:n väliltä, eli B+ menee akulle ja D+ on se heräte.
Niissä pitäisi olla auton käydessä sama jännite +/- noin 0.3V.
D+:n matalampi jännite voi ymmärtääkseni joissain tapauksissa nostaa latausjännitettä.
No ei nyt koko laturia kannata vaihtaa, ainoastaan jännitteensäädin.

Tuo jännitteensäätimelle tulevan johdon alhaisempi jännite (esim. huono liitos) tosiaan voi nostaa latausjännitettä.

Lähetetty: 13.2.2007 15:03
Kirjoittaja köhmä
Mulla kun on ollut aina semmoinen käsitys tästä lataus hommasta, että latauksen merkkivalo kuuluu osana latauspiiriin ja mikäli merkkivalo ei toimi (eli esim. poltin palanut), niin silloin ei laturikaan lataa. Pitänee tutkiskella asiaa taas viikonloppuna.

Lähetetty: 13.2.2007 19:07
Kirjoittaja Lada-Jussi
en tiedä mitä kikkailuja G-222 laturissa on tehty, mutta se ei tarvii laturin valoa

Lähetetty: 16.2.2007 11:58
Kirjoittaja köhmä
No niin. Mittailin eilen laturia ihan urakalla. Heräte tulee paksumpaan muovipistokkeelliseen (oranssiin) johtoon, kun virrat käännetään päälle. Tämä siis siihen jännitteensäätäjään. Toinen hieman ohuempi (keltainen) johto menee valolle ja sen kytken siihen laturin perässä olevaan pistokkeeseen. Latauksenmerkkivalolle on ilmeisesti jossakin vaiheessa ollut oma rele, koska valojohtoa seuratessa, sitä ei ollut kytketty minnekkään :arrow: ilmanko ei valo siis palanut. Joku oli siis nyppässyt releen pois ja jättänyt johdot ilmaan. Ei taida vaan se meikäläisen laturi työntää virtaa siihen liittimeen, jossa se valojohto on? Se selviää kohta, kun lähden asentamaan laturin paikoilleen. Jos laturi lataa, niin nyt saa valo olla rauhassa. Eli yhteenvetona tästä, lataus 1200S:ssä ei pitäisi olla riippuvainen latauksen merkkivalontoiminnasta, kuten normaalisti on "länsiautoissa".

Lähetetty: 16.2.2007 12:04
Kirjoittaja Jokari
Mulla on tossa 1500S:ssä myös G-222 eikä siinä ole tietoakaan toimivasta latauksen merkkivalosta, releestä, saati johdosta. Hyvin pelaa tietenkin :)

Latausjännite on aina sen 14,7 V heti tyhjäkäynnistä ylöspäin. Vähän korkea se on, mut eipä haittaa varsinkaan talvisaikaan.

Lähetetty: 16.2.2007 23:49
Kirjoittaja köhmä
No niin. Nyt palaa laturin merrkivalo kirkkaana ja latausviisari on tapissaan :lol: Tais mennä jännitteensäädin vaihtoon? Katellaan sitten lisää, kunhan kerkeen tehdä tarkemmat mittaukset.

Lähetetty: 17.2.2007 8:52
Kirjoittaja lada combi
köhmä kirjoitti: 1. Mikä virka on tuolla kondensaattorilla? Eihän se laturi mihinkään varausta tarvitse, vai onko sillä vain pelkkä häiriön poisto vaikutus? Jos konkka on sökö, niin lataako laturi silloin normaalisti?
Kun laturin tuottama vaihtojännite tasasuunnataan niin syntyy sykkivää tasajännitettä joka saadaan lähes tasajännitteeksi kytkemällä kondensaattori kuorman kanssa rinnan vaimentamaan jännitevaihtelua. :idea:

Lähetetty: 17.2.2007 23:12
Kirjoittaja köhmä
^Kiitos vastauksesta! Näin vähän arvelin itsekkin, kun kaikkea ei kerkiä Boschin kirjasta tarkistaa!!

Lähetetty: 18.2.2007 0:33
Kirjoittaja audiq
tramppas kirjoitti:
audiq kirjoitti:
Jusu kirjoitti:Normaalia eli ei, mutta korkea latausjännite on Ladalle melkoisen ominaista.
Joku raja siinäkin kuitenkin on ja tuo on jo liikaa.

14.9V on mielestäni maksimi ja tuon verran saisi tulla kylmästä koneesta/laturista, lämpöisenä laskee jännite hieman.
Tässä on kuitenkin sen verran vähän heittoa, että kannattaa tarkistaa se jännitemittarin näyttämä jollain.
Jos latausjännite on edelleen 15.8V, niin laturi on todennäköisesti viallinen ja se kannattaa vaihtaa.
No ei nyt koko laturia kannata vaihtaa, ainoastaan jännitteensäädin.
Yleensä koko laturi vaatii jonkinlaista kunnostusta, esim. hiilet, laakerit +ym. , niin halvempaa/helpompaa vaihtaa suoraan uusi laturi kuin käydä vanha kokonaan läpi.
Lisäksi uudella laturilla on takuu, jota vanhaa korjatessa ei yleensä saa.
Mutta jokainen tyylillään. :wink: