Sivu 3/5
Re: öljyt
Lähetetty: 21.1.2007 12:11
Kirjoittaja ,_,/ukka
Idän Ihme 1 kirjoitti:Martigan kirjoitti:Viimeisimmässä TM:ssä oli oikein testi Mobil 1 voitti ja Teboilin Silver oli toinen. Hintaeroa muistaakseni n. 40-50eur.
En muista oliko sama lehti, mutta testissä oli 5W-40 öljyt ja Mobil 1 voitti.
Toiseksi tuli Teboilin Diamond. Sen jälkeen alkoi eroa syntymään..
pitkästä aikaa sain käsiini TM:n(nro 1/07). Ei voi kuin ihmetellä noita noiden arvosteluperusteita. Esimerkkinä vertailu isot ja kohtuu hintaiset. Pisteitä huonoimmalle 7.5 ja parhaalle 8.4, mutta tähtiä 2 ja 4. Millä opilla nuo oikeen jaetaan ja miksi ero tähdissä on 50% ja pisteissä 10%???
Ja arvosana painotukset. Erilaisia ajo-ominaisuuksia painotetaan yhteensä suunnilleen 50%, mukavuus 20% ja kulut 20%, loput muille, noin. Mutta missä kohden esim. turvallisuus vaikuttaa(ympätty varusteiden 5% osuuteen mukaan), tai takuu? Vähän erilailla asioita arvostava pistää nuokin autot taatusti eri järjestykseen.
Oliko siinä öljytestissäkin kanisterin värillä suurempi merkitys ku korkin koolla, mutta ominaisuudet unohdettu kokonaan
,_,/ukka
Lähetetty: 21.1.2007 12:50
Kirjoittaja AI
Tuossa combissa tuota öljyä joutuu lisäämään niin paljon ettei se ehdi mustua. 12 tkm = 16-17 litraa lisättyä öljyä! Eipä paljon Mobil ykköstä huvita käyttää. -71:ssä on synteettiset öljyt, siellä sitä ei kulukaan.
Lähetetty: 21.1.2007 12:54
Kirjoittaja pressa
kulutus on lähellä audi volkkari normaali lukemaa
eli kun audin uusi moottori kuluttaa litran tuhannella on se normaalia
kulutuksen pitäisi vähentyä muutaman kymmenen tuhannen ajon jälkeen
Lähetetty: 21.1.2007 13:16
Kirjoittaja ralli lada
ihmeekseni myös uusi porsche saa viedä tosi paljon öljyä

Lähetetty: 21.1.2007 14:02
Kirjoittaja AI
pressa kirjoitti:kulutus on lähellä audi volkkari normaali lukemaa
Onko noissakin pakokaasun väri kylmänä sininen? Ja jääkö liikennevaloihin liikkeelle lähtiessä sininen savupilvi?
Lähetetty: 21.1.2007 14:18
Kirjoittaja audiq
pressa kirjoitti:kulutus on lähellä audi volkkari normaali lukemaa
eli kun audin uusi moottori kuluttaa litran tuhannella on se normaalia
kulutuksen pitäisi vähentyä muutaman kymmenen tuhannen ajon jälkeen
Ja 500tkm:ssa ei kulutusta enään tikusta pysty toteamaan! Se on kyllä totta, että "uudet" Audin moottorit tuntuvat kuluttavan jonkin verran.
AI:lle: Kannattaisiko lyhentää vaihtoväliä? Yleensä väsynyt kone pitää öljyt ryhdikkäänä 4tkm ja sen jälkeen öljynkulutus nousee.
Lähetetty: 21.1.2007 18:40
Kirjoittaja Jaska HKI
Kylmäkäynnistys on öljylle ja moottorille totuuden hetki.Varsin vanhoissa Ladoissa jotka eivät ole säädöissään.Jos moottoria joutuu sahaamaan niin moottoriin tulviva pa/ilmaseos huuhtelee viimeisenkin öljykalvon pois.Sitten kun moottori käynnistyy niin kaasu pohjaan ja äkkiä liikkelle niin moottorille saadaan vastusta jäykistä vaihdelaatikko ja peräöljyistä.Tätä kun jatkuu vuodesta toiseen niin kone alkaa olla "valmis".
Lähetetty: 21.1.2007 20:14
Kirjoittaja AI
audiq kirjoitti:
AI:lle: Kannattaisiko lyhentää vaihtoväliä? Yleensä väsynyt kone pitää öljyt ryhdikkäänä 4tkm ja sen jälkeen öljynkulutus nousee.
Vasta reilu kuukausi sitten vaihdoin ja öljynkulutus tuntuu olevan ihan sama. Edellinen vaihtoväli oli 14 tkm joka varmasti oli ihan liikaa, ainakin suodatin lienee ollut jo täysin tukossa ja öljyt pyörineet ohivirtausventtiilin kautta. Pitääkin tarkentaa edellä kirjoitettua, koneella onkin ajettu vain 278 tkm.
Ajoin mä yhdellä Ladalla yli 30 tkm samoilla öljyillä ja hyvin toimi ja toimivana se lähti Eestiin joskus vuonna -89.
Lähetetty: 21.1.2007 20:21
Kirjoittaja markku
No etpä AI kovin usein öljyjä vaihda .... suosittelen 10000 km väliajoin ainakin ettei suomen vanhin lada leikkaa kiinni !!

Lähetetty: 21.1.2007 20:29
Kirjoittaja AI
markku kirjoitti:No etpä AI kovin usein öljyjä vaihda .... suosittelen 10000 km väliajoin ainakin ettei suomen vanhin lada leikkaa kiinni !!
Siis tuo pitkä öljynvaihtoväli on vain ollut tuossa Combin öljyä syövässä koneessa ja se 30 tkm siinä muinaisessa romussa. Muissa huomattavasti lyhyempi, mineraaliöljyllä 6-7 tkm ja -71:ssä oli synteettiset öljyt melko tarkkaan vuoden ja 10 tkm.
Lähetetty: 21.1.2007 20:39
Kirjoittaja Jokari
Mulla on vaihtovälit olleet 5 tkm olosuhteiden pakosta johtuen...ei tunnu missään

Lähetetty: 21.1.2007 20:42
Kirjoittaja BA3
Tota 5000km vaihtoväliä olen itekin käyttänyt kaikissa omistamissani Latoissa

Lähetetty: 21.1.2007 20:46
Kirjoittaja Lada-Jussi
tärkeämpää kuin öljyn laatu, on tosiaan se että sitä on koneessa ja vaihdetaan tarpeeksi usein, vaihtoa se parempikin öljy tarvii. Itse pyrin noudattamaan Samarassa suositusten mukaista 7500 km välein öljynvaihtoa ja takavedossa 10tkm tai puolen vuoden välein. Tuo puolivuotta tulee yleensä nopeammin, kun ajoa on niin vähän.
Lähetetty: 21.1.2007 20:58
Kirjoittaja Joen musikka
Jebitfoi!Enpä olis uskonut,että aihe on näin populaari!Nyt jo tiedän,millä Atsteekkia voitelen!IKiitos!
Lähetetty: 21.1.2007 21:14
Kirjoittaja Jusu
Jos minun autoni veisi noin paljon öljyä kuin tuo AI:n kombi, niin minä en välittäisi vaihtaa niitä enää lainkaan, nehän vaihtuvat tuota tahtia ihan itsekseen. Filtterin voisi sen sijaan vaihtaa vaikka kahden pänisterin välein ettei vallan tukkeudu.
Tuollainen moottori taitaa olla jo sen verran valmista tavaraa, ettei siitä kummemmaksi muutu, vaikka sinne kaataisi kalleinta lejeerinkiä mitä kaupasta saa. Taitaa olla vähintäänkin venttiilinvarrenkumit hajonneet jauhoksi jo aikapäiviä sitten.