Atsteekissa kone kaput moottoria, korjausapua saa tarjota...

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Avatar
pyreksi
Viestit: 121
Liittynyt: 3.3.2005 16:51
Paikkakunta: Turku

Re: Atsteekissa kone kaput moottoria, korjausapua saa tarjota...

Viesti Kirjoittaja pyreksi »

jta kirjoitti:Sitä mä vaan ajan takaa noilla mittauksilla että tietää suunnilleen mistä lähtee vikaa metästään. Kun kohtuu suurikaan huohotus ei välttämättä ole kone vian merkki. Itelläin nimittäin on aika kovaa tuo huohotus koneessa mutta puristuspaineet on normaaleissa arvoissa. Ja onko varmaa että se kone polttaa öljyt ettei se vaan vuoda niitä jostain ulos?
Eli se miten vika päällepäin ilmenee on, että varsinkin suuremmilla nopeuksilla (eli yli kuuttakymppiä ajettaessa) alkaa kone viskellä öljyä huohottajan putken kautta ilmanputsarin koppaan, ja sieltä se päätyy sitten kaasarin kautta palamaan koneessa. Muualla ei tietääkseni vuotoja ole, ja ainakaan pienissä nopeuksissa ei öljyä tunnu katoavan välillä minnekään. Öljyt ja suodattimen olen siis kerran vaihtanut silloin kuin vika alkoi ilmeta, mutta kylläkin samanlaisiin (synteettinen Teboil Gold). Myös tuon huohottajan ohuen putken ensin putsasin, ja sitten jopa varalta vaihdoin.

Itsekin olen tässä moottorivika- asiassa vain tuon yhden korjaamon varsin murskaavan tuomion varassa, siitä minulla ei todellakaan ole sanoa mitään kuinka asiantuntevia ovat kun en itse noista moottoriasioista tiedä.
jta kirjoitti:Venttiilivarren kumit jos on mennyt oikeinkin huonoiksi tai jopa rikkoontuneet niin sitä kauttakin saattaa melko paljon öljyä kadota. Puristuspaine mittauksella saataisiin tieto että jos ei paineet ole kohillaan ja ohivuotomittauksella saataisiin että vuotaako minne. Jos se kampikammioon vuotaa niin silloin vasta koneen vaihdon suosittelisin. Jos selviäis pelkästään tuolla venttilinvarren kumienkin vaihdolla niin se vielä ois suhteellisen halpa korjaus. Eli nuo kumminkin kertois jo että onko isompia vikoja. Nuo mittaukset kuitenkaan ei niin arvokkaita ole etteikö niitä kannattais teetättää. Ja paikalliset ammattikouluthan tekee edukkaasti noita mittauksia. Eli jos ei paineissa vikaa ole niin lähtisin tuolta venttiiliosastolta vikaa hakeen. Toivottavasti nyt tästä jotain selvää sait.
Se on siis selvillä minne öljy menee, eli se viskaa sen tonne putsarin koppaan. Pirullisinta vielä että esimerkiksi tyhjäkäynnillä en ole kertaakaan nähnyt ton viskovan mitään, eli alkaa heitteleen tota vasta sitten isommissa nopeuksissa. Olisin toki voinut vetää siitä putken tielle, mutta ympäristörikolliseksi en viitsi alkaa vaan jokin muu ratkaisu asiaan pitäisi löytyä. Kerro toki jos mielestäsi ton öljyn nakkelun voi aiheuttaa venttiilivikakin, niin pitää alkaa miettimään josko ton vielä tutkittavaksi veisi...
Ennen oli Samara 1300S Axtec -94, välissä rellu ja nyt sitten 111....
Avatar
jta
Viestit: 4436
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Atsteekissa kone kaput moottoria, korjausapua saa tarjota...

Viesti Kirjoittaja jta »

Venttiilivikahan ei tuollaista pysty aiheuttaan. Mutta voihan se sitten olla jos tosiaan kaikki öljy häviää tuota kautta eli pukkaa ne ilmanputsariin niin taitaapi siellä olla jo vuotoa sylintereissä. Hyvällä tuurilla tuostakin voisi selvitä männän renkaiden vaihdolla jotka itessää en kovin kallit olis mutta vaatis tosiaan jo koko koneen leväytyksen. Eli tuolla yhtälöllähän päästään siihen että jostain parempikuntonen vaihtokone tai sitten tosiaan tuo että myyntiin.
Avatar
pyreksi
Viestit: 121
Liittynyt: 3.3.2005 16:51
Paikkakunta: Turku

Re: Atsteekissa kone kaput moottoria, korjausapua saa tarjota...

Viesti Kirjoittaja pyreksi »

jta kirjoitti:Venttiilivikahan ei tuollaista pysty aiheuttaan. Mutta voihan se sitten olla jos tosiaan kaikki öljy häviää tuota kautta eli pukkaa ne ilmanputsariin niin taitaapi siellä olla jo vuotoa sylintereissä. Hyvällä tuurilla tuostakin voisi selvitä männän renkaiden vaihdolla jotka itessää en kovin kallit olis mutta vaatis tosiaan jo koko koneen leväytyksen. Eli tuolla yhtälöllähän päästään siihen että jostain parempikuntonen vaihtokone tai sitten tosiaan tuo että myyntiin.
Jep, eli pitäisikös tähän taasen sanoa, että jos joku keksii jonkin konkreettisen toteutettavissa olevan (vaikka hullunkin) korjaus/vaihto/mitälie ehdotuksen, niin sana on vapaa...

Olisihan se kivaa jos tosta vielä auton saisi, mutta tosiaan vaihtojakin saa ehdotella mikäli jollakin olisi jokin toimiva ajopeli mihin ton haluaisi vaihtaa. Luultavasti on vain satatuhatta ajettu Samara (en ole kyllä mistään tarkistanut), eli joku jolla on tiloja rempata saisi tosta varmasti vielä kelpo menopelin. Kaasaripuoli toimii tällä hetkellä hyvin, ja viimevuoden loppukesästä meni heittämällä katsastuksesta läpi, kun tuota koneongelmaa ei viellä ollut ilmaantunut... Olisihan se pitänyt arvata että kun täysin puhtaan lapun saa konttorilta niin jotenkin se kostautuu... :?
Ennen oli Samara 1300S Axtec -94, välissä rellu ja nyt sitten 111....
rotsi4

Re: Atsteekissa kone kaput moottoria, korjausapua saa tarjota...

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Vedä huohottajan putki jonnekin muualle kuin putsariin..vaikka purkkiin jonka voi tyhjätä aina välillä ettei luonto saastu.
Avatar
pyreksi
Viestit: 121
Liittynyt: 3.3.2005 16:51
Paikkakunta: Turku

Re: Atsteekissa kone kaput moottoria, korjausapua saa tarjota...

Viesti Kirjoittaja pyreksi »

rotsi4 kirjoitti:Vedä huohottajan putki jonnekin muualle kuin putsariin..vaikka purkkiin jonka voi tyhjätä aina välillä ettei luonto saastu.
Juu kyllähän tätä Pressakin tossa ehdotteli, mutta kyseinen osa viestiketjua poistettiin kun vähän taisi meidän jutustelu sivuraiteille eksyä...

Eli kyllähän tämäkin on ihan huomioonotettava juttu ja täytynee toteuttaakin jos tolla joutuu pidemmäs lähteen (ainakin siis auttaa joksikin aikaa elämään ton kanssa).

Ja jos joku keksii tähän itse ongelmaan jonkinmoisia ratkaisuja niin hienoa olisi, taitaa vaan olla ettei tuollaista kukaan halua alkaa korjaan tai riesakseen ottamaan muutenkaan...
Ennen oli Samara 1300S Axtec -94, välissä rellu ja nyt sitten 111....
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Atsteekissa kone kaput moottoria, korjausapua saa tarjota...

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Onko venttilikotelossa oleva kampikammiotuuletuksen öljynerotinsiivilä tukossa?

Jos on, oireet kuten edellä selostettu. Vika on melko harvinainen, mutta silti mahdollinen.

Sama ongelma, tosin lievempänä, ilmenee, jos venttiilikotelosta kohti kaasutinta lähtevä ohuempi letku tai sen loppupään suutin on tukossa.

Öljynerotinsiivilään pääsee käsiksi venttiilikotelon irrottamisen jälkeen sisäpuolelta.

Homma on helppo tehdä kenttäoloissakin.

Kuvasarja: http://www.vaz-autos.ru/2110/2_14_3.htm

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
pyreksi
Viestit: 121
Liittynyt: 3.3.2005 16:51
Paikkakunta: Turku

Re: Atsteekissa kone kaput moottoria, korjausapua saa tarjota...

Viesti Kirjoittaja pyreksi »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

Onko venttilikotelossa oleva kampikammiotuuletuksen öljynerotinsiivilä tukossa?
Moi!

Päätin tutkia asian saman tien, aika törtteessähän toi kyllä oli. Noh nyt olisi ainakin toi putsattu, saas nähdä auttaako :)

Sdelano v SSSR kirjoitti: Homma on helppo tehdä kenttäoloissakin.

Kuvasarja: http://www.vaz-autos.ru/2110/2_14_3.htm

menestystä

SvS
Juu kyllähän ton putsaili kun kivasti jo lämmintäkin piisaa ulkona eikä edes satanut vettä, ei ollut edes paha homma. Kiitoksia vinkistä ja hyvin havainnollisesta kuvasarjasta, toivotaan että olisi apua... :)
Ennen oli Samara 1300S Axtec -94, välissä rellu ja nyt sitten 111....
Avatar
pyreksi
Viestit: 121
Liittynyt: 3.3.2005 16:51
Paikkakunta: Turku

Re: Atsteekissa kone kaput moottoria, korjausapua saa tarjota...

Viesti Kirjoittaja pyreksi »

Noh tuon öljynerotinsiivilän putsaus ei sitten auttanut, vieläkin puskee öljyä... Ja tuntuu huohotusilmassa savua olevan suht reilusti, lienee varmaan aika entinen motti...

Nyt kuitenkin olisi sitten hieno törppöpatentti asennettu, saas nähdä ajeleeko tolla nyt sitten paremmin. Edelleen saa tarjota korjausapua/vaihtokonetta/vaihtoa johonkin toimivaan autoon, mutta jos ei sellaisia tipu niin toistaiseksi ajeltava tolla...
Ennen oli Samara 1300S Axtec -94, välissä rellu ja nyt sitten 111....
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Atsteekissa kone kaput moottoria, korjausapua saa tarjota...

Viesti Kirjoittaja audiq »

pyreksi kirjoitti:...Edelleen saa tarjota korjausapua/vaihtokonetta...
Mulla voisi olla Samaran 1.5 kaasutinkone jouten.
Avatar
pyreksi
Viestit: 121
Liittynyt: 3.3.2005 16:51
Paikkakunta: Turku

Re: Atsteekissa kone kaput moottoria, korjausapua saa tarjota...

Viesti Kirjoittaja pyreksi »

audiq kirjoitti:
pyreksi kirjoitti:...Edelleen saa tarjota korjausapua/vaihtokonetta...
Mulla voisi olla Samaran 1.5 kaasutinkone jouten.
Juu voisi kyllä kiinnostaa, varsinkin jos myös jokin suht edullinen ratkaisu moottorin vaihtamiseen löytyy. Kuten aiemmin mainittu mulla ei tiloja ole, mutta jos tila järjestyy (vaikka edes piha missä olisi jotain tarvittavaa varustusta..) ja vielä hieman apua kun lienee yksin paha homma, niin mikä ettei :) Aikaakin mulla kyllä piisaa, rahaa vähemmän...

Muutenkin olisi mukavaa että jos moottoria päätyy vaihtaan niin sen saisi vaihdettua jossain sielläpäin missä moottori on, menee vaikeaksi alkaa se johonkin peräkonttiin ängetä, kun ei kärryäkään löydy...

Sitten on vielä se ongelma että kun ehdottamasi on 1.5:nen niin pitäisikö siinä koettaa konttorilla huijata että edelleen on 1.3:nen autossa kiinni, vai onkos tohon koneeseen paperit että kone on vähäpäästöisestä autosta?

Ainakin tän linkin mukaan taitavat sellaista vaatia... Esimerkki 3 taitaisi kuvastaa tilannetta.

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... C3%B6t.htm
Ennen oli Samara 1300S Axtec -94, välissä rellu ja nyt sitten 111....
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Atsteekissa kone kaput moottoria, korjausapua saa tarjota...

Viesti Kirjoittaja audiq »

pyreksi kirjoitti: Sitten on vielä se ongelma että kun ehdottamasi on 1.5:nen niin pitäisikö siinä koettaa konttorilla huijata että edelleen on 1.3:nen autossa kiinni, vai onkos tohon koneeseen paperit että kone on vähäpäästöisestä autosta?

Ainakin tän linkin mukaan taitavat sellaista vaatia... Esimerkki 3 taitaisi kuvastaa tilannetta.

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... C3%B6t.htm
Se on ihan normaalilla kaasuttimella, ainakin nyt, että siihen koneeseen ei vähäpäästöisen papereita ole.
On mulla kyllä paperit 1.5 vähäpäästöiseen koneeseen, mutta en muista oliko siinä moottorikoodi merkitty. :lol:
Tuo kone muuten tuli Unon peräkontissa, että ei se paljon tilaa vie.
Asennuksessa en juurikaan voi auttaa, ei oikein ole aikaa siihen. Ostin tuon koneen mönkijään, mutta mulla on siihen nyt pari muutakin konetta tiedossa ja tuossa kun ei ole laatikkoa, niin sen takia siitä voisi luopua.

Kilometreistä en tiedä, enkä ole kuullut koneen käyvän koskaan, mutta ainakin useamman vuoden se on ollut irti.
Pyörii kuitenki kevyesti ja ollut asiallisesti suojattuna, tosin kylmässä. Kolariautosta luultavasti on kotoisin.
Avatar
pyreksi
Viestit: 121
Liittynyt: 3.3.2005 16:51
Paikkakunta: Turku

Re: Atsteekissa kone kaput moottoria, korjausapua saa tarjota...

Viesti Kirjoittaja pyreksi »

audiq kirjoitti: Se on ihan normaalilla kaasuttimella, ainakin nyt, että siihen koneeseen ei vähäpäästöisen papereita ole.
On mulla kyllä paperit 1.5 vähäpäästöiseen koneeseen, mutta en muista oliko siinä moottorikoodi merkitty. :lol:
Tuo kone muuten tuli Unon peräkontissa, että ei se paljon tilaa vie.
Asennuksessa en juurikaan voi auttaa, ei oikein ole aikaa siihen. Ostin tuon koneen mönkijään, mutta mulla on siihen nyt pari muutakin konetta tiedossa ja tuossa kun ei ole laatikkoa, niin sen takia siitä voisi luopua.

Kilometreistä en tiedä, enkä ole kuullut koneen käyvän koskaan, mutta ainakin useamman vuoden se on ollut irti.
Pyörii kuitenki kevyesti ja ollut asiallisesti suojattuna, tosin kylmässä. Kolariautosta luultavasti on kotoisin.
Täytyy pitää toi mielessä, mutta noilla tiedoilla on kyllä mahdoton ainakaan heti sanoa joo...

Tosiaan yksi paha ongelma on että ei ole kuin toi parkkiruutu missä laittaa, Ti hallissakin voisi tulla hintaa kun ei tota varmaan ensikertalainen hetkessä yksin vaihtele... Ja sitten toi kyllä vähän menee vaikeaksi sen konttorilla käynnin kanssa, saattavat hyvinkin numeroita tiirailla koneen kyljestä... Vielä kolmantena toi että jos kunto on vähän epävarma, niin kyllä se voisi ketuttaa kun on saanut viimein vaihdettua ja olisikin sama tai pahempi vika vaihtokoneessa...

Kiitoksia ehdotuksesta joka tapauksessa, pitää laittaa sulle viestiä jos jotain keksin miten ton voisi tuohon asennella ja vieläpa katsastussetää miellyttävällä tavalla...
Ennen oli Samara 1300S Axtec -94, välissä rellu ja nyt sitten 111....
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Atsteekissa kone kaput moottoria, korjausapua saa tarjota...

Viesti Kirjoittaja audiq »

pyreksi kirjoitti:...Ja sitten toi kyllä vähän menee vaikeaksi sen konttorilla käynnin kanssa, saattavat hyvinkin numeroita tiirailla koneen kyljestä...
Kun mä ostin yhden 1.5:n koneen, niin soitin katsikonttorille kysyäkseni neuvoa, että mistä tunnistaa Samaran 1.5 litraisen moottorin.
Katsimies tutki aikansa lappusiaan ja kertoi, ettei heillä mitään tietoa Samaran moottoreiden tyyppinumeroista valitettavasti ole.
Loput sitten varmaan arvaakin... :lol:

Ja tosiaan, koneen kunnosta en voi mennä takuuseen, mutta puristukset siitä saa varmaan mitattua, jos siihen saa startin lyötiä kiinni. Samalta sälliltä ostin kyllä sen toisenkin koneen ja se on toiminut moitteetta jo 50tkm. Oli vieläpä hyvin huollettu kone. Tätä toista mä en ole niin tarkasti tutkinut. Öljykorkin alta sen näkee, onko se ajallaan huollettu.
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Atsteekissa kone kaput moottoria, korjausapua saa tarjota...

Viesti Kirjoittaja audiq »

pyreksi kirjoitti: Sitten on vielä se ongelma että kun ehdottamasi on 1.5:nen niin pitäisikö siinä koettaa konttorilla huijata että edelleen on 1.3:nen autossa kiinni, vai onkos tohon koneeseen paperit että kone on vähäpäästöisestä autosta?
Näyttäisi olevan -95:n koneessa samat numerot, että kyllä kone pitäisi vähäpäästöiseen autoon kelvata.
Avatar
pyreksi
Viestit: 121
Liittynyt: 3.3.2005 16:51
Paikkakunta: Turku

Re: Atsteekissa kone kaput moottoria, korjausapua saa tarjota...

Viesti Kirjoittaja pyreksi »

Ok, hyvä tietää että luultavimmin sopii myös konttorille ja tälleen. Mutta ongelmana on edelleen se, että mulla ei ole mitään paikkaa missä pultata toi kiinni, ja yksin tuollaisten nosteleminen on muutenkin aika toivotonta hommaa.

Kiitoksia tarjouksesta, mutta tuskin viitsin ottaa uhkayritykseksi moista jos ei ole ketään apuna tai paikkaa missä vaihtaa...

Taas senverran päivitystä tilanteeseenkin, että toi törppöpatentti oli pakko riisua pois, öljyä sinne ei näyttänyt kertyvän (ainakaan lyhyessä ajassa) mutta puski sitä kautta huohottajasta niin paljon savua konetilaan ja siitä sisälle, että meinasi tukehtua kun kaupungilla yritti ajella. Ehkä toimisi jos vetäisi törpöstä vielä tiiviin letkun sinne putsarin koppaan niin ei henki lähtisi, mene ja tiedä.

Alkaa tuntuun että pitääkö toi paaliin viedä vai mitä ihmettä ton kanssa tekee... Autoakin tarvisi, ja vähän päälle parin viikon päästä pidemmällekin olisi päästävä... :(
Ennen oli Samara 1300S Axtec -94, välissä rellu ja nyt sitten 111....
Vastaa Viestiin