Eli se miten vika päällepäin ilmenee on, että varsinkin suuremmilla nopeuksilla (eli yli kuuttakymppiä ajettaessa) alkaa kone viskellä öljyä huohottajan putken kautta ilmanputsarin koppaan, ja sieltä se päätyy sitten kaasarin kautta palamaan koneessa. Muualla ei tietääkseni vuotoja ole, ja ainakaan pienissä nopeuksissa ei öljyä tunnu katoavan välillä minnekään. Öljyt ja suodattimen olen siis kerran vaihtanut silloin kuin vika alkoi ilmeta, mutta kylläkin samanlaisiin (synteettinen Teboil Gold). Myös tuon huohottajan ohuen putken ensin putsasin, ja sitten jopa varalta vaihdoin.jta kirjoitti:Sitä mä vaan ajan takaa noilla mittauksilla että tietää suunnilleen mistä lähtee vikaa metästään. Kun kohtuu suurikaan huohotus ei välttämättä ole kone vian merkki. Itelläin nimittäin on aika kovaa tuo huohotus koneessa mutta puristuspaineet on normaaleissa arvoissa. Ja onko varmaa että se kone polttaa öljyt ettei se vaan vuoda niitä jostain ulos?
Itsekin olen tässä moottorivika- asiassa vain tuon yhden korjaamon varsin murskaavan tuomion varassa, siitä minulla ei todellakaan ole sanoa mitään kuinka asiantuntevia ovat kun en itse noista moottoriasioista tiedä.
Se on siis selvillä minne öljy menee, eli se viskaa sen tonne putsarin koppaan. Pirullisinta vielä että esimerkiksi tyhjäkäynnillä en ole kertaakaan nähnyt ton viskovan mitään, eli alkaa heitteleen tota vasta sitten isommissa nopeuksissa. Olisin toki voinut vetää siitä putken tielle, mutta ympäristörikolliseksi en viitsi alkaa vaan jokin muu ratkaisu asiaan pitäisi löytyä. Kerro toki jos mielestäsi ton öljyn nakkelun voi aiheuttaa venttiilivikakin, niin pitää alkaa miettimään josko ton vielä tutkittavaksi veisi...jta kirjoitti:Venttiilivarren kumit jos on mennyt oikeinkin huonoiksi tai jopa rikkoontuneet niin sitä kauttakin saattaa melko paljon öljyä kadota. Puristuspaine mittauksella saataisiin tieto että jos ei paineet ole kohillaan ja ohivuotomittauksella saataisiin että vuotaako minne. Jos se kampikammioon vuotaa niin silloin vasta koneen vaihdon suosittelisin. Jos selviäis pelkästään tuolla venttilinvarren kumienkin vaihdolla niin se vielä ois suhteellisen halpa korjaus. Eli nuo kumminkin kertois jo että onko isompia vikoja. Nuo mittaukset kuitenkaan ei niin arvokkaita ole etteikö niitä kannattais teetättää. Ja paikalliset ammattikouluthan tekee edukkaasti noita mittauksia. Eli jos ei paineissa vikaa ole niin lähtisin tuolta venttiiliosastolta vikaa hakeen. Toivottavasti nyt tästä jotain selvää sait.