Deltan hinnoittelu

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Lada 4x4

Re: Deltan hinnoittelu

Viesti Kirjoittaja Lada 4x4 »

Kyllä jostain ruohonleikkurista muistaakseni tuli viilattua venttiilistä, taisi olla kyllä tecumsehin koneella.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Deltan hinnoittelu

Viesti Kirjoittaja Stefa »

samarai kirjoitti: No selittäpä minullekin Stefa miten se sen kupin syö? Alkaa olla jo niin inssijuttuja, että oma ymmärrys ei siihen riitä. Palan sijainti näkyy tässä kuvassa.

En mä tätä hiontajuttua tietenkään tehnyt olisi jos ne palat olisi tullut ostettua tarpeeksi ohuita -tottakai kannattaa käyttää valmiita paloja, toi hiontajuttu on työlästä, ne palat on todella kovaa ainetta. Seuraavaan säätöön tiedän nyt tosiaan ostaa niitä 3,00-3,25 paloja, koska niitä kokoja ilmeisesti tullaan tarvitsemaan. Noita alle 3mm:n paloja en tiedä onko niitä myynnissä? - mutta tarvittaessa niitä vaikka sitten hiotaan. 8)

No kertokaapas nyt palstan inssit, miten tosta Briggs Strattonista säädetään oikeaoppisesti venttiilit - siinä kun ei ole sen kummin säätöpaloja kuin säätöruuvejakaan? Sitä keinoa millä itse sen tein, ei uskalla näköjään edes ehdottaa. :twisted: :wink:
Jos noita paloja hioo itse, niin ensinnäkään pala ei todennäköisesti ole enää tasapaksu sen jälkeen. Seurauksena venttiilivälys ei ole enää vakio. Nokan pyöriessä tuon palan kuuluu pyöriä siinä kupissa, jos pala on kiero eikä pyöri, niin se todennäköisesti kuluttaa nokan. Tai jos se pyörii, niin se syö kupin, koska kiero pala aiheuttaa epätasaisen pintapaineen ja huippujen kohdilla ei välttämättä öljykalvo kestäkkään. Toinen juttu on pinnanlaatu, liian karkea pinta hioo rikki sen mikä siihen nojaa. Liian sileäkään pinta ei ole hyvä öljykalvon kannalta, mutta tämä harvemmin ongelmana. Kolmantena paloissa taisi olla joku pinnoitus. Neljäntenä saattoi olla, että tuo pala ei ole suora, vaan aavistuksen kupera juuri tuon pyörimisen takia :roll: Muistaakseni multa löytyy ainakin 2,9mm pala, että on noita alta kolmenkin. Tosin ohuilla paloilla nokka voi ottaa paininkupin reunaan, joka ei taas ole hyvä. Tuokin rikkoo nokan. Sikäli on huono, jos joku paikka rupeaa kulumaan, niin metallia alkaa irrota öljykiertoon joka taas aiheuttaa pitemmän päälle kaikkea kivaa. Siksi on ehkä tyhmää säästää 2e uudesta palasta ja kuluttaa sen sijaan tunti hioessa sitä vanhaa.

Itte kun noita säätelen, niin kirjaan ylös mitä paloja on välissä. Näin kun mittaa välyksiä, niin tietää heti minkälainen pala pitää olla väliin. Toki ensimmäisellä kerralla teetättää vähän enempi työtä, mutta aika helppo on sitten käydä hakemassa just ne palat joita tarvii. Jos sitten taas kasaa koneen ihan atomeista, niin niputtaa ensin vaan niin ohuila paloilla, ettei mikään kanna, sitten vain mittaa välykset ja oikeat palat väliin.

Tuollaista Bull&Shit -moottoria on vähän huono verrata auton moottoriin. Eihän tuossa ole öljypumppuakaan, joten mitä autokaan sillä tekee... Ei tuossa ole laakereita, eli ei autokaan niitä tarvi... Toisaalta viritysaste ja käyttötunnitkin ovat vähän eri planeetalta noilla kahdella. Että B&S:ssä voi kyllä huoletta ottaa venan päästä kotikonstein. Voi venoja lyhentää autonkin moottorista ja paljon tuotakin tehdään, mutta tuo ei ihan rälläkällä tai viilalla oikein onnistu. Pidentäminenkin onnistuu kovalla hitsillä, tai lash capseilla, mutta hitsatessa pää on jälleen hiottava asianmukaisesti.

Olikohan riittävän insinöörinteoreettinen vastaus :lol: Kuitenkin itse aion tulevaisuudessakin käyttää valmiita paloja, koska nuo tosiaan maksavat muutaman euron/kpl niin hiomisessa ei ole mitään järkeä. Puhumattakaan että mielenrauha säilyy 8)
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Re: Deltan hinnoittelu

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Stefa kirjoitti:Jos noita paloja hioo itse, niin ensinnäkään pala ei todennäköisesti ole enää tasapaksu sen jälkeen.

Toinen juttu on pinnanlaatu, liian karkea pinta hioo rikki sen mikä siihen nojaa.

Kolmantena paloissa taisi olla joku pinnoitus.

Neljäntenä saattoi olla, että tuo pala ei ole suora, vaan aavistuksen kupera juuri tuon pyörimisen takia
Juu, ehdottomasti siitä pitää saada suora, mitä enempi joutuu ohentaan niin sitä todennäköisemmin tulee kiero, eli käyttökelvoton. Yleensähän ohennustarve ei ole kuin joku 0.1mm.
Pinnanlaadun saa riittävän hyväksi kuppia vasten riittävän hienolla hiomapaperilla.
Pinnoitusta tuskin on, vaan on yhtä kovaa terästä läpi asti. Koneella hiottaessa tietenkin varottava ettei lämpene liikaa(pienellä kappaleella on oikeastikkin riski).
Kuperaakaan en ole tavannut, ainakaan niin kuperaa että mikrometriruuvilla olisi havaittavissa.
Järkeä hiomisessa ei ole, jos jokaisen venttiilin välys on alle minimin. Vaan silloin hyvä vaihdella paloja keskenään ja loput ostaa. Jos vaan kohtuu odottelulla jostakin saa.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Deltan hinnoittelu

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Stefan kanssa samaa mieltä. Samarassa ei ole kuperat nuo säätöpalat mutta muistaakseni pala ja kuppi on vinossa nokkaan nähden. Eli nokka ottaa palan toiseen laitaan että pala saadaan pyörimään. Ja jos pala jumittuu niin nokka viistää koko ajan samaan kohtaan eikä siinä hyvin käy. Ja jos noita paloja itse hioo niin en usko että niin hyvin niitä saa hiottua että tuo toimisi.

Ja noista nokan kulumisista. Niistä ei varsinaisesti ole ikinä mitään kampanjaa ollut mutta korjausvinkki etsittäessä sytytyskatkoksien aiheuttajaa. Yleensä diaknoosissa ilmeni sytytyskatkoksia ja lambdasignaalin virhettä. Syynä noihin tapauksiin saattoi olla kulunut nokka-akseli. Niitä on ilmeisesti takuuaikana joihinkin autoihin myös vaihdettu. Tosin monessa kilometrit täyttyvät vasta nyt kun takuut on ummessa. Eli ei mene takuun piikkiin ellei ole takuuaikana todettua vikaa.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Deltan hinnoittelu

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Olen edelleen sitä mieltä että jos tasohiomakonessa ja magnetti pöydällä hioo jäähdytysveden kanssa ton palan (ja hienolla laikalla) niin takaan että on parempi lopputulos kun tehtaan jäljiltä.

Jo ammatkoulun ope sanoi 3 vuoden keväällä: Muut tekee sitä mitä osaavat, Nykänen sitä mitä haluaa 8) .
Lada rules
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Deltan hinnoittelu

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

..ja kalliimmaksi tulee kun tekee noin hiomalla. :lol:
Jos riston neuvomalla keinolla tekee niin varmasti saa tehtyä mutta ehkä olisi tuossa vaiheessa sittenkin viisaampaa kääntyä deltan puoleen. Säästyvän ajan jonka voi nautiskella deltan kustannuksella kahvia, voi käyttää vaikka linnunpönttöjen tekemiseen. Niillä rahoilla voi sitten maksaa deltaan säädöstä maksun, auto on oikein säädetty, telkillä on pesäpönttöjä ja kaikilla on mukavaa.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Deltan hinnoittelu

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

larssi21074 kirjoitti:..ja kalliimmaksi tulee kun tekee noin hiomalla. :lol:
Jos riston neuvomalla keinolla tekee niin varmasti saa tehtyä mutta ehkä olisi tuossa vaiheessa sittenkin viisaampaa kääntyä deltan puoleen. Säästyvän ajan jonka voi nautiskella deltan kustannuksella kahvia, voi käyttää vaikka linnunpönttöjen tekemiseen. Niillä rahoilla voi sitten maksaa deltaan säädöstä maksun, auto on oikein säädetty, telkillä on pesäpönttöjä ja kaikilla on mukavaa.
No veikkaisimpa että mitattuna 0,01mm erojen välysliuskoilla, itse hiotuilla paloilla ja ITSE tehtynä tulee kyllä varmasti tarkka (jopa tarkempi kuin jonkun puolihuolimattoman korjaamon krapulaisen autonasentajan tekemänä).

Ja kun harrastuksella ei ole hintaa niin :D 8) ... Telkänpönttöjä en ryhtyisi väsäämään, sillä niissä on oltava isot etureijät ja muutenkin ovat isokokoisia->työläitä.
Lada rules
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Deltan hinnoittelu

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

linnut on kyllä ihan kivoja
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Re: Deltan hinnoittelu

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

RTJN65 kirjoitti:Olen edelleen sitä mieltä että jos tasohiomakonessa ja magnetti pöydällä hioo jäähdytysveden kanssa ton palan (ja hienolla laikalla) niin takaan että on parempi lopputulos kun tehtaan jäljiltä.

Jo ammatkoulun ope sanoi 3 vuoden keväällä: Muut tekee sitä mitä osaavat, Nykänen sitä mitä haluaa 8) .
Ja magneettipöytä (ja tasohiomakone) eivät maksa mitään?
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Deltan hinnoittelu

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

veli alexei kirjoitti:
RTJN65 kirjoitti:Olen edelleen sitä mieltä että jos tasohiomakonessa ja magnetti pöydällä hioo jäähdytysveden kanssa ton palan (ja hienolla laikalla) niin takaan että on parempi lopputulos kun tehtaan jäljiltä.

Jo ammatkoulun ope sanoi 3 vuoden keväällä: Muut tekee sitä mitä osaavat, Nykänen sitä mitä haluaa 8) .
Ja magneettipöytä (ja tasohiomakone) eivät maksa mitään?
No maksaa toki... mutta kuten jo tossa mainitsin, harrastuksella ei ole hintaa... :D 8)
Lada rules
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Deltan hinnoittelu

Viesti Kirjoittaja samarai »

Kiitos vaan Stefalle säätölevyn seikkaperäisestä selvityksestä. :) Tuskin siinä tasapaksuudessa ainakaan paljon heittoa tuli, eihän siitä sentään millejä höylätty vaan n. 0,10mm - välyksen toleranssikin on jo 0,05 puoleensa. Mitään pinnoitusta noissa Samaran paloissa ei kyllä ole ja ne ovat aivan suoria lätkiä - se kyllä tuli tarkastettua jo ennen hiontaa.

No itsellä ainakin nyt on ne käsinhiotut säätöpalat koneessa, katsotaan nyt sitten päästäänkö niillä seuraavaan venttiilinsäätöön asti ilman nokka-akselin vaihtoa - ei tässä kuitenkaan mistään korkealta pudota tämän auton kanssa. :wink: Itsellä kun ei ole vielä tästä hommasta kokemusta, koska oli ensimmäinen kerta kun niitä hiottiin, sellainen 0,10 tosiaan niistä lähti 2-3:sta palasta, muihin löytyi valmis pala vaihdettavaksi - taisi olla ainoastaan 1 missä välys oli riittävä, mihin ei tarvinnut koskea. Asiaan kyllä palataan varmasti - miten tässä hommassa kävi, sitten ollaan jo viisampia. Venttiileitä ei ainakaan pitäisi enää palaa, sillä välykset ovat nyt kunnossa.

Aikaisemmin luulin, että Samaran venttiilinsäätö on vähän sama asia kuin "miten lusikalla syödään puuroa", mutta nyt alkaa jo pikku hiljaa tuntua, että ei siihen taida riittääkään jokaisen autoaan itse korjaavan perustaidot. 8) 200 euron laskun maksaminen Deltallekaan ei kyllä vielä varmuudella takaa, että ne on oikein säädetty. Silloin voidaan vasta olettaa, että ne on mahdollisesti säädetty - vasta kun ne sen jälkeen vielä itse tarkastaa, voidaan ollaan varmoja. :wink:

Kyllä Briggs&Strattonilta öljypumppu ja laakeroinnit löytyy jo 5hv quantum mallista ja kaikista niistä isommista v-twinkoneista.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Deltan hinnoittelu

Viesti Kirjoittaja Stefa »

RTJN65 kirjoitti:Olen edelleen sitä mieltä että jos tasohiomakonessa ja magnetti pöydällä hioo jäähdytysveden kanssa ton palan (ja hienolla laikalla) niin takaan että on parempi lopputulos kun tehtaan jäljiltä.

Jo ammatkoulun ope sanoi 3 vuoden keväällä: Muut tekee sitä mitä osaavat, Nykänen sitä mitä haluaa 8) .
Jep, noin varmasti onnistuu ihan ok. Tuohon jälkimmäiseen sitten jokainen voi pyrkiä :lol:

Samaran paloista en tosiaan tiedä, mutta tc:n paloissa on osassa rusehtava pinta, eli jotain siinä on. Toisaalta muistaakseni taisivat palat käydä ristiin edellämainittujen moottorien välillä. Fiksuja olleet nuo italialaiset jo 60-luvun alussa :wink:
samarai kirjoitti: Kyllä Briggs&Strattonilta öljypumppu ja laakeroinnit löytyy jo 5hv quantum mallista ja kaikista niistä isommista v-twinkoneista.
Jep, suurin osa vaan on niitä malleja missä noita ei ole. Kuten suurinpiirtein kaikki ruohonleikkurit, lumilingot ja puutarhajyrsimet. Mutta kuten tuostakin on todettavissa, niin kyllä nuo briggs&strattonitkin kehittyvät, ehkäpä noissa uusissa on sitten jo venttiilien säätökin mietitty, kun selvästi tahdotaan käyttötunteja lisätä :)
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
mickey-69
Viestit: 560
Liittynyt: 25.7.2005 13:14
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

Re: Deltan hinnoittelu

Viesti Kirjoittaja mickey-69 »

Siksi on ehkä tyhmää säästää 2e uudesta palasta ja kuluttaa sen sijaan tunti hioessa sitä vanhaa.
Ei vain ehkä.. Mielestäni ei oo tosiaankaan mitään järkeä säästää tuollaisessa hommassa..., just kattelin että noi Samaran säätölevyt maksaa huokeimmillaan varaosaliikkeessä 2,5e... :shock:

Ja jos joku haluaa käyttää vanhoja säätöpaloja, ei sekään mikään ongelma ole jos palat ei ole kuluneet... Vinkkinä näin kaikille pikku asentajille :lol: :wink: .., levyjä löytyy paksuuksiltaan 2,65-4,55mm ja samoja Samarassa käytettyjä paloja löytyy myös Fiat Uno Firen 1000 kuutioisesta koneesta sekä VW:n Polo-Passat 1,1-1,9 bensakoneista.., joten käytettyjä paloja on varmasti tarjolla siellä sun täällä...

Noi hiomiset menee vähän samaan kategoriaan kun itsetehdyt virinokat... Sitäkin on kokeiltu.., ja siinä ei sentään käytetty rälläkkää....
Aja millä ajat ja Ladalla loput
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Re: Deltan hinnoittelu

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

mickey-69 kirjoitti:
Siksi on ehkä tyhmää säästää 2e uudesta palasta ja kuluttaa sen sijaan tunti hioessa sitä vanhaa.
Ei vain ehkä.. Mielestäni ei oo tosiaankaan mitään järkeä säästää tuollaisessa hommassa..., just kattelin että noi Samaran säätölevyt maksaa huokeimmillaan varaosaliikkeessä 2,5e... :shock:
Eli järkevämpi tehdä venttilin säätö näin:
-Venakoppa auki
-Mittaa välykset ja kirjaa säätöpalatarve
-Kone kasaan
-Aja 15km/sivu lähimpään varaosaliikkeeseen hakemaan "ei oota"
-Tilataan palat
-Uudestaan 15km/sivu hakemaan paloja
-Taas venakoppaa auki ja vaihdetaan oikean vahvuiset palat
Aikaa meni viikko, turhaa ajelua 60km ja vielä maksaa nuo palat. Sensijaan että mirkelissä vähä ohenhtaa muutamaa palaa ja hivasee kiiltäväksi...

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Deltan hinnoittelu

Viesti Kirjoittaja samarai »

mickey-69 kirjoitti:
Siksi on ehkä tyhmää säästää 2e uudesta palasta ja kuluttaa sen sijaan tunti hioessa sitä vanhaa.
Ei vain ehkä.. Mielestäni ei oo tosiaankaan mitään järkeä säästää tuollaisessa hommassa..., just kattelin että noi Samaran säätölevyt maksaa huokeimmillaan varaosaliikkeessä 2,5e... :shock:
:evil: Ja vielä kerran, KOROSTETAAN että tässä ei ollut tarkoitus säästää, vaan kun kone oli levällään ja mulla ei sattuneesta syystä ollut tarpeeksi ohutta palaa niin en katsonut tarkoituksen mukaiseksi lähteä niitä maailmalta metsästämään, vaan sitä vastoin järkevämmäksi hioa siitä sen 0,10. Jonkun palan hinnan takia tätä ei tehty, eikö tätä nyt selvää asiaa voi käsittää?!?

Homma meni siis aika lailla ton Jukan lista mukaan. Siinä on tietysti erityisesti huomioitava se, että sitä vaihdettavan palan kokoahan ei säädettävässä venttiilissähän ei tiedä ennen kuin se on irrotettu. Jos mä sen olisin tiennyt etukäteen, niin mulla olisi ollut myös sopiva pala. Mutta seuraavassa säädössä mulla on oikeita paloja - ei siksi. että mä näitä kalajuttuja uskoisin - vaan siksi, että ne työläitä hiottavia.
mickey-69 kirjoitti:
Noi hiomiset menee vähän samaan kategoriaan kun itsetehdyt virinokat... Sitäkin on kokeiltu.., ja siinä ei sentään käytetty rälläkkää....
Kyllä mä sen sentään koneista jotain luulen itsekin tajuavani, vaikka mikään inssi olekaan, että säätöpalan hionta on sentään vähän eri asia kuin joku nokkien virittäminen rälläkällä - ettei nyt sentään ihan pellenä tarvitse pitää.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Vastaa Viestiin