Re: Deltan hinnoittelu
Lähetetty: 2.12.2007 8:18
Kyllä jostain ruohonleikkurista muistaakseni tuli viilattua venttiilistä, taisi olla kyllä tecumsehin koneella.
Jos noita paloja hioo itse, niin ensinnäkään pala ei todennäköisesti ole enää tasapaksu sen jälkeen. Seurauksena venttiilivälys ei ole enää vakio. Nokan pyöriessä tuon palan kuuluu pyöriä siinä kupissa, jos pala on kiero eikä pyöri, niin se todennäköisesti kuluttaa nokan. Tai jos se pyörii, niin se syö kupin, koska kiero pala aiheuttaa epätasaisen pintapaineen ja huippujen kohdilla ei välttämättä öljykalvo kestäkkään. Toinen juttu on pinnanlaatu, liian karkea pinta hioo rikki sen mikä siihen nojaa. Liian sileäkään pinta ei ole hyvä öljykalvon kannalta, mutta tämä harvemmin ongelmana. Kolmantena paloissa taisi olla joku pinnoitus. Neljäntenä saattoi olla, että tuo pala ei ole suora, vaan aavistuksen kupera juuri tuon pyörimisen takiasamarai kirjoitti: No selittäpä minullekin Stefa miten se sen kupin syö? Alkaa olla jo niin inssijuttuja, että oma ymmärrys ei siihen riitä. Palan sijainti näkyy tässä kuvassa.
En mä tätä hiontajuttua tietenkään tehnyt olisi jos ne palat olisi tullut ostettua tarpeeksi ohuita -tottakai kannattaa käyttää valmiita paloja, toi hiontajuttu on työlästä, ne palat on todella kovaa ainetta. Seuraavaan säätöön tiedän nyt tosiaan ostaa niitä 3,00-3,25 paloja, koska niitä kokoja ilmeisesti tullaan tarvitsemaan. Noita alle 3mm:n paloja en tiedä onko niitä myynnissä? - mutta tarvittaessa niitä vaikka sitten hiotaan.
No kertokaapas nyt palstan inssit, miten tosta Briggs Strattonista säädetään oikeaoppisesti venttiilit - siinä kun ei ole sen kummin säätöpaloja kuin säätöruuvejakaan? Sitä keinoa millä itse sen tein, ei uskalla näköjään edes ehdottaa.![]()
Juu, ehdottomasti siitä pitää saada suora, mitä enempi joutuu ohentaan niin sitä todennäköisemmin tulee kiero, eli käyttökelvoton. Yleensähän ohennustarve ei ole kuin joku 0.1mm.Stefa kirjoitti:Jos noita paloja hioo itse, niin ensinnäkään pala ei todennäköisesti ole enää tasapaksu sen jälkeen.
Toinen juttu on pinnanlaatu, liian karkea pinta hioo rikki sen mikä siihen nojaa.
Kolmantena paloissa taisi olla joku pinnoitus.
Neljäntenä saattoi olla, että tuo pala ei ole suora, vaan aavistuksen kupera juuri tuon pyörimisen takia
No veikkaisimpa että mitattuna 0,01mm erojen välysliuskoilla, itse hiotuilla paloilla ja ITSE tehtynä tulee kyllä varmasti tarkka (jopa tarkempi kuin jonkun puolihuolimattoman korjaamon krapulaisen autonasentajan tekemänä).larssi21074 kirjoitti:..ja kalliimmaksi tulee kun tekee noin hiomalla.![]()
Jos riston neuvomalla keinolla tekee niin varmasti saa tehtyä mutta ehkä olisi tuossa vaiheessa sittenkin viisaampaa kääntyä deltan puoleen. Säästyvän ajan jonka voi nautiskella deltan kustannuksella kahvia, voi käyttää vaikka linnunpönttöjen tekemiseen. Niillä rahoilla voi sitten maksaa deltaan säädöstä maksun, auto on oikein säädetty, telkillä on pesäpönttöjä ja kaikilla on mukavaa.
Ja magneettipöytä (ja tasohiomakone) eivät maksa mitään?RTJN65 kirjoitti:Olen edelleen sitä mieltä että jos tasohiomakonessa ja magnetti pöydällä hioo jäähdytysveden kanssa ton palan (ja hienolla laikalla) niin takaan että on parempi lopputulos kun tehtaan jäljiltä.
Jo ammatkoulun ope sanoi 3 vuoden keväällä: Muut tekee sitä mitä osaavat, Nykänen sitä mitä haluaa.
No maksaa toki... mutta kuten jo tossa mainitsin, harrastuksella ei ole hintaa...veli alexei kirjoitti:Ja magneettipöytä (ja tasohiomakone) eivät maksa mitään?RTJN65 kirjoitti:Olen edelleen sitä mieltä että jos tasohiomakonessa ja magnetti pöydällä hioo jäähdytysveden kanssa ton palan (ja hienolla laikalla) niin takaan että on parempi lopputulos kun tehtaan jäljiltä.
Jo ammatkoulun ope sanoi 3 vuoden keväällä: Muut tekee sitä mitä osaavat, Nykänen sitä mitä haluaa.
Jep, noin varmasti onnistuu ihan ok. Tuohon jälkimmäiseen sitten jokainen voi pyrkiäRTJN65 kirjoitti:Olen edelleen sitä mieltä että jos tasohiomakonessa ja magnetti pöydällä hioo jäähdytysveden kanssa ton palan (ja hienolla laikalla) niin takaan että on parempi lopputulos kun tehtaan jäljiltä.
Jo ammatkoulun ope sanoi 3 vuoden keväällä: Muut tekee sitä mitä osaavat, Nykänen sitä mitä haluaa.
Jep, suurin osa vaan on niitä malleja missä noita ei ole. Kuten suurinpiirtein kaikki ruohonleikkurit, lumilingot ja puutarhajyrsimet. Mutta kuten tuostakin on todettavissa, niin kyllä nuo briggs&strattonitkin kehittyvät, ehkäpä noissa uusissa on sitten jo venttiilien säätökin mietitty, kun selvästi tahdotaan käyttötunteja lisätäsamarai kirjoitti: Kyllä Briggs&Strattonilta öljypumppu ja laakeroinnit löytyy jo 5hv quantum mallista ja kaikista niistä isommista v-twinkoneista.
Ei vain ehkä.. Mielestäni ei oo tosiaankaan mitään järkeä säästää tuollaisessa hommassa..., just kattelin että noi Samaran säätölevyt maksaa huokeimmillaan varaosaliikkeessä 2,5e...Siksi on ehkä tyhmää säästää 2e uudesta palasta ja kuluttaa sen sijaan tunti hioessa sitä vanhaa.
Eli järkevämpi tehdä venttilin säätö näin:mickey-69 kirjoitti:Ei vain ehkä.. Mielestäni ei oo tosiaankaan mitään järkeä säästää tuollaisessa hommassa..., just kattelin että noi Samaran säätölevyt maksaa huokeimmillaan varaosaliikkeessä 2,5e...Siksi on ehkä tyhmää säästää 2e uudesta palasta ja kuluttaa sen sijaan tunti hioessa sitä vanhaa.![]()
mickey-69 kirjoitti:Ei vain ehkä.. Mielestäni ei oo tosiaankaan mitään järkeä säästää tuollaisessa hommassa..., just kattelin että noi Samaran säätölevyt maksaa huokeimmillaan varaosaliikkeessä 2,5e...Siksi on ehkä tyhmää säästää 2e uudesta palasta ja kuluttaa sen sijaan tunti hioessa sitä vanhaa.![]()
Kyllä mä sen sentään koneista jotain luulen itsekin tajuavani, vaikka mikään inssi olekaan, että säätöpalan hionta on sentään vähän eri asia kuin joku nokkien virittäminen rälläkällä - ettei nyt sentään ihan pellenä tarvitse pitää.mickey-69 kirjoitti:Noi hiomiset menee vähän samaan kategoriaan kun itsetehdyt virinokat... Sitäkin on kokeiltu.., ja siinä ei sentään käytetty rälläkkää....