Kytkin irroittaa melkein pohjassa: SÄÄDETTY! (Vhithuisko?)

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
aropupu

Re: Kytkin irroittaa melkein pohjassa: SÄÄDETTY! (Vhithuisko?)

Viesti Kirjoittaja aropupu »

Raotappa sitä työsylinterin työntötangon suojakumia sen verran että kokeilet lirahtaako sieltä nestettä..jos valuu niin se vuotaa.

ja toiseen hommaan tarvitset apurin;
toinen painaa kytkintä ja toinen tähyää että liikkuuko se tanko kunnolla vai käykö se vain ulkona, jonka jälkeen painuu takaisin sisään.
Jos näin käy eikä ulkoista vuotoa ole,vuotaa sylinteri sisäisesti.

EDIT:
Tai sitten asetelma on vain niin loppu että siinä ei mitkään hokkuspokkukset auta vaan se on vaihdettava.
PöyhöinKuusaalt
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Suurempaa kytkinremppaa en tee eli asetelman vaihtoa. Kytkinhän toimii hyvin, muttei mieleni mukaan. Kiitos noista sylinterien tiirausvinkeistä. Jarrunestettä ei kyllä kulu. Työntötanko kyllä pyörii kuin HullunMulkku akselinsa ympäri liikuteltaessa. Mutta eiköhän me poijjat näillä pärjatä.

Ja onhan minulla tuossa Venäjältä tuotu työsylinteri varalla. Ja pääsylinterinkin saan käden käänteessä.

Askarruttaa vielä tuo asetelman kuluneisuus. Siis sitäkö ei voi tietää kytkinpolkimen liikettä tarkkailemalla ja vertaamalla sitä työntötangon pituuteen sekä haarukkavälykseen. Sitä minä tuolla yhtälöllä tarkoitin. Kenties juuri nuo sylinterintiiraukset ovat se puuttuva tekijä X, joka selittää kumman yhtälön.

Kuten huomaatte, minun ajateltava asiat hieman hankalasti ja kovin perusteellisesti että ne selviävät itselleni. En osaa oikein vain tehdä. Jos en selvitä itselleni lelujen toimintaperiaatetta en todellakaan tajua niistä mitään. Tai en ainakaan muista seuraavalla kerralla miten niillä leikittiin se.

Kiitos vielä tarkoista havainnoistanne ja hyvistä linkeistä sekä kuvista. :wink:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
aropupu

Viesti Kirjoittaja aropupu »

Jos haluaisit selvittää työsylinterin varren matkan minkä se liikkuu, tulisi sinun tietää pääsylinterin ja työsylinterin halkaisija sekä matka minkä pääsylinterin mäntä liikkuu.

Ja jos vielä haluat selvittää sen minkä matkan levy irtoaa levystä tulisi vielä tietää haarukan välykset,kiinnityspisteen välitys, painejousien vääntymä ja välitys.

Laskupäätä se vaan tarvii :lol: :lol:

Itse epäilen että asetelman jouset ovat niin väsyneet että ne eivät irroita levyn kuin ihan pohjassa vasta.

työsylinterin työntötangon kuuluukin pyöriä koska se ei ole mitenkään kiinni itse männässä.
PöyhöinKuusaalt

Niinpä niin. Fysiikka- ja laskupäätähän tuo mainitsemasi perustavaalaatua oleva selvitys vaatisi. Ei ole moiseen kapasiteettia eikä tuollaisesta kai mitään vastaavaa hyötyäkään olisi.

Kytkimen jousten väsyneisyyttä tai levyn kuluneisuutta puoltaisi se, että autolla on ajellut tyttönen. Kaikki kunnia hänelle ja sille että isä on huolehtinut huollatuksesta. Naisten autoilusta minulla ei ole mitää pahaa sanottavaa, mutta olen havainnut joillakin naisilla taipumusta luistattaa kytkintä hieman tai lepuuttaa jalkaa kytkimellä. Samoja ominaisuuksia on varmasti miehilläkin, joten edellisät ei pidä pittää miehisenä yleistyksenä.

Työsylinterin tiiviydessä voisi olla toivomisen varaa. Kun autolla lähdetään ajamaan, kytkin tuntuu olevan paljon enemmän pohjassa irrottava kuin sitten kun autolla on jo jonkin aikaa ajettu. Kuluttaako vuotava työsylinteri kytkinestettä? Oletettavasti kyllä. Miten on kytkimien ilmaushommien kanssa? Niistä näin tuolla joitakin mainintoja. Hydrauliikassahan ilma on pahasta ja heikentää sen toimintaa.

No, pähkäilemällähan sitä oppii.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mara
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mara »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Työsylinterin tiiviydessä voisi olla toivomisen varaa. Kun autolla lähdetään ajamaan, kytkin tuntuu olevan paljon enemmän pohjassa irrottava kuin sitten kun autolla on jo jonkin aikaa ajettu. Kuluttaako vuotava työsylinteri kytkinestettä? Oletettavasti kyllä. Miten on kytkimien ilmaushommien kanssa?
Kyllä se mun mielestä kuullostaa väsyneiltä pääsylinterin kumeilta.
Jos työsylinteri vuotaa männän puolelta toiselle, eli pölysuojan sisään, kyllähän se nestettä hukkaa.
Suosittelen kuitenkin lämpimästi perehtymään pääsylinteriin. Se kun alkaa oireilemaan, vuotaa herkästi nestettä polkimen puolelta maton alle josta taas ei hyvää seuraa.
Ilmaus on helpoin tehdä ihan pääsylinterin putkilähdön kautta, onnistuu yksinkin (esim.)lumiharjaa apuna käyttäen.
2102 16V ex.
2103 -75
Lada Scandinavia

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Ei morjens, mikä kysymys.
Kuluttaako vuotava työsylinteri kytkinnestettä?
Mitähän poronsarvi uutetta on syöty? :lol:

Kuusaa, älä pahastu tästä. Muuten kysymyksessä jo annoit vastauksen itsellesi. (sana vuotaa)
Älä pähkäile, vaan järkeile ja kokeile käytännössä, siitä oppii.
PöyhöinKuusaalt

Minä olen niin hemmetin vaikea tyyppi, että jos alan vain rassailla enkä tiedä mitä teen, niin remonteista tulee moninkertaisia. Viime kesältä on kaikkea kivaa tuolla teknisissä.

Ihan hyvä kommentti tuossa edellä. Minulla on tosiaan melko mielenkiintoiset rassausolosuhteet. Siksi pyrin minimoimaan kaiken turhan räpellyksen ja silti sitä tulee aina.

Sitä vuotoa on tosiaan nyt tarkkailtava. Nestettä ei kuitenkaan näyttäisi häviävän. Latasin säiliön aika täyteen lähtiessäni reissuun. Nyt ainakin on helppo havainnoida vuotoa.

Mutta kuitenkin olen tehnyt kärpäsestä kytkimen. Siis eihän tuossa sinänsä mitään suuria vikoja tuntuisi olevan. Nyt varsinkin kun säädin sitä, niin pelaa kivasti minun mieleni mukaan.

Kun IIZI menee nosturille ruosteremontiin, niin sitten on hyvä kurkkia kaikkia noita muitakin juttuja. Omaa pajaahan ei ole, mutta minulla on mahdollisuus vuokrata nosturi pilkkahintaan ja korjaaja on siinä vieressä. Itse teen minkä osaan ja korjaaja tekee loput.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
PöyhöinKuusaalt

Taitaapa tuon kytkimen toimintatuntumaan vaikuttaa myös nuo vaihteistoöljyt. Nyt muutaman rapeamman yön (yli 15pakkasta) jälkeen tuntuvat vaihteet, etenkin 1 ja 2 olevan tosi nihkeät. Enpä kai turhaa puuhaa tuota vaihteistoöljyvaihtoa. Sittenpä näkee laatikon toiminnan paremmin ja säädetään kytkintä uudelleen, jos pelitys muuttuu selvästi.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
PöyhöinKuusaalt

Miksi siis kytkintä oli säädetty ennen minua? Siitä oli siis säädetty haarukan ja työntötangon välys kokonaan pois. No, korjaamo oli tehnyt valohoitoa huonolle kytkimelle eli huijannut aiempaa omistajaa.

Tyypillistä: Vika poistetaan, muttei korjata sen aiheuttajaa. Tässä kytkinvika on työsylinterissä. Se ei vuoda ulospäin, mutta se vuotaa sisäisesti eli paineet eivät pysy sylinterin oikealla puolella. Näin sen olen tulkinnut. Tapahtuu nimittäin nyt niin, kun säädin sinne oikeat välykset, että kytkinpoljin ei palaudu takaisin ylös asti vaan jää vapaaliikkeen verran alas. Kytkin ei jää luistamaan vaan se kiinnittää täydellisesti kun poljin päästetään ylös.

Siis työsylinterin vaihto. Tuotinkin sellaisen jo Venäjältä aikoja sitten.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mara
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mara »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Tässä kytkinvika on työsylinterissä. Se ei vuoda ulospäin, mutta se vuotaa sisäisesti eli paineet eivät pysy sylinterin oikealla puolella.
Paitsi että työsylinteri ei voi vuotaa sisäisesti, siellä on vain yksi mäntä ja nestelähtö.
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Tapahtuu nimittäin nyt niin, kun säädin sinne oikeat välykset, että kytkinpoljin ei palaudu takaisin ylös asti vaan jää vapaaliikkeen verran alas. Kytkin ei jää luistamaan vaan se kiinnittää täydellisesti kun poljin päästetään ylös.

Siis työsylinterin vaihto.
Silti veikkaan pääsylinteriä kuvauksen perusteella. Sori.
2102 16V ex.
2103 -75
PöyhöinKuusaalt

No, sittenpä hommataan pääsylinteri. Niinhän minä tuon kirjoitettuani ajattelinkin, että työsylinterissä on neste vain toisella puolella ja jos se vuotaisi sylinterin ohi tangon puolelle, niin sehän vuotaisi sitten uloskin. Eihän tanko voi olla nestetiiviisti eristetty. Aivan loogista kun vaan malttaa aina vähän ajatella. Kirjoittamalla ne näköjään minun ajatukset selkeytyvät. Siksi kai tänne tulee kaikesta turhasta kirjoitettua niin paljon. :oops:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Ukki

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Nuista säädöistä sen verran, että omassa 110 säädin polkimet siten, että ne ovat mahdollisimman samassa tasossa kaasupolkimen kanssa. En saanut aivan samaan tasoon, kun jarrupoljin tuottaa enempi vaikeuksia. Lienenkö tehnyt miten hirmuisen mokan, mutta on jotenkin miellyttävämmän tuntuinen jaloille ja se vasemmalla oleva jalantuki on myös melkolailla samassa tasossa. Kaikki tunnustaa toimivan kuten ennenkin.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
PöyhöinKuusaalt

Minäkin pidän eniten ylhäällä irrottavasta kytkinpolkimesta, mutta se ei käy ohjeiden mukaan, jos välystä haarukan ja työntötangon väliin ei näin muodotu. En vieläkään ole sisäistänyt sitä, mitä tällainen virhe pahimmillaan voisi aiheuttaa, jos kytkin kuitenkin irrottaa ja kiinnittää selkeästi lyhyellä alueella eikä näin jää luistamaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Ukki

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Ei siinä pitäisi kyllä olla mielestäni mitään suurempaa virhettä jos kytkin ei kanna ja irrottaa hyvin. Kunhan polkimen asento on oman mielen mukainen. Minä en tykkää alhaalla irrottavasta ja nopeasti ottavasta kytkimestä se on varmaankin niitä kisa-autojen liikkeellelaukaisimia. Mieluisa minulle on sellainen 5-6cm. lattiasta irrottava ja ottava kykinpolkimen asento. Sen saa useimmiten säädöillä aikaan, jos kytkinlevy ei ole niin loppu, että säädöt eivät riitä. Nestevälitteinen kytkin oli loppu silloin kun säätövara työsylinterin ja haarukan välisestä tangosta oli loppu, eikä välystä saanut aikaseksi. Taisi olla joku 2-3 mm. haarukan välys kun työ syl. oli perusasennossa. 110 suositusmittainen polkimen liike on hieman lyhyempi kun polkimet ovat melkein tasan kaasupolkimen kanssa. Silloinhan säädöt ovat parhaimmillaan kun se itsestä tuntuu eikä ole toiminta häiriöitä. Oma mielipide, saattaa olla väärä tehtaanmiesten mielestä.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
NIEMINENV

Viesti Kirjoittaja NIEMINENV »

Mulla oli kytkin samanlainen. Nestettä oli tarpeeksi kun avas korkin ja tarkisti. sitten joku välkky nosti siivilän pois ja huomattiin, jotta neste olikin aivan loppu. Eli siivilä oli tukossa. Eikun siivilän puhtaaks ja uutta nestettä ja tietenkin kytkimen ilmaus kytkimen sylinteristä.... niin johan rupes pelittää,

tarkista ainakin jos vaikka...
Vastaa Viestiin