Kovil on melko yleinen valmistaja (nykyään tekee ainakin vetokoukkuja). Ainakin vanhemissa autoissa on paljon Kovilin lämmityslaitteita esim. Ladoihin on asennettu Kovilin ja Erelin lämmityslaitteita Konelassa...PöyhöinKuusaalt kirjoitti:No, jopas jotain!Katsoin tarkemmin sitä vastuksilta lähtevää johtoa ja varsinkin sitä muovista osaa, jonka jälkeen varsinainen johto alkaa. Mitä ihemettä siinä luki? No, ainakin se, että kyseessä on 600W lämmitin. Mutta entä nimi?
KOVIL
Oletteko moista kuulleet tai nähneet?
Oikosulku lohkolämmittimessä ja lämmittimen vaihto.
- lada combi
Re: Oikosulku lohkolämmittimessä?
Juu mullakin oli Kovilin lämppäri ennen, ei tietoa kuinka vanha, pakko oli vaihtaa kun johdon ja vastuksen välinen liitos murentui täysin...ilmeisesti ei siis kovinkaan tuore 

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- Toveri Sladimir
Tarkemmin katsottuna siinä varmaan lukee Erel. Erel muistuttaa paljolti Defan pistoketta, muttei ole yhteensopiva. Erel sopii yhteen Kovil ja Virtaset-lämmittimien kanssa. Näiden 3:n em. valmistus loppui 90-luvun loppupuolella. Varaosaliikkeistä saattaa löytyä vielä adapteria, jolla ne voidaan liittää muihin järjestelmiin. Hinta oli aika suolainen vielä 2000-luvun alussa, jotain 50€-luokkaa. Taitaa mennä uusiin koko järjestelmä.PöyhöinKuusaalt kirjoitti: Liittimen urospuolessa lukee eriel.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
- PöyhöinKuusaalt
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Uusiksi menee juu lämppäri. Rassailen se irti tuosta Raadosta. Voihan siinä irrottamisessa olla hommaa, mutta tulepaahan tutustuttua taas uuteen ihmeeseen. Odotan mielenkiinnolla näitä kauniita kevätpäiviä, kun saa taas Raatoon ratsahtaa.
Mitenkähän se KOVIL on siinä lohkossa kiinni? Pitääkö kuukkelittaa vai kertoneeko joku sen minulle tähän? Saa nähdä mikä tuolla Raadossa sitten on. Huomenna selviää.
Mitenkähän se KOVIL on siinä lohkossa kiinni? Pitääkö kuukkelittaa vai kertoneeko joku sen minulle tähän? Saa nähdä mikä tuolla Raadossa sitten on. Huomenna selviää.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Se on ihan kartiolla kiinni siinä lohkossa jossei siinä näy sellaista kiristysmutteria/tms. vastaavaa. Vasaraa ja puupalaa, niin kyllä se irtoaa sieltä ennemmin tai myöhemmin 

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
- PöyhöinKuusaalt
Eli se on jonkinlainen sisään lyötävä malli. Ei siis mitään kierteitä? Siinähän on näkyvissä sellainen isohko lieriö, josta kaksi vastuspuikkoa tuleva ulos. Näistä lähtee sitten johto. Mitään ruuveja eikä muttereita siinä tosiaankaan näy. Siis onko se kartio-osa siellä lohkon sisällä?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Voi p*rkele että voi olla vaikeaa, oikeesti
Jostain lohkolämppäristä jo 3 sivua juttua...
Lohkon reikä on suoraseinäinen mut lohkolämppäri on hyvin lievästi kartion muotoinen, joten se kiristyy sinne ihan niinkuin kartiot yleensä kiristyy....

Lohkon reikä on suoraseinäinen mut lohkolämppäri on hyvin lievästi kartion muotoinen, joten se kiristyy sinne ihan niinkuin kartiot yleensä kiristyy....
- PöyhöinKuusaalt
Ja jatkoa tulee seuraamaan Hyvä HeimoVeli
Muistaakseni edellisellä kommentoijalla oli jotakin tekemistä käämityksien ja piuhan vetojen kanssa. Itse olen tähän mennessä pysynyt vaan ihan lapunvaihdossa ja erilaisissa pommivirityksissä. Niin ja sulakkeitakin olen poltellut. Poltellaanhan edellee proppuja ei päreitä

Muistaakseni edellisellä kommentoijalla oli jotakin tekemistä käämityksien ja piuhan vetojen kanssa. Itse olen tähän mennessä pysynyt vaan ihan lapunvaihdossa ja erilaisissa pommivirityksissä. Niin ja sulakkeitakin olen poltellut. Poltellaanhan edellee proppuja ei päreitä

Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Tuossa mun nappiksessa on Erelin värkki ja kun tuossa äsken kytkinsulinderisavotassa piti vähän siirtää tieltä sitä lohkarin vastuksesta lähtevää johtoa niin siitä vastuksen juuresta murentuikin muoviosat ihan tuusan paskaksi.
Pikku nitkautus lisää ja johtimetkin lähti vastuksesta.
Onnex ei ole tuotakaan tarvinnut käyttää, olis voinu vähintäänkin proput paukkua tai haihtua savuna ilimaan koko papan helmi.

Onnex ei ole tuotakaan tarvinnut käyttää, olis voinu vähintäänkin proput paukkua tai haihtua savuna ilimaan koko papan helmi.

- PöyhöinKuusaalt
Kävin kurkkimassa Raadon konehuonetta. Siitä on kansi irti, joten vastus näkyi selvästi. Kartiomallinenhan se taitaa olla, mutta hyvin vähän sellainen. Siinähän ei näyttäisi olevan ns. kartion kärkeä ollenkaan, vaan se on jotain lieriön ja kartion välimuotoa.
Nythän sinne lohkoaukkoon voisi tiettenkin laittaa jonkin vivun, jolla vastusta saisi työnnettyä ulospäin. Liitokset ovat tuossa Raadon lohkolämppärissä samanlaiset kuin IIZIn hajonneet. Pitänee kurkkia tarkkaan kaikki kiristimet, kuristimet, mutterit ja ruuvit ettei pilko koko vehettä päreiksi ensimmäisellä lyönnillä.
Nythän sinne lohkoaukkoon voisi tiettenkin laittaa jonkin vivun, jolla vastusta saisi työnnettyä ulospäin. Liitokset ovat tuossa Raadon lohkolämppärissä samanlaiset kuin IIZIn hajonneet. Pitänee kurkkia tarkkaan kaikki kiristimet, kuristimet, mutterit ja ruuvit ettei pilko koko vehettä päreiksi ensimmäisellä lyönnillä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
En ole koskaan kiinittänyt enkä irrottanut tuommoista lämmitintä, mutta joku viisaampi neuvoi, että kiinnitettäessä lyödään puupalikkaan sen ollessa keskellä sitä mötikkää, jolloin se menee suoraan, ja irrotettaessa mötikän reunaan, jolloin se irtoaa helpoimmin.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Reunoille naputtelee vasaralla, nii kyllä se rupeaa irtoamaan. Kätevä on sellanen vasara, jossa se "lyöntiosa" on muovia.
Olen irrottanu noita ja myös asentanu..
Olen irrottanu noita ja myös asentanu..
Ihe ku tekköö, ni suap just semmosen ku sattuu tulemmaan!
- PöyhöinKuusaalt
Sain tossa Jokarilta aika hyvät hammerointiohjeet. Minulla on piha täynnä puutavaraa, joten niillä käydään vastuskartiolieriön kimppuun. Täyttyy napata konepelti pois, niin pääsee edestä lähietäisyydelle. Puupino estää menemästä sivukautta hommiin.
Kertoilen sitten tähän vähän kokemuksia. Kunhan nyt tuo lumisade heltiäsi niin viitsisi mennä rassautumaan.
Kertoilen sitten tähän vähän kokemuksia. Kunhan nyt tuo lumisade heltiäsi niin viitsisi mennä rassautumaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Kyl ne kestää vieläki vaikka kuinka kauan. useimmiten hajoo jos on vastus väärin asennettu tai koneessa liian vähän jäähdytinnestettäPECTOPAH MECTA HOMEP kirjoitti:Itselläni paukahti eräästä hallinnoimastani kulkuneuvosta Defa-merkkinen vedenkeitin. Liikkeessä mitattiin ja todettiin vastuksen kärvähtäneen. Vaihtaa piti sekä vastus, että johtosarja. Hintaa n. 200 euroa. Ennen vanhaan nuo laitteet kyllä kestivät kauemmin.

- PöyhöinKuusaalt
Re: Oikosulku lohkolämmittimessä ja lämmittimen vaihto.
Onnittelut Jokari! Olit taas oikeassa.
Turhan monta sivua moisesta aiheesta. Vastuken ulkovaippa irtosi Raadosta alle kymmenellä lyönnillä. Ensin ylhäältä ja sitten yläviistoista. Todella helppoa.
Mutta, tällä kertaa vastuspuikkojen juuressa oleva liitos oli hapero. Käsittämättömän huonosti ovat johtimet kiinni puikoissa siellä muovivaipan sisällä.
Yksi johdin, vihreäkeltainen oli hauraasta tinauksestaan irti. Siis tuollakaan ei tee mitään?
Raadon lämppäri oli kokonaisuudessaan eli vastuksineen, johtoineen, liitoksineen ja töpöineen merkkiä Kovil. IIZIssä oli siis Erel merkkinen vastusosa ja siitä lähtevä piuha, joka vaihtui Kovilpiuhaan. Molemmissa näissä siis oli pyöreät uros/naaras -plugisysteemit.
Nyt on kaksi vastusta. Toisessa on ehyet liitokset piuhojen välillä ja toisessa ehjä liitos vastuspuikkoihin. Näistä ei kai saa mitenkään "ehjättyä" yhtä toimivaa ja turvallista lämppäriä.
Miten on, voisiko tai saisiko tai yleensäkään kannattaisiko tuollaisen härvelin johtoja lähteä juottamaan ja eristämään eli siis ehjäämään? Sopisi vaan tyyliini moinen homma. En toki halua polttaa autoja, taloja ja elollisia siinä sivussa.
Jokarillahan oli selkeä ja hyvä näkemys, että vaihtoon vaan koko KökköLohkari. Ja vielä, että jos köyhyys kyykyttää ei kannata autoja esilämmitellä. Onko muita näkemyksiä? Itse olen kallistumassa tuohon Jokarin mielipiteeseen.

Mutta, tällä kertaa vastuspuikkojen juuressa oleva liitos oli hapero. Käsittämättömän huonosti ovat johtimet kiinni puikoissa siellä muovivaipan sisällä.

Raadon lämppäri oli kokonaisuudessaan eli vastuksineen, johtoineen, liitoksineen ja töpöineen merkkiä Kovil. IIZIssä oli siis Erel merkkinen vastusosa ja siitä lähtevä piuha, joka vaihtui Kovilpiuhaan. Molemmissa näissä siis oli pyöreät uros/naaras -plugisysteemit.
Nyt on kaksi vastusta. Toisessa on ehyet liitokset piuhojen välillä ja toisessa ehjä liitos vastuspuikkoihin. Näistä ei kai saa mitenkään "ehjättyä" yhtä toimivaa ja turvallista lämppäriä.

Miten on, voisiko tai saisiko tai yleensäkään kannattaisiko tuollaisen härvelin johtoja lähteä juottamaan ja eristämään eli siis ehjäämään? Sopisi vaan tyyliini moinen homma. En toki halua polttaa autoja, taloja ja elollisia siinä sivussa.

Jokarillahan oli selkeä ja hyvä näkemys, että vaihtoon vaan koko KökköLohkari. Ja vielä, että jos köyhyys kyykyttää ei kannata autoja esilämmitellä. Onko muita näkemyksiä? Itse olen kallistumassa tuohon Jokarin mielipiteeseen.

Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?