Samaran 1,5i tekniikka 1,5l Axtek:in tilalle!?!

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Samaran 1,5i tekniikka 1,5l Axtek:in tilalle!?!

Viesti Kirjoittaja START »

no pari kartaania lyhentäneenä sanosin että oikeen hyvällä tuurilla se ei persiissä tunnu, mutta yleensä se ei kerrasta tasapainoon tuu ilman tasapainotusta.
helppo hommahan se lyhennys on, eikä pisentäminenkään jos vaan ostaa sopivan putken mihin naittaa ne päät (eikä muuten kelpaa oikeen perus putki, pitäs olla jotain mittatarkempaa)
korvakkeiden muutossa on tietysti oma hommansa mutta ei sekään ylitsepääsemätön ole. ennemmin silti laikkaisin sopivasti auki, ja istuttaisin tekniikan ja sitten tukkisin ylimäärä reiät umpeen jos se vaan mitenkään mahollista on (ja tässä tapauksessa on)
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
khj-582
Viestit: 317
Liittynyt: 13.7.2009 22:34

Re: Samaran 1,5i tekniikka 1,5l Axtek:in tilalle!?!

Viesti Kirjoittaja khj-582 »

Ei kai sitä kardaania kukaan ala jatkaa suorasta putkesta rälläkkäsovituksin?
Vaikka opiskelen sähkötekiikan parissa ja mitn en koneistuksesta tajua, niin luulisin ja uskoisin että tehdään tämmöiset sorvin ääressä.
Jäärata päkätit on sitten erikseen. Niin ja tietysti löytyy heti väkeä ilmoittautumaan onnistuneissa tein ite-tuli hyvä rojekteissa. :)
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
tinuri
Viestit: 412
Liittynyt: 22.8.2009 21:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Samaran 1,5i tekniikka 1,5l Axtek:in tilalle!?!

Viesti Kirjoittaja tinuri »

Kuten jo edellä todettiinkin en todellakaan tarkottanut että niitä kartaaneja jatketaan tai tehdään kokonaan uusiksi mistään liikennemerkki putkista :lol: Tosin kun niitäkin olen tavannut ja todennut että tuliko nyt varmasti hyvä? Ja todellakin tasapainotus on aina tehtävä jos tekee muutoksia vetoakseleihin ( etuvetoisissa ei tarvitse jos vaihtaa vetonivelen, ja kirjoitin tämän nyt vain siksi että kenenkään ei tarvitse päteä tästä asiasta ).
Ja kun nyt sattumalta tästä vetävän akselin muutoksista tuli puhe niin kerronpa tälläisen OffTopic tarinan tässä sivussa. Eli viime kesänä Siilinjärvellä työmaalla jossa satuin maleksimaan saimme toimeksiannon jossa piti korjata jo ennestään yhden kerran katkennutta akselia, eli pölyruuvia. Sattumalta tämä katkeaminen oli juurikin johtunut huonosta tasapainotuksesta, eli kesti pyhättömän viikon (kolme päivää jos tarkkoja ollaan). No aluksi levittelimme liimakoneet ja kaikki muutkin työkalut lähistölle, siivosimme palavat materiaalit ympäriltä ja aloimme tutkia vaurioita. Linjasimme tätä ruuvia vain vajaat 4 tuntia ennen kuin edes napsautimme ensimmäistäkään heftiä tähän palikkaan. Tämän jälkeen koe pyöräytys ja samaan aikaan mittasimme heittokellolla että onko se nyt varmasti linjassa. Tulokseen tyytyväisenä uskalsimme aloittaa kyseisen akselin hitsaamisen ja kun lopetimme liimailun mittasimme uudelleen heiton. Koska pieniä muutoksia oli tullut niin päätimme tehdä tasapainotuksen hitsaamalla pieniä sauman pätkiä heiton vastapuolelle ja aikamme turattuamme onnistuimmekin saamaan akselin linjaan. Pöyrii muuten vieläkin kyseinen akseli kaukalossaan ja vasta ensi seisokissa kuulemma vaihtavat jos tarvista tulee.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Samaran 1,5i tekniikka 1,5l Axtek:in tilalle!?!

Viesti Kirjoittaja START »

juu pysyy niitä jatkaan, mutta paras tapa tommoseen perus putki kartaaniin on, ottaa päät irti (sorviss tai rälläkällä ajaa siitä sauman vierestä putken seinämän verran pois, ja naputtaa pään pois) ja sopivan mittanen putki johon naputtaa ne päät saman lailla sisään. ristiko lenkkeihin laittaa sopivan akselin ja mittaa niistä riittävän kaukaa että tulee suoraan.
voihan sen tietysti sorvissa heittokellolla kattoo, mutta monesti se pitkä osa ei sovi ihan pieneen sorviin. :?
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
jt-87

Re: Samaran 1,5i tekniikka 1,5l Axtek:in tilalle!?!

Viesti Kirjoittaja jt-87 »

tinuri kirjoitti:GTi magazinesta tuttu "millikin riittää" ei aina ole se ihan paras mahdollinen ratkaisu. Eikö tuota konetta olisi voinut tuoda eteen paljonkin enemmän?? Meinaan että olisit vain jatkanut kardaania ja tehnyt uudet kiinnikkeet vaihteistolle ja moottorille.

Tai laikkaat auki sen tulipellin ja siirrät sitä taakse päin. Tietty jos alat tulipeltiä siirtelemään niin kannattaa varmastikkin ensin tukea kori kunnolla tai saattapi ottaa itseensä. Mites muuten ovatko konttorilla jo kyselleet hitsaussaumoista, että ovatko oikean hitsarin tekemiä ja sertifikaatteja niille??(vai pitikös tässä edes mitään kiinnikkeita rakentaa uusiksi?)

Ei tarvinnut tehdä mitään kiinnikkeitä uudelleen, ihan vähän on vingulla levitetty kiinnitysreikiä moottorin tukikumeilta eteenpäin... Eli ei siis ole ollut mitään tarvetta käyttää lekaa suurempaa muutostyökalua edes tulipeltiin :lol:
jt-87

Re: Samaran 1,5i tekniikka 1,5l Axtek:in tilalle!?!

Viesti Kirjoittaja jt-87 »

Ikäviä uutisia Toverit Ladailijat :(
Nyt on tullut tämä projekti loppunsa eteen omalta osaltani. Vaikka kuinka tuli väitettyä että tämä viedään loppuun asti, ei se nyt ihan niinkään mennyt sitten lopulta. Voin myöntää lähes ihan suoraan että liian ison palan haukkasin :shock: Mopoluokan haasteet ovat vieneet ajan ja ne ovat juuri sopivia suupaloja tässä vaimon, kolmen pojan, koulun, talon remontoinnin ja töiden ohella tehtäviksi...

Projektin lopun varmistamiseksi myön KAIKEN Ladaan liittyvän samassa paketissa hintaan 300e/tarjous. Myyntipuolella lisää tietoa(galleriastakin näkee mitä on myynnissä)

Kiitos kaikille apua tarjonneille ja mukana olleille!

-Juha
Vastaa Viestiin