Ja siellä on taas käytetty näitä 150W+ polttimoita.
100W menee karvahattuladassa hyppien keikkuen, umpiot vaan saattaa kärsiä (näin ainakin isän punaisessa paholaisessa).
Motonetin "valobuusteri" kokemuksia kellään?
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: Motonetin "valobuusteri" kokemuksia kellään?
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
Re: Motonetin "valobuusteri" kokemuksia kellään?
Takavetoladan vakiot ajovalojohdot on ylimitoitettuja jopa 100W polttimoille...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Motonetin "valobuusteri" kokemuksia kellään?
Tere!
Varsin epätodennäköistä, että ajovalojen johtimet olisivat alimitoitettuja.
On standardien mukaiset poikkipinnat, joita voidaan kuormittaa niiden mukaisesti. PVC-eristeisen johtimen jatkuva käyttölämpötila on max. 70 astetta Celsiusta ja 1 sekunnin oikosulun loppulämpötila 150 astetta.
Tuollainen 100W polttimo ottaa vajaan 7A virran. Muistaakseni taipuisan liitäntäjohdon 0,75 Cu max. kuormitusvirta on 12A ja sulakkeen nimellisvirta 16A. Jos johdin esim. 1,5 neliömilliä, niin tuollainen virta ei taatusti sulata eristeitä, ei tunnu edes käteen lämpimältä (mitä on 70 asteinen johdin).
Jos ja kun ne johtimien eristeet sulavat, niin kuormaa on johtimien takana taatusti enemmän kuin 100W ja sulakkeena Jylhän kymppi (Jylhä-yhtiö valmisti aikoinaan, ehkä vieläkin, pultteja.. eli Jylhän kymppi on 10 millin pultti) ja se taatusti kestää enemmen virtaa kuin auton ajovalon johdin.
Näillä sivuilla (ei siis juuri tällä) on puhuttu alimitoituista johtimista ja jännitehäviöstä, useimmiten välillä laturi - akku. Saattapa ollakin alimitoitettuja johtimia..
100% (siis johtavuudeltaan) 1,5 neliömillimetrisen kuparijohtimen tasavirtaresistanssi (+25 ast.) on noin 24,7 Ohmia/km. Laskekaapa jännitehäviö eri kuormitusvirroilla tuolla poikkipinnalla vaikkapa metrin johtimelle.
Varsin epätodennäköistä, että ajovalojen johtimet olisivat alimitoitettuja.
On standardien mukaiset poikkipinnat, joita voidaan kuormittaa niiden mukaisesti. PVC-eristeisen johtimen jatkuva käyttölämpötila on max. 70 astetta Celsiusta ja 1 sekunnin oikosulun loppulämpötila 150 astetta.
Tuollainen 100W polttimo ottaa vajaan 7A virran. Muistaakseni taipuisan liitäntäjohdon 0,75 Cu max. kuormitusvirta on 12A ja sulakkeen nimellisvirta 16A. Jos johdin esim. 1,5 neliömilliä, niin tuollainen virta ei taatusti sulata eristeitä, ei tunnu edes käteen lämpimältä (mitä on 70 asteinen johdin).
Jos ja kun ne johtimien eristeet sulavat, niin kuormaa on johtimien takana taatusti enemmän kuin 100W ja sulakkeena Jylhän kymppi (Jylhä-yhtiö valmisti aikoinaan, ehkä vieläkin, pultteja.. eli Jylhän kymppi on 10 millin pultti) ja se taatusti kestää enemmen virtaa kuin auton ajovalon johdin.
Näillä sivuilla (ei siis juuri tällä) on puhuttu alimitoituista johtimista ja jännitehäviöstä, useimmiten välillä laturi - akku. Saattapa ollakin alimitoitettuja johtimia..
100% (siis johtavuudeltaan) 1,5 neliömillimetrisen kuparijohtimen tasavirtaresistanssi (+25 ast.) on noin 24,7 Ohmia/km. Laskekaapa jännitehäviö eri kuormitusvirroilla tuolla poikkipinnalla vaikkapa metrin johtimelle.
Re: Motonetin "valobuusteri" kokemuksia kellään?
Johdot polttaa huono kontakti polttimon liittimessä. Saattaa tehokkailla polttimoilla palaa monta senttiä eristettä johdoista tuosta syystä, kun liitos lämpeää niin paljon.
Ja yleensähän nuo 100W polttimot polttavat umpiot ja jossain tapauksissa myös nuo johtojen alut, jonka jälkeen ei näe sitäkään vähää, mitä aiemmin.
Ja yleensähän nuo 100W polttimot polttavat umpiot ja jossain tapauksissa myös nuo johtojen alut, jonka jälkeen ei näe sitäkään vähää, mitä aiemmin.

Re: Motonetin "valobuusteri" kokemuksia kellään?
Niinpä..
Huono (yleensä löysä) liitos, eli liian iso ylimenovastus, saattaa aiheuttaa varsin ikäviä seurauksia.. kuten edellä aiemmin kerrottu, jopa johtimien eristeen sulamisen.
U = R x I
Jos U pitää päänsä ja I:kin, mutta Ärrää ahistaa siipeen saaneena (suonia tukossa) ja herra Teho ei luovu oikeuksistaan. No kaikki tietenkin kettuilevat Ärrälle ja vaativat sitä tekemään velvollisuutensa eli antaa virran kulkea kuin ennekin. Kyllähän Ärrä antaisikin virran kulkea läpi niin kuin ennenkin. Mutta suonia on tukossa.. Ärrä polttaa päreensä.. tehdään mitä vaaditaan ja Ärrä LÄMPENEE ajaessaan virtaa (ylikuormittuneita suonia pitkin) ja poltaa liitimen ja kappaleen matkaa johdineristettäkin. Mutta onko se Ärrän syy (parhaansa tehneenä), jos on virrantiheyden kitka aiheuttaa toimivissa suonissa ylikuormituksen?
On se niin väärin.. niin nuo huonot liitokset.
Huono (yleensä löysä) liitos, eli liian iso ylimenovastus, saattaa aiheuttaa varsin ikäviä seurauksia.. kuten edellä aiemmin kerrottu, jopa johtimien eristeen sulamisen.
U = R x I
Jos U pitää päänsä ja I:kin, mutta Ärrää ahistaa siipeen saaneena (suonia tukossa) ja herra Teho ei luovu oikeuksistaan. No kaikki tietenkin kettuilevat Ärrälle ja vaativat sitä tekemään velvollisuutensa eli antaa virran kulkea kuin ennekin. Kyllähän Ärrä antaisikin virran kulkea läpi niin kuin ennenkin. Mutta suonia on tukossa.. Ärrä polttaa päreensä.. tehdään mitä vaaditaan ja Ärrä LÄMPENEE ajaessaan virtaa (ylikuormittuneita suonia pitkin) ja poltaa liitimen ja kappaleen matkaa johdineristettäkin. Mutta onko se Ärrän syy (parhaansa tehneenä), jos on virrantiheyden kitka aiheuttaa toimivissa suonissa ylikuormituksen?
On se niin väärin.. niin nuo huonot liitokset.