Onko tällainen reilua autokauppaa ?

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
khj-582
Viestit: 317
Liittynyt: 13.7.2009 22:34

Re: Onko tällainen reilua autokauppaa ?

Viesti Kirjoittaja khj-582 »

Takatuupparit sopivat paremmin toisille kuin toisille.
Se on muuten jännä pointti kuinka takavetojen kisa, oli sitten viivalla kadulla tai radalla, niin se on "kuin kahden villioriin ottelu".
Tekniikka taitaa pelottaa aika paljon toisia:
Kun näkee johtimen tai pari sekä jotain missä muutama letku, niin nostetaan kädet pystyyn ja aletaa itkeä että "Ei tälle mitään voi"

Monesti se vikavalo kertoo jos jotain on vialla, saattaa säästyä pitkä penni jos CE-valon pelottelema autoilija ajaa kulkupeinsa korjaamolle, kuin että matka pysähtyy kesken ajon moottoritielle esim. männän sulettua...
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Onko tällainen reilua autokauppaa ?

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Vaan eikös näitä Lada 11x sarjaa ole kerholaisillakin käytössä? Oliko ne alkupään vuosimallit sitten ongelmallisempia kun viimeisimmät :?
Mitä tuollaisiin p.pojan ja jarruvalojen merkkivaloihin tulee niin itse en ainakaan kaipaa moisia hupatuksia. Nesteen näkee, kun se loppuu ja katsoo jos on pitempi matka eessä ja jarrupalojen loppumisen kuulee jos yhtään älyää mikä siellä huutaa tai niinhän sitä luulis...
Tai ehken ne onkin juuri sen takia, että osaa ajaa huoltamolle/merkkiliikkeeseen laitattamaan nestettä ja arvuuttamaan valon merkitystä :lol:
Avensis stw
Ex.21093 -00
mikko853
Viestit: 2663
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Onko tällainen reilua autokauppaa ?

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

1500i kirjoitti:Vaan eikös näitä Lada 11x sarjaa ole kerholaisillakin käytössä? Oliko ne alkupään vuosimallit sitten ongelmallisempia kun viimeisimmät :?
Mitä tuollaisiin p.pojan ja jarruvalojen merkkivaloihin tulee niin itse en ainakaan kaipaa moisia hupatuksia. Nesteen näkee, kun se loppuu ja katsoo jos on pitempi matka eessä ja jarrupalojen loppumisen kuulee jos yhtään älyää mikä siellä huutaa tai niinhän sitä luulis...
Tai ehken ne onkin juuri sen takia, että osaa ajaa huoltamolle/merkkiliikkeeseen laitattamaan nestettä ja arvuuttamaan valon merkitystä :lol:
Itselläkin jäi 110:sta päällimmäisenä mieleen tuo hiton pimpom.. pissapojan neste oli tässäkin muka aina loppu, pimpom pimpom. Takavalojen "piirilevyt" vielä surkeammat kuin takavetoisissa ja samarassa, itsellä oli vasemmassa takavalossa kosketushäiriötä jarruvalossa, 10min rassaus jotta saat kontaktin ja virhevalon sammumaan, jarrutus tai kaksi ja pimpom pimpom.. Toisinaan myös kuskin ovi muka aukesi kesken ajon, pimpom pimpom. Jarrupaloissa oli kulutuspintaa vaikka muille jakaa, mutta märällä ne olivatkin lopussa, pimpom pimpom! Keskuslukitus joka toimii kolmeen oveen, sähköikkunat jotka toimivat kahdessa ovessa, bensamittari vaeltaa kaarteissa yhtälailla kuin Samarassa, 13v kehitys ei ole siihen pystynyt. Kuskin tilat ei yhtään sen paremmat kuin Samarassa, vaikka auto on isompi ja painavampi, bensaakin vie enemmän kun Samara. Takapenkin saa ainakin sedanissa säpäleiksi turhan helposti, istuinosan takaisin asennus osoittautui kinkkiseksi kun sovitus on sinnepäin. Muoviosat rämisee ja helisee vielä enemmän kuin korkea kojelautaisessa Samarassa. Kojelauta, verhoilut ym. tehty hankalammaksi purkaa kuin Samarassa.
Ainoat plussat 110:lle Samaraan verrattuna annan verhoilujen materiaalista ja vaihdevivustosta (ei tarvitse voimalla muljauttaa pakkia vasemmalle ja ylös vaan kepin alaspainaminen ja siirto ylös ajaa saman asian).

Niin jos ei vielä tullut selväksi niin ainakaan allekirjoittanut ei toista pimpom soittorasiaa hanki. ei-axtec samara ja takapotkut kelpaavat kyllä. Tämä kyseinen oli Lada 110 Sedan 1.5 16v Festival vm. 2000.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Onko tällainen reilua autokauppaa ?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Tuota Mikon kuvailemaa se tuntuu monesti olevan, ainakin kun vierestä seurailee...mutta nämähän pitää lakaista maton alle ja ruveta...vaikka juoksemaan pakoon sitä ajoneston "Räjähtää"-ääntä :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Onko tällainen reilua autokauppaa ?

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Eli pimpelo pompeli äänet häiritsee (mithän helv.se silläkin äänellä tekee?) joten elminoidaan äänen lähde jos siihen ei ole liitetty mitään oleellisempaa tai tärkeämpää.
Pesuneste ja jarruvalo homma tuttuja ja molemmat "poistettu käytöstä" :) Muuta ja vähä oleellisemmat toimii kuitenkin kuten pitääkin.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Onko tällainen reilua autokauppaa ?

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

kyl täytyy olla aika kädetön jos ei muka pysty 110:ä itse huoltamaan ja korjaamaan, uudet ladat on melkein enempi huoltajaystävällisiä kuin takavetoiset.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
khj-582
Viestit: 317
Liittynyt: 13.7.2009 22:34

Re: Onko tällainen reilua autokauppaa ?

Viesti Kirjoittaja khj-582 »

Varsinkin kun on ne vikakoodit jotka kertovat niistä järjestelmän tilanteista...
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Onko tällainen reilua autokauppaa ?

Viesti Kirjoittaja mush »

Tähän alkuperäiseen ongelmaan, tämähän on se suurin ongelma Ladan pitämisessä käyttiksenä - Vaikeaksi menee, jos et itse osaa korjata ja korjaamoja (ml. merkkikorjaamo) ei kiinnosta edes kunnolla katsoa, kun se on vaan Lada. Sitten hätätapauksessa joku rane jossain "korjaa" tyyliin ottamalla koko check engine lampun pois ja sitten ihmetellään kun auto ei toimi vähän ajan päästä tai katsastuksessa tulee ongelmia.

Minulla on nippu Deltan kuitteja jotka tuli euron mukana, paljon on laskutettu tekemättä oikeastaan paljon mitään ja vikaa löytämättä. Konkreettisin esimerkki tyyliin "huomattu että puolajakaja on lähes irti, kiristetty takaisin paikoilleen". Tämä kuitti oli 2-3kk vanha kun auto meille tuli - ja kuinka ollakaan, puolapaketin kolmesta pultista jopa yksi oli pari kierrosta kiinni ja koko roska oli tippumassa koska tahansa.

Itse pyrin tekemään kaikki huollot ja korjaukset autoihin, mutta jos olisi pakko viedä Lada korjaamolle, se ei varmasti olisi Delta. Mielummin vaikka joku pikkupaja jolla saattaa jopa riittää mielenkiintoa. No, minulla nyt muutenkin on luotto mennyt korjaamoihin, portteri oli jakopäänhihnan vaihdossa dieselkorjaamossa, jota on Suomen parhaaksikin haukuttu joissain paikoissa - no tulihan se sieltä takaisin 500e laskun kera, pumpun ajoitukset ihan päin seiniä nakuttaen ihan hulluna. Senkin laitoin lopulta itse paikoilleen, kun ei ollut juuri silloin aikaa roikuttaa autoa korjaamon pihassa - olisi vain pitänyt hihnatkin vaihtaa itse.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Onko tällainen reilua autokauppaa ?

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

tomera kirjoitti:Kiitti mielenkiinnosta. Se käynnistyksenesto homma selvisi ( kalliilla tavalla ) sähkökorjaamo ilmoitti että vika oli maadoituksessa eli mitään osia ei tarvinnut uusia.
Terve!

Tämä on valitettavan tyypillistä. "Ajonesto sekaisin, korjaaminen maksaa tonnin." Tai muu vastaava juttu. Lopulta kyse on sylinterinkannen kytkimen puoleisessa päässä olevan maadoitusliittimen kiristämisestä tms. jutusta. Mutta kun ammattitaitoa sekä oppimis- ja yrittämishalua ei ole, niin sitä ei ole.

Erityisesti hankalia ovat sähköön liittyvät asiat ns. sähköasentajille. Jos esimerkiksi niin yksinkertainen järjestelmä kuin Ladan ikkunannostimet tuottavat ongelmia, on vika miehissä.

Tämän korjaamohenkilökunnan osaamattomuuden seurauksista voi lukea surkuhupaisia juttuja mm. tältä foorumilta. Esimerkkinä eräs tapaus, jossa sökö sytytysyksikkö (tyyppivika, helppo todeta testerillä) aiheutti moottorin ravistusta ja sammumista => tiellejäämisiä, jäähdytysletkujen irtoamisia, kannentiivisteen palamisia, generaattorin päätymutterin irtoamisia, vaihdetangon ravistuksia, suuria keljutuksia.

Seurausvikoina ammattitaidottomasta kansitiivisteen vaihdosta öljyvuotoja.

On suuri sääli, että tavallisen kansalaisen kolmanneksi suurin elämänaikainen hankinta, asunnon ja kesämökin jälkeen, on pääsääntöisesti aika huonossa hoidossa.

***

Takavalojen kontaktikysymyksen pystyy ammattitaitoinen sähkömies ratkaisemaan 10 minuutissa ja korjaamaan pysyvästi - tai ainakin auton koko eliniäksi - molemmilta puolilta 30 minuutissa. Osakustannus on nolla. Kunhan otan kuvia, kirjoitan usein kysyttyihin kontakti"ongelmista" lisää.

Niin - ja sen ammattitaitoisen sähkömiehen taidoksi riittää tässä hommassa peruskoulun fysiikka välttävästi opittuna ja kyky saada taskulamppuun valo.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
aon
Viestit: 728
Liittynyt: 13.3.2006 17:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Onko tällainen reilua autokauppaa ?

Viesti Kirjoittaja aon »

Minua kanssa jotenkin oudoksuttaa sellainen ajatus että mahdollisesti vikaherkkä diagnostiikka olisi huonompi asia kuin diagnostiikan puutteesta aiheutuvat pahemmat vauriot. En tiedä että johtuuko jotenkin poikkeuksellisen kierosta huumorintajusta, kärsivällisyydestä vai mistä kun ei mua haittaa pätkääkään se että BSK-paneeli kilauttelee ja antaa välillä vääriä hälytyksiä ja että ajonesto pitää ääntä kytkeytyessään päälle ja pois. Avovaimo kyllä joskus säikähti sitä nousevataajuista ujellusta mutta on ilmeisesti toipunut järkytyksestä.

Sähköviat eivät muutenkaan ole mielestäni mitenkään kamalimmasta päästä korjata - yleensä ei tarvita kovin erikoisia työkaluja, osat ovat vähärasvaisia ja kevyitä ja momentit pieniä, ja kovin moni niistä ei johda liikenneturvallisuuden vaarantumiseen tai matkan keskeytymiseen. Sitä en sitten tiedä miksi vianhaku ei meinaa onnistua korjaamoiltakaan, kytkentäkaaviot ja korjaamokirjat ovat kuitenkin ihan tavallistenkin ihmisten saatavilla, vieläpä ilmaiseksi tai melko edullisesti.
Exät: 21013, 21093-20, 2111-P00-110
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Onko tällainen reilua autokauppaa ?

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Sdelano v SSSR kirjoitti:
tomera kirjoitti:Kiitti mielenkiinnosta. Se käynnistyksenesto homma selvisi ( kalliilla tavalla ) sähkökorjaamo ilmoitti että vika oli maadoituksessa eli mitään osia ei tarvinnut uusia.
Terve!

Tämä on valitettavan tyypillistä. "Ajonesto sekaisin, korjaaminen maksaa tonnin." Tai muu vastaava juttu. Lopulta kyse on sylinterinkannen kytkimen puoleisessa päässä olevan maadoitusliittimen kiristämisestä tms. jutusta. Mutta kun ammattitaitoa sekä oppimis- ja yrittämishalua ei ole, niin sitä ei ole.

Erityisesti hankalia ovat sähköön liittyvät asiat ns. sähköasentajille. Jos esimerkiksi niin yksinkertainen järjestelmä kuin Ladan ikkunannostimet tuottavat ongelmia, on vika miehissä.

Tämän korjaamohenkilökunnan osaamattomuuden seurauksista voi lukea surkuhupaisia juttuja mm. tältä foorumilta. Esimerkkinä eräs tapaus, jossa sökö sytytysyksikkö (tyyppivika, helppo todeta testerillä) aiheutti moottorin ravistusta ja sammumista => tiellejäämisiä, jäähdytysletkujen irtoamisia, kannentiivisteen palamisia, generaattorin päätymutterin irtoamisia, vaihdetangon ravistuksia, suuria keljutuksia.

Seurausvikoina ammattitaidottomasta kansitiivisteen vaihdosta öljyvuotoja.

On suuri sääli, että tavallisen kansalaisen kolmanneksi suurin elämänaikainen hankinta, asunnon ja kesämökin jälkeen, on pääsääntöisesti aika huonossa hoidossa.

***

Takavalojen kontaktikysymyksen pystyy ammattitaitoinen sähkömies ratkaisemaan 10 minuutissa ja korjaamaan pysyvästi - tai ainakin auton koko eliniäksi - molemmilta puolilta 30 minuutissa. Osakustannus on nolla. Kunhan otan kuvia, kirjoitan usein kysyttyihin kontakti"ongelmista" lisää.

Niin - ja sen ammattitaitoisen sähkömiehen taidoksi riittää tässä hommassa peruskoulun fysiikka välttävästi opittuna ja kyky saada taskulamppuun valo.

menestystä

SvS
Jos minun entistä autoa tarkoitat niin tuo ei pidä paikkaansa.Se Per####leen kottikärryn sisäkumista tehty,kudokseton,banaaniksi pullistunut letku meni ensimmäisenä vuotena.Sytytysyksikkövika tuli vuosia myöhemmin.Kansivika saattoi tulla juuri noitten vesiletkujen takia jäkijättöisesti.Vatkaaviin vaihdekeppeihin en ole koskaan tottunut.Jos moottori tukikumit on löysät ja vaihdekepin siirtäjän toleranssit on mallia "Venäjä" niin kyllähän se vatkaa.Kaikkeen paskaan tottuu kun 10 vuotta ajoin putkeen Ladalla.Suomut tippui silmiltäni kun hankin 20 vuotiaan Audin joka on toiminut paremmin kuin uusi Lada.Enpä koskaan ole kuullut että täristävä kone sylkäisee laturin hihnapyörän mutterin kuin matolääkkeen koiran suusta.Ehkä Ladassa muttei muissa merkeissä :lol:
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Onko tällainen reilua autokauppaa ?

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Kyllä minäkin sain tinakalvoja paksuntamalla ja lattaviilalla tasoittamalla takavalot toimiviksi.Vaikka aikaa korjaamiseen menisi 6 min ja 29 sekuntia,niin mikä tehdas se semmoinen on joka ei pysty toimivia takavaloja autoonsa rakentamaan? Onneksi Ladan suunnitteluosasto tyri niin pahasti ettei uusia romuja edes suunnitella ja siirrytään Renaultin sopimusvalmistajaksi kun oma paukut ei yksinkertaisesti riitä.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Onko tällainen reilua autokauppaa ?

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Jos moottori nykii, "kytkin ravistaa" ja vaihdetanko heiluu ja "resonoi", kuten jo vuosia sitten saimme lukea, tulee väistämättä mieleen, että moottori ei käy tasaisesti. Pidän hyvin mahdollisena, että sytytysyksikössä on ollut vikaa jo auton alkutaipaleelta. Ihmettelen, ettei asiaa ole tarkastettu, kun se on alle minuutissa tehtävissä, kun testeri kiinnitetään autoon. Näin vielä erityisesti siksi, että taannoisissa sytytysyksiköissä vika oli hyvin yleinen, mnkä täytyi olla myös korjaamoketjun tiedossa.

Jos moottori käy epätasaisesti ( ehkä myös vääntövärähtelee), on sillä kaikilla akseleilla pyöriviin ruuviliitoksiin, myös generaattoriin, pitkään jatkuessaan sama vaikutus kuin paineilmamutterinvääntimellä => liitos aukeaa. Olen muuten nähnyt vääntövärähtelevän moottorin tuottavan tulitikkurasian verran kiilahihnakumipölyä alle viidessä minuutissa hihnapyörän alle (dynamometrissä, jolloin asiaa pystyi hyvin tarkkailemaan). Jos värähtely olisi saanut jatkua, olisi kampiakselin katkeaminen ollut todennäköistä. Epätasaisella käynnillä on ihmeellinen voima myös kytkimeen, vaihteistoon jne. Suhtaudun aina hyvin epäillen, kun vikojen syistä tehdään yksioikoisia päätelmiä; "paskaa", "maanantaina tehty".

Jokainen järkevä autonsuunnittelija tekee moottorintuennan joustavaksi erityisesti sellaisiin autoihin, joilla on tarkoitus päästä talvi- ja Wenään oloissa eteenpäin. (Aikanaan Tekniikan Maailman talviautotestissä 110-sarjalainen muuten pesi koko vertailuryhmän liukkaan mäen nousukokeessa.) Kunnossa olevan 110:n vaihdekeppi heiluu vain ajajan käden kosketuksesta, silloinkin riittää kahden sormen ote.

LISÄYS: Moottorin/vaihteiston tuenta-asia koskee tietysti vain niitä - lähinnä etuvetoisia - autoja, joissa moottori, vaihteisto ja vetopyörästö ovat yksi kokonaisuus. Jos autossa on yksikin kardaaniakseli, asia muuttuu.

***

Takavalojen kontaktihäiriöiden poistossa ei tarvitse tinoja, kolveja eikä viiloja, pelkät sakset riittävät työkaluiksi. Tähän asiaan palaan.

SvS
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 1.6.2010 22:39. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
aon
Viestit: 728
Liittynyt: 13.3.2006 17:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Onko tällainen reilua autokauppaa ?

Viesti Kirjoittaja aon »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Takavalojen kontaktihäiriöiden poistossa ei tarvitse tinoja, kolveja eikä viiloja, pelkät sakset riittävät työkaluiksi. Tähän asiaan palaan.
...leikataan jostain ohuesta muovista sopivan kokoinen kappale ja laitetaan se "piirilevyn" taitoksen väliin liittimen sisälle? Noin korjasin Samaran pätkivät takavalot aikanaan.
Exät: 21013, 21093-20, 2111-P00-110
Avatar
pressa
Viestit: 10543
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Onko tällainen reilua autokauppaa ?

Viesti Kirjoittaja pressa »

Onneksi on paikka missä voi tuntojaan purkaa... Omassa työssänikin kuulen välillä "arvo"autojenkin kohdalla tapahtuneita asiantuntemattomia huoltoja. Auto toimii niin hyvin tai huonosti kuin sen huoltajat, eikös Ilmajollekin aina huollon jälkeen valunut öljyt pihaan.
Vastaa Viestiin