E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

98-oktaaninen pysyy käsittääkseni ennallaan, eli maksimietanolipitoisuus 5 %.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

98-oktaaninen pysyy käsittääkseni ennallaan, eli maksimietanolipitoisuus 5 %.

SvS
No huh ! Luulin että sitäkin lantrataan!
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
Marko
Viestit: 981
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja Marko »

Eli paljon meluu tyhjästä,oon tähäkii saakka tankannu Venäjält ja Suomest 98:sii,kai se riittää.Ja todennnäkösest mittareissa joskus selväst(kuten nykyää)lukee polttoaineen laatu.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Avatar
manni
Viestit: 399
Liittynyt: 18.7.2009 9:35
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja manni »

Lainasin tekstiäsi MuroBBS:ssä taas. Aina kotiin päin, jos saa etanolihypeä vähemmäksi.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Valtiovarainministeriö kaavailee etanolin verotuksen selkeää laskua:

"Veromuutoksen vaikutus tyypilliselle polttoaineelle, kuten 10 tilavuusprosenttia
etanolia sisältävälle moottoribensiinille (E10) olisi noin 2,5 – 2,9 senttiä litralta."


E85:n verotus laskisi suuruusluokkaisesti 20 senttiä litralta, mikä tekee - jos veronhuojennus siirretään kuluttajalle - runsasetanolisen polttoaineen käytön kiinnostavaksi.

Alustavan käsitykseni mukaan ruisku-Ladat toimisivat lähes tai kokonaan ongelmitta noin 40/60 etanoli-bensiiniseoksella ja pienehköin muutoksin E85:llä.

Asiasta lisää VVM:n luonnoksesta hallituksen esitykseksi energiaverotuksen muuttamiseksi:

http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_ ... nnolle.pdf

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
wilma=lada
Viestit: 74
Liittynyt: 23.1.2004 11:32
Paikkakunta: vantaa

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja wilma=lada »

Onkos muilla ollut ongelmia näistä ns. uusista bensoista pienkoneissa? Ruohonleikkurin kaasuttimen kalvot ei kestä ja nyt olen tapellu ton veneen perämoottorin käynti ongelmien kanssa. Näyttäis nyt toimivan kun putsasin kaasuttimen kun suuttimetkin (20hv) on niin pienet ettei nuppineulakaan mene läpi. Just tänään duunissa luin kun 90pv vanhassa bensassa ja diisselissä alkaa kasvaa mikrobeja ja levää yms. ja aihettaa ongelmia. Saahan niihin stabilointi ainetta mutta eipä itsellä auttanut. Pienkone bensaa saa tietty 5l kanistereissa 3-4 euroon/L(kaljaakin saa halvemmalla) mitä suositellaan ajaa syksyllä. Minusta nämä nesteen "pollttoaineet" alkaa olla syvältä. Taitaa teboilit ja shellitkin sun muut hakea nesteen porvoon jalostamolta polttoaineet?
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Näitä ns. uusia bensoja (95E10) ei ole vielä kaupan.

Joka tapauksessa veikkaisin, että niin ruohonleikkurin kalvo- kuin perämoottorin käyntiongelmat johtuvat jostain muusta kuin bensiinistä.

Mikrobi- ja leväkasvu muutaman kuukauden vanhassa polttoaineessa lienee urbaanilegendaa.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

wilma=lada kirjoitti:Ruohonleikkurin kaasuttimen kalvot ei kestä
Korjaus: vuoden 1991 jälkeen valmistettujen B&S moottorien kaasarit ovat täyttä paskaa. Niissä ei kestä kalvot , seoksenmuodostuksessa ikuisia
ongelmia ja loputtomasti muita käyntihäiriöitä bensasta riippumatta. Ennen vuotta 1991 valmistettujen B&S moottorien kaasarit jotka ovat vielä
automaattisella rikastimella toimivat yleensä hienosti, sitä uudemmat ei toimi.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Olisiko taas vähän yleistetty?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Jouduin vaihtamaan vm. -80 B&S-kaasariin kalvon, vanhat on siis täyttä skeidaa.



:lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Jokari kirjoitti:Jouduin vaihtamaan vm. -80 B&S-kaasariin kalvon, vanhat on siis täyttä skeidaa.



:lol:
Niin siis joo näinhän se meneekin...

En muista kuulleenni ikinä yhdenkään edellämainitun ikähaarukan heinäkoneista käyneen oikeasti hyvin. Kaippa ne joillekkin välttää...
Itse olen ajanut paljon nurmikoita maksusta ja pari kertaa olen sen virheen tehnyt että olen talon koneella ajanut--> ei tule mitään!
Ei käy tasaisesti pätkii ja savuttaa mustaa, eikä ole voimaa pitkän nurmikon leikkuussa.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Pari kertaa talon koneella...siis kaikki miljoonat vanhemmat koneet ovat paskoja. Ei ole mitään rajaa tuolla yleistämisellä.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

No oli miten oli. Aivan sama.
Olen tätä mieltä ja se siitä.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

ja välillä se vaan on parempi pitää omana tietona... :roll:
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

No johan tuli taas jauhantaa ruohonleikkurin moottoreista.
pvdriver kirjoitti:ja välillä se vaan on parempi pitää omana tietona... :roll:
Ehkä näin.
En usko että kukaan voi ottaa itseensä jos haukun B&S uusien moottoreiden kaasuttimia. Jos näin pääsee käymään niin ehkä syytä löysätä pipoa...
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Vastaa Viestiin