Onkohan muuten venttiilikoneisto, vai kiertokangen laakerit kun kolisee alhaisilla öljynpaineilla. Veikkaan jälkimmäisiä, koska ainakaan mun ladassa ei ole öljynpaineella toimivia venttiilivälyksen säätöjä.Jokari kirjoitti:Tietenkin tässä kohtaa voi luottaa suomalaiseen laatuun ja ajaa sen nokan ja keinut sileäksi jos haluaa ja päästää samalla ne hiovimmat partikkelit koneeseen, eihän se minulta ole pois.
moottoriöljystä
Re: moottoriöljystä
Re: moottoriöljystä
No rupea nyt vääntämään pilkusta...
Mieti nyt kaksi kertaa kuinka nopeasti öljy tavoittaa yläkerran kun suodatin päästää kaiken läpi eikä pääöljykanavissa ole juuri mitään? Talvella jähmeillä öljyillä homma vain korostuu kun yläkerta käy tovin jos toisenkin todella huonolla voitelulla jos kanavissa ei pysy öljy valmiina.
2 kpl korvia riittää ilmiön toteamiseen mutta kai tästäkin saa jonkun ydinfysiikan tehtävän taas väännettyä.
Mieti nyt kaksi kertaa kuinka nopeasti öljy tavoittaa yläkerran kun suodatin päästää kaiken läpi eikä pääöljykanavissa ole juuri mitään? Talvella jähmeillä öljyillä homma vain korostuu kun yläkerta käy tovin jos toisenkin todella huonolla voitelulla jos kanavissa ei pysy öljy valmiina.
2 kpl korvia riittää ilmiön toteamiseen mutta kai tästäkin saa jonkun ydinfysiikan tehtävän taas väännettyä.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: moottoriöljystä
Arvelin, että saadaan tästä kahden raskaansarjan ammattilaisen keskustelu aikaiseksi.
Olen nähnyt venttiilikoneiston, joka ei ollut nähnyt öljyä pitkiin aikoihin. Ford:in V-koneissa se oli aika tavallista. Eikä sitä äänestä kuullut, mutta venakopan alka löytyi metallipölyä. Eli ei siellä ladan koneessa venttiilikoneisto ääntä pidä, vaan liukulaakerit, olen siitä melko varma. Venttiilikoneisto saa voitelunsa pääasiassa roiskevoiteluna, vai onko se ladassa toteutettu eri tavoin kuin autoissa yleensä?
Olen nähnyt venttiilikoneiston, joka ei ollut nähnyt öljyä pitkiin aikoihin. Ford:in V-koneissa se oli aika tavallista. Eikä sitä äänestä kuullut, mutta venakopan alka löytyi metallipölyä. Eli ei siellä ladan koneessa venttiilikoneisto ääntä pidä, vaan liukulaakerit, olen siitä melko varma. Venttiilikoneisto saa voitelunsa pääasiassa roiskevoiteluna, vai onko se ladassa toteutettu eri tavoin kuin autoissa yleensä?
Re: moottoriöljystä
Nokka-akseli ja keinuvivut ovat painevoitelun alaisia.
Lada 1200L 1986 (MR)
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: moottoriöljystä
Laittakaa nyt ihmeessä lootalle ja perälle täys synteettiset öljyt! Tämä neuvo tuli ihmiseltä joka on myynyt varaosia näihin autoihin vuodet 71-09!!!!
lola
POHJOIS-KARJALAN AvtoVAZ
Kiihtelysvaara
POHJOIS-KARJALAN AvtoVAZ
Kiihtelysvaara
Re: moottoriöljystä
Varmasti venttiilikoneisto sitä mekkalaa pitää, eikä alakerta

-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
WEBER CARBURETTORS!!!
Re: moottoriöljystä
Mutta nyt sen verran palaan siihen alkuperäiseen kysymykseen,jonka kirjoitin....Eli olen saanut homman kuntoon....Vaihdoin isomman öljynsuodattimen ja samalla vaihdoin öljynpaineanturin....Öljyjä en vaihtanut (1000km ajetut Teboilin 10w/30,ja täysin kirkkaat)....Eipä ole öljynpainevalo vilahdellut näiden temppujen jälkeen 
- lada combi
- Viestit: 433
- Liittynyt: 25.4.2006 9:48
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: moottoriöljystä
Öljyn kirkkaushan kertoo öljyn laadunvirtain kirjoitti:1000km ajetut Teboilin 10w/30,ja täysin kirkkaat
Re: moottoriöljystä
lada combi kirjoitti:Öljyn kirkkaushan kertoo öljyn laadunvirtain kirjoitti:1000km ajetut Teboilin 10w/30,ja täysin kirkkaat
Jep
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
WEBER CARBURETTORS!!!
Re: moottoriöljystä
Tere!
Saatanpa olla väärässä, mutta uskoakseni öljy tulee paineella vain nokka-akselin laakereille.lada.h.s kirjoitti:Nokka-akseli ja keinuvivut ovat painevoitelun alaisia.
Re: moottoriöljystä
Nokka-akselin laakerit on varmaankin painevoideltuja, se on totta. Nokka-akseli pyörii kuitenkin niin hiljaa, ja siihen kohdistuu pienempiä voimia tyhjäkäynnillä, ettei se mitään ääntä pidä, vaikka öljynsuodatin olisikin päässyt valumaan tyhjäksi. Sitten on eri juttu, jos koneessa on hydrauliset venttiilinostimet. Ne saattavat rallattaa hetken. Takavetoisessa ei semmoisia ole.
Täsmennän itseäni: Se ääni, mikä koneesta kuuluu öljynvaihdon jälkeen, juuri ennenkuin suodatin täyttyy öljystä, ja öljy alkaa kiertämään, tulee veivien laakereista. Sitä samaa ääntä saattaisi kuulua, jos suodatin pääsisi valumaan tyhjäksi moottorin ollessa sammuksissa. Semmoista ääntä ei kuulunut M-Filterillä kylmäkäynnistysten jälkeen, eli ei se suodatin ainakaan pahasti päässyt tyhjenemään.
Nyt kiinnostaisi tietää, että mitä ääntä jokari tarkoittaa, kun puhelee kolinoista kylmäkäynnistyksestä. Venttiilikoneistonko? Mun mielestä siellä ei ole mitään minkä pitäisi kolista. Eikä ne nokatkaan heti sieltä kulu, on siellä jonkilainen öljykerros aina olemassa.
Täsmennän itseäni: Se ääni, mikä koneesta kuuluu öljynvaihdon jälkeen, juuri ennenkuin suodatin täyttyy öljystä, ja öljy alkaa kiertämään, tulee veivien laakereista. Sitä samaa ääntä saattaisi kuulua, jos suodatin pääsisi valumaan tyhjäksi moottorin ollessa sammuksissa. Semmoista ääntä ei kuulunut M-Filterillä kylmäkäynnistysten jälkeen, eli ei se suodatin ainakaan pahasti päässyt tyhjenemään.
Nyt kiinnostaisi tietää, että mitä ääntä jokari tarkoittaa, kun puhelee kolinoista kylmäkäynnistyksestä. Venttiilikoneistonko? Mun mielestä siellä ei ole mitään minkä pitäisi kolista. Eikä ne nokatkaan heti sieltä kulu, on siellä jonkilainen öljykerros aina olemassa.
Re: moottoriöljystä
jummijammi hitsi...Olen ajellut näillä Teboilin 10w/30 öljyillä vuosikaudet,ja ikinä ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia tai mitään valittamista ko.öljystä....(minulla siis ei ole mitään uusia autoja koskaan ollut)...Öljyn kirkkaus kertoo sen,että moottori on myös sisäpuolelta puhdaslada combi kirjoitti:Öljyn kirkkaushan kertoo öljyn laadunvirtain kirjoitti:1000km ajetut Teboilin 10w/30,ja täysin kirkkaat
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: moottoriöljystä
Eikäs näitä Latojen öljyasioita millään saada reilaan? 
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: moottoriöljystä
Ne nyt meinaa, että mineraaliöljyssä ei olisi puhdistavaa ominaisuutta. Ei siis sitoisi itseensä moottorin sisällä olevia epäpuhtauksia. Ja siksi se öljy olisi kirkasta. Voi se niinkin olla, mutta luulisi kaikissa tämän päivän öljyissä olevan se ominaisuus, että puhdistavat moottoria.virtain kirjoitti:Öljyn kirkkaus kertoo sen,että moottori on myös sisäpuolelta puhdas
Piti oikein korjausoppaasta tarkistaa, että kyllä ne keinuvivut voidellaan roiskevoiteluna. Melkein jo uskoin juuri koneremontin tehnyttä.
Re: moottoriöljystä
Tänä päivänä on kaikissa moottoriöljyissä niitä puhdistavia ainesosia....Elämme kuitenkin reilusti JO 2000-lukua
...Väittäkööt muut mitä lystää,mutta näin se kuitennii on
...Pätee myös mineraaliöljyihin tämä puhdistavien ainesosien vaikutus
...