110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
110 Festival

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja 110 Festival »

Kävin nyt irroittamassa sen akun miinuskengän ja katson huomenna syttyykö koeajolla mikään valo. En taidakaan ihan vielä heti huomenna rynnätä suinpäin korjaamolle.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ja kunnon koeajo, jossa ajetaan jonkun aikaa vaikkapa 80km/h. Ei kannata lähteä motarilla 120km/h mutta kunnon maantievauhtia.

Mutta ensin odotetaan tietoa F -valosta.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
pressa
Viestit: 10431
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja pressa »

110 Festival kirjoitti:Öljyä tihkui sieltä samasta paikasta kuin aikaisemminkin eli huohottimen alapäästä, mutta muita vuotoja en huomannut.
Huohotin on vain tavallista kumi letkua, sen voi korvata vaikka sopivan paksuisella puutarha letkulla ja kiinnitys normaaleilla klemmareilla. Tärkeää on ainoastaan se ettei letku painu littiin, eli ilma pääsee virtaamaan ylä-ja alakerran välillä. Letku on numero 13 kuvassa...
Kuva
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Entäs se F -valo?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja mush »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Entäs se F -valo?
Olisiko jäähdytysnesteen määrän varoitusvalosta kyse? Sehän vähän muistuttaa F-kirjainta tuo lämpömittaria kaiketi esittävä osa.

Kuva

Vasemmalla alhaalla.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Eli 211x -sarjalaisissa tuo valo on aina Nestemäärän varoitusvalo? Niissä säiliöissähän kyllä on se pinnankorkeusanturi.

Eli ennen mitään koeajoja on ehdottomasti tarkastettava jäähdytysnestemäärä.

Jos nestettä on hävinnyt niin on kai 3vaihtoehtoa.

1. Neste valuu johonkin järjestelän ulkopuolelle ja tämän pitäisi näkyä vuotona.
2. Jäähdytysneste pääsee jostain kautta voiteluöljyjen sekaan eli vuoto on moottorilohkossa.
3. Nestettä päätyy jotain kautta sylinterien palotiloihin. Onko tämä edes mahdollista?

Voiko noista kahdesta jälkimmäisestä seurata valkoista savua?

Öljyjen seassa neste voisi muuttaa huohotuskaasujen koostumusta. Voiko neste myös tuolla myös lisätä huohotuspainetta ja tätä kautta näkyä vuotona huohotusletkun lähdön kohdasta. Tämähän voisi myös vaikuttaa moottorin käyntiin koska palavan aineen koostumus muuttuu paljonkin.

Entäs sitten palotiloissa? Eikö jäähdytysneste tuolla varmasti vaikuttaa käyntiin ja näkyy myös palokaasuissa.

No, tämä on vain pohtimista enkä väitä olevani näitten 211x -sarjalaisten kanssa muuta kuin lapsen kengissä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
110 Festival

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja 110 Festival »

mush kirjoitti:
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Entäs se F -valo?
Olisiko jäähdytysnesteen määrän varoitusvalosta kyse? Sehän vähän muistuttaa F-kirjainta tuo lämpömittaria kaiketi esittävä osa.

Kuva

Vasemmalla alhaalla.

Se on juuri tuo vasemmalla alhaalla oleva valo eli jos sen nimi on jäähdytysnesteen määrän varoitusvalo, niin se se on.

Silloin tuon meidän onnettoman Savosta tulon jälkeen, kun naapuri oli vaihtanut sen alipaineletkun ja teimme koeajon, sen jälkeen paisuntasäiliöstä valui vettä. Sen näki ihan silmällä, mutta nyt tänään koeajoni jälkeen en huomannut, että sieltä olisi vettä valunut.

Laitan huomenna sinne kuitenkin lisää jäähdytysainetta ennen kuin lähden ajamaan.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Jos sieltä säiliöstä pulppusi nestettä niin jostainhan sinne tuli ylimääräistä painetta. Vaihtoehtoina kai ovat:

Jäähdytysneste ylikuumeni ja paisui, jolloin se tulee ulos paisuntasäiliöstä. Jos esim. sähkötuuletin ei toimi niin sopivissa olosuhteissa moottori ja sen myötä jäähdytysneste kuumenee liikaa ja käy noin.

Tai sitten jäähdytysjärjestelmään tulee painetta itse moottorista eli jokin moottorin kanavista vuotaa jäähdytysjärjestelmään. Tähän voi kai olla useita syitä ja kohteita. Tämä lienee se pahempi vaihtoehto.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
jta
Viestit: 4427
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja jta »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:E

3. Nestettä päätyy jotain kautta sylinterien palotiloihin. Onko tämä edes mahdollista?

Voiko noista kahdesta jälkimmäisestä seurata valkoista savua?
On mahdollista tuo jäähdytysnesteen pääsy palotilaan ja siitä nimenomaan aiheutuu valkoinen ja usein erittäin runsas savutus. Yleisinhän syyhän tähän on kansipahvin rikkoutuminen sopivasta kohtaa.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja mush »

Etädiagnoosit ovat aina vaikeita, varsinkin tällaisissa tapauksissa, mutta kyllä minun mielestä alkaa kovasti kuulostaa siltä, että kyseessä on kannentiivisteongelma.

1) "savu" - glykoli aiheuttaa savun kaltaista höyryä, sen vuoksi sitä käytetään savukoneissakin
2) paine jäähdytysjärjestelmässä ja vesien ulosheittäminen
3) ja jos nyt vielä nestettä häviää

Tarkentavina kysymyksinä:

Minkä väristä savu on?
Mille se haisee? Makeahko haju?

EDIT: sieltä tulikin jo samansuuntaista kertomaa, mutta menköön nyt tämäkin viesti.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
110 Festival

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja 110 Festival »

Savu oli valkoista. Alussa siinä oli mukana palaneen öljyn haju, mutta eilen kun käynnistin en huomannut hajua. Tuli vaan sitä valkoista savua, joka sitten loppui kun olin ajanut jonkun verran.

Akusta on nyt illasta asti ollut miinuskenkä irti. Tänään teen vähän pidemmän koeajon. Laitan sitä ennen lisää sitä jäähdytysainetta. Sitten näen tuleeko vielä savua ja syttyykö mitään valoja ja tuleeko vuotoja.

Mikäli kyseessä olisi tuo kannentiiviste, lieneekö kuinka kallis korjaus ottaen siis huomioon, että en itse osaa tehdä vaan pitää viedä korjaamolle.

Onko kannentiiviste sama kuin sylinterikannentiiviste? Itse tiiviste ei näyttäisi olevan kovin kallis. Katsoin Motonetin nettisivuilta, että maksaisi 27,90 €. Mutta entä kuinka iso työ mahtanee olla?

Motonetin sivulta:
MOOTTORIN OSAT / MOOTTORIN TIIVISTEET / SYLINTERIKANNEN TIIV.
Kannentiiv Lada 110 1,5-16V 27-6363 1,5-16V [1999 - 2007] 27.90 €
110 Festival

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja 110 Festival »

No niin. Nyt on koeajot tehty. Ennen ajoa lisäsin jäähdytysnestettä ja vettä paisuntasäiliöön. Se oli hieman vajaantunut ja laitoin sitä nyt siihen merkkiviivaan asti. Kävin tankkaamassa 8 litraa bensaa ja lähdin ajelemaan Vanhaa Porvoontietä. Auto kulki hyvin, veto tuntui tuolla maantievauhdissa normaalilta, ei tullut savua yhtään eikä mikään varoitusvalo syttynyt palamaan. Ajoin noin 20 kilometrin päähän ja käännyin takaisin. Kaikki sujui hyvin.

Sitten pysähdyin ja sammutin moottorin. Huomasin, että auton alle tuli pieni lätäkkö vettä paisuntasäiliön alle, mutta itse säiliössä nestettä oli hieman sen viivan yläpuolella.

Käynnistin auton uudelleen ja päätin, että käyn juttelemassa katsastuskonttorilla mitä minun kannattaisi tehdä. Juuri kun olin aikeissa kääntyä katsastuskonttorin pihaan, pakoputkesta taas pöllähti sitä valkoista savua. Olin siis ajanut yli 40 km ilman, että tuota savua olisi tullut ja nyt sitten taas. Ajoin pari kertaa korttelin ympäri ja savun tulo loppui.

Kerroin katsastusmiehelle kaikki nuo vaiheet mitä tässä on ollut ja senkin, että nyt savun tulo loppui ja sitten taas yhtäkkiä pölläytti ja kysyin mitä kannattaisi tehdä. Hän sanoi, että siinä mielessä kannattaisi nyt kuitenkin käydä katsastus läpi, niin saan lisäaikaa ongelman korjaamiseen. Muutoinhan tuossa olisi katsastusaika umpeutunut 18.8. eli kahden viikon päästä ja sen jälkeen kaikki olisi ollut vaikeampaa.

Tiesin toki, että katsastus ei tule menemään läpi, mutta halusin tietää onko mitään muuta laitettavaa tuon savuongelman lisäksi. Kaikki muu oli kunnossa, jarrut ja kaikki. Hylkäys tuli päästöarvoista kuten tiesinkin etukäteen. Arvot olivat seuraavat:

Päästöt tyhjäkäynnillä:
CO% 0,13
CO2 7,9
HC ppm 1637
O2 9,2

Päästöt kierroksilla:
CO%0,19
CO2 9,7
HC ppm 200
O2 12,4

Kommentikenttään katsastusmies kirjoitti HC-pitoisuus tyhjäkäynnillä ja HC-pitoisuus kierroksilla.

Hän sanoi, että tuo HC tarkoittaa hiilivetyä ja se tarkoittaa bensaa. Jostain syystä bensa ei pala kunnolla siellä missä sen kuuluisi.

Kesken katsastuksen pölähti taas savua ja nyt syttyi CE-valo. Kotimatkalla savun tulo taas loppui. F-valo ei enää syttynyt.

Kysyin katsastusmieheltä voisiko olla kysymyksessä se kannentiiviste. Hän sanoi, ettei se ole täysin poissuljettu asia, mutta hän ei pidä sitä todennäköisimpänä syynä, koska silloin paisuntasäiliöön olisi pitänyt tulla ilmakuplia eikä niitä ollut. Nyt minun täytynee sitten varata korjaamolta aika ja pyytää että tekisivät kustannusarvion mikä tuon ongelman aiheuttaa ja paljonko sen korjaaminen tulisi maksamaan. Katsastusmies sanoi, että hän arvelee kustannusten olevan joitakin satasia. Sen verran vielä kannattaa maksaa, että saan auton katsastettua ja sitten vielä myytyä, mutta jos alkaa menemään yli viidensadan, en tiedä mitä sitten teen.

Nyt ainakin helpottaa se tieto, ettei autossa ole mitään muuta vikaa. Sitäkin ehdin jo pelätä, että mitä sitten, jos tuon savuongelman laitattaa kuntoon ja sitten vasta ilmenee katsastuksessa vielä jotain muuta. Mutta nyt ei tuota huolta enää ole. Sekin helpottaa, että sain lisäaikaa. Kuukauden sisällä pitäisi saada tuo asia korjattua, mutta ajoaikaa saa kuulema kaksi kuukautta. Huomenna on kesäloman viimeinen päivä ja taidan silloin käydä siellä AD-korjaamolla.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Luetuta ne vikakoodit ensin ja keskustele korjaajan kanssa niistä saamiesi tietojen jälkeen. Älä vie autoa huoltoon ja sano, että pankaa kuntoon. Tämä siksi, että sinulla on nuo raharajat auton kunnostamisen suhteen.

Jos autossa ilmenee isompia osatarpeita niin voidaan tuoda Venäjältä osia VÄHÄN :lol: halvemmalla kuin esim. Deltasta. Tästähän olemmekin jo keskustelleet YV.

Jos taas viet ja sanot että pankaa kuntoon niin osien hinta on helposti tuo 200e tai vaikka 500e jos jotain isompaa pitää vaihtaa.

Päätöshän on tietenkin sinun itsesi, mutta ehdottamani vaihtoehtokin on varteenotettava.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
110 Festival

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja 110 Festival »

Tuossa just vähän aikaisemmin - oliko se eilen vai toissapäivänä - kyselin täällä palstalla olisko ketään joko voisi tulla lukemaan nuo vikakoodit, mutta ei ainakaan vielä ole kukaan vastannut. Eli kai minä joudun tuolta korjaamolta juuri sitä kysymään, että lukisivatko he siellä ne vikakoodit. Ajattelin viedä auton sinne ensin niin, että tekisivät kustannusarvion ja vasta sitten päättäisin että laitetaanko se vai ei.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 110:stä loppui veto ja öljyt vuoti pois

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Päästöt ovat melkoiset.

Voivat aiheutua palamiskatkoksista, joista kirjoitin aiemmin.

Onko mahdollista, että se valkoinen savupöllähdys on keraamirunkoisen katalysaattorin keraamien murtumista syntyvää jauhoa.

Katalysaattori voi rikkoutua, kun palamaton polttoaine palaa pakojärjestelmässä ("räjähtää"), jolloin paineiskut murtavat suhteellisen hauraan keraamin.

Toistan, että sytytysyksikkö on autosi tyyppivika ja ensimmäinen "epäilty" tässä(kin) tapauksessa.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Vastaa Viestiin