Pieniä kysymyksiä turpottamisesta

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Pieniä kysymyksiä turpottamisesta

Viesti Kirjoittaja START »

mikäs taika siinä on että vakio kantta pitää leimalla käyttää?
puristuksethan muokataan sopivaksi kun tarvittavat palotila muutokset/venakolot on tehty.
ja toisin kun moni luulee, ei ladassa puristuksia pidä laskea turbottaessa, on vain yksi suunta ja se on ylöspäin. :wink:
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Pieniä kysymyksiä turpottamisesta

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Ei ole mitään taikaa, vaan ihan mielenkiinnosta halua tietää minkälaiset erot tulee kun laittaa "paremman" kannen. Jos vaikka tehot sattuis nousemaan. 8)
Mitään isoja tehoja ole siitä kuitenkaan repimässä. Se pikkusen reilu 100hv on sopiva. vaikka senkin saa vakio kannella helposti. Ja saapahan kokemusta kannen kairaamisesta :D
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
Mazak-
Viestit: 275
Liittynyt: 2.8.2010 14:09

Re: Pieniä kysymyksiä turpottamisesta

Viesti Kirjoittaja Mazak- »

Mulla on tollanen walbron ruiskupumppu tulossa ladaan ja se antaa ~7barin paineen ilman rajotusta, paineensäätimeksi tulossa malpassi. Kestääköhän tuo malpassi noin kovan tulopaineen vai tarvisko ostaa pienenpituottosempi b-pumppu?
Paljon painettahan tuossa menee hukkaan ku kaasarille tulossa..
21013 1500 16v Turbo rojekti
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Pieniä kysymyksiä turpottamisesta

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Tuskin on 7bar painetta jos ei ole kuristusta putkessa!
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Avatar
Mazak-
Viestit: 275
Liittynyt: 2.8.2010 14:09

Re: Pieniä kysymyksiä turpottamisesta

Viesti Kirjoittaja Mazak- »

punanenä kirjoitti:Paine oli yli 7Kg/cm² eli vähintäänkin riittävä.
Punanenltä ostin pumpun silloin, ja oli mitannut paineet että pumppu sitte kans on ehjä..
21013 1500 16v Turbo rojekti
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Pieniä kysymyksiä turpottamisesta

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Kuulostaa aika tehokkaalta pumpulta. Mutta muistanko väärin että malpassi kestää
juuri tuon 7bar.
Mun turbo projektiin on tulossa turbo-unon b.pumppu ja malpassin säädin. ahtimeksi garretin gt17 ja cooleri on myös unosta.
mikäs kierre on öljypaine anturilla?, pitäis se haara siihen hommata. Sais öljynkierron valmiiks.
Ja mihin kohtaan tankkia ootte laittanu bensan paluu letkun paineensäätimeltä?


Haaraksi sopinee tuo?
http://biltema.fi/fi/Etsi/?quicksearchquery=321075
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Pieniä kysymyksiä turpottamisesta

Viesti Kirjoittaja START »

http://www.livefast.fi/kauppa/product_i ... jr7vdsim47
siis tollanen pumppu? mun käsittääkseni antaa 4-5baaria :roll:
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Pieniä kysymyksiä turpottamisesta

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Niin, varmaan se paine voi nousta sinne 7bar:iinkin kun tukkii sen lähdön?
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Pieniä kysymyksiä turpottamisesta

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Akkua siirtämässä konttiin, joten mietin minkä kokoinen sulake olis sopiva. Akku tulossa bilteman akkukoteloon ja kaapeli on 50 neliöistä karvaa. Itse mietin jotain 200-300A sulaketta...
Ja sitten toinen kysymys. Toimiiko öljynpaine valo normaalisti jos vaihtaa vakio öljykellon aftermarket öljynpaine anturiin?
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Pieniä kysymyksiä turpottamisesta

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Sulake on täysin turha komponentti tuossa yhteydessä. Sitä ei ole edes autoissa joissa on akku kontissa jo tehtaalta lähtien.

Miksi? No sitä voi jokainen itse miettiä.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Asentaja

Re: Pieniä kysymyksiä turpottamisesta

Viesti Kirjoittaja Asentaja »

Kuinka paljon suuttimien kokoja pitäisi nostaa kaasarista n.0.5 ahdoilla?
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: Pieniä kysymyksiä turpottamisesta

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Mazak- kirjoitti:Mulla on tollanen walbron ruiskupumppu tulossa ladaan ja se antaa ~7barin paineen ilman rajotusta, paineensäätimeksi tulossa malpassi. Kestääköhän tuo malpassi noin kovan tulopaineen vai tarvisko ostaa pienenpituottosempi b-pumppu?
Paljon painettahan tuossa menee hukkaan ku kaasarille tulossa..

Painehan ei tule järjestelmässä missään kohti nousemaan tuohon seitsemään baariin, jos on paineenaletimella/rajoittimella pudotettu alemmas (eli säädetty paine on järjestelmän max-paine jos ei letkujen virtausvastusta huomioida, se lienee merkityksetön). Eli säätimeen ei kohdistu moista painetta.
Ei myöskään pidä sekoittaa käsitteitä paine/tuotto keskenään.
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Pieniä kysymyksiä turpottamisesta

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Löysin venäläisen nettikaupan. stinger-shop.ru

Ja siellä näin turbopakosarjan joka sopii luultavasti takavetoisiin. Ja sattui juuri sopimaan garretin 1752 ahtimeen. Saisiko joku tuollaista tuotua venäjältä?
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Pieniä kysymyksiä turpottamisesta

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Onko turbon toimintaan vaikutus jos teen kollektorin suoraan pakosarjasta turbolle, niin että ne 2 putkea yhdistyy heti yhdeksi. Eli siis vain sellainen "kammio", ennen turboa? Vai jääkö ne kaasut pyörimään pahasti ennen pakosiipeä ?
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Pieniä kysymyksiä turpottamisesta

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Kysymys. paineensäädin voi ilmeisesti olla myös säädötöntä mallia. Ajatuksena olisi ostaa renaullt 5 GTT:n bensapaineensäädin, kun sitä on käytetty weber DAT kaasarin kanssa. Joten toimii varmaan DGV:n kanssa myös?

Budjetti turbotus tulossa.... 8)
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Vastaa Viestiin