Re: Lada 119
Lähetetty: 25.10.2012 9:28
Pitääpä testata tuo virrat päällä odottelu, kun 119 seuraavan kerran käytössä, tänään on Eurosamara liikenteessä.
Varmaankin näitä täysin ymmärrettäviä eri kielten eroja. Itselleni tulee esim. Nissanista mieleen Nasse-setä ja Kia Ceedistä keinonsiementäjä. Ei Kalina liene kamalimmasta päästä, kun ajattelee vaikkapa Fiat Unoa.Lauri Larmela / Tuulilasi 12 2007 kirjoitti: "Kalina – voiko olla mitään kamalampaa nimeä autolle?"
Sen olen todennut oman autonikin kohdalla, että voimakas "uuden auton tuoksu" siinä on edelleen 4 vuoden iässäkin, joten uutena varmaankin ollut todella voimakas. Takavetoisista sanottiin, että haisevat mahorkalle ja hapankaalille, Kalinan tuoksu enemänkin kyllä muistuttaa jotain liuotina.Lauri Larmela / Tuulilasi 12 2007 kirjoitti: Mutta se haju. Ladat ovat aina haisseet pahalta ja niin haisee tämäkin. Onneksi koeajon aikaan oli aika viileää – helteellä uudenkarheasta Ladasta voi saada päänsäryn. Puhun kokemuksesta.
Asiallinen huomio ja pitää paikkansa, että pidempikin kuski on autossa kuin kotonaan. Kaverini, joka testasi 112:n ja Samaran tilat liian ahtaiksi, sai Kalinassa myös ihan hyvän ajoasennon.Lauri Larmela / Tuulilasi 12 2007 kirjoitti: Hallintalaitteet on sijoitettu järkevästi ja niitä on pääosin helppo käyttää. Ohjauspyörässä on jopa korkeussäätö, mutta sen lukitusvipu on aivan liian jäykkä. Ajoasennon hakeminen sujuu vaivatta. Kuskin penkissä on kerrankin riittävät säätövarat.
Kolmosen vempulointi pätee oman autonikin kanssa, jostain syystä ei löydy ihan niin tarkasti kuin muut vaihteet. Muuten vaihteisto on hyvin jämäkän tuntuinen.Lauri Larmela / Tuulilasi 12 2007 kirjoitti: Keppi uppoaa loveen juohevasti, mutta vaihto kakkoselle paljastaa, että valitsimen liikeradat ovat pitkät. Kolmonen on pienen vempuloinnin takana, mutta nelonen menee päälle taas napakalla ja pitkällä vedolla.
Vastaavat äänet kuin Samarassa ja 110-sarjassakin. Silmämääräisesti tarkasteltuna äänieristykseen näyttäisi olevan Kalinassa panostettu enemmän vanhempiin malleihin verrattuna, toisaalta moottorin ääni tuntuisi kantavan sisälle 110-sarjaa enemmän.Lauri Larmela / Tuulilasi 12 2007 kirjoitti: Pintakaasulla moottori käy mukavan hiljaa, mutta voimansiirto ääntelee selvästi vedonvaihtelujen mukana.
Itse olen pitänyt kaupunkikäsiteltävyyttäkin ihan hyvänä, toki kierroksia saisi ratissa olla vähän vähemmän.Lauri Larmela / Tuulilasi 12 2007 kirjoitti: Ohjauksen hitaus vähentää Ladan kaupunkikelpoisuutta, mutta hyvä näkyvyys paikkaa tilannetta osittain. Kaikki pilarit ovat ilahduttavan ohuita, ja kuljettajan paikalta on helppo seurata muuta liikennettä.
Se jää todella ihmetyttämään, miksi huonosti säädetyt jarrut aina päätyvät juuri näihin autolehtien koeajoautoihin. Toisaalta venäläisten renkaiden ominaisuudet vaikuttavat erittäin paljon yksittäisten pyörien lukkiutumiseen. Voi olla ehkä syynä Deltan haluttomuus Ladaa markkinoida ja siihen panostaa. Kunnollinen jarrujen säätö ja paremmat renkaat olisi voinut koeajoautossa olla.Lauri Larmela / Tuulilasi 12 2007 kirjoitti: Myös miinuspisteitä ropisee. Eniten jäimme kaipaamaan lukkiutumattomia jarruja. Etenkin sen takia, että 119 kampesi jarruja tosimielellä kokeiltaessa härskisti poikittain. Hidastimet ovat siis vaarallisen takapainoiset.
Vähän mietityttää, mikä valomuistissa on, kun jätetään puuttumaan, yhdellä releellähän se onnistuisi, eli ei ole kallis asennusoperaatio. Toisaalta puuttuuhan saksalaisistakin autoista monesti valomuisti - jos ei valmistusmaassa päivävalopakkoa ole, niin ymmärtäähän tuon. Maahantuoja toki voisi varustella autot paremmin. Sekin on kysymysmerkki, miksi Suomen Ladoista on aina jätetty ilmastointi pois, vaikka Saksaan myydyissä se on pitkään ollut vanhemmissakin malleissa tarjolla - ja olihan Saksassa ABS-jarrut jo 110-sarjassakin.Lauri Larmela / Tuulilasi 12 2007 kirjoitti: Ladasta puuttuu myös valoautomatiikka, eikä autossa luonnollisestikaan ole ilmastointia. Etuikkunat aukeavat onneksi sähköllä. Turvatyynyjä on kaksi kappaletta.
Tästä voisin olla hyvinkin samaa mieltä, alemmalla hinnoittelulla automalli olisi ehkä saanut suuremman suosion ja ehkä voinut jäädäkin Deltan maahantuontiinkin, jos markkinoita olisi ollut. Toisaalta hinta ehkä myös kieli myyntihaluttomuudesta.Lauri Larmela / Tuulilasi 12 2007 kirjoitti: Myös hinta on ihan pielessä. 119 maksaa 13 990 euroa. Tuolla summalla saa jo aika monenlaisia pikkuautoja, joiden laatu on ihan toista luokkaa kuin Ladan. Oikeampi hinta tälle Ladalle voisi olla 9 999 euroa.
Ajonestosta en tiedä mutta voipi olla bensapumpusta kiinni. Omien kokemusten kautta olen huomannut että oma ruisku Ladani lähtee paljon helpommin käyntiin kun pitää virrat päällä pari sekuntia, kuuluu bensapumpun surraaminen jonkun aikaa ja kun se ääni lakkaa niin sitten käynnistyy tosi helposti. (Kyseessä on 2107 projekti autoni jossa ei ole äänieristettä eikä liiemmin sisustaakaan ja bensapumpun kuulee tosi selkeästi).JohnDoe kirjoitti:Vastauksena pressan kysymykseen: vaikuttaisi tosiaan siltä, että moottori käynnistyy nopeammin, jos virtojen kytkemisen jälkeen odottaa pari sekuntia, ja sitten vasta starttaa. Mistähän tämä sitten johtuu, kun hehkutusta vaativasta diesel-moottorista ei ole kyse...
Vai olisiko tässä sellainen juttu, että ajonestolla kestää pari sekuntia haistela, että avaimen siru on hyväksytty?
Eipä ole kyllä vielä kulunut lainkaan, todennäköisesti ei ole ennen auton päätymistä itselleni edes mitään tuohon kytketty (auto on nyt ajettu vähän päälle 20000km ja oli tosiaan melkein vuoden päivät poissa liikenteestäkin). Vanhemassa ja enemmän ajetussa autossa toki tuokin olisi mahdollista.Marko kirjoitti:Moro. Saattaa tupakansytkän pohja olla melko kulunut.Mulla meni aikoinaa Pskovissa Samarasta,onneks oli paikallises,ei siel paljo muuta ollutkaa.
Eiköhän se ota virtaa jotakin milliampeereja virtaa, mutta näemmä juuri tämän mallin Garminin laturin ja 119 Ladan tupakansytyttimen yhdistelmällä on mahdollista saada oikosulku aikaan, jos liittimen asettaa paikoilleen vähän huolimattomasti.Jaska HKI kirjoitti:Tuntuu oudolta jos navigaattorin laturi ottaa 0,2kw tehon,varmaan venäläinen radioputkilla toteutettu navigaattori?